AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Vurderer flytte til Rissa, men vil gjerne vite om det er lett/vanskelig å få seg jobb i kommunen som tilflytter. Ser det er få stillinger som ligger ute. Så, hvordan fikk du jobben? Tar i mot alle tips/råd Vet en kan kontakte bedrifter selvfølgelig, men poenget er om det var lett/vanskelig å finne seg noe. Anonymkode: 1a198...c64
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 Kommer an på hvilken utdanning eller erfaring du har? Innen helse er det vanligvis lett å få jobb på Fosen ihvertfall. Anonymkode: 23e37...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Kommer an på hvilken utdanning eller erfaring du har? Innen helse er det vanligvis lett å få jobb på Fosen ihvertfall. Anonymkode: 23e37...6f8 Har Ikke noe innenfor helse. Men, erfaring fra skole og barnehage, ingen utdanning der. Men, 1 år førskolelærer på UIO. Ellers har jeg kontormedarbeider utdanning, men ingen jobberfaring der. Kunne tenkt meg å ta fagbrev som helsefagarbeider. Kjenner flere som jobber innenfor helse da i Rissa, så kunne tenkt meg å forhøre meg der etterhvert. Nå jobber jeg på hjemmekontor 100 %, men vil gjerne ha noe annet etterhvert. Lettere å bli kjent med folket å da:) Anonymkode: 1a198...c64
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Folk flest får jobb før vi flytter til en annen by. Anbefales! Søk til du får napp og ta bolig deretter. Anonymkode: bef5c...820 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Folk flest får jobb før vi flytter til en annen by. Anbefales! Søk til du får napp og ta bolig deretter. Anonymkode: bef5c...820 Jeg har en 100 % jobb nå på hjemmekontor, en jobb jeg kan ta med meg overalt;) Men, vil høre erfaringer fra tilflyttere, ikke verre enn det Anonymkode: 1a198...c64 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har en 100 % jobb nå på hjemmekontor, en jobb jeg kan ta med meg overalt;) Men, vil høre erfaringer fra tilflyttere, ikke verre enn det Anonymkode: 1a198...c64 Hvor mange tilflyttere til Fosen tror du det er egentlig blant KG og norges befolkning?😂 Anonymkode: 2ac50...eea 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mange tilflyttere til Fosen tror du det er egentlig blant KG og norges befolkning?😂 Anonymkode: 2ac50...eea Jeg har bodd i Rissa og har familie der 😂😂 Merk BODD, hadde ikke flyttet tilbake om jeg fikk betalt for det engang 😅 Når det kommer til jobb så kan du sikkert få det noe på sykehjem eller barnehage i Rissa/Stadsbygd ect men der stopper mulighetene ganske kjapt. Om du ikke kan få til en butikkstilling, dog sjeldent heltidsstillinger tilgjengelig. Min søster måtte helt til Vanvikan for å få ekstrajobb. Anonymkode: f9fae...11e 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Hvor mange tilflyttere til Fosen tror du det er egentlig blant KG og norges befolkning?😂 Anonymkode: 2ac50...eea Trenger ikke høre fra typ 100 stk;) Holder å høre fra noen for min del😉 Fosen er ikke verdens navle, kommer derifra selv. Men, ikke bodd der på mange år. Bedre å spørre et spørsmål som sjeldent blir spurt om, så andre kan se senere. Kontra det SAMME som går igjen her inne hele tiden😉 Anonymkode: 1a198...c64 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Jeg har bodd i Rissa og har familie der 😂😂 Merk BODD, hadde ikke flyttet tilbake om jeg fikk betalt for det engang 😅 Når det kommer til jobb så kan du sikkert få det noe på sykehjem eller barnehage i Rissa/Stadsbygd ect men der stopper mulighetene ganske kjapt. Om du ikke kan få til en butikkstilling, dog sjeldent heltidsstillinger tilgjengelig. Min søster måtte helt til Vanvikan for å få ekstrajobb. Anonymkode: f9fae...11e Lenge siden du flytta eller?😅 Kjipt miljø? Anonymkode: 1a198...c64 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 Det lyses ikke ut mye stillinger på Fosen for tida, men det trengs alltid vikarer spesielt innenfor helse og også i barnehage/skole. Jeg flyttet hit for 2,5 år siden. Søkte på en utlyst kommunal stilling innen oppvekst, og fikk den. Men det har vært store nedskjæringer i etterkant, i flere omganger. Så kun de med lang ansiennitet sitter trygt. Anonymkode: 0f42a...e87
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Lenge siden du flytta eller?😅 Kjipt miljø? Anonymkode: 1a198...c64 En fryktelig kjip plass med bygdedyr og få muligheter dessverre. Er lenge siden jeg flyttet ja, men med nær familie der og en søster som er yngre enn meg så er jeg der en del og opplever fortsatt Rissa jevnlig 🤪 Anonymkode: f9fae...11e 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 Jeg har vokst opp i den kommunen. Jeg vet at mange jobber innen helse og industri der, og så finnes det enkelte butikker og litt landbruk utenom. Det er populært å søke jobb hos de ulike sykehjemmene, og mange ender opp med vikarstilling. Kommuneøkonomien er totalt krise, noe som igjen medfører nedskjæringer og vanskeligheter med å få heltidsstilling. Veldig mange pendler til Trondheim og andre kommuner fordi at det ikke finnes nok jobber innafor kommunegrensa. Så hvis man oppholder seg i Trondheim er det stor sjanse for å møte på noen fra Rissa-området 😂 Da jeg bodde der var det vanlig at folk reiste til Trondheim regelmessig og at folk ikke var så tilgjengelige i selve nærområdet. Mange går på videregående skole i Trondheim. Tror det kan være litt vanskelig å være tilflytter der. Alle kjenner alle fra før av og det er sterke sammensveisa grupperinger. Husker veldig godt at de som var innflyttere gjerne flytta derifra igjen etter kort tid. Det er MYE sladder og bygdedyr, folk er sinnsykt nysgjerrige og det er lite privatliv. Selvfølgelig er det mange hyggelige mennesker der også, men det kan bli veldig slitsomt hvis man aldri får innpass i en av grupperingene. Jeg synes det er lite fellesskap og samhold med tanke på at det er en bygdekommune, og det er sterk rivalisering mellom de ulike plassene innad i kommunen. Folk fra gamle Rissa kommune ønsker ikke å ha noe kontakt med de som kommer fra gamle Leksvik kommune, og sånn har det vært i mange tiår. I enkelte plasser i kommunen er det sånn at folk aldri er utendørs på fritida si, og derfor er det naturlig at Rissa sentrum er den viktigste møteplassen for innbyggerne i kommunen. Så jeg tror nok Rissa sentrum er den beste plassen å bo for en innflytter, fordi at der er det flest mennesker og det er best tilbud der. Kommunen sliter med fraflytting og det er vanskelig å få nye mennesker til å bosette seg der. Unge mennesker flytter gjerne til Trondheim eller andre større norske byer, og mange av de kommer aldri tilbake dit. Det er lite sosiale møteplasser der og folk er gjerne opptatt med sine egne liv. På en annen side må jeg få skryte av den fine naturen der og det er veldig koselig å være ved sjøen der. Husker at jeg var mye utendørs som barn og kunne bevege meg veldig fritt hvor jeg ville, så hvis man har egne barn er nok dette en veldig stor fordel. Veldig trygt utemiljø for barn, til tross for at enkelte voksne ikke evner å kjøre i trafikken. Korps og fotball er de viktigste organiserte aktivitetene for barn, så jeg vil ikke si at kulturtilbudet for barn er så veldig mangfoldig. Lett å havne utafor hvis man skiller seg ut og ikke tilhører en av de sammensveisa grupperingene. Hvis man man vil ha fin natur, nærhet til sjøen, rimelige boligpriser og rolig utemiljø på den positive sida, men bygdesladder, grupperinger, ryktespredning og lite kulturelle aktiviteter på den negative sida, er det bare å flytte til Indre Fosen kommune Anonymkode: 46574...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Hvor mange tilflyttere til Fosen tror du det er egentlig blant KG og norges befolkning?😂 Anonymkode: 2ac50...eea Er vel mest utflyttere? 😉 Anonymkode: 46574...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #14 Skrevet 9. november 2021 16 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har bodd i Rissa og har familie der 😂😂 Merk BODD, hadde ikke flyttet tilbake om jeg fikk betalt for det engang 😅 Når det kommer til jobb så kan du sikkert få det noe på sykehjem eller barnehage i Rissa/Stadsbygd ect men der stopper mulighetene ganske kjapt. Om du ikke kan få til en butikkstilling, dog sjeldent heltidsstillinger tilgjengelig. Min søster måtte helt til Vanvikan for å få ekstrajobb. Anonymkode: f9fae...11e Hvorfor? Anonymkode: 46574...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #15 Skrevet 9. november 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Trenger ikke høre fra typ 100 stk;) Holder å høre fra noen for min del😉 Fosen er ikke verdens navle, kommer derifra selv. Men, ikke bodd der på mange år. Bedre å spørre et spørsmål som sjeldent blir spurt om, så andre kan se senere. Kontra det SAMME som går igjen her inne hele tiden😉 Anonymkode: 1a198...c64 "Fosen er ikke verdens navle" er vel kanskje ikke noe man bør si høyt der? Men er enig med deg. Spennende å se hva andre skriver om Fosen 😅 Har vokst opp der selv. Anonymkode: 46574...c1c 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #16 Skrevet 9. november 2021 Kilde: https://www.ssb.no/kommunefakta/indre-fosen Anonymkode: 46574...c1c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #17 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er vel mest utflyttere? 😉 Anonymkode: 46574...c1c Til de som måtte bekymre seg: Jeg kjenner nok folk på Fosen til at jeg ikke er bekymret for å trives sånn sett😉 NÅ ville jeg høre fra de som enten har flyttet tilbake eller som tilflyttere. Har en bror som bor i Rissa også😘 Men han jobber ikke i kommunen. Trivsel er jeg ikke nevneverdig bekymret for. Anonymkode: 1a198...c64
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): "Fosen er ikke verdens navle" er vel kanskje ikke noe man bør si høyt der? Men er enig med deg. Spennende å se hva andre skriver om Fosen 😅 Har vokst opp der selv. Anonymkode: 46574...c1c Haha, nei kanskje ikke så lurt😅 Er veldig fint der🥰 Ønsker å bo litt roligere å nærmere familie. Litt lei av bylivet Anonymkode: 1a198...c64
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #19 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 9.11): Vurderer flytte til Rissa, men vil gjerne vite om det er lett/vanskelig å få seg jobb i kommunen som tilflytter. Ser det er få stillinger som ligger ute. Så, hvordan fikk du jobben? Tar i mot alle tips/råd Vet en kan kontakte bedrifter selvfølgelig, men poenget er om det var lett/vanskelig å finne seg noe. Anonymkode: 1a198...c64 Jeg er oppvokst i Rissa selv, og har en datter som bor der. Det er lett å få seg jobb innen helse og omsorg, samt barnehage. Men det er jo selvsagt også mange andre jobber man kan få der. Skipsverftet der har i alle år vært en god arbeidsplass for mange. De trenger hele tiden folk med kompetanse innen ulike ting, fra smått til stort. Det har vært mange der både med og uten særlig utdanning, som har jobbet der i mange år. I tillegg er det endel byggfirma, bilfirma, og diverse bedrifter og butikker. Jeg ser at Rissa er i vekst, og at det ikke vil være så vanskelig å få jobb der. Særlig etter at busstilbud og ferger går døgnet rundt, så er ikke Rissa lenger så isolert fra Trondheim. Det betyr også at flere vil bo der, ettersom de lett kan komme seg på jobb i Trondheim. Det tar ca 90 minutter å komme seg til jobb i Trondheim fra sentrale Rissa. Jeg skulle gjerne flyttet tilbake til Rissa selv, for jeg trivdes veldig godt der i min oppvekst og ungdom. Anonymkode: ca982...723 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #20 Skrevet 9. november 2021 17 hours ago, AnonymBruker said: En fryktelig kjip plass med bygdedyr og få muligheter dessverre. Er lenge siden jeg flyttet ja, men med nær familie der og en søster som er yngre enn meg så er jeg der en del og opplever fortsatt Rissa jevnlig 🤪 Anonymkode: f9fae...11e Lite samkjøring, samhold og fellesskap, altså? Anonymkode: 46574...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå