Gå til innhold

Regnes overtid med i foreldrepengegrunnlaget?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjennomsnitt lønn de siste 3 mnd, men da regnes også overtid med? 

Anonymkode: 0a2d5...742

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det tror jeg ikke.

Anonymkode: 4032b...ab1

Skrevet

Nei. Jeg hadde bare en 60% stilling i mitt første svangerskap, men jobbet tilnærmet 100%. Fikk kun grunnlønn i foreldrepenger. 

Anonymkode: bb593...63d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei. Jeg hadde bare en 60% stilling i mitt første svangerskap, men jobbet tilnærmet 100%. Fikk kun grunnlønn i foreldrepenger. 

Anonymkode: bb593...63d

Hvorfor skriver de gjennomsnitt av de siste 3 mnd hvis de likevel skal gå utifra grunnlønn da? 

Skrevet

Hos meg regnet de med overtid... jobbet oppimot 200% de siste tre mnd(ja jeg angret) men fikk foreldre penger på det grunnlaget jeg tjente da ja

Anonymkode: fdfaa...7ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hos meg regnet de med overtid... jobbet oppimot 200% de siste tre mnd(ja jeg angret) men fikk foreldre penger på det grunnlaget jeg tjente da ja

Anonymkode: fdfaa...7ce

Hvordan klarte du å få de til å regne med overtid? Har du fast jobb med 100% stilling? Sto det i grunnlaget arbeidsgiver sendte nav at det var overtid eller bakte de overtiden inn i timelønna? 

Skrevet

Hvilken årstall var dette forresten? 

Skrevet

Først - sjekk om jobben din betaler vanlig lønn i permisjonen. Mange arbeidsplasser gjør dette og da trenger du ikke tenke på beregning av foreldrepenger siden det blir mellom arbeidsgiver og NAV mens du bare mottar vanlig (grunnlønn) fra arbeidsgiver.

Ellers står det mer om beregning her: https://www.nav.no/foreldrepenger-etter-oktober#hvor-mye

Avsnitt relevant for ditt spm er feks:

Hvis det er mer enn 25 prosent forskjell mellom årsinntekten din og inntekten din de 3 siste månedene, må vi vurdere hvilken inntekt som er mest representativ i din situasjon.

Og mer viktig:

Inntekter som tas med i beregningen
Lønnsinntekt og ytelser som er likestilt med lønnsinntekt
Godtgjørelser fra egen arbeidsinnsats, for eksempel bonus og honorar du har fått
Goder som du mottar i annet enn penger, for eksempel fri bil, mobiltelefon og internett, hvis disse faller bort under foreldrepengeperioden

Inntekter som ikke tas med
Lønn for overtid
Feriepenger
Godtgjørelser som dekker utgifter i forbindelse med jobben din, for eksempel diettgodtgjørelse, bilgodtgjørelse, verktøygodtgjørelse og smussgodtgjørelse

Anonymkode: 85a72...0b7

Skrevet

Ser at quoteboksen må utvides for å se det viktige - men det står der at lønn for overtid ikke tas med i beregning.

Anonymkode: 85a72...0b7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...