Gå til innhold

Snart 2 år - Prater ikke

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 1 år og 10 mnd prater ikke. Sier mamma, pappa, nei og hade. Han har en tvilling søster som han "babler" veldig med. Hun er kommet lenger i språket. 

Jeg har egentlig ikke vært bekymret, han har veldig ordforståelse og virker til å forstå det meste av det jeg sier. 
han var tidlig ute motorisk og begynte å gå tidlig. Barnehagen er heller ikke bekymret, han startet der når han var 1, 5 år gammel. 

Helsesøster derimot virket "bekymret" hun mente at han skal si minst 20 ord innen han er 2 år gammel fordi det er standarden.

(Vi er egentlig fornøyd med hun, men akkurat på dette er hun sta) 

Hva skjer videre hvis han ikke kan 20 ord innen 2 mnd ? Blir vi oppfulgt eller henvist noe sted ? Og er det noen andre som har barn som begynte å prate sent ? Irriterer meg at jeg lar det gå innpå meg fordi han er en så sosial og blid gutt, veldig til å bable på sitt eget språk. Så sikker på at det vil løsne !

Anonymkode: 3627f...2fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 mnd er en hel evighet i den alderen. Aller mest sannsynlig kommer han til å være kommet godt over 20 ord før han blir 2 år.

Anonymkode: 07aea...8c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

2 mnd er en hel evighet i den alderen. Aller mest sannsynlig kommer han til å være kommet godt over 20 ord før han blir 2 år.

Anonymkode: 07aea...8c0

Ts her - 

Ja ikke sant, glemmer det litt. 
Og bare så jeg har skrevet det, skulle det være en grunn til at han ikke prater, så er jeg jo glad hvis man får tatt tak i det/ sjekket det opp tidlig. Bare syntes at denne såkalte "standarden" er litt synd å forholde seg helt til 🙉😊

• Liker 1
Skrevet

Min gutt fikk veldig plutselig mye bedre språk når han var 1 år og 11 mnd, det skjedde nesten over natta at han begynte å si flere nye ord hver eneste dag. Så jeg vil anbefale deg å fortsette å ikke bekymre deg ennå. Om det skulle være sånn at han er over 2 år og fremdeles ikke sier mange nok ord ennå, så får du ta det med helsestasjonen da. 😊

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Sønnen min på 1 år og 10 mnd prater ikke. Sier mamma, pappa, nei og hade. Han har en tvilling søster som han "babler" veldig med. Hun er kommet lenger i språket. 

Jeg har egentlig ikke vært bekymret, han har veldig ordforståelse og virker til å forstå det meste av det jeg sier. 
han var tidlig ute motorisk og begynte å gå tidlig. Barnehagen er heller ikke bekymret, han startet der når han var 1, 5 år gammel. 

Helsesøster derimot virket "bekymret" hun mente at han skal si minst 20 ord innen han er 2 år gammel fordi det er standarden.

(Vi er egentlig fornøyd med hun, men akkurat på dette er hun sta) 

Hva skjer videre hvis han ikke kan 20 ord innen 2 mnd ? Blir vi oppfulgt eller henvist noe sted ? Og er det noen andre som har barn som begynte å prate sent ? Irriterer meg at jeg lar det gå innpå meg fordi han er en så sosial og blid gutt, veldig til å bable på sitt eget språk. Så sikker på at det vil løsne !

Pedagogene i barnehage har mer utdanning innen språk enn helsesøster, så stol på de!

Han er godt innenfor!

Anonymkode: 40ea0...de6

• Liker 5
Skrevet

Jeg tror det er normalt. Yngste her ble 2 i oktober. Babler for det meste med noen ord innimellom

storebroren pratet setninger og veldig flytende i samme alder 

barn er forksjellige 

• Liker 1
Skrevet

Gutten min begynte ikke å prate før han var 2,5. Han setter fortsatt ikke sammen setninger så godt (er 2 år og åtte måneder nå), men ordene kommer som perler på en snor her nå for tida :)

Anonymkode: 6d7e4...e8a

• Liker 1
Skrevet

Det er helt normalt. Særlig gutter kan henge litt etter, men det kommer. Ikke bekymre deg og ikke sammenlign dem. Jeg vet det ikke er så lett, jeg har tvillinger selv. Min sønn startet ikke å prate før han var 2,5 år, men da kom det også mye på en gang.

Anonymkode: ffb6c...8e8

• Liker 1
Skrevet

Min eldste sa knapt mamma og pappa da han nærmet seg 2, men plutselig så kom ordene trillende, og ble kjapt til setninger.

På ettellerannet prosjekt på ungdomsskolen, der de skulle gi karakteristisk på hverandre, fikk han " han har ordet i sin makt" Og, er nå, som voksen, en meget dyktig pratmaker😁

Så ta livet med ro, i alle fall i ett år til. Noen samler språk " inni seg"

• Liker 1
Skrevet

Min eldste begynte å snakke svært seint, han var fremdeles uforståelig for fremmede da han var tre. Han har et svært velutviklet språk nå som skolegutt. Hos oss viste det seg å være hørselsvansker, han fjernet mandler og polypper, og fikk satt inn dren. Han hadde aldri hatt ørebetennelse, og virket å forstå oss godt, så det kom som en overraskelse. Han har fremdeles noe nedsatt hørsel.

Mest sannsynlig kommer språket til gutten din snart, men det skader ikke å sjekke ønh/hørsel, bare for å være på den sikre siden😊

Anonymkode: 21723...588

• Liker 1
Skrevet

Datteren vår snakket ikke rundt den alderen. På helsestasjonen sa de at de skulle henvise til hørselstest hvis det ikke var blitt bedre til toårskontrollen. Det hadde jeg selv ingen tro på, for jeg oppfattet det som hun hørte godt, men dro til en privatklinikk for å spare tid og få det ut av veien. 

Sjokket var derfor stort da testen viste opp mot 80% redusert hørsel!! Hun fikk satt inn dren i begge ørene en måneds tid etterpå, og språket kom som perler på en snor.

Nå er forventet språk hos gutter litt senere enn hos jenter, så det trenger ikke å være mer enn det, men mitt tips er definitivt å få utelukket tette ører og nedsatt hørsel!

Anonymkode: 05be9...0cd

• Liker 1
Skrevet

Med nevøen min sa helsesykepleieren 10 ord innen to år. Han rakk det akkurat, det tiende sikre ordet var "tor", om traktoren han fikk i bursdagsgave. Som jeg husker det skulle han bare følges opp med en ekstra kontroll, og den fikk han uansett. Og etter den ble det foretatt hørselstest, som var fin. Språket kom etter hvert.

Uten at jeg egentlig kan si det sikkert, vil jeg gjette at helsesykepleieren har satt et slikt tydelig, objektivt mål for når en skal følge mer med på språkutviklingen for å gjøre det lettere å avgjøre. Med et mål om 20 ord ved 24 mnd. er det kanskje sannsynlig at en får fanget opp alle som etter hvert viser seg å forsinket språkutvikling, selv om ulempen er at en fanger opp en del som ikke trenger det også. 

Og ellers ville jeg hørt på barnehagen :) Det høres ikke ut som det er noen grunn til bekymring. 

Anonymkode: c54fa...ebd

• Liker 1
Skrevet

Ts her - 

Takk for gode svar alle sammen! 
Da har jeg bestilt time til å ta en hørselstest, bare så vi får utelukket at det er noe i veien. Også roer jeg meg og ned og forsetter med oppmuntring til å bruke språk og lyder 😊😊 

Skrevet

Jeg er blitt fortalt at min storebror nesten ikke hadde ord til han var 2,5 år. Da begynte han å snakke og i setninger. Han hadde bare lagret ord. I voksen alder er han en nøyaktig person som aldri begir seg ut på noe uten at han har 100% kontroll. Høyt utdannet, klok og god mann. 

Anonymkode: 84115...712

Skrevet

Min helsesykepleier var også bekymret for min toåring. Hun sa at hun ville ha ekstra kontroller om han ikke snakket i setninger som 2,5 år. Barnehagen fantes ikke bekymret, og egentlig ikke jeg heller. Han sa kanskje 20 ord, inklusive dyrelyder. 

Fra 2,5 år så kom det to ords setninger, men antall ord hadde stagnert en del, og nå ved 2 år og 11 mnd så er det en del setninger med tre ord og større ordforråd. Det kommer 😃

Anonymkode: 985a7...dd1

Skrevet

Det er ikke uvanlig at tvillinger er litt treigere i språkutviklingen. Det burde helsesykepleier vite. Når dere har en av hvert kjønn blir det fort lett å sammenligne. 
Du sier han har god språkforståelse, det er det viktigste. Hør på barnehagen, de kan dette og kjenner gutten din. Helsesykepleier har sett ham i en situasjon som er unaturlig for ham. 

Anonymkode: 6e137...ca9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...