AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Har kjøpt et stort hus ved sjøkanten i Oslo av foreldrene mine og vi pusser opp og huset blir veldig koselig og fint. Er veldig glad for at huset ble vårt da mange andre ønsket å kjøpe det. Vi gjør det meste selv men har også litt leid arbeidskraft. Vi har pusset opp flere hus tidligere så har god erfaring og samboer jobber som bygg-ingeniør i Oslo så mye gjøres av han, samt gjennom hans kontakter. Huset begynner å ta form og det blir ganske fint og barna våre vil vel trives godt her. Det er veldig lyst og «skandinavisk» og ene badet er på 20 kvm med stort badekar og er ganske lekkert. Har opplevd at enkelte venner blir helt merkelig når de spør oss om huset og de lurer fælt på hvor mye alt har kostet, samt spør detaljert om badekaret, hvor mye det kostet og hvor mye alt og annet koset og hvordan vi har fått råd til dette. Vi spør og graver med en litt ekkel undertone og ofte føler vi lite «glede» av visse personer men mer en irritasjon over at vi bor ganske bra. Skal sies at huset er ganske fint hvis man liker det litt minimalistisk og skandinavisk men istedenfor å ha venner som er glade å stolte av oss, føler jeg at noen nærmest avviser oss og blir litt «ubehagelige» å være rundt. Vennene våre som vi opplever dette av pusser også opp men på en mindre plan og de bor i leilighet eller rekkehus så de bør jo ikke være negativ til vårt hus selv om vi bor i enebolig. Vet ikke helt hva som er greia. Men jeg hadde gledet meg til å ha innflytningsfest men samboer ønsker ikke fordi han mener det blir så ekkel stemning og mange lurer på hvordan vi har fått råd til alt samt blir frekk å mener vi bor for «flott» i forhold til de osv,, Jeg vet ikke men føler at det er så trist at det er slik, jeg vil jo hjerne ha en fest for å markere at vi er ferdig med å slite oss ut i mange måneder men i følge samboer bør vi avstå fra dette.. Anonymkode: 85d93...a34
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 8. november 2021 To tråder om akkurat samme tema… «folk liker oss ikke fordi vi har det for flott» 🥱 Anonymkode: 4d8a4...dc8 70
Jdz Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Synes dere skal ha innflyttingsfest. Jeg ville derimot vurdert omgangskretsen min først. 23
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Jeg stusser på så dårlig rettskriving.....Bra jeg ikke er del av din vennekrets! Anonymkode: 8da55...91e 25
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 8. november 2021 Jeg beklager, men måten du skriver på gir meg en vibe om at du også snakker slik til dine venner. "Se så flott vi har det" Anonymkode: c36f1...ceb 77
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Kanskje dere skal slutte å tenke at andre tenker "dere bor for flott iforhold til de". For det er ingen som har sagt det til dere, er det vel? Det dere må gjøre (hvis dette ikke bare er en følelse dere har skapt selv, som faktisk mange gjør når de får det bra til) er å late som at alt er normalt. Dere inviterer til fest, dere inviterer til middager, dere er med hjem til vennene deres. Ikke snakk om huset deres før dere blir spurt. Jeg skjønner det kan være kjipt da dere de jo glade og interessert i huset. Men hvis det faktisk er dårlig stemning og dere ikke har galdret dette opp dere imellom så er dette bare en fase. Det som kan være grunnen til dårlig stemning er hvis dere fremstiller dere som at dere er bedre enn de andre men at dere ikke ser det selv. Hvis det ikke skulle være en fase så finn nye venner. Anonymkode: 7833b...367 18
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 Populært innlegg #7 Skrevet 8. november 2021 Jeg tipper det er skrytet deres som gjør at folk skygger unna. Litt mindre skryt og selvhevdelse så skal du se dere blir mer spiselig å ha omgang med også. Og du, byggingeniør er ingen håndtverksutdanning, det kvalifiserer ikke mannen din til å gjøre godt arbeid selv. Anonymkode: 80cb3...db7 67
Carrot Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 Det er selvsagt fint å være stolt over det man får til men janteloven er sterk og ingen liker det når noen flasher sin stolthet eller oppnåelser om du skjønner, kanskje litt vanskelig å være postive til noen hvis dette er oppfatningen e har, og det med å spørre hva ting koster og hvordan man har råd er en ganske typisk norks greie. Jeg hadde aldri opplevd at noen spurte hva det kostet før Nordmenn - det ville bli sett på som frekt og ufint rett og slett. Men så er ikke de flestse nordmenn så veldig høflige egentlig, de er derimot særdeles ærlig og rett frem - og på en måte er det veldig fint, man slipper undres på hva de tenker på den måten.. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke bare svarer at dere har gjort mye selv, fått mye hjelp og har tjent penger på tidligere prosjekter, samt arvet boligen slik at dere har romslig økonomi og er veldig heldig - vis litt ydmykhet så skal du se det endrer seg.. 6
Maskulino Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Hehe. For et par. Selvutnevnt byggingeniør (er ingen utdannelse) og går rundt og innbiller seg andre ikke tåler at de har kjøpt hus. Ja, det skal være meg... 18
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 Carrot skrev (Akkurat nå): Det er selvsagt fint å være stolt over det man får til men janteloven er sterk og ingen liker det når noen flasher sin stolthet eller oppnåelser om du skjønner, kanskje litt vanskelig å være postive til noen hvis dette er oppfatningen e har, og det med å spørre hva ting koster og hvordan man har råd er en ganske typisk norks greie. Jeg hadde aldri opplevd at noen spurte hva det kostet før Nordmenn - det ville bli sett på som frekt og ufint rett og slett. Men så er ikke de flestse nordmenn så veldig høflige egentlig, de er derimot særdeles ærlig og rett frem - og på en måte er det veldig fint, man slipper undres på hva de tenker på den måten.. Det jeg ikke skjønner er hvorfor du ikke bare svarer at dere har gjort mye selv, fått mye hjelp og har tjent penger på tidligere prosjekter, samt arvet boligen slik at dere har romslig økonomi og er veldig heldig - vis litt ydmykhet så skal du se det endrer seg.. Janteloven har vel ingenting med dette å gjøre. Har du i det hele tatt lest Sandemose? Den er ment å beskrive dansk småbymentalitet hvor folk holder deg delv tilbake fordi de ikke har tro på seg selv. At nordmenn ikke er høflige er vel også noe jeg ikke kjenner oss igjen i. De fleste nordmenn blir tause når de ser noe de ikke liker, av høflighet. Når det er sagt er jo tilfellet her noen som går rundt og mistenker at andre ikke tåler at de har pusset opp et hus. Så viktig er som regel ikke folks hjem for andre i omgangskretsen og man aner vel at noen her innbiller seg at andre ikke har annet å gjøre enn å gå rundt å være misunnelig. Tipper folk er mer opptatt av barnehage henting og egne problemer enn å gruble på andres oppussingprosjekter. Anonymkode: b9b86...60a 9
Carrot Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Janteloven har vel ingenting med dette å gjøre. Har du i det hele tatt lest Sandemose? Den er ment å beskrive dansk småbymentalitet hvor folk holder deg delv tilbake fordi de ikke har tro på seg selv. At nordmenn ikke er høflige er vel også noe jeg ikke kjenner oss igjen i. De fleste nordmenn blir tause når de ser noe de ikke liker, av høflighet. Når det er sagt er jo tilfellet her noen som går rundt og mistenker at andre ikke tåler at de har pusset opp et hus. Så viktig er som regel ikke folks hjem for andre i omgangskretsen og man aner vel at noen her innbiller seg at andre ikke har annet å gjøre enn å gå rundt å være misunnelig. Tipper folk er mer opptatt av barnehage henting og egne problemer enn å gruble på andres oppussingprosjekter. Anonymkode: b9b86...60a Sitat Du skal ikke tro at du er noe. .. .. Du skal ikke innbille deg du er bedre enn oss. .. Du skal ikke tro du er mer enn oss. Du skal ikke tro at du duger til noe. .. .. .. tja, jeg vil tro TS beskriver disse ganske bra slik TS ser det.. Sjekk den kanadiske ingeniørens «guide til nordmenn» – E24 jeg er heldigvis ikke alene om å se nordmenn slik - men jeg skjønner at man føler seg truffet 9
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Skrevet 8. november 2021 Maskulino skrev (13 minutter siden): Hehe. For et par. Selvutnevnt byggingeniør (er ingen utdannelse) og går rundt og innbiller seg andre ikke tåler at de har kjøpt hus. Ja, det skal være meg... Byggingeniør er en treårig utdannelse. Forøvrig enig om at TS nok overvurderer betydningen av huskjøp/oppussing. Andre folk har nok med sitt. Anonymkode: ead0f...789 20
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Skrevet 8. november 2021 Mulig den stoltheten og det skrytet den litt nedlatende holdningen som kommer frem i innlegget kan være noe merkbar og irriterende for vennene dine? Kanskje de er lei av å høre om det flotte lekre skandinaviske badet på 20 kvm? Venner heier på venner, men det kan jo gå en grense om man snakker altfor mye om hvor flink man er, hvor kjekk mannen er, hvor smarte ungene er, hvor stort huset er og hvor fin ferie man skal på. Man kan jo gjerne mene jantelov og misunnelse har noe med saken å gjøre også, men det er nok også litt at folk bare blir lei av sånne mennesker. En annen sak kan være at du mistolker litt det som er vanlig norsk spørring og graving om priser og kostnader rundt alt som har med hus å gjøre. Det kan nesten oppleves litt frekt at noen skal vite hva du ga for en bolig og alt i den og hvordan du fikk råd til det, men det er altså lov å grave i denne delen av personlig økonomi her til lands. Men om dere genuint mener at disse to vinklingene er feil og at det kun er kjipe folk som er misunnelige, så vil jeg som andre anbefale her vurdere å skifte venner. Anonymkode: ea733...0e1 14
Gjest Alterego666 Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Og du, byggingeniør er ingen håndtverksutdanning, det kvalifiserer ikke mannen din til å gjøre godt arbeid selv. Det er en veldig god kvalifikasjon for å gjøre gode bygningstekniske valg og materialvalg, samt lese og forstå spesifikasjoner, forskrifter og reguleringer. For å selv gjøre godt utført arbeode trenger man erfaring og godt verktøy, og i HI står det nettopp at de har pusset opp flere hus tidligere. Å være en erfaren og praktisk orientert byggingeniør er en perfekt bakgrunn for å renovere hus. Det er åpenbart at du selv har en helt annen bakgrunn som ikke kvalifiserer deg.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 Kan tenke meg at du skryter, kanskje uten å tenke over det? Eller at du snakker så mye om huset at de andre er lei? Det er jo ikke noe unormalt i å ha hus og pusse opp så det blir fint. Vi har også stort og fint bad. Men jeg snakker jo aldri om det. Og siden det ligger knyttet til soverom er det heller ingen som ser det. Venner ser kun det lille gjestebadet. I innlegget skryter du mellom linjene. Tipper bare vennene er lei, ikke misunnelig. Har også noen sånne venner, de oppfører seg som om de er de eneste med råd til hus, selv om det ikke er tilfelle. Ville droppet festen om du bare skal skryte og vise. Klarer du en fest uten det så kjør på. Anonymkode: c290d...859 23
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 Jeg synes jo kanskje at det er heller ts som er litt nedlatende mot venner som bor mindre flott i små boliger og leiligheter enn henne. Det forsterker jo mistanken om at ts sannsynligivs ikke innser at de er ganske privilegerte som har kunnet kjøpt et stort hus i vannkanten (billig) av sine foreldre og pusse opp billig ved hjelp av kontakter..... Det er ikke normalt å si at man er glad i huset sitt fordi mange andre ville kjøpe det. 🤷♀️ Anonymkode: 67a62...174 25
- Brian Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 (endret) 6 hours ago, AnonymBruker said: Huset begynner å ta form og det blir ganske fint og barna våre vil vel trives godt her. Det er veldig lyst og «skandinavisk» og ene badet er på 20 kvm med stort badekar og er ganske lekkert. Har opplevd at enkelte venner blir helt merkelig når de spør oss om huset og de lurer fælt på hvor mye alt har kostet, samt spør detaljert om badekaret, hvor mye det kostet og hvor mye alt og annet koset og hvordan vi har fått råd til dette. Vi spør og graver med en litt ekkel undertone og ofte føler vi lite «glede» av visse personer men mer en irritasjon over at vi bor ganske bra. Skal sies at huset er ganske fint hvis man liker det litt minimalistisk og skandinavisk men istedenfor å ha venner som er glade å stolte av oss, føler jeg at noen nærmest avviser oss og blir litt «ubehagelige» å være rundt. Vennene våre som vi opplever dette av pusser også opp men på en mindre plan og de bor i leilighet eller rekkehus så de bør jo ikke være negativ til vårt hus selv om vi bor i enebolig. Vet ikke helt hva som er greia. Men jeg hadde gledet meg til å ha innflytningsfest men samboer ønsker ikke fordi han mener det blir så ekkel stemning og mange lurer på hvordan vi har fått råd til alt samt blir frekk å mener vi bor for «flott» i forhold til de osv,, Jeg vet ikke men føler at det er så trist at det er slik, jeg vil jo hjerne ha en fest for å markere at vi er ferdig med å slite oss ut i mange måneder men i følge samboer bør vi avstå fra dette.. Anonymkode: 85d93...a34 En hypotetisk samtale mellom vennene dine som kanskje gir noe av svaret på spørsmålet ditt: "Hvordan i alle dager har de fått råd til dette? Vi hadde aldri hatt råd til noe slikt, så dette kan umulig være ærlig; mon tro hvilken type lyssky kriminalitet de driver med ..." Husk at fornuftig økonomi ikke er noe alle forstår; når de selv ikke har råd til noe på grunn av livsstilen sin samtidig som andre har det, må det være noe virkelig skummelt på gang. Med fornuftig økonomi tenker jeg på at det er mulig å få mye ut av begrensede ressurser bare man bruker pengene på et gjennomtenkt vis, i motsetning til mennesker som tror at de lever i Luksusfellen - samtidig som de undrer seg over hvorfor naboene som handler på tilbud på REMA har mindre gjeld enn de som spontanhandler melk på bensinstasjonen. En annen forklaring på reaksjonen til vennene deres kan være at folk flest ikke synes bekjentes privatliv er så forferdelig spennende; heller ikke i gamle dager var et langt lysbildeshow med bilder fra ferieturen til Mallorca kveldens høydepunkt: Og når du skriver at huset deres er blitt en demon for deres venner, er dette et uvanlig sterkt ordvalg. Et hus kan være pent og pusset opp, men hvis huset er en demon, spørs det om innflyttingsfesten får et litt annet preg: Endret 8. november 2021 av - Brian 11
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Skrevet 8. november 2021 Og, by the way, litt rart å forvente at venner skal være glad og stolte over huset deres. Jeg bryr meg ikke en pøkk om hvirdsn vennene mine bor. Det er menneskene som bor der som betyr noe. Og når du i tillegg understreker at bare dere bor i enebolig, ingen andre, så virker du veldig selvgod. Og som en annen sier, de har nok nok med sitt og bryr seg egentlig ikke om huset, og det er helt normalt. Så de er nok bare lei. Anonymkode: c290d...859 26
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 - Brian skrev (2 minutter siden): En hypotetisk samtale mellom vennene dine som kanskje gir noe av svaret på spørsmålet ditt: "Hvordan i alle dager har de fått råd til dette? Vi hadde aldri hatt råd til noe slikt, så dette kan umulig være ærlig; mon tro hvilken type lyssky kriminalitet de driver med ..." Husk at fornuftig økonomi ikke er noe alle forstår; når de selv ikke har råd til noe på grunn av livsstilen sin samtidig som andre har det, må det være noe virkelig skummelt på gang. Gud bedre 🤮 Det er ingen fasit på fornuftig økonomi. Det som er fornuftig for deg er ikke nødvendigvis fornuftig for meg. Anonymkode: a59f6...8ca 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 Kan være så enkelt som at de er lei av å snakke om oppussing? Jeg husker jeg måtte si rett ut til ei venninne at jeg ikke orket mer snakk om hus og oppussing. Dråpen kom når hun viste meg en brosjyre over toaletter hun vurderte. Toaletter... Anonymkode: b95dc...ac5 19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå