AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #1 Skrevet 8. november 2021 Er kvinne og har hår i ansiktet fordi jeg var dum og barberte meg der da jeg var tenåring. Må alltid barbere meg i ansiktet (skal ta laser etterhvert), men akkurat nå så bruker jeg barber høvel og får ikke vekk stubbene fordi min søster sier jeg skal barbere nedover, men da jeg barberer nedover så blir ikke stubbene borte!!! Har kjøpt meg en barbermaskin til 600 kr som jeg prøvde nå, og den er veldig mye bedre og tar mye mer, + litt av stubbene men den tar fortsatt ikke alt!!!! Når jeg barberte nedover, men jeg barberte faktisk oppover nå og ble kvitt mye av stubbene. Jeg tenker å fortsette å barbere oppover nå som jeg har denne maskinen. Den beskytter huden så det ikke kommer kviser osv, etter bruksanvisning. Kan jeg fortsette å barbere oppover er det jeg lurer på, nå som jeg har denne maskinen. Med høvel går det ikke for da kom det kviser. Noen andre her som barberer oppover eller hulter til bulter? Eller må jeg faktisk bare barbere nedover??? Takk for svar!! (skriv gjerne ned hvordan du barberer deg med perfekt resultat 🥰 Anonymkode: ed05c...a91
Nicathv Skrevet 8. november 2021 #2 Skrevet 8. november 2021 (endret) Du har ikke hår i ansiktet fordi du barberte deg som tenåring. Du har hår i ansiktet fordi du er et menneske. Barbering gir ikke økt hårvekst, og det gir heller ikke tjukkere hår. Det bare virker sånn fordi hårstråene blir kuttet hvor de er tjukkere, og det tar litt tid før slitasje gjør at hårstråene blir tynne på tuppen igjen. Angående hvilken vei det er best å barbere, så kan man ikke tenke oppover eller nedover, da hår vokser i forskjellige retninger, man må tenke med eller mot hårene. Du kan barbere deg akkurat hvordan du vil. Jeg gjetter på at maskinen du har kjøpt har bruksanvisning, les den. Generelt vil jeg ikke anbefale kvinner å barbere seg i ansiktet. Slutter du med det så vil du få myke hår igjen etter få uker. Endret 8. november 2021 av Nicathv 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Ikke barber deg. Om du syns det er tykkere, napp problem hårene, og de vokser ikke ut med tykkere ende. Og så blir hårene bleket naturlig av solen. Så er alt "normalt" igjen. Anonymkode: a933b...42a
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Det er anbefalt å barbere med hårenes retning for å beskytte huden, men det etterlater ofte stubber. Jeg måtte barbere mot hårenes retning for å få vekk alt, men da blir det jo slik du beskriver. Nå har jeg heldigvis tatt laser på de områdene jeg pleier å barbere, så nå er jeg alltid glatt og i tillegg nuppefri. Anonymkode: bfb0f...0ef
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det er anbefalt å barbere med hårenes retning for å beskytte huden, men det etterlater ofte stubber. Jeg måtte barbere mot hårenes retning for å få vekk alt, men da blir det jo slik du beskriver. Nå har jeg heldigvis tatt laser på de områdene jeg pleier å barbere, så nå er jeg alltid glatt og i tillegg nuppefri. Anonymkode: bfb0f...0ef Hva koster laser? Hvor lenge gikk du før det ga resultat? Anonymkode: ed05c...a91
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Gå heller til en skjønnhetssalong og fjern hårene med tråd. Anonymkode: 6e2cb...a77
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Nicathv skrev (18 timer siden): Du har ikke hår i ansiktet fordi du barberte deg som tenåring. Du har hår i ansiktet fordi du er et menneske. Barbering gir ikke økt hårvekst, og det gir heller ikke tjukkere hår. Det bare virker sånn fordi hårstråene blir kuttet hvor de er tjukkere, og det tar litt tid før slitasje gjør at hårstråene blir tynne på tuppen igjen. Angående hvilken vei det er best å barbere, så kan man ikke tenke oppover eller nedover, da hår vokser i forskjellige retninger, man må tenke med eller mot hårene. Du kan barbere deg akkurat hvordan du vil. Jeg gjetter på at maskinen du har kjøpt har bruksanvisning, les den. Generelt vil jeg ikke anbefale kvinner å barbere seg i ansiktet. Slutter du med det så vil du få myke hår igjen etter få uker. Med mindre Ts har hirsutisme da. Da er det hormonelt. Anonymkode: 07983...1f3
Uredd Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 18 hours ago, AnonymBruker said: Er kvinne og har hår i ansiktet fordi jeg var dum og barberte meg der da jeg var tenåring. Må alltid barbere meg i ansiktet (skal ta laser etterhvert), men akkurat nå så bruker jeg barber høvel og får ikke vekk stubbene fordi min søster sier jeg skal barbere nedover, men da jeg barberer nedover så blir ikke stubbene borte!!! Har kjøpt meg en barbermaskin til 600 kr som jeg prøvde nå, og den er veldig mye bedre og tar mye mer, + litt av stubbene men den tar fortsatt ikke alt!!!! Når jeg barberte nedover, men jeg barberte faktisk oppover nå og ble kvitt mye av stubbene. Jeg tenker å fortsette å barbere oppover nå som jeg har denne maskinen. Den beskytter huden så det ikke kommer kviser osv, etter bruksanvisning. Kan jeg fortsette å barbere oppover er det jeg lurer på, nå som jeg har denne maskinen. Med høvel går det ikke for da kom det kviser. Noen andre her som barberer oppover eller hulter til bulter? Eller må jeg faktisk bare barbere nedover??? Takk for svar!! (skriv gjerne ned hvordan du barberer deg med perfekt resultat 🥰 Anonymkode: ed05c...a91 Med maskin spiller det sannsynligvis ingen rolle, da denne kutter i alle retninger. Høvel vil dra hpret litt ug flr det kuttes. Enden er da under hudoverflaten og gror da ofte borti kanten av poren og stikker hull på huden. Derav små betennelser som du har oppdaget. Kutting av hårene gir tykke ender som du har oppdaget og vil kjennes grovere og se mørkere ut. Bruk andre metoder. Voksing burde kunne fungere her som andre steder.
Gjest førstedamen Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 Nicathv skrev (18 timer siden): Du har ikke hår i ansiktet fordi du barberte deg som tenåring. Du har hår i ansiktet fordi du er et menneske. Barbering gir ikke økt hårvekst, og det gir heller ikke tjukkere hår. Det bare virker sånn fordi hårstråene blir kuttet hvor de er tjukkere, og det tar litt tid før slitasje gjør at hårstråene blir tynne på tuppen igjen. Angående hvilken vei det er best å barbere, så kan man ikke tenke oppover eller nedover, da hår vokser i forskjellige retninger, man må tenke med eller mot hårene. Du kan barbere deg akkurat hvordan du vil. Jeg gjetter på at maskinen du har kjøpt har bruksanvisning, les den. Generelt vil jeg ikke anbefale kvinner å barbere seg i ansiktet. Slutter du med det så vil du få myke hår igjen etter få uker. Ikke nødvendigvis riktig. Når min søster var yngre (ca 10 år siden) barberte vi en bit av leggen hennes, kun en lang stripe oppover hele leggen. Hun har aldri barbert før eller etter. Hårene hennes er tynne lyse og nesten ikke synlig. Bortsett fra der vi barberte da, der er de sorte, og mye tykkere!
Nicathv Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 (endret) førstedamen skrev (1 time siden): Ikke nødvendigvis riktig. Når min søster var yngre (ca 10 år siden) barberte vi en bit av leggen hennes, kun en lang stripe oppover hele leggen. Hun har aldri barbert før eller etter. Hårene hennes er tynne lyse og nesten ikke synlig. Bortsett fra der vi barberte da, der er de sorte, og mye tykkere! Høres rart ut. Jeg kan ikke skjønne hvilken mekanisme som gjør at å klippe et hår vil gjøre at nye hår som vokser i samme område blir tjukkere og mørkere. Har du noen teorier? Alt jeg kan finne av artikler, studier og uttalelser fra hudleger sier enstemmig at barbering ikke fører til mørkere eller tjukkere hår. Spør en forsker: Får man mer og kraftigere hår etter barbering? (forskning.no) Sitat - Håret gror ikke raskere og det blir heller ikke tykkere om du barberer deg, sier Joar Austad. Austad er seksjonsoverlege ved hudavdelingen ved Rikshospitalet, som er en del av Oslo Universitetssykehus. Grunnen til at du ikke kan påvirke hårene med barbering, er at håret allerede er dødt når det stikker seg ut av huden din. Håret registrerer derfor ikke at du kapper det av, og får dermed heller ikke videreformidlet beskjeden til hårsekken, som fortsetter sine daglige gjøremål upåvirket av dine barberingspåfunn. - Det er som når du klipper neglen, eksemplifiserer Austad. - Den gror jo ikke saktere eller fortere den heller om du klipper den. Hudlege: Syv myter om barbering (vg.no) Sitat Myte 6: Jeg får mørkere hår i de områdene jeg har barbert meg. – Du får ikke annen hårfarge på håret der du er barbert. Igjen kan du tenke på menn som barberer seg på hodet. De kan være både skallet og grå i håret når de barberer seg, men får verken mer hår eller farge på håret når det vokser ut. Slik er det også for kvinner som barberer seg for eksempel på legger eller armer. Fargen forblir den samme. Barberer du bort solbleket hår på f.eks. bena kan det derimot oppleves som om håret blir mørkere når det vokser ut igjen. Myte 7: Jeg får tykkere og stivere hårstrå av å barbere meg. – Dette stemmer ikke, selv om det kanskje kan virke sånn. Det skyldes at håret som vokser ut er kortere og stikker mer når det er kort og nybarbert, men det blir mykere igjen når det blir lengre. Verken hårvekst eller tykkelse på håret endres altså av barbering, fastslår hudlege Ole Rørdam. Medical myths (nih.gov) Sitat Another common belief is that shaving hair off will cause it to grow back in a darker or coarser form or to grow back faster. It is often reinforced by popular media sources and perhaps by people contemplating the quick appearance of stubble on their own body. Strong scientific evidence disproves these claims. As early as 1928, a clinical trial showed that shaving had no effect on hair growth. More recent studies confirm that shaving does not affect the thickness or rate of hair regrowth. In addition, shaving removes the dead portion of hair, not the living section lying below the skin’s surface, so it is unlikely to affect the rate or type of growth. Shaving hair: Does shaved hair grow back thicker? - Mayo Clinic Sitat No — shaving hair doesn't change its thickness, color or rate of growth. Shaving facial or body hair gives the hair a blunt tip. The tip might feel coarse or "stubbly" for a time as it grows out. During this phase, the hair might be more noticeable and perhaps appear darker or thicker — but it's not. Does Shaving Make Hair Thicker or Faster? Myths and Facts (healthline.com) Sitat Shaving your hair — no matter what part of your body — doesn’t mean the hair will grow back faster or thicker. The roots of this myth may be tied to the fact that hair regrowth can look different at first. Unshaven hair has a finer, blunter tip. When you experience hair regrowth, you’ll see the coarser base and not the softer, thinner part that will eventually grow back (if you let it get that far). New hair may also look darker. This is partly due to its thickness, but it may also be because the new hair hasn’t yet been exposed to natural elements. Sun exposure, soaps, and other chemicals can all lighten your hair. To more effectively debunk this myth, it’s important to learn the stages of hair growth. It takes about 1 month for body hair to reach its full length. This is why body hair is so much shorter than the hair on your head. Hair gets its start in hair follicles, which are located beneath the skin. Roots of your hairs are formed with the help of proteins and blood. As hair forms from its roots, it passes through the follicles as well as sebaceous glands. Sebum (oil) produced in the glands help keep your hair lubricated as it grows longer. Once your hair exits the skin’s surface, its cells are no longer alive. When you shave, you’re slicing off dead hair at the surface of the skin. Since shaving doesn’t remove hair under the skin like other hair removal methods do, it’s impossible for you to affect its color, thickness, or rate of growth. Endret 8. november 2021 av Nicathv 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå