Gå til innhold

Du som ikke ammet, fikk baby råmelk? Er det viktig med råmelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som valgte å ikke amme, fikk babyen likevel råmelk?  Hvorfor/hvorfor ikke? hvor lenge ga du? 

Jeg har jobbet på gård med sau og kyr. Det var det veldig viktig å få i kalvene og lammene masse råmelk . De for svak til å suge fikk råmelk med sonde. Litervis til kalvene.

vi alle lager jo råmelk . Er jo litt anderledes med dyr som bor i kalde fjøs osv, Men er det viktig for en baby å få med seg i den «moderne» verden ? Erstatningen er jo veldig god ?

jeg er gravid med første men skal ikke amme. Så lurer på litt om det er viktig for babyen med råmelk uansett 

Anonymkode: 72358...d3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Råmelken inneholder til en hver tid det barnet trenger(den skal hvertfall det normalt sett). Kan være fint å pumpe råmelken og gi til barnet i flaske hvis du ikke ønsker/klarer å amme. 
Hos barn som blir født prematurt er råmelken viktigere enn hos friske terminbabyer, nettopp pga næringsstoffene og derav en høyere overlevelses rate. Den gir også barnet antistoffer og hjelper immunforsvaret mens barnet fortsatt er lite og dermed mer utsatt ved sykdom. 

Så jo, råmelk er veldig viktig i dagens samfunn også. Men med mindre barnet er sykt vil det ikke være livsnødvendig(slik som det gjerne kan være for kyr og andre dyr som lever under andre omstendigheter). 

Så til syvende og sist er det helt ditt valg, men er generelt det klart beste alternativet for baby med råmelk/morsmelk. MME er også veldig bra utviklet nå og vil gi barnet den næringen det trenger, men innehar ikke alle egenskapene til råmelk og morsmelk generelt🤷🏼‍♀️ 

Og er noe krise, slik at barne TRENGER den melken, så vil helsepersonell si ifra. Jordmor eller lege vil nok kunne gi deg ett bedre, kunnskapsbasert, svar. Jeg er kun ett nysgjerrig menneske som leser litt mye😂 Men stiller min lit til at helsepersonell sier ifra om noe er viktig☺️

Anonymkode: 263e6...f72

• Liker 1
Skrevet

Råmelk inneholder store doser antistoffer, og skaper en beskyttende hinne i barnets tarm, noe som beskytter babyen. Dette er noe mme under ingen omstendigheter kan gi babyen. 

Men babyen overlever jo uten her i Norge, så spørs jo hvor man legger lista for hva som er viktig. Ikke viktig for overlevelse, viktig for helse (men hvor viktig det er for DIN baby vet jo ingen). 

Anonymkode: 85cc8...28c

• Liker 1
Skrevet

Han fikk det som kom ja, jeg pumpet og selvom det bare kom noen dråper sa alle på barsel at det var viktig at han fikk de dråpene. 

• Liker 1
Skrevet

Råmelk er dessuten lett å håndmelke ut, så du trenger ikke styre med pumping hvis du bare vil gi babyen råmelk uten å amme. 

Anonymkode: 85cc8...28c

Skrevet

Ja, hun fikk råmelken jeg hadde. Etter dette fikk hun melk fra sykehusets melkebank mens jeg prøvde å pumpe det jeg hadde i de ukene vi var på sykehuset. 

Skrevet

Jepp, håndmelket og pumpet i starten og gav på kopp. Gjorde det kanskje 2-3 uker? Baby ble ikke mett på det, men fikk det lille jeg hadde. 

Anonymkode: a0c50...4fa

Skrevet

Nei, eller jo kanskje litt, førstemann. Men de to siste fikk kun mme. Vil du så håndpump første melka og vil du ikke så er det også greit. Bare husk at hvis du stimulerer melkeproduksjonen så kan det være litt knot å stoppe melken, ofte går det det fint på egenhånd også hender det at man må ha noen tabletter som stopper melken, for det kan bli vondt. Med de to første så gikk det fint over av seg selv, men med siste så måtte jeg ha tabletter for jeg fikk så sinnsykt spreng. 

Anonymkode: b699b...394

Skrevet

Min fikk råmelk den dagen hun ble født. La hun til flere ganger i dagene etter, og pumpet, men det kom ingenting.

Anonymkode: 43c41...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min fikk råmelk den dagen hun ble født. La hun til flere ganger i dagene etter, og pumpet, men det kom ingenting.

Anonymkode: 43c41...51c

Samme her, fikk råmelk og noen stusselige dråper brystmelk ila noen uker.

I tillegg til mme altså.

Men jeg forsøkte aktivt å øke produksjonen da i håp om å amme. Sykehuset var opptatt av denne råmelken, men om de hadde vært det om jeg ikke ønsket å amme vet jeg ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...