AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Vi skal snart flytte og datteren min på 9 år skal begynne på ny skole. Hun gleder seg men er også spent og litt nervøs. Hun har opplevd noe utestenging blant venner her vi bor nå, og det gjør at det kverner litt i hodet hvordan det skal bli å få nye venner. Hun gruer seg til de første dagene når hun ikke kjenner noen, å gå til skolen og bli stående der i skolegården til det ringer inn. Jeg har tenkt om jeg skal lufte med lærerne eller høre via hvis det er Facebook gruppe for foreldre om noen i klassen hun kan ta følge med? Hva tenker dere hadde vært lure tips og triks for en god overgang? Eller er det god læring og mestring å kjenne på å være ny og prøve finne seg egne gode strategier når man har kommer i den alderen. Anonymkode: dfd70...c29
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Ikke flytt. La barnet finne sin plass der hun er nå. Selvom det har vært utestenging har hun nok en eller to hun kan være med. Det er stor belastning for et barn å flytte skole i den alderen. Spesielt flere ganger Anonymkode: 104ed...f1c 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 Nå er jo det at vi skal flytte et faktum. Så der jeg spurte om var gode innspill for å bidra til en best mulig overgang Å komme til et nytt miljø og bli kjent er en stressbelastning, men det kan også bli bra. Anonymkode: dfd70...c29 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Er det mulig å besøke skolen en dag? Min tiåring byttet skole i sommer, og den besøksdagen gjorde underverker. Bare det å vite hvor klasserom og toalett var og å ha noen navn og ansikter på plass gjorde oppstarten mye lettere for henne. Anonymkode: 4955a...6b6 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Jeg ville også forsøkt å besøke skolen/klassen før dere flytter. Vi gjorde det med vårt barn og det ble en fin opplevelse og gjorde oppstarten litt enklere. Tror også jeg ville vært litt «på» i starten mtp å invitere hjem, være tilstede på fritidsaktiviteter, invitere andre med på aktiviteter dere skal på etc. Selv om jeg tror det går bra for de aller fleste med et skolebytte, er det også noe med at folk flest henger igjen i faste mønstre; foreldre inviterer med barn de kjenner fra før, og i en hektisk hverdag er det lett å glemme de nye. Dattera di er også i en alder hvor ungene begynner å gjøre avtaler på egenhånd og hvor foreldre kanskje ikke er så mye tilstede på fritidsaktiviteter, så jeg tror det er viktig å være litt ekstra obs på om hun selv kommer inn i miljøet eller om dere må hjelpe til. Inviter med andre på kino, inviter barn hjem flere ganger selv om det ikke kommer en invitasjon tilbake med en gang. Hils på foreldre og vær åpen om at dere gjerne vil ha kontakt. Det ordner seg helt sikkert! Anonymkode: 7dac3...7ab 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 Jeg tenkte fb før jeg leste det. Vi har klassegruppe (lukket) for foreldrene i klassen. Jeg ville likt om noen skrev at «Hei. Vi er foreldre til A som starter i klassen. Vi bor i xx vei. Bor noen i nærheten som hun kan ta følge med» og da ville vi foreldre absolutt prøvd å inkludere. Mye foregår via den gruppen også, feks at det spontant skrives at nå leker nesten hele klassen i skolegården på en lørdag osv. Anonymkode: 9c5e8...bd7
Ulrikke Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 Spør kontaktlærer om de har en plattform hvor foresatte er samlet, feks på Facebook. Så ville jeg skrevet et innlegg om hvem vi var og når barnet starter, og sagt at jeg ble glad hvis noen tok kontakt. Ville også ha gjort det jeg kunne for å få til en eller to dager på besøk før skolebyttet. Det hjelper nok veldig om hun har noen navn og ansikter før hun begynner! Kanskje dere kommer dithen at noen kan møte henne på et sted i skolegården første skoledag, evt ta følge første dagen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå