AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Del Skrevet 7. november 2021 Hva må jeg tenke på vet kjøp av bilstol til baby? Hva er Isofix? Adapter? Base? Feste? Blir gal av alt å sette seg inn i😩😵😵 Anonymkode: e77be...4dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Del Skrevet 7. november 2021 Anbefaler å lese https://www.tryggtrafikk.no/sikring-av-barn-i-bil/ https://www.forbrukerradet.no/guide/2015/den-store-barneseteguiden/ Isofix er en festeordning som alternativ til å bruke bilens seler. Det er to metallhemper I ryggen på sete i bilen liksom. Det vanlige er å ha en base som er festet i Isofix som babybilstolen bare kan klikkes på. Anonymkode: 8504e...73e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Del Skrevet 7. november 2021 Anbefaler deg å drite i forbrukerrådet bilstol tester. Anonymkode: e0919...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Del Skrevet 7. november 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Anbefaler deg å drite i forbrukerrådet bilstol tester. Anonymkode: e0919...f38 Hvorfor? Hva skal man heller se på da? Anonymkode: 6419b...812 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvorfor? Hva skal man heller se på da? Anonymkode: 6419b...812 Stoler som er plus testet, og stoler som passer i din bil. Forbrukerrådets tester går først og fremst på komfort og håndtering, ergo vil isofixstoler alltid stille sterkere, men de er ikke tryggere enn beltemonterte, som som oftest er både plus-testet, billigere og varer mye lengre. Testen tar ikke utgangspunkt i den enkelte forbrukerens økonomi, hvor forskjellig barn er og det faktumet at selv om godkjenningsklassen er i-size og 105cm/18 kg så passer de færreste stolen så lenge. På babystolen så er det ikke så himla nøye dog, bare man velger en god stol, men de poengterer ikke i slike tester hvor viktig det er at stolen passer i DIN bil. Sikkerheten testen viser falmer bort hvis babyen din får så bratt helning at han sitter med haka på brystet til han slutter å puste. Den falmer også bort om man velger en så bratt stol at babyens nakke ikke blir beskyttet i en frontkollisjon. Med andre ord, velg den babystolen som er relativt ny, kommer fra et anerkjent merke, og som gir 40-45 graders helning i den eller de bilene som skal brukes så er man safe. Anonymkode: e0919...f38 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Del Skrevet 8. november 2021 Hvordan/hvor måler man at stolen er 40-45 grader helning? Anonymkode: ddeb2...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Del Skrevet 8. november 2021 Last ned appen Clinometer hvis du har Android, litt usikker på app til iPhone. Legg langsiden på tlf inntil seteryggen, mellom og nedfor der selene kommer ut, ikke trykk for hardt inn i ryggen, bare hold den så den står stødig 😊 https://bilstoler.blogg.no/1489332891_helning_p_bilstolen.html Anonymkode: e0919...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hva må jeg tenke på vet kjøp av bilstol til baby? Hva er Isofix? Adapter? Base? Feste? Blir gal av alt å sette seg inn i😩😵😵 Anonymkode: e77be...4dc Meld deg inn i facebook gruppene "bilstoler" og "bilstoler norge" der er det mye god hjelp å få. Anonymkode: 5dec8...854 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva må jeg tenke på vet kjøp av bilstol til baby? Hva er Isofix? Adapter? Base? Feste? Blir gal av alt å sette seg inn i😩😵😵 Anonymkode: e77be...4dc Og for å svare på resten... Adapter er for å feste babystolen på vogn. Base er det du fester stolen i i bilen, som gjerne igjen er festet med isofix. Noen få baser kan beltemonteres, som er kjekt for å gi korrekt helning. Å feste anbefales ikke med baby, eller i bil, men alkoholfritt er innafor. Anonymkode: e0919...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Del Skrevet 8. november 2021 Å lese anbefalingene til trygg trafikk er gode greier, men den der bilstolvelgeren der du skal plotte onn alder, høyde og vekt er håpløs. Den mente seriøst at tredjeklassingen skal sitte i bakovervendt småbarnsstol. Jeg vet ikke hvordan jeg skulle brettet henne for å få henne ned i en slik stol. Jeg dro til barnas hus og bad om hjelp da jeg skulle ha min første baby. Selgeren monterte forskjellige stoler i bilen min, og gav anbefaling basert på hvilke han mente var best. Jeg hadde selvsagt i bakhodet at han tross alt var selger, men den han endte med å anbefale var langt fra den dyreste av de han monterte. Stolen fungerte veldig bra til begge barna, og kom godt ut i tester. Husker ikke hva den het, det noen år siden. Anonymkode: 53df7...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 8. november 2021 #11 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva må jeg tenke på vet kjøp av bilstol til baby? Hva er Isofix? Adapter? Base? Feste? Blir gal av alt å sette seg inn i😩😵😵 Anonymkode: e77be...4dc Det er derfor vi ha butikker og de som driver kundeservise. Så lenge de kan gi deg svarene, og anbefalinger, så tillatt dem å formidle det til deg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #12 Del Skrevet 8. november 2021 Herregud. Hvis dette er vanskelig burde man kanskje ikke fått barn... Anonymkode: d676a...6c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #13 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Herregud. Hvis dette er vanskelig burde man kanskje ikke fått barn... Anonymkode: d676a...6c3 Å, klapp igjen smella! Anonymkode: 53df7...c01 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Del Skrevet 8. november 2021 Egenskap skrev (10 minutter siden): Det er derfor vi ha butikker og de som driver kundeservise. Så lenge de kan gi deg svarene, og anbefalinger, så tillatt dem å formidle det til deg. Jeg har jobbet i butikk i mange år og sier bare: vær kritisk til selgere, vær veldig kritisk. Kynismen er høy hos selgere, butikker tenker profitt og tall før de tenker hva som er best for kunden, og selgere blir pushet til å pushe produkter. De får opplæring fra produsenter i deres produkter, ikke anbefalinger fra Trygg Trafikk, NAF, LUB og lignende. Det er erfaringer de må tilegne seg selv på eget iniativ, eller gjennom egen erfaring. For all del, det finns mange gode selgere der ute, men ikke ta alt som blir sagt i en butikk for god fisk. Les deg for all del opp på området før du går i en butikk. Anonymkode: e0919...f38 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #15 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Herregud. Hvis dette er vanskelig burde man kanskje ikke fått barn... Anonymkode: d676a...6c3 Skulle ønske anonymknappen var fjernet her inne, tenker enkelte hadde holdt smella tett da. Anonymkode: e0919...f38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Del Skrevet 8. november 2021 Jeg ville heller ikke stolt på butikkselgere. Vi gikk inn for å finne en bakovervendt stol til 2åringen og de prøvde bare å prakke på oss en forovervendt stol som overhodet ikke fulgte sikkerhetsråd. Sånn jeg har skjønt det er det lureste å først kjøpe en babybilstol som passer i bilen din og er praktisk for deg (vi har en maxi-cosi, syntes den var veldig praktisk med stol med isofixbase og mulighet å klikke den på understellet på vogna). Så kjøpe en bakovervendt beltemontert bilstol som kan vare lenge, som Britax Maxway eller Axkid Minikid Anonymkode: 8504e...73e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg ville heller ikke stolt på butikkselgere. Vi gikk inn for å finne en bakovervendt stol til 2åringen og de prøvde bare å prakke på oss en forovervendt stol som overhodet ikke fulgte sikkerhetsråd. Sånn jeg har skjønt det er det lureste å først kjøpe en babybilstol som passer i bilen din og er praktisk for deg (vi har en maxi-cosi, syntes den var veldig praktisk med stol med isofixbase og mulighet å klikke den på understellet på vogna). Så kjøpe en bakovervendt beltemontert bilstol som kan vare lenge, som Britax Maxway eller Axkid Minikid Anonymkode: 8504e...73e Å stole på en selger er risikabelt uansett situasjon (digresjon: spesielt i bank, der selgeren kaller seg rådgiver), men å konsultere en selger og få hjelp til å prøve ulike modeller før man velger kan være lurt. Anonymkode: 53df7...c01 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #18 Del Skrevet 8. november 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å stole på en selger er risikabelt uansett situasjon (digresjon: spesielt i bank, der selgeren kaller seg rådgiver), men å konsultere en selger og få hjelp til å prøve ulike modeller før man velger kan være lurt. Anonymkode: 53df7...c01 Enig at det er lurt å for eksempel få hjelp til å prøve og montere i bil og sånne ting. Men gjør research selv først så du vet hva du ser etter. Å gå inn og si "jeg vet ingenting om bilstol, hva trenger jeg?" er nok en selgers drøm, men ikke sikkert det er så lurt. Anonymkode: 8504e...73e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Del Skrevet 8. november 2021 Isofix anbefales til babystolen av meg hvertfall, deilig å bare kunne klikke stolen inn og ut når man skal ut og inn av bilen. Adapter er hvis du vil koble på bilstoler til vognen din, men da må du sjekke om det går å koble de sammen, eller finnes adapter. Vi gikk for besafe, føler det er et veldig trygt merke, fikk god hjelp på barnas hus, fikk prøve i bilen før vi kjøpte. Anonymkode: 64781...4a6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Del Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Å stole på en selger er risikabelt uansett situasjon (digresjon: spesielt i bank, der selgeren kaller seg rådgiver), men å konsultere en selger og få hjelp til å prøve ulike modeller før man velger kan være lurt. Anonymkode: 53df7...c01 Det kan jeg være enig i. Men igjen, ikke gå inn i det uten noen form for kunnskap. Det er sikkerheten til barnet ditt det er snakk om, og det er kun du som er ansvarlig hvis selgeren gir deg feilinformasjon om sikring. Mange blir anbefalt å snu barn som er "lange" ved 2-3års alder, det er helt horribelt. Om en forelder velger det selv til tross for å ha kunnskap om risikoen - kjør på... Anonymkode: e0919...f38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå