AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Hei! Håper noen kan hjelpe meg. Sliter litt med en relasjon som etterhvert ble krevende og ekkel. En bekjent av meg har i alle år «plaget» meg. Det begynte etter det ble slutt mellom meg og en eks. Først begynte det med spørsmål om kaffebesøk etter en tjeneste han gjorde for meg av praktiske årsaker. Var hyggelig mot han, men han var ikke min type. Svarte kort på meldinger han sendte osv. det fortsatte slik i noen år at han prøvde seg men jeg avviste. Tilfeldighetene ville det sånn at han det er snakk om er god venn av ei venninne av meg som har gjort at vi har truffet på hverandre i diverse sosiale settinger men det har aldri vært noe mer enn prat med oss. Han pleide merkelig nok ikke snakke med meg da, men når jeg kom hjem ble jeg bombadert av meldinger hvor han kom med komplimenter. Jeg har skjelden svart annet en takk og da han etterhvert begynte å prøve seg fysisk har jeg sagt nei. For å gjøre historien kort for det er mye. Nå har det eskalert til at jeg ble drittlei denne typen og at kan ikke ta et hint da jeg ikke svarer han mer. Det har gått mange år så jeg endte opp med å blokkere han i forrige uke og han klikka mentalt på meg. Ting som har eskalert siden han begynte å plage meg i 2011: *han sender meldinger nesten hver helg, noen ganger med seksuell karakter om at han vil vise seg frem for meg eller om sine seksuelle preferanser, jeg svarer ikke. * han plager venner og familie rundt meg med meldinger med seksuelt innhold. * han har gjort at flere kjærester jeg har hatt har blitt sur på han fordi han kontakter meg på natt eller skriver til meg, samt at han slo meg på rumpa engang ute på byen. * han prater om meg konstant til venner av seg som jeg får høre igjen og påstår at han har meg. * han kjører opp sakte ved siden av meg for å «prate» hvis han ser meg gå ute. * han sender melding til meg og våres felles venninne og sier han har sett meg her og der. Han kan også finne på å spørre min venninne om hun kan sende melding til meg for å bekrefte at jeg er her og der da han mener at han har sett meg. * han klikket tidligere i år fordi jeg fikk meg type og fjernet han som venn da han spurte og grov etter info fra vår felles venninne. Da kalte han meg opp for stygge ting og var rasende og ønsket at jeg brant i helvete for sø i mnd senere kontakte meg igjen og be om unnskyldning. Han lå lavt etter den perioden så trodde dette hadde gått over men han begynte på’n igjen. Nå fikk jeg nok og blokkerte. Da jeg blokkerte han klikket han og presterte å sende melding til den gravide søstra mi hvor han svertet meg på det verste. Hun skjønte jo naturligvis ingenting. Jeg ble forbanna å sendte han en sannhetens melding hvorpå han bare blir helt gal igjen og tåler ikke høre om de måtene han har trakassert meg på. Tydelig at han mister helt bakkekontroll når han blir sint. Spørsmålet er nå, hva gjør jeg? Burde jeg være redd han? Han har ikke truet meg men han viser en temmelig ustabil adferd. Bør jeg anmelde? Hva skjer da? Vil bare ha fred og bli kvitt dette psykopatiske vesenet. Hjelp. Mvh kvinne 36 Anonymkode: 5892c...53e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg ringte politiet og spurte om råd. Hun jeg snakket med foreslo at hun kunne ringe han, slik at han har mulighet til å stoppe atferden, før en eventuell anmeldelse. Jeg sa ja til det, da jeg trodde han ville synes det var pinlig å bli korrigert av politiet. Hun måtte ringe to ganger, og nå har jeg ikke hørt noe fra han på et halvt år. Anonymkode: f123d...0c0 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har vært i en lignende situasjon. Jeg ringte politiet og spurte om råd. Hun jeg snakket med foreslo at hun kunne ringe han, slik at han har mulighet til å stoppe atferden, før en eventuell anmeldelse. Jeg sa ja til det, da jeg trodde han ville synes det var pinlig å bli korrigert av politiet. Hun måtte ringe to ganger, og nå har jeg ikke hørt noe fra han på et halvt år. Anonymkode: f123d...0c0 Ts her. Takk for svar! Det hørtes veldig fristende ut men jeg er da redd for å hive mer bensin på bålet nå da alt tilsier at han evt nå vil slutte. Men det vet jeg jo ikke. Jeg vil jo helst bare ha fred men ønsker jo også virkelig at han skal få en lærepenge slik at han ikke driver på sånt med andre jenter for han virker fader meg ikke stabil. Anonymkode: 5892c...53e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Foreløpig er ikke stalking ulovlig i Norge. At han tar mye kontakt går heller ikke under trakassering og truende atferd i loven så det er egentlig lite lovbrudd å anmelde han for. Men det er en veldig god ide å få noen i politiet til å ringe han å skremme han Jeg har hatt to stk som holdt på på samme måte mot meg i mange år og jeg har blokkert masse kontoer jeg har tenkt er stalkerkontoer for å være på den sikre siden. Han ene stalkeren/besatt av meg sendte meg faktisk en lang unnskyldning for et par år siden, ca 9-10 år etter vi sist var i kontakt. Han skrev unnskyld for at han var sånn og at han var syk, at han hadde gått mange år i behandling og gått å gnagd og skammet seg over hvordan han hadde vært. Det var første gang jeg svarte han på sikkert hundre meldinger jeg hadde ignorert og jeg ønsket han et godt liv. Kom over han på insta og så han hadde fått barn og kone nå Det sagt så skal man uansett ikke måtte tåle å bli trakassert og bombardert sånn uansett hvor syke folk er, og mange stalker er besatt bare fordi det gir de maktfølelse å invadere andres liv også så mener ikke at du skal avfeie det med at han er syk altså men at det går an å håpe at han også tar til fornuft til slutt!.. Han andre stalkeren jeg hadde har gått over til å stalke andre og jeg vet han ble anmeldt for truende adfærd av en jente Anonymkode: d6113...470 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Ts her. Takk for svar! Det hørtes veldig fristende ut men jeg er da redd for å hive mer bensin på bålet nå da alt tilsier at han evt nå vil slutte. Men det vet jeg jo ikke. Jeg vil jo helst bare ha fred men ønsker jo også virkelig at han skal få en lærepenge slik at han ikke driver på sånt med andre jenter for han virker fader meg ikke stabil. Anonymkode: 5892c...53e Du kan ikke få han til å ikke drive sånn med andre jenter desverre men snakk med politiet så de registrerer det på han, for med neste jente kanskje han går lenger og blir direkte farlig og da styrker det troverdigheten hennes at det er notert fra før på han Anonymkode: d6113...470 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 Du er sikkert ikke den eneste han plager. Sånne pleier å veksle litt på hvem de plager. Bare anmeld! Det kan bli farlig..... Anonymkode: b2130...763 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Ts her! Takk for at dere tar dere tid til å svare meg. Setter veldig pris på det. Til hun over her som fikk en unnskyldning fra stalkeren sin er det veldig positivt og sikkert en fin måte å gå videre på. Jeg har uansett prøvd å være hyggelig mot han før og avvist men det har innskrenket meg veldig mye når det kommer til venninna mi da hun er såpass mye med han og han da får plukket opp info. Har også prøvd å ikke være uvenn og derfor var jeg «dum» nok til å godta unnskyldningene hans da han kom med dette. Trodde som sagt det var over og at han skjønte hvor jeg sto men han må tydeligvis ha ting i klartekst. Hadde egentlig tenkt å gi faen i at han sprer dritt om meg, men det toppa seg for meg da han meldte min gravide søster og blandet hun i dette her. Skrev da en tekstmelding hvor jeg ramset opp alle faktorer jeg nevnte på over her i innlegget til han og han var bare usaklig tilbake og svarte ikke på noe av det jeg konfronterte han med annet enn at jeg jo måtte være innbilsk og var syk i hodet 😂 egentlig er jo hele greia temmelig barnslig oppførsel men jeg har tatt kontakt med politiet og faktisk så tok de saken litt alvorlig. Jeg har lyst til å skremme han vekk engang for alle men orker ikke at det skal gå utover meg eller mitt rykte. Anonymkode: 5892c...53e 1
Gjest Lunaris Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 Hvorfor i all verden bare blokkerer du ikke han?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 § 266.Hensynsløs atferd Den som ved skremmende eller plagsom opptreden eller annen hensynsløs atferd forfølger en person eller på annen måte krenker en annens fred, straffes med bot eller fengsel inntil 2 år. § 266 a.Alvorlig personforfølgelse Den som gjentatte ganger truer, følger etter, iakttar, kontakter eller gjennom andre sammenlignbare handlinger forfølger en annen på en måte som er egnet til å fremkalle frykt eller engstelse, straffes med fengsel inntil 4 år. Anonymkode: 57f7b...cc7 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 Lunaris skrev (25 minutter siden): Hvorfor i all verden bare blokkerer du ikke han? Har jo blokkert han? Anonymkode: 5892c...53e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Ts her! Takk for at dere tar dere tid til å svare meg. Setter veldig pris på det. Til hun over her som fikk en unnskyldning fra stalkeren sin er det veldig positivt og sikkert en fin måte å gå videre på. Jeg har uansett prøvd å være hyggelig mot han før og avvist men det har innskrenket meg veldig mye når det kommer til venninna mi da hun er såpass mye med han og han da får plukket opp info. Har også prøvd å ikke være uvenn og derfor var jeg «dum» nok til å godta unnskyldningene hans da han kom med dette. Trodde som sagt det var over og at han skjønte hvor jeg sto men han må tydeligvis ha ting i klartekst. Hadde egentlig tenkt å gi faen i at han sprer dritt om meg, men det toppa seg for meg da han meldte min gravide søster og blandet hun i dette her. Skrev da en tekstmelding hvor jeg ramset opp alle faktorer jeg nevnte på over her i innlegget til han og han var bare usaklig tilbake og svarte ikke på noe av det jeg konfronterte han med annet enn at jeg jo måtte være innbilsk og var syk i hodet 😂 egentlig er jo hele greia temmelig barnslig oppførsel men jeg har tatt kontakt med politiet og faktisk så tok de saken litt alvorlig. Jeg har lyst til å skremme han vekk engang for alle men orker ikke at det skal gå utover meg eller mitt rykte. Anonymkode: 5892c...53e Du bør kutte kontakten med denne venninna. Hun gir informasjon om deg til stalkeren din. Det er utilgivelig. Lagre alle meldinger fra han (bevis), men du bør aldri svare uansett hva han skriver eller hvem han skriver til. Snakk med politiet. Samle alt av bevis (meldinger til deg, meldingene han har skrevet til familien din etc). Og, ta vare på deg selv. Slike folk kan være veldig farlige. Han er besatt og mentalt ustabil. Anonymkode: 7dc0d...1ff 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 Han skulle vært blokkert for lenge siden, men skjønner at du ikke har gjort det også for å holde på «freden». Svar aldri mer på noe som helst, hverken på komplimenter eller annet. Om venner spør hvor du er osv. via han, si i fra til vennene dine at det må de slutte med. De må også slutte å gi informasjon om deg til han. Dette har gått ganske langt (ikke din feil altså!!), og han lever nok på mange måter i en egen verden, der dere er i et slags forhold. Derfor blir han rasende nå, når du blokkerer han. Om han er farlig er vanskelig å si noe om. Her er det du som kjenner han best. Men jeg ville blitt redd i en lignende situasjon iallfall. Hva vil skje neste gang han ser deg gående alene, for eksempel? Har han noen gang oppsøkt deg? Jeg vil iallfall råde deg til å kontakte politet. Ikke sikkert at de vil gjøre så mye med det, siden han ikke har vært fysisk mot deg (enda). Men som en skrev ovenfor, så tok politet en telefon til vedkommende. Det kan være nok til å skremme han. Kontakt uansett politet en gang for mye, enn en gang for lite i slike situasjoner. Ønsker deg lykke til, ts. Anonymkode: fa31f...b13 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 Ja, det bør du. Stalkere har en tendens til å ha eskalerende atferd. Som i at det er høy sannsynlighet for at måten han oppfører seg på ikke vil gå over, men bli verre. Kanskje ikke mot deg, men da som oftest mot noen andre. Det tilhører de absolutte sjeldenhetene at de bare stopper. Om du ikke velger å anmelde, kan du likevel snakke med politiet om saken. Det vil bli notert, de vil få treff på det om det skulle skje noe mer i fremtiden - enten mot deg eller andre kvinner. Det er viktig. Anonymkode: 98c8d...a3b 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Skrevet 7. november 2021 Jeg skulle ønske en, eller fler damer var sånn mot meg ☺️ Anonymkode: c4f52...d78
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 Hvorfor har du ikke ringt politiet og bedt om besøksforbud? Vet man kan få det innvilga på langt mindre alvorlige saker enn din.. Anonymkode: 2356f...2de
Entern Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 Ja, du bør definitivt kontakte politiet. Denne fyren er syk, denne fyren er en stalker og han forsvinner ikke av seg selv, og sånne folk blir bare verre.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #19 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Jeg skulle ønske en, eller fler damer var sånn mot meg ☺️ Anonymkode: c4f52...d78 Der kom dagen man skulle ønsker man kunne down wote et inlegg. Anonymkode: 491a0...ed7 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #20 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Ts her! Takk for at dere tar dere tid til å svare meg. Setter veldig pris på det. Til hun over her som fikk en unnskyldning fra stalkeren sin er det veldig positivt og sikkert en fin måte å gå videre på. Jeg har uansett prøvd å være hyggelig mot han før og avvist men det har innskrenket meg veldig mye når det kommer til venninna mi da hun er såpass mye med han og han da får plukket opp info. Har også prøvd å ikke være uvenn og derfor var jeg «dum» nok til å godta unnskyldningene hans da han kom med dette. Trodde som sagt det var over og at han skjønte hvor jeg sto men han må tydeligvis ha ting i klartekst. Hadde egentlig tenkt å gi faen i at han sprer dritt om meg, men det toppa seg for meg da han meldte min gravide søster og blandet hun i dette her. Skrev da en tekstmelding hvor jeg ramset opp alle faktorer jeg nevnte på over her i innlegget til han og han var bare usaklig tilbake og svarte ikke på noe av det jeg konfronterte han med annet enn at jeg jo måtte være innbilsk og var syk i hodet 😂 egentlig er jo hele greia temmelig barnslig oppførsel men jeg har tatt kontakt med politiet og faktisk så tok de saken litt alvorlig. Jeg har lyst til å skremme han vekk engang for alle men orker ikke at det skal gå utover meg eller mitt rykte. Anonymkode: 5892c...53e Ja at venninnen din er med ham er problematisk. Det kan virke som at hun ikke er så god en god venninne skal være når hun ikke kutter han ut for deg, det er mulig du må fase ut vennskapet med henne. Jeg ble dopet ned en gang og venninnene mine fortsatte å henge med han som gjorde det, jeg måtte bryte all kontakt med alle som hadde kontakt med han for å ivareta meg selv. Det var og er ensomt men mye bedre enn å være i den situasjonen så tett på noen som man føler er farlig og forstyrrer livet ditt Anonymkode: d6113...470 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå