GĂ„ til innhold

Hjelp mot PMSđŸ‘čđŸ‘șĂžnskes!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen rÄd????

Ønsker ikke hormontilskudd. 
Noe annet som hjelper?

FĂžles som jeg har en indre demon i uka fĂžr mensen. Hissig, irritert, trĂžtt og nesten litt deppa! VĂŠrt hos gynekolog, eneste han kunne tilby var mini-piller.

Anonymkode: c139f...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Noen rÄd????

Ønsker ikke hormontilskudd. 
Noe annet som hjelper?

FĂžles som jeg har en indre demon i uka fĂžr mensen. Hissig, irritert, trĂžtt og nesten litt deppa! VĂŠrt hos gynekolog, eneste han kunne tilby var mini-piller.

Hvordan er kostholdet ditt? Trener du? Meditasjon? Svarer deg gjerne tilbake og kan fortelle hva som hjalp for meg om du forteller litt ogsÄ:)

Anonymkode: 05627...d7a

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Eneste som hjelper her er Ä gÄ seg en tur i hurtig gange eller trene, da fÄr jeg ut en del av den innestengte aggresjonen. Ellers sÄ hÄper jeg det dukker opp flere tips i denne trÄden, for det er ikke alltid jeg har tid til Ä trene/gÄ tur. 

Anonymkode: c8ba9...296

Skrevet

TS her.

Trener 3 ganger i uka. Spiser sunt i uka, men ikke i helga. Spiser ofte pizza/taco pÄ fredag og lÞrdag. Samt litt godteri. Har et proteinrikt kosthold i hverdagen. Uten brÞd. Spiser litt ris da.

mediterer aldri. Ingen erfaring med det.

Skrevet

Skriv opp dato for neste menstruasjon og informer dine nĂŠrmeste at det ikke skal sĂ„ mye til for at du reagerer.. Det hjalp ogsĂ„ meg Ă„ vite hvorfor jeg var deppa, Ă„ se pĂ„ kalenderen. For jeg skjĂžnte det ikke selv hvorfor jeg var i dĂ„rlig humĂžr. Å si til meg selv at det er bare hormoner, det gĂ„r over og verden gĂ„r ikke under. Ble verre etter 30 Ă„r og bedre etter 45.

Skrevet
Akkar skrev (2 minutter siden):

Skriv opp dato for neste menstruasjon og informer dine nĂŠrmeste at det ikke skal sĂ„ mye til for at du reagerer.. Det hjalp ogsĂ„ meg Ă„ vite hvorfor jeg var deppa, Ă„ se pĂ„ kalenderen. For jeg skjĂžnte det ikke selv hvorfor jeg var i dĂ„rlig humĂžr. Å si til meg selv at det er bare hormoner, det gĂ„r over og verden gĂ„r ikke under. Ble verre etter 30 Ă„r og bedre etter 45.

Takk for svar. Har 5 Är igjen til 45, sÄ da fÄr jeg holde ut

• Liker 1
Gjest PĂ„ druen
Skrevet

Antidepressiva. Det fungerer virkelig mot PMS. 

Skrevet

Er det noe som helst som hjelper pÄ PMS-forsterket angst? Holder det ikke ut mer og det varer i over en uke.  

Skrevet

Nattlysolje, b6 vitaminer, vanndrivende, spise mindre salt den tiden det er ille.

Jeg gÄr pÄ ppiller og lykkepiller + det andre jeg nevnte.

Jeg har alvorlig pms som pĂ„virker meg 3 uker i mĂ„neden. Men med alt dette sĂ„ er alt mye bedre. Tok 3 mĂ„neden fĂžr jeg merket bedring sĂ„ er en prosess 🙂

Anonymkode: 779a9...ff4

Skrevet

Kutt hvetemel. 

Anonymkode: 5efcd...461

Skrevet

Folk er glade i medisiner, men det er endel forskning som sier at kroppen kan ordne opp sjÞl, hvis den bare fÄr de rette rÄvarene. Avisa Dagens medisin skriver fÞlgende:

Sitat

Kalsium og D-vitamin mot PMS
En ny studie viser at kosthold rikt pÄ kalsium og D-vitamin kan redusere premenstruelle plager hos mange kvinner.
Studien stÞtter tidligere funn som har antydet at kalsium kan vÊre effektivt nÄr det gjelder Ä redusere plager, men hevder ogsÄ at kombinasjonen av kalsium og D-vitamin langt pÄ vei kan forhindre PMS-symptomer. - Det ser ut til at kvinner som har et kosthold rikt pÄ bÄde kalsium og D-vitamin har redusert risiko for Ä bli plaget med PMS sier studiens leder, Elisabeth Bertone-Johnson ved University of Massachusetts, til USA Today. Studien ble publisert mandagens utgave av Archives of Internal Medicine. 
https://www.dagensmedisin.no/artikler/2005/06/14/kalsium-og-d-vitamin-mot-pms/

En vitenskapelig studie av sammenhengen mellom vitamin D og PMS fra 2018 konkluderer med at:

Sitat

Vitamin D-tilskudd var assosiert med en reduksjon i forekomsten av flere symptomer pÄ PMS som ryggsmerter og tendens til grÄte lett, samt reduksjon i alvorlighetsgraden av smerte ved dysmenoré . HÞydose vitamin D-tilskudd kan redusere forekomsten av PMS og dysmenoré, samt ha positive effekter pÄ de fysiske og psykiske symptomene pÄ PMS.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29447494/

Studien over brukte tilskudd pÄ 50.000 IE vitamin D pr. uke, som tilsvarer tilskudd med ca. 6.000 IE vitamin D pr. dag. Det kan se ut som det mÄ ganske store tilskudd til for Ä fÄ virkning pÄ PMS, for en klinisk studie som testet tilskudd pÄ 2.000 IE vitamin D annenhver dag fant ikke noen virkning pÄ PMS-symptomer:

Sitat

Konklusjon: Det ser ut til at 2000 IE vitamin D-forbruk hos unge jenter med D-vitaminmangel med PMS annenhver dag i 12 uker ikke hadde noen signifikant innvirkning pÄ andre PMS-symptomer.
https://www.karger.com/Article/Abstract/500016

En artikkel fra i fjor i magasinet Health and Science omtaler en vitenskapelig studie som testet tilskudd pÄ 50.000 IE vitamin D hver annen uke. Denne studien konkluderer med at:

• HĂžydosert vitamin D-tilskudd Ăžkte deltakernes blodnivĂ„er av nĂŠringsstoffet, og hevet dem til normale verdier
  • Dette hadde en uttalt effekt pĂ„ flere betennelsesmarkĂžrer (IL-10 og IL-12)
  • Kroppens totale antioksidantkapasitet (TAC) ble forbedret
  • PMS symptomscore ble betydelig redusert blant deltakerne
  • Forskerne observerte det stikk motsatte i placebogruppen

Stoffet vi fÄr i oss nÄr vi spiser D-vitamintilskudd er nÞyaktig det samme stoffet som kroppen lager selv i huden nÄr vi soler oss, sÄ vitamin D kan godt kalles soltilskudd. For Ä fÄ i oss like mye vitamin D som kroppen selv lager nÄr vi ligger halvtime pÄ stranda i syden, mÄ vi spise 10.000 IE vitamin D. En ukes sydentur tilsvarer med andre ord et D-vitamintilskudd pÄ 70.000 IE.

Helsedirektoratet anbefaler daglige tilskudd pÄ 400 IE vitamin D. Det er trolig smÄ sjanser for at det har noe Ä si for symptomene pÄ PMS.

Skrevet

ja antidepressiva og f.eks brintellix som ikke pÄvirker libidoet(til info) virker veldig godt.

Anonymkode: 7190c...e70

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
Lonehill skrev (PĂ„ 7.11.2021 den 23.26):

Folk er glade i medisiner, men det er endel forskning som sier at kroppen kan ordne opp sjÞl, hvis den bare fÄr de rette rÄvarene. Avisa Dagens medisin skriver fÞlgende:

En vitenskapelig studie av sammenhengen mellom vitamin D og PMS fra 2018 konkluderer med at:

Studien over brukte tilskudd pÄ 50.000 IE vitamin D pr. uke, som tilsvarer tilskudd med ca. 6.000 IE vitamin D pr. dag. Det kan se ut som det mÄ ganske store tilskudd til for Ä fÄ virkning pÄ PMS, for en klinisk studie som testet tilskudd pÄ 2.000 IE vitamin D annenhver dag fant ikke noen virkning pÄ PMS-symptomer:

En artikkel fra i fjor i magasinet Health and Science omtaler en vitenskapelig studie som testet tilskudd pÄ 50.000 IE vitamin D hver annen uke. Denne studien konkluderer med at:

• HĂžydosert vitamin D-tilskudd Ăžkte deltakernes blodnivĂ„er av nĂŠringsstoffet, og hevet dem til normale verdier
  • Dette hadde en uttalt effekt pĂ„ flere betennelsesmarkĂžrer (IL-10 og IL-12)
  • Kroppens totale antioksidantkapasitet (TAC) ble forbedret
  • PMS symptomscore ble betydelig redusert blant deltakerne
  • Forskerne observerte det stikk motsatte i placebogruppen

Stoffet vi fÄr i oss nÄr vi spiser D-vitamintilskudd er nÞyaktig det samme stoffet som kroppen lager selv i huden nÄr vi soler oss, sÄ vitamin D kan godt kalles soltilskudd. For Ä fÄ i oss like mye vitamin D som kroppen selv lager nÄr vi ligger halvtime pÄ stranda i syden, mÄ vi spise 10.000 IE vitamin D. En ukes sydentur tilsvarer med andre ord et D-vitamintilskudd pÄ 70.000 IE.

Helsedirektoratet anbefaler daglige tilskudd pÄ 400 IE vitamin D. Det er trolig smÄ sjanser for at det har noe Ä si for symptomene pÄ PMS.

Dette hÞres jo bra ut, men hvordan kan man fÄ nok D-vitamin uten Ä risikere at det blir for mye? https://www.d-vitaminmangel.no/nb-no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer

Skrevet
FrĂžkensina skrev (2 minutter siden):

Dette hÞres jo bra ut, men hvordan kan man fÄ nok D-vitamin uten Ä risikere at det blir for mye? https://www.d-vitaminmangel.no/nb-no/d-vitamin/overdose-av-d-vitaminer

Godt spÞrsmÄl, som det faktisk finnes svar pÄ.

Anbefalt dose for daglig inntak av vitamin D (400 IE) i Norge, er ment Ä forebygge mangelsykdommen rakitt. Det betyr at 400 IE skal vÊre nok til Ä holde oss pÄ nedre grense for normalt referansenivÄ, som er mellom 50 og 150 nmol/L vitamin D i blodet. Helsedirektoratet sier at 50 nmol/L er nok vitamin D i blodet (for Ä unngÄ rakitt). I andre enden av skalaen er et nivÄ over 375 nmol/L beregnet som forgiftning. Midt imellom ligger Þvre grense for normalt nivÄ pÄ 150 nmol/L

HĂžyeste ufarlige daglige dose D-vitamintilskudd, uten dokumenterte negative bivirkninger (no observed adverse effect level (NOAEL)), er fastsatt av det europeiske matsikkerhetsorganet EFSA til 10.000 IE vitamin D pr. dag, som tilsvarer 250 mikrogram (Kilde: PDF).

Det er altsÄ et godt stykke igjen fra Helsedirektoratets anbefaling pÄ 400 IE (10 mikrogram) til "farlig", som er angitt til mer enn 10.000 IE (250 mikrogram) pr. dag. De som har forsÞkt viser at blodnivÄet med et daglig tilskudd pÄ 10.000 IE gir et blodnivÄ i Þvre halvdel av normalomrÄdet, men sjelden over. 10.000 IE har aldri gitt negative bivirkninger.

Legeforeningen Endocrine Society anbefaler 6.000 IE vitamin D pr. dag i Ätte uker for Ä sikre et blodnivÄ vitamin D over 75 nmol/L. Etter de Ätte ukene anbefales 2.000 IE vitamin D daglig for Ä sikre at nivÄet holder seg pÄ 75 nmol/L.

Anbefalingen fra Endocrine Society (6.000 IE/dag) ble testa pÄ norske toppidrettsutÞvere i en masteroppgave ved Universitetet i Oslo. DrÞyt halvparten av deltakerne greide Ä oppnÄ et nivÄ i Þvre halvdel av referanseomrÄdet for normalt nivÄ vitamin D etter Ätte uker med 6.000 IE vitamin D daglig i Ätte uker. Ingen viste unormale reaksjoner.

SpÞrsmÄlet er hvor mye vitamin D du Þnsker i blodet.

- Vil du holde deg nederst i normalomrÄdet (50 nmol/L), fÞlger du anbefalingen fra Helsedirektoratet pÄ 400 IE.

- Ønsker du et nivÄ over 75 nmol/L, fÞlger du anbefalingen fra Endocrine Society pÄ 2.000 IE.

- Vil du ha et nivÄ i Þvre halvdel av normalomrÄdet, mÄ du mer enn doble anbefalingen fra Endocrine Society.

En dobling av tilskuddet fÞrer ikke til en dobling i nivÄet. For Ä doble nivÄet fra 75 til 150 nmol/L, mÄ vi tre til firedoble tilskuddet.

Enkelte pÄstÄr at D-vitamin er farlig fordi det er fettlÞselig og hoper seg opp i fettvevet i kroppen. Kroppen lagrer vitamin D i fettvev, men det er ikke riktig at stoffet hoper seg opp. D-vitamintilskudd i fettvev er kjemisk ustabilt og har en halveringstid pÄ to mÄneder. Det betyr at etter to mÄneder er halvparten Þdelagt. Etter fire mÄneder er bare 25% tilbake. 

Akutt dÞdelig dose (LD50) D-vitamintilskudd for mennesker er ukjent. Ingen mennesker har noengang blitt akutt forgifta av Ä ha spist D-vitamintilskudd. Det blir antatt at akutt dÞdelig dose vitamin D ligger over 88.000 mikrogram eller 3.520.000 IE vitamin D. Pr. kilo kroppsvekt! Hvis det stemmer, betyr det i sÄ fall at en person pÄ 80 kilo mÄ spise godt over 800 bokser med de sterkeste D-vitamintablettene fra NycoPlus pÄ en gang for Ä ha 50% sjanse for Ä dÞ av det.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Lonehill skrev (1 time siden):

Godt spÞrsmÄl, som det faktisk finnes svar pÄ.

Anbefalt dose for daglig inntak av vitamin D (400 IE) i Norge, er ment Ä forebygge mangelsykdommen rakitt. Det betyr at 400 IE skal vÊre nok til Ä holde oss pÄ nedre grense for normalt referansenivÄ, som er mellom 50 og 150 nmol/L vitamin D i blodet. Helsedirektoratet sier at 50 nmol/L er nok vitamin D i blodet (for Ä unngÄ rakitt). I andre enden av skalaen er et nivÄ over 375 nmol/L beregnet som forgiftning. Midt imellom ligger Þvre grense for normalt nivÄ pÄ 150 nmol/L

HĂžyeste ufarlige daglige dose D-vitamintilskudd, uten dokumenterte negative bivirkninger (no observed adverse effect level (NOAEL)), er fastsatt av det europeiske matsikkerhetsorganet EFSA til 10.000 IE vitamin D pr. dag, som tilsvarer 250 mikrogram (Kilde: PDF).

Det er altsÄ et godt stykke igjen fra Helsedirektoratets anbefaling pÄ 400 IE (10 mikrogram) til "farlig", som er angitt til mer enn 10.000 IE (250 mikrogram) pr. dag. De som har forsÞkt viser at blodnivÄet med et daglig tilskudd pÄ 10.000 IE gir et blodnivÄ i Þvre halvdel av normalomrÄdet, men sjelden over. 10.000 IE har aldri gitt negative bivirkninger.

Legeforeningen Endocrine Society anbefaler 6.000 IE vitamin D pr. dag i Ätte uker for Ä sikre et blodnivÄ vitamin D over 75 nmol/L. Etter de Ätte ukene anbefales 2.000 IE vitamin D daglig for Ä sikre at nivÄet holder seg pÄ 75 nmol/L.

Anbefalingen fra Endocrine Society (6.000 IE/dag) ble testa pÄ norske toppidrettsutÞvere i en masteroppgave ved Universitetet i Oslo. DrÞyt halvparten av deltakerne greide Ä oppnÄ et nivÄ i Þvre halvdel av referanseomrÄdet for normalt nivÄ vitamin D etter Ätte uker med 6.000 IE vitamin D daglig i Ätte uker. Ingen viste unormale reaksjoner.

SpÞrsmÄlet er hvor mye vitamin D du Þnsker i blodet.

- Vil du holde deg nederst i normalomrÄdet (50 nmol/L), fÞlger du anbefalingen fra Helsedirektoratet pÄ 400 IE.

- Ønsker du et nivÄ over 75 nmol/L, fÞlger du anbefalingen fra Endocrine Society pÄ 2.000 IE.

- Vil du ha et nivÄ i Þvre halvdel av normalomrÄdet, mÄ du mer enn doble anbefalingen fra Endocrine Society.

En dobling av tilskuddet fÞrer ikke til en dobling i nivÄet. For Ä doble nivÄet fra 75 til 150 nmol/L, mÄ vi tre til firedoble tilskuddet.

Enkelte pÄstÄr at D-vitamin er farlig fordi det er fettlÞselig og hoper seg opp i fettvevet i kroppen. Kroppen lagrer vitamin D i fettvev, men det er ikke riktig at stoffet hoper seg opp. D-vitamintilskudd i fettvev er kjemisk ustabilt og har en halveringstid pÄ to mÄneder. Det betyr at etter to mÄneder er halvparten Þdelagt. Etter fire mÄneder er bare 25% tilbake. 

Akutt dÞdelig dose (LD50) D-vitamintilskudd for mennesker er ukjent. Ingen mennesker har noengang blitt akutt forgifta av Ä ha spist D-vitamintilskudd. Det blir antatt at akutt dÞdelig dose vitamin D ligger over 88.000 mikrogram eller 3.520.000 IE vitamin D. Pr. kilo kroppsvekt! Hvis det stemmer, betyr det i sÄ fall at en person pÄ 80 kilo mÄ spise godt over 800 bokser med de sterkeste D-vitamintablettene fra NycoPlus pÄ en gang for Ä ha 50% sjanse for Ä dÞ av det.

Tusen takk! :blomst: Da skal jeg prÞve Ä Þke D-vitamintilskuddet for jeg trenger virkelig mer hjelp med PMS. I tillegg tenker jeg at mer D-vitamin kan hjelpe meg mot  SAD, mÞrketidsdepresjon. 

Rart at de fortsatt kun opererer med nivÄene for Ä unngÄ rakitt nÄr det kan vÊre sÄ nyttig med mer D-vitamin enn minimum til Ä unngÄ det.. Mye tungroddhet her i landet og gamle standarer kanskje.

Endret av FrĂžkensina
Skrevet

Bare hyggelig.

Du mÄ vÊre tÄlmodig. Det tar to mÄneder bare Ä kurere D-vitaminmangel med tilskudd pÄ 6.000 IE/ vitamin D pr. dag. Hvis du skal fÄ nivÄet opp i Þvre halvdel av normalnivÄet kan det ta fire-seks mÄneder med samme daglige dose. Enda lenger hvis du har hÞy BMI.

De fleste i Norge har gÄtt med lave D-vitaminnivÄ i Ärevis. Det er ikke gjort over natta Ä rette opp i skadene fra langvarig D-vitaminmangel. Det er lite trolig at det skjer mirakler i lÞpet av de fÞrste seks mÄnedene, for Ä si det sÄnn.

Det fÞrste som bruker Ä rette seg nÄr D-vitaminnivÄet kommer opp i Þvre halvdel av normalomrÄdet, er mer daglige plager som f.eks. vondt i ryggen, tÞrr hud, tÞrre lepper, tett nese, hard hud pÄ fÞttene, hÄravfall og snorking. Men som sagt, det retter seg ikke nÞdvendigvis over natta.

Årsaken til at Helsedirektoratet (og derfor ogsÄ fastlegen) ikke vil anbefale hĂžyere tilskudd enn 400 IE vitamin D er at ingen har bevist at D-vitamintilskudd virker som medisin mot sykdommer. Forklaringen stĂ„r i denne rapporten fra 2018: PDF

MÄl D-vitaminnivÄet nÄr du kommer til april. Da har du Ärets laveste nivÄ. Det er ikke noen grunn til Ä kutte ut D-vitamintilskudd om sommeren. Det er ikke mulig Ä bli D-vitaminforgifta pÄ grunn av soling. Kroppen slutter Ä produsere D-vitamintilskudd i huden nÄr den mener du har fÄtt nok.

• Liker 1
  • 2 Ă„r senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg svarer selv om dette er et gammelt tema, fordi jeg ser ikke at det som hjalp meg ble foreslÄtt. Jeg har hatt PMS og veldig sterke mensensmerter i 15 Är og det eneste som faktisk hjalp meg var tilskudd av kalsium. Jeg tok 533 mg hver dag og jeg fikk effekt fra fÞrste dag, men jeg tok ogsÄ magnesium. Jeg tok fÞrst magnesium alene og det hjalp veldig lite, men nÄr jeg begynte Ä ta kalsium var det virkelig natt og dag forskjell pÄ symptomene mine. Anbefaler Ä prÞve Ä ta kalsium hver dag. I mitt kosttilskudd var det ogsÄ vitamin K2 og D3 som ogsÄ hjelper. Jeg hadde aldri hÞrt om dette fÞr jeg febrilsk googlet pÄ reddit kl 04.00 om natten etter Ä ha blitt vekket av sterke smerter til tross for at jeg tok smertestillende. Heldigvis fant jeg noen som anbefalte kalsium. Derfor poster jeg dette sÄ flere kan se det og at det kanskje kan hjelpe noen andre. 

Anonymkode: 84da8...f51

AnonymBruker
Skrevet
Skrevet
AnonymBruker skrev (PĂ„ 7.11.2021 den 22.15):

Nattlysolje, b6 vitaminer, vanndrivende, spise mindre salt den tiden det er ille.

Jeg gÄr pÄ ppiller og lykkepiller + det andre jeg nevnte.

Jeg har alvorlig pms som pĂ„virker meg 3 uker i mĂ„neden. Men med alt dette sĂ„ er alt mye bedre. Tok 3 mĂ„neden fĂžr jeg merket bedring sĂ„ er en prosess 🙂

Anonymkode: 779a9...ff4

Jeg hadde ogsÄ god hjelp av nattlysolje :) 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...