AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Jeg tenker mye på er det broren sier i podcasten, det var ikke overgrepene som var den største påkjenningen, men hele rettsprosessen, som førte til at han ikke orka leve lenger. At det er riktig å anmelde for andre som kan havne i samme situasjon med samme gjerningsmann er èn ting, men for egen del er det gjerne ikke verdt påkjenningen med alt det innebærer. Trist at det er sånn! Anonymkode: 50eb5...993
Pippi Lotta Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Har ikke hørt om denne podcasten, men jeg ville aldri anbefalt noen å anmelle og jeg tror ikke jeg ville gjort det selv heller. Det er selvfølgelig bra og anmele med tanke på at det minsker faren for gjentagelse, men det ansvaret kan man ikke lege på ofre spesielt ikke når man ser hvor litte samfunnet gjør for og stoppe overgriperne! Det kommer jevnlig opp intervjuer og undersøkelser som viser at selv ikke de som jobber på overgreps sentrene ville anmeld om de selv ble utsatt for voldtekt eller overgrep. Veldig trist at det er sånn! Jeg skulle ønske overgreps ofre fikk mer støte og at jeg hadde noen tro på systemet. 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #3 Skrevet 8. november 2021 Det er individuelt om det er verdt det eller ikke. Det er noe man bør vurdere sammen med en psykolog. I mitt og mange andres tilfeller er det en viktig og avgjørende del for healingprosessen å anmelde, slik at man slipper å føle på det resten av livet at man burde gjort det eller at gjerningsmann slapp for lett unna. For meg var det først når anmeldelsen var levert at jeg fikk utbytte av terapi selvom jeg hadde gått der i mange år, og selvom rettsprosessen var hard og retraumatiserende så var det det riktige for meg å gjennomføre det. Jeg var 5000kilo lettere etter Anonymkode: 14fe4...776 5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #4 Skrevet 8. november 2021 Når jeg anmeldte gjorde jeg det for å stå opp for meg selv, og det er det beste jeg kunne gjort. Det var viktig for meg! Anonymkode: 14fe4...776 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Beklager hvis jeg høres kynisk ut, men da jeg leste om Amir og fikk vite at han var en av bødlene som hadde vært med på å torturere den stakkars gutten på den groveste (husker den saken; helt forferdelig å lese om), var det en tanke som dukket opp: Karma. Mishandlingen vedkommende ble utsatt for, var så grov at man ikke kan tro at menneske kan være med på noe slikt, uansett alder og bakgrunn. Så når VG vinkler det til å få Amir til å fremstå som et offer uten å grave mer i ettervirkningene av det Amir gjorde mot andre, synes jeg fremstillingen blir veldig svart-hvitt; når han ikke ville leve mer, så hva med gutten de torturerte i flere timer, både fysisk og seksuelt? Karma is a bitch. Jeg nekter ikke for at også Amir var et offer for andres handlinger, men slik er nå livet - oppfører man seg som en bøddel mot andre, kan det hende at pendelen svinger, og at man en dag får sine egne misgjerninger i retur, på en eller annen måte. Anonymkode: dd29b...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Beklager hvis jeg høres kynisk ut, men da jeg leste om Amir og fikk vite at han var en av bødlene som hadde vært med på å torturere den stakkars gutten på den groveste (husker den saken; helt forferdelig å lese om), var det en tanke som dukket opp: Karma. Mishandlingen vedkommende ble utsatt for, var så grov at man ikke kan tro at menneske kan være med på noe slikt, uansett alder og bakgrunn. Så når VG vinkler det til å få Amir til å fremstå som et offer uten å grave mer i ettervirkningene av det Amir gjorde mot andre, synes jeg fremstillingen blir veldig svart-hvitt; når han ikke ville leve mer, så hva med gutten de torturerte i flere timer, både fysisk og seksuelt? Karma is a bitch. Jeg nekter ikke for at også Amir var et offer for andres handlinger, men slik er nå livet - oppfører man seg som en bøddel mot andre, kan det hende at pendelen svinger, og at man en dag får sine egne misgjerninger i retur, på en eller annen måte. Anonymkode: dd29b...7a7 Hvilken sak var det? Anonymkode: d2b7f...a64
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #7 Skrevet 8. november 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Beklager hvis jeg høres kynisk ut, men da jeg leste om Amir og fikk vite at han var en av bødlene som hadde vært med på å torturere den stakkars gutten på den groveste (husker den saken; helt forferdelig å lese om), var det en tanke som dukket opp: Karma. Mishandlingen vedkommende ble utsatt for, var så grov at man ikke kan tro at menneske kan være med på noe slikt, uansett alder og bakgrunn. Så når VG vinkler det til å få Amir til å fremstå som et offer uten å grave mer i ettervirkningene av det Amir gjorde mot andre, synes jeg fremstillingen blir veldig svart-hvitt; når han ikke ville leve mer, så hva med gutten de torturerte i flere timer, både fysisk og seksuelt? Karma is a bitch. Jeg nekter ikke for at også Amir var et offer for andres handlinger, men slik er nå livet - oppfører man seg som en bøddel mot andre, kan det hende at pendelen svinger, og at man en dag får sine egne misgjerninger i retur, på en eller annen måte. Anonymkode: dd29b...7a7 og nettopp derfor er det viktig at barn og unge som utsettes for overgrep får nødvendig hjelp med en gang slik at de ikke ender opp som voldsforbrytere selv. Dette gjelder kanskje spesielt gutter/menn fordi de har andre reaksjonsmønstre enn kvinner som oftest tar det innover. Jo før samfunnet setter fokus på overgrep både mot kvinner og menn så har man mulighet til å avverge mange tragedier. Det hadde også hjulpet hvis feministene slutter å snakke om overgrepsofre som kun kvinner. Er forresten ikke så lenge det ble kjørt en kampanje i hovedstaden hvor kommunen reklamerer for overgrepstilbud til kun kvinner. Det gjør ikke saken bedre og hvis man ikke vil stoppe volden så er dette måten å fortsette på. Anonymkode: 98372...fc1 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #8 Skrevet 8. november 2021 5 minutter siden, AnonymBruker said: Hvilken sak var det? Anonymkode: d2b7f...a64 Det er så lenge siden at jeg ikke er 100% sikker på om det er denne saken, men er rimelig sikker på at det er den i og med at Amir var 15 da torturen fant sted, og 28 da han døde: https://www.ba.no/nyheter/16-aring-torturert-med-strykejern/s/1-41-3981405 Quote 16-åring torturert med strykejern Den 16 år gamle gutten som ble utsatt for omfattende vold i en leilighet i Haugesund, ble torturert med et glovarmt strykejern. 16-åringen ble blant annet bundet og brent med et strykejern på ryggen. Det glovarme strykejernet skal ha blitt satt flere ganger rett på guttens hud, skriver VG. I tillegg ble han utsatt for voldsbruk og seksuelle overgrep som ryster selv garvede etterforskere i politiet. [...] Politiet har hittil pågrepet åtte personer i saken, og seks av dem er siktet for legemsbeskadigelse, seksualisert vold og frihetsberøvelse. De tre eldste av de siktede, en gutt på 17 år, en kvinne på 18 og en mann på 25, ble mandag varetektsfengslet i fire uker, hvorav to uker med restriksjoner. De må dermed feire jul og nyttår bak murene. De tre yngste får såkalt varetektssurrogat i fire uker, det vil si at de må oppholde seg der barnevernet bestemmer. Tirsdag ble også en 15-åring som ble pågrepet i et annet politidistrikt, varetektsfengslet i barnevernets regi. Uansett hva Amir selv ble utsatt for, har jeg null sympati for ham etter å ha fått vite at han var med på dette. Anonymkode: dd29b...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #9 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er så lenge siden at jeg ikke er 100% sikker på om det er denne saken, men er rimelig sikker på at det er den i og med at Amir var 15 da torturen fant sted, og 28 da han døde: https://www.ba.no/nyheter/16-aring-torturert-med-strykejern/s/1-41-3981405 Uansett hva Amir selv ble utsatt for, har jeg null sympati for ham etter å ha fått vite at han var med på dette. Anonymkode: dd29b...7a7 Uff, det er så forferdelig grusomt. Anonymkode: d2b7f...a64
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #10 Skrevet 8. november 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Uff, det er så forferdelig grusomt. Anonymkode: d2b7f...a64 Ja, og i lys av dette blir det litt ironisk å snakke om hvilken "påkjenning" Amir ble utsatt for. Kanskje jeg tar feil, men vil påstå at det er en langt større påkjenning for en forsvarsløs og livredd 16-åring å bli torturert og mishandlet i flere timer med et glovarmt strykejern enn det er for en voksen mann å måtte vente på en rettsak. Anonymkode: dd29b...7a7 3
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #11 Skrevet 8. november 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Ja, og i lys av dette blir det litt ironisk å snakke om hvilken "påkjenning" Amir ble utsatt for. Kanskje jeg tar feil, men vil påstå at det er en langt større påkjenning for en forsvarsløs og livredd 16-åring å bli torturert og mishandlet i flere timer med et glovarmt strykejern enn det er for en voksen mann å måtte vente på en rettsak. Anonymkode: dd29b...7a7 Fint at du deler saken hvor offeret i podcasten var voldsutøveren. Jeg er enig i at det fikk lite fokus. Likevel blir det veldig enkelt å sammenligne en torturert 16 åring med «en voksen mann som må vente på en rettssak» Trolig fikk saken fra Haugesund så lite fokus fordi denne podcasten handler om en anklaget overgriper som fremdeles jobber med barn med en høy stilling innen norsk barnevern. Som på noen måter er mer alvorlig. Både systemisk, at det er pågående og den anklagede sin alder og rolle. Hva Amir og de andre gjorde var grusomt, og hva som skjedde med Amir var vondt. Hverken verden eller mennesker er svart/hvitt. Anonymkode: 37f1a...2f0 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #12 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Beklager hvis jeg høres kynisk ut, men da jeg leste om Amir og fikk vite at han var en av bødlene som hadde vært med på å torturere den stakkars gutten på den groveste (husker den saken; helt forferdelig å lese om), var det en tanke som dukket opp: Karma. Mishandlingen vedkommende ble utsatt for, var så grov at man ikke kan tro at menneske kan være med på noe slikt, uansett alder og bakgrunn. Så når VG vinkler det til å få Amir til å fremstå som et offer uten å grave mer i ettervirkningene av det Amir gjorde mot andre, synes jeg fremstillingen blir veldig svart-hvitt; når han ikke ville leve mer, så hva med gutten de torturerte i flere timer, både fysisk og seksuelt? Karma is a bitch. Jeg nekter ikke for at også Amir var et offer for andres handlinger, men slik er nå livet - oppfører man seg som en bøddel mot andre, kan det hende at pendelen svinger, og at man en dag får sine egne misgjerninger i retur, på en eller annen måte. Anonymkode: dd29b...7a7 Jeg tenkte faktisk på torturofferet da jeg leste artikkelen. Mye av sympatien forsvant, det er en ekstremt grov ting å utføre mot et annet menneske. Anonymkode: d6951...91b
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #13 Skrevet 9. november 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tenkte faktisk på torturofferet da jeg leste artikkelen. Mye av sympatien forsvant, det er en ekstremt grov ting å utføre mot et annet menneske. Anonymkode: d6951...91b Det som er direkte skremmende, er hvilken bestialitet folk kan utvise i forhold til andre mennesker i en gitt situasjon, og føler at det blir litt for enkelt å skylde på overgrep; ser man på bakgrunnen til folk som hadde ansvaret for jødeutryddelsen i løpet av 2. verdenskrig, er det lite som tilsier at de var ofre - derimot virker de som mange av dem tvert imot var forbausende normale. To år etter mishandlingen av den 16-årige gutten hadde man saken med Jonny Andre Risvik, som ble drept etter langvarig, målrettet tortur utført av vennene sine - riktignok var de utviklingshemmede, men det at man er utviklingshemmet er på ingen måte synonymt med grusomheten som ble vist her. I Japan ble Junko Furuta i slutten av 1980-årene myrdet og torturert på et vis som overgår de verste mareritt, og de som stod bak dette, var på ingen måte ofre. I Sverige hadde man nylig et tilfelle der en 14-åring ble torturert med drill, der straffen for øvrig er til å le av. Poenget er at når man leser om slike ting, og forestiller seg ofrenes ubeskrivelige lidelser samtidig som gjerningspersonene bare fortsatte og frydet seg, forstår man at dette er noe som ikke kan forklares med utviklingshemming eller overgrep; her snakker man om ren ondskap som får Dr. Mengele til å fremstå som en snill korgutt. I tilfellet Amir er han nå død og det ikke er noe å spekulere i, men med tanke på andre tilfeller av bestialsk mishandling utført av unge under oppsyn, har jeg litt vanskelig for å forestille meg at Amir var en fullstendig uskyldig gutt bortsett fra dette ene tilfellet av tortur; grov mobbing skjer på skolene, og grov mobbing og voldtekter skjer også på barnehjem og andre steder, der unge opptrer som bødler, selv om dette ikke kommer offentligheten for øre. Hva den 16-årige gutten angår, kan man likevel håpe at han klarte å gå videre i livet til tross for det som fant sted; sitter igjen med dette inntrykket etter å ha lest denne artikkelen. Anonymkode: dd29b...7a7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå