Gå til innhold

Kleskodene på treningssenter er dratt ALT for langt og går i mot sin hensikt

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Meningen med reglene var at de som ikke føler seg komfortable i sin egen kropp, skal føle seg enda verre av å se på det de kaller lettkledde. Eller at menn blir seksuelt frustrerte av å se på kvinner. At folk syntes det er provoserende å se litt hud. 

Jeg kan ikke fatte at dette er en greie i 2021, snart 2022. Så langt som vi har kommer på så mange andre felt, som å være den man er, seksuell legning og definisjoner ift det, kvinner skal føle seg vell i egen kropp uansett hvordan man ser ut, og mye mye mer

Men denne regelen om at man skal være så påkledd under trening er dratt ALT for langt. Skal ikke noen se 1 cm med hud om jeg løfter armene, pga deres eget selvbilde? Skal andre sitt selvbilde bestemme hva JEG skal ha på meg? Og om det kommer til at menn ikke klarer oppføre seg, så burde heller de vises bort. Vi skal ikke kle på oss i frykt for å friste dem. Er det ikke det burka er til liksom?

Er skrevet en artikkel om en dame som ble bedt kle på seg som hadde en collagegenser. I tilfelle magen skulle syntes om hun løftet armene. 

Jeg syntes det er for strengt og at disse reglene har gått alt for lagt og går i mot kropps positivitet bevegelsen som har vært de siste årene. 

https://www.oblad.no/bente-30-ble-nektet-av-treningssenter-a-trene-i-disse-klarne-jeg-ble-satt-ut/s/5-68-1077872

Anonymkode: 8f00e...da3

Endret av Vintermorgen
Innhold med opphavsrett er fjernet
  • Liker 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg. Kan du fortelle hovedtrekkene i artikkelen? Hvilket senter var dette? 

Anonymkode: 787e4...7c0

• Liker 7
Skrevet

Herlighet… dette har gått for langt

• Liker 5
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 20.54):

Enig med deg. Kan du fortelle hovedtrekkene i artikkelen? Hvilket senter var dette? 

Fresh Fitness i Namsos. Damen rakk gå ut av garderoben før hun ble stoppet og benektet trene med genseren hun hadde på seg. De mente den var for kort, i tilfelle magen skulle syntes OM hun løftet armene. (Er snakk om en baggy Collage genser med lange armer) 

Hun mener også det er dratt for langt, og har lagt ut et innlegg på Instagram som har fått mye oppmerksomhet

Endret av Vintermorgen
Innhold med opphavsrett er fjernet
  • Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skrev feil, var Fresh Fitness på Lade

• Liker 1
Skrevet

Dette svarer fresh fitness:

– Utfordrende bekledning kan øke terskelen forat andre medlemmer ikke ønsker å besøke oss.

• Liker 5
Skrevet

Nei fy faen! 

Anonymkode: 4e2bc...4c8

• Liker 2
Skrevet

Kanskje hun er for sexy for treningsstudioet?

Anonymkode: 021ad...d00

• Liker 3
Skrevet

Genseren er det vel ikke noe galt med, MEN.. tightsen, derimot. Grøss….

Anonymkode: c2ab5...04c

• Liker 9
Skrevet

Er det DER utfordrende kledd??? tights og hettegenser? På fresh fitness her jeg trenger så går folk i både shorts og singleter/treningsbh og ingen sier noe.

Anonymkode: c1a6f...19b

• Liker 9
Skrevet

Dette var meget spesielt. Hun var jo faktisk helt påkledd. 
jeg trener på freSh i oslo. 

Der trener på damer å menn i singlet. Noe som viser litt rygg, som i følge fresh der altså ikke er lov. 

har aldri blitt bett om å kle på meg. 

håper de fjerner den regelen. 

Anonymkode: f0117...162

• Liker 2
Skrevet

Bryr meg helt ærlig ikke om hva folk har på seg på trening. Singlet, topp, shorts, tights, jobbebukse, hettegenser. Ha på det du vil... Det irriterer meg strengt tatt at dette skal være regulert. Reglene på treningssenterne er ikke synkronisert med "moten" for treningsklær.

Argumentasjonen er vel at noen kan bli støtt eller ikke komme på trening ettersom noen er godt trente der. Klarer for øvrig ikke helt å se at trange klær skjuler så mye mer... 🤷‍♂️

Jeg trener i en romslig jobbebukse og en passende t-skjorte (underarmour).

• Liker 1
Skrevet

Synes dette er tåpelig av flere grunner.

Om begrunnelsen er hygiene, så finnes det mange (blant annet meg selv) som lett svetter gjennom flere lag med klær. Apparater og utstyr må jo vaskes uansett. Så derfor synes jeg ikke den begrunnelsen er logisk.

Og da sitter man igjen med folk sine subjektive opplevelser av å bli trigget. Og den biten må man nesten jobbe med i seg selv. Og ha tillit til at de fleste mennesker holder seg innenfor normale sosiale koder og grenser.

Som en anekdote kan jeg jo legge til at jeg har holdt på med trening siden ca 2000. Mye i forskjellige dansemiljø, men også en del på treningssenter, en del på yoga, og en del på polestudio.

Jeg kan med hånden på hjertet bekrefte at polemiljøet hvor det er aller minst klær av de nevnte alternativene, også soleklart er det miljøet med mest kroppsaksept og mangfold jeg har vært borte i. Menn og kvinner, alle aldre og alle mulige typer kropper, og eneste fokuset er glede og hva man får til på trening.

Anonymkode: 7e3fc...71e

• Liker 4
Skrevet

Har ikke inntrykk av dette der jeg trener. Synes damene kler seg mye mer utfordrende nå enn for 10 år siden. Bar mage har blitt vanlig. 

Jeg har ingen problemer med det.

Anonymkode: 83e9a...c8e

• Liker 5
Skrevet

Nå gikk hun vel neppe sånn inn på studioet. Ser for meg at buksen var langt lavere på magen, kanskje skimtet g-strengen gjennom, og den der genseren strekker seg knapt over puppene når hun står i full strekk. Hold dere nå bare til dresskode. Jeg har tilbragt store deler av tiden min på diverse treningssenter. Det er en uting at kvinner ikke kjenner noen grenser hva gjelder antrekket. Kanskje er ikke det antrekket drøyt, men nå har senteret valgt å sette en standard og et sted må listen ligge. For min del er det veldig fint at de som velger å ta turen innom trening for å se bra ut i antrekket heller blir hjemme den kvelden, da senterene er fullle nok fra før av. Er du opptatt av å trene så driter du vel i om du må ha på deg en heldekkende t-skjorte over det å blotte magen.

• Liker 7
Skrevet

Debatten dreier seg alt for mye om hva kvinner kan ha på seg eller hva menn kan ha på seg.

Kleskoder skal og må være kjønns- og kroppsnøytrale. Liker du å trene i tights som viser rumpa (ja, noen gjør det - man ser både hudfarge og om det er barbert gjennom sånne tynne greier) så må du tåle at også det motsatte kjønn kan trene i tights som viser rumpa. Uavhengig av om vedkommende har baller eller hår eller er 160 kilo og man altså ser ALT gjennom.

Har du helst ikke lyst til å se en 70-åring i det antrekket du har valgt deg? Velg et nytt.

Anonymkode: abcd2...b56

• Liker 2
Skrevet

Jøss..hva var galt med det antrekket? Man drar vel på treningssenter for å trene, ikke glo på andre? Og om man drar for å glo, skal ikke det gå utover de som er der for å trene. Jeg er ganske rund og barnevennlig i kantene, men jeg blir da ikke hverken kroppsfokusert eller får dårlig selvtillit av at andre er mer fit og trent enn meg. Man skal være bra usikker skal man henge seg opp i det.

Skrevet

Vanskelig å si om dette bildet er representativt for hvordan hun var kledd i det den ansatte reagerte. Hun har selv lagt ut bildet over, det er jo sannsynlig at hun har "pyntet" litt på sannheten.

Fresh er er privat selskap og står fritt til å definere kleskode, på samme måte som et utested har det. Man kommer ikke inn på byen i hva som helst heller.

Anonymkode: baecb...67c

• Liker 7
Skrevet (endret)

NeverMore skrev (40 minutter siden):

Jøss..hva var galt med det antrekket? Man drar vel på treningssenter for å trene, ikke glo på andre? Og om man drar for å glo, skal ikke det gå utover de som er der for å trene. Jeg er ganske rund og barnevennlig i kantene, men jeg blir da ikke hverken kroppsfokusert eller får dårlig selvtillit av at andre er mer fit og trent enn meg. Man skal være bra usikker skal man henge seg opp i det.

Det blir for dumt å drive å argumentere med at man er der for å trene, ikke glo, når man har problemer med å gå å trene fordi man må holde seg til en kleskode. Det er supert tiltak. Treningssenterene er fulle, og det er bare bra at de som vurderer å trene tenker at de ikke gidder hvis de ikke får ta seg skikkelig bra ut. Det er blitt litt for jævlig på treningssenterene de siste årene, etter at trening er blitt så trendy og nærmest en arena for å vise seg fram. Det går nesten ikke an å legge opp en normal økt lenger pga for mange folk på senterene, og for mange folk som bruker for mye tid på enkelte ting fordi de skal ta bilder, skravle og prøve ut den ene nye greia etter den andre som de har sett på youtube. Å gjøre senterene mer sterile og promotere "usexy" treningskultur er faktisk det beste for at alle får kvalitet på treningen sin og at vi får luket vekk de som er der kun for å piffe opp selvfølelsen der og da. Et godt treningssenter er et senter der de fleste vil bli ferdig og komme seg vekk fra, ikke et der folk bruker timesvis fordi de tar seg bra ut.

Endret av kar90
  • Liker 7
Skrevet
kar90 skrev (6 minutter siden):

Det blir for dumt å drive å argumentere med at man er der for å trene, ikke glo, når man har problemer med å gå å trene fordi man må holde seg til en kleskode. Det er supert tiltak. Treningssenterene er fulle, og det er bare bra at de som vurderer å trene tenker at de ikke gidder hvis de ikke får ta seg skikkelig bra ut. Det er blitt litt for jævlig på treningssenterene de siste årene, etter at trening er blitt så trendy og nærmest en arena for å vise seg fram. Det går nesten ikke an å legge opp en normal økt lenger pga for mange folk på senterene, og for mange folk som bruker for mye tid på enkelte ting fordi de skal ta bilder, skravle og prøve ut den ene nye greia etter den andre som de har sett på youtube. Å gjøre senterene mer sterile og promotere "usexy" treningskultur er faktisk det beste for at alle får kvalitet på treningen sin og at vi får luket vekk de som er der kun for å piffe opp selvfølelsen der og da. Et godt treningssenter er et senter der de fleste vil bli ferdig og komme seg vekk fra, ikke et der folk bruker timesvis fordi de tar seg bra ut.

Hm, jeg har ikke observert noe av det der på treningssenteret mitt, men jeg driter for så vidt i hva de andre der gjør og da🤷 mulig det er mer uttalt andre steder

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...