AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Vi har i helgen fått melding om positiv test på avdelingen barnet mitt går på. Vi vet ikke om det er et barn eller en voksen, bare at det er på vår avdeling. Vi vet heller ikke om vedkommende har symptomer, hvor smitten kommer fra og når vedkommende har vært i barnehagen. Tror dog vedkommende har vært der hele uken som var, for det ble indikert at smitte kunne være overført mellom mandag og fredag 🤷♀️ Jeg synes det er litt merkelig at vi ikke får mer informasjon slik at vi kan ta nødvendige forholdsregler, eller må man bare anta at når det er samme avdelingen så er barnet garantert nærkontakt? På den andre siden fikk vi jo ikke vite det en gang sist det var positiv test på avdelingen, det fortalte foreldrene til barnet som hadde vært smittet en måned senere. Synes det er en skikkelig merkelig strategi av barnehagen, og er jo glad for at de har åpnet for bittelitt informasjon ut denne gangen, men jeg synes ikke det er nok. Er så lite gira på at min uvaksinerte søtnos skal få korona - og også sykt lite gira på å teste hvorvidt vi er beskyttet av vaksinen. Er så usikre på om vi skal sende barnet I barnehagen imorgen eller om vi skal kjøre et hjemmekontorbarnehagekaos i håp om mer informasjon så vi kan ta bedre beslutninger for familien vår. Hvordan håndterer deres barnehager smittetilfeller? Får dere mer informasjon enn vi har fått her, eller er alt så vagt som dette? Hadde dere sendt barnet i barnehagen imorgen? Anonymkode: 0eb0d...e5e
Milky Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Du skjønner at det ikke er lov å gi spesifikk info om sykdom? Man har taushetsplikt 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 Test ungen deres, har den korona så får dere være hjemme. Er den frisk så kan den i barnehagen? Evt send den i barnehagen i morgen om barnehagen ikke krever testing. Anonymkode: 107db...ea0 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Det er en del informasjon man ikke kan gi ut pga taushetsplikt. Barnet regnes som nærkontakt dersom det har vært i barnehagen i tidsrommet det er indikert smitte. Anonymkode: f1211...1ad 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Test ungen deres, har den korona så får dere være hjemme. Er den frisk så kan den i barnehagen? Evt send den i barnehagen i morgen om barnehagen ikke krever testing. Anonymkode: 107db...ea0 Barnehagen krever ingenting. Opp til foreldrene om vi vil teste eller ikke. Noe jeg også synes er rart, for når venners barn har fått smitte påvist i barnehagen har de fått oppgitt testtidspunkt for ordentlig test (hurtigtest er ikke godt nok) og avdelingen har vært stengt en dag for å vaske alle leker. Her virker det ikke som om de har tenkt å gjøre noe.. Og hvor går egentlig grensen mellom personvern og need to know? Jeg vet at jeg er ekstremt avslappa på personvern og kunne trykka journalen min i Aftenposten med fullt navn og adresse, men jeg mener ikke at det er der vi skal legge grensen. Jeg synes bare det hadde vært fint med litt mer informasjon om hvorvidt de anser barnet mitt som åpenbar eller mer perifer nærkontakt... Anonymkode: 0eb0d...e5e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barnehagen krever ingenting. Opp til foreldrene om vi vil teste eller ikke. Noe jeg også synes er rart, for når venners barn har fått smitte påvist i barnehagen har de fått oppgitt testtidspunkt for ordentlig test (hurtigtest er ikke godt nok) og avdelingen har vært stengt en dag for å vaske alle leker. Her virker det ikke som om de har tenkt å gjøre noe.. Og hvor går egentlig grensen mellom personvern og need to know? Jeg vet at jeg er ekstremt avslappa på personvern og kunne trykka journalen min i Aftenposten med fullt navn og adresse, men jeg mener ikke at det er der vi skal legge grensen. Jeg synes bare det hadde vært fint med litt mer informasjon om hvorvidt de anser barnet mitt som åpenbar eller mer perifer nærkontakt... Anonymkode: 0eb0d...e5e Spiller det noen rolle for dere mtp hva dere gjør videre? Barn på en avdeling er jo gjerne mye sammen uansett. Rundt måltid, i garderoben osv. Litt rart at barnehagen (evt smittesporing) ikke anbefaler noe testing før levering i bhg i morgen. Anonymkode: f1211...1ad
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Det er vel ikke bhg som bestemmer hva som skjer, men kommune/smittesporing Anonymkode: bd59f...ced 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 At barn ikke skal i karantene kom tidligere i høst, og de har vel ikke lov til å kreve test. Anonymkode: bd59f...ced 1
LivetErEnLek Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 Det er smittesporingsteamet i kommunen din som avgjør hvilken informasjon som skal ut, hvem som skal i karantene og hvem som må testes, ikke den enkelte barnehage. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 LivetErEnLek skrev (12 minutter siden): Det er smittesporingsteamet i kommunen din som avgjør hvilken informasjon som skal ut, hvem som skal i karantene og hvem som må testes, ikke den enkelte barnehage. Ja, det trodde jeg også opprinnelig. Men ettersom vi fremdeles ikke har hørt noe fra smittesporingsteamet lurer jeg jo litt på om de er nedlagt. Eller har gitt opp. Er jo mer smitte her nå enn da de stengte kommunen fullstendig ned i vinter, og ingen regler for noe.. 🙈🙈 Anonymkode: 0eb0d...e5e
LivetErEnLek Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, det trodde jeg også opprinnelig. Men ettersom vi fremdeles ikke har hørt noe fra smittesporingsteamet lurer jeg jo litt på om de er nedlagt. Eller har gitt opp. Er jo mer smitte her nå enn da de stengte kommunen fullstendig ned i vinter, og ingen regler for noe.. 🙈🙈 Anonymkode: 0eb0d...e5e Jeg vet. Jobber selv i barnehage og det er veldig lite informasjon som kommer ut. Man barnehagen hverken kan eller skal gjøre noe i forhold til dette. Vi er pålagte å la smittesporerene ta avgjørelsene og ikke stille spørsmålstegn ved det. Fryktelig frustrerende. 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi har i helgen fått melding om positiv test på avdelingen barnet mitt går på. Vi vet ikke om det er et barn eller en voksen, bare at det er på vår avdeling. Vi vet heller ikke om vedkommende har symptomer, hvor smitten kommer fra og når vedkommende har vært i barnehagen. Tror dog vedkommende har vært der hele uken som var, for det ble indikert at smitte kunne være overført mellom mandag og fredag 🤷♀️ Jeg synes det er litt merkelig at vi ikke får mer informasjon slik at vi kan ta nødvendige forholdsregler, eller må man bare anta at når det er samme avdelingen så er barnet garantert nærkontakt? På den andre siden fikk vi jo ikke vite det en gang sist det var positiv test på avdelingen, det fortalte foreldrene til barnet som hadde vært smittet en måned senere. Synes det er en skikkelig merkelig strategi av barnehagen, og er jo glad for at de har åpnet for bittelitt informasjon ut denne gangen, men jeg synes ikke det er nok. Er så lite gira på at min uvaksinerte søtnos skal få korona - og også sykt lite gira på å teste hvorvidt vi er beskyttet av vaksinen. Er så usikre på om vi skal sende barnet I barnehagen imorgen eller om vi skal kjøre et hjemmekontorbarnehagekaos i håp om mer informasjon så vi kan ta bedre beslutninger for familien vår. Hvordan håndterer deres barnehager smittetilfeller? Får dere mer informasjon enn vi har fått her, eller er alt så vagt som dette? Hadde dere sendt barnet i barnehagen imorgen? Anonymkode: 0eb0d...e5e Vi får informasjon om at det er tilfeller i barnehagen. Avdelingen(e) det gjelder får alle brev fra kommuneoverlegen om at barnet er nærkontakt og oppgir videre all nødvendig informasjon om anbefalt testing osv. Vi får selvsagt ikke vite hvem, men vi får vite siste dag vedkommende var i bhg før det ble oppdaget. Så skjønner man med en gang at ungen selvsagt er nærkontakt når de var der samme dag. Hatt endel tilfeller siste tiden. På avdelingen til eldste på 5 år hadde de «utbrudd». En smittet og en nærkontakt smittet. Mao 2/18 barn ble smittet… 16 fikk ikke korona. Så virker til å være endel i at de minste ikke er så smitteførende rett og slett. Vår ble aldri positiv. Vet de hadde et tilfelle på småbarnsavdeling, status nå er at det ene barnet har smittet en voksen. ironisk nok er avdeling etter avdeling fullstendig nede for telling med forkjølelser, RS osv… talte 3/18 barn en mandag på avdelingen da mi var hjemme syk. Ikke korona. En av de andre virusene. Så nå har jeg skjønt hvor lite smittsomt korona faktisk er blant de minste. Og det er ikke «fordi alle var syke og hjemme fikk ingen korona». Typisk nok var alle friske og tilstede den uka et barn hadde fått korona. Det var vel den ene uka de var friske eller noe sånt. Så erfaring her tilsier at korona ikke er så lett å få som man skulle tro… Anonymkode: df23c...876 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 Fikk beskjed om at nesten alle avdelingene i mitt barns barnehage er berørt av korona, det er smitteutbrudd. Barnet mitt har ikke vært der på en stund pga rs virus, så ingen smitte her. Skulle sende i barnehage imorgen, men det dropper jeg noen dager. Lungene etter rs viruset er ikke heelt bra enda, så tar ikke sjansen på å sende i en barnehage full av smitte selvom det ikke gjelder mitt barns avdeling (som er småbarnsavdeling) Det eneste de gjør er å begrense åpningstidene litt og de spesielle avdelingene som er berørt får hurtigtester, ikke mer enn det. Men er kommuneoverlegen som har gitt info, ikke barnehagen som har bestemt hva som skal komme ut til foreldrene. Anonymkode: abfe5...0e6 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #14 Skrevet 8. november 2021 LivetErEnLek skrev (14 timer siden): Det er smittesporingsteamet i kommunen din som avgjør hvilken informasjon som skal ut, hvem som skal i karantene og hvem som må testes, ikke den enkelte barnehage. Det er faktisk feil. Det er veldig frustrerende å sitte som smittesporer og vite om utbrudd i barnehagen til min venninne. Leder er umulig å forholde seg til og vil dysse det ned, jeg er bundet av taushetsplikt og kan ikke advare min venninne. Anonymkode: a145c...e54
Gjest 123 eller noe Skrevet 8. november 2021 #15 Skrevet 8. november 2021 Her ble jeg oppringt og fortalt at det var et barn på en annen avdeling som var smittet, de hadde ikke lekt sammen men oppholdt seg i samme rom. Så det kunne være lurt å teste. Var negativt heldigvis
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #16 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vi har i helgen fått melding om positiv test på avdelingen barnet mitt går på. Vi vet ikke om det er et barn eller en voksen, bare at det er på vår avdeling. Vi vet heller ikke om vedkommende har symptomer, hvor smitten kommer fra og når vedkommende har vært i barnehagen. Tror dog vedkommende har vært der hele uken som var, for det ble indikert at smitte kunne være overført mellom mandag og fredag 🤷♀️ Jeg synes det er litt merkelig at vi ikke får mer informasjon slik at vi kan ta nødvendige forholdsregler, eller må man bare anta at når det er samme avdelingen så er barnet garantert nærkontakt? På den andre siden fikk vi jo ikke vite det en gang sist det var positiv test på avdelingen, det fortalte foreldrene til barnet som hadde vært smittet en måned senere. Synes det er en skikkelig merkelig strategi av barnehagen, og er jo glad for at de har åpnet for bittelitt informasjon ut denne gangen, men jeg synes ikke det er nok. Er så lite gira på at min uvaksinerte søtnos skal få korona - og også sykt lite gira på å teste hvorvidt vi er beskyttet av vaksinen. Er så usikre på om vi skal sende barnet I barnehagen imorgen eller om vi skal kjøre et hjemmekontorbarnehagekaos i håp om mer informasjon så vi kan ta bedre beslutninger for familien vår. Hvordan håndterer deres barnehager smittetilfeller? Får dere mer informasjon enn vi har fått her, eller er alt så vagt som dette? Hadde dere sendt barnet i barnehagen imorgen? Anonymkode: 0eb0d...e5e Nye regler at alle i familien og skolræer og barnehager kan forsette å gå på jobb og skole/bhg og ut selv om foreldrene eller søsken er koronasmittet. Kun om de selv har symptomer og tester de må være hjemme. Ikke rart det sprer seg! Fikk nettopp vite at det var koronasmitte i klassen her og. Broren ble først syk men søsken fortsatte å gå på skolen og ble så syk selv. Ingen testing av noen i klassen. Bare test om det oppstår symptomer fikk vi beskjed om. Burde søren være mulig å holde familien hjemme om noen har korona der!!! Istedenfor å smitte alle andre og! Anonymkode: d7032...c14 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #17 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nye regler at alle i familien og skolræer og barnehager kan forsette å gå på jobb og skole/bhg og ut selv om foreldrene eller søsken er koronasmittet. Kun om de selv har symptomer og tester de må være hjemme. Ikke rart det sprer seg! Fikk nettopp vite at det var koronasmitte i klassen her og. Broren ble først syk men søsken fortsatte å gå på skolen og ble så syk selv. Ingen testing av noen i klassen. Bare test om det oppstår symptomer fikk vi beskjed om. Burde søren være mulig å holde familien hjemme om noen har korona der!!! Istedenfor å smitte alle andre og! Anonymkode: d7032...c14 Enig! Ettersom vi ikke har fått noe mer informasjon enn at de ansatte som skal jobbe idag har negative hurtigtester, har vi valgt å holde ungen hjemme og teste oss alle tre. Kjenner noen som hadde tre negative hurtigtester på hvert av barna, men hvor symptomene ikke ga seg. Begge hadde positiv test på teststasjonen. Så da blir man jo litt skeptisk. Holder oss hjemme til hi har fått prøvesvarene - har jo sjonglert sykt barn og to x hjemmekontor i hele høst, så hva er vel et par dager ekstra 🤷♀️🤷♀️🙈🙈 Anonymkode: 0eb0d...e5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå