Gå til innhold

Når kommer huset ut for salg ved tvangssalg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et hus i bygda er begjært tvangssalg i begynnelsen av i år(står i grunnboka). Når kommer det ut for salg?

Anonymkode: cc89d...484

Videoannonse
Annonse
Gjest Smeltemann
Skrevet

Jeg dreiv å sikla på et hus der det var begjæring av tvangssalg, men på et eller annet vis har han som eier huset klart og betalt for seg, nå står det ingen ting om begjæring av tvangssalg.  Så om det står i grunnboka kan det reverseres.

Skrevet

Hvordan finner man ut om boliger som må tvangselges?

Anonymkode: fdea6...666

Gjest Smeltemann
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvordan finner man ut om boliger som må tvangselges?

Anonymkode: fdea6...666

Kan du søke opp i grunnboka. Se eiendom.no

Skrevet

Hva er risken med å kjøpe tvangssolgt hus? 

Jeg leste at man ikke har samme rettigheter ved feil og mangler da, og at hvis eier nekter å flytte ut så er det kjøpers problem? 

Jeg leste også om en som fortalte om noen som hadde kjøpt hus på tvangssalg og mente at mange eiere saboterte og ødela huset, de hadde jo ikke mer å tape. En som hadde opplevd at alle vannrør var tettet med hærverk, noe man ikke oppdaget på visning men så flytter man inn og må bytte ut alle rør på egen regning plutselig... Skjønner det godt fra eiers side at man kan bli så sint at man legger igjen bæsj på loftet eller kutter noen kabler, tar med seg et nøkkelknippe og gjør innbrudd osv... 

Jeg har funnet et hus på tvangssalg jeg gjerne vil ha men vet ikke om jeg tør???! 

Anonymkode: 932cd...32b

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Et hus i bygda er begjært tvangssalg i begynnelsen av i år(står i grunnboka). Når kommer det ut for salg?

Det er ikke begjæringen om tvangssalg som er tinglyst, men beslutningen om at tingretten har tatt begjæringen til følge som er tinglyst. Så at det er tinglyst betyr at eiendommen ligger ute til salgs. 

Skrevet
CAPS LOCK skrev (13 minutter siden):

Det er ikke begjæringen om tvangssalg som er tinglyst, men beslutningen om at tingretten har tatt begjæringen til følge som er tinglyst. Så at det er tinglyst betyr at eiendommen ligger ute til salgs. 

Men den ligger jo ikke for salg noen sted. 

Skrevet

Jeg leste at man ikke har samme rettigheter ved feil og mangler da, og at hvis eier nekter å flytte ut så er det kjøpers problem? 

Jeg leste også om en som fortalte om noen som hadde kjøpt hus på tvangssalg og mente at mange eiere saboterte og ødela huset, de hadde jo ikke mer å tape. En som hadde opplevd at alle vannrør var tettet med hærverk, noe man ikke oppdaget på visning men så flytter man inn og må bytte ut alle rør på egen regning plutselig... Skjønner det godt fra eiers side at man kan bli så sint at man legger igjen bæsj på loftet eller kutter noen kabler, tar med seg et nøkkelknippe og gjør innbrudd osv... 

Jeg har funnet et hus på tvangssalg jeg gjerne vil ha men vet ikke om jeg tør???! 

Ville i alle fall gått gjennom hele huset først, noe kan jo sjekkes ved å feks skru på vann. Og bytt låser med en gang, og sette opp overvåkningskamera.

Anonymkode: 9c382...a0b

Skrevet

Dette stemmer, vi brant oss skikkelig på dette.

Vi hadde ingen rettigheter mtp skjulte feil og mangler, huseierne nektet å flytte så vi måtte sette i gang utkastelsesprosess, de tok med seg fastmontert inventar (deler av kjøkkenet) da de flyttet, ødela gulvbelegg osv.

Jeg vil ikke kjøpe på tvangssalg igjen. 

Anonymkode: 258b1...a2a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville i alle fall gått gjennom hele huset først, noe kan jo sjekkes ved å feks skru på vann. 

Anonymkode: 9c382...a0b

Det er mye som kan gjøres mellom visning og overtakelse 

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja, det er kjøpers problem. Du kan jo kontakte politiet, men den saken havner nok langt bak i køen uansett, og for alt du vet kan de tidligere eierne henge rundt og lage kvalm selv etter utkastelse. Ville sett an folka litt, men det sitter langt inne å sjanse på et tvangssalg. Hadde de et godt forhold til naboene risikerer du å bli lagt for hat av dem og, siden du "stjal" huset til vennene deres.

Anonymkode: 9dcf9...4b4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har aldri registrert  at tvangsalg av hus står i grunnboka / kartverket !

Gjest Smeltemann
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 timer siden):

Nei det betyr ikke at det ligger ute for salg. 

Skrevet
Skybe skrev (10 timer siden):

Har aldri registrert  at tvangsalg av hus står i grunnboka / kartverket !

Nei vel?

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Dette stemmer, vi brant oss skikkelig på dette.

Vi hadde ingen rettigheter mtp skjulte feil og mangler, huseierne nektet å flytte så vi måtte sette i gang utkastelsesprosess, de tok med seg fastmontert inventar (deler av kjøkkenet) da de flyttet, ødela gulvbelegg osv.

Jeg vil ikke kjøpe på tvangssalg igjen. 

Takk for at du deler din erfaring! Huset som selges ser godt iveratt ut innvendig og utvendig så ut fra annonsen fikk jeg inntrykk av at det var normale folk som bor/bodde der, men klart tvangssalg er bittert, og det føles ikke helt okei å ta huset til noen på den måten heller. 

Jeg tror jeg dropper det! Visningen er i morgen men erfaringen din fikk meg til å ombestemme meg! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hva er risken med å kjøpe tvangssolgt hus? Jeg leste at man ikke har samme rettigheter ved feil og mangler da, og at hvis eier nekter å flytte ut så er det kjøpers problem? 

Retten til å reklamere over mangler er begrenset i forhold til frivillige salg. Det er blant annet ikke mulig å heve kjøpet selv om det foreligger en såkalt "vesentlig mangel", noe som er hevingsgrunn ved frivillige salg. Dette går fram av tvangsfullbyrdelseslova § 11-39. Så det er mer risikabelt å kjøpe på tvangssalg. Derfor bør man ikke by like mye som om det hadde vært et frivillig salg.  

Hvis den forrige eieren ikke flytter ut når han skal, så må den nye eieren kontakte namsmannen og kreve utkastelse. Dette går fram av tvangsfullbyrdelseslova § 11-31 tredje avsnitt. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-8-2#KAPITTEL_2-8-2 

Skrevet

Når man hører skrekkhistorier om folk som saboterer huset før tvangssalg, så er det en dyster påminner om at man faktisk er en leieboer i huset sitt til lånet er nedbetalt... Hvordan kan de slippe unna med denslags?

Anonymkode: 7aa75...af1

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Vi hadde ingen rettigheter mtp skjulte feil og mangler

Jo. Det hadde dere. Les selv hva som står i tvangsfullbyrdelseslova § 11-39:

"En mangel foreligger når:

(a)formuesgodet ikke svarer til opplysninger om vesentlige forhold som medhjelperen har gitt, og som kan antas å ha innvirket på kjøpet,

(b)medhjelperen har forsømt å gi opplysning om vesentlige forhold som denne måtte kjenne til og som kjøperen hadde grunn til å regne med å få, såfremt unnlatelsen kan antas å ha innvirket på kjøpet, eller

(c)formuesgodet er i vesentlig dårligere stand enn kjøperen hadde grunn til å regne med.

Dersom formuesgodet har mangler, kan kjøperen kreve prisavslag. Kjøperen kan ikke heve kjøpet på grunn av mangler. Erstatning kan bare kreves av medhjelperen dersom denne har utvist skyld eller det foreligger annet særskilt rettsgrunnlag."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-06-26-86/KAPITTEL_2-8-2#KAPITTEL_2-8-2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...