Gå til innhold

Tomme folikker / eggposer, hva betyr det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For 3 år siden så var jeg på en vanlig gynekologisk undersøkelse på en privat klinikk, og de sjekket eggstokkene mine med ultralyd. Var ikke noe grunn til at de gjorde det, gynekologen bare spurte om jeg hadde gjort det før og sa det var vanlig at de sjekket. Var det ifht å sjekke om alt sto bra til etter en konisering. 

På den tiden trodde jeg ar vi kvinner konstant produserte egg. Ble fortalt at jeg hadde tomme eggposer eller folikker (jeg husker ikke helt), men hun sa det også var vanskelig å se da jeg gikk på P piller da. Har gått på P piller i 10 år. I fjor satte jeg inn en spiral for første gang.

I ettertid har jeg lært at vi ikke produserer egg hver mnd (🤣), men at vi har et visst antall fra start. 

Har aldri tenkt på å få barn før, men nå som jeg er i et stabilt forhold så har temaet kommet opp. Men jeg ønsker dog ikke få håpet opp før jeg vet om jeg kan bli gravid eller ikke.

Jeg vet at det bare er en gynekolog som kan svare meg på det. Men kanskje noen her kan litt mer om folikker / eggposer, som kan forklare meg litt mer??

Anonymkode: 7a062...778

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du?

Anonymkode: db23c...7e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er du?

Anonymkode: db23c...7e2

30 😊

ts

Anonymkode: 7a062...778

Skrevet

Jo men selv om eggene er der fra start så er de da så bittesmå og eggposen(e) vokser gjennom hver syklus før hvert egg slippes. Så dette betyr ingenting galt. Det betyr bare at Når du var hos gynekologen så var eggposene tomme/folikkelene små, dvs ingen eggløsning i sikte. Som hvis du gikk på p piller da er de tomme/små. Eller like etter el eller like ved mens liksom. Dette er normalt og skal være slik. Det var ikke eggreservene han sjekket :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...