AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Kan noen forklare meg fremgangsmåten på denne oppgaven? Står bom fast. 😕 Anonymkode: 07ea1...23d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Sum F = m * a Anonymkode: f97bf...0b9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Sum F = m * a Anonymkode: f97bf...0b9 Det har jeg prøvd "hundre ganger", og allikevel får jeg feil svar ifølge fasit. Kan du i så fall forklare step by step og med tall? Anonymkode: 07ea1...23d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 m = 5 kg a = 10 m/s Sum F = 5kg * 10m/s = 50N Summen av krefter er dyttekrafta - friksjon Dvs dyttekrafta er 50N + friksjonskrafta Anonymkode: f97bf...0b9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): m = 5 kg a = 10 m/s Sum F = 5kg * 10m/s = 50N Summen av krefter er dyttekrafta - friksjon Dvs dyttekrafta er 50N + friksjonskrafta Anonymkode: f97bf...0b9 Svaret er 35 N ifl fasit, og det er det jeg ikke helt forstår hvordan jeg skal komme meg til. Anonymkode: 07ea1...23d
Devilheart Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Ikke for å være slem men kan man ikke faget, bør man unngå å svare på ting man ikke kan. Eller så bør man lese og forstå oppgaven skikkelig før man uttaler seg. Det sagt, Newton 2 lov er bare en del av løsningen. Skal ikke røpe hele framgangsmåte siden svaret er kjent men her er anbefalingene. 1- alltid lag skisse og før opp virkende krefter. I tillegg til kraften F er det 3 til du må tegne inn. 2- oppgaven nevner akselerasjon og fart så bruk en formel der de inngår. 3- bruk en formel som er relatert til friksjonskoeffisient og kraft. 4- Bruk N2L til å regne ut kraften. Lykke til. 🙂 1
Hr. Aktiv Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan noen forklare meg fremgangsmåten på denne oppgaven? Står bom fast. 😕 Anonymkode: 07ea1...23d Da må du ta i litt mere. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 Devilheart skrev (2 timer siden): Ikke for å være slem men kan man ikke faget, bør man unngå å svare på ting man ikke kan. Eller så bør man lese og forstå oppgaven skikkelig før man uttaler seg. Det sagt, Newton 2 lov er bare en del av løsningen. Skal ikke røpe hele framgangsmåte siden svaret er kjent men her er anbefalingene. 1- alltid lag skisse og før opp virkende krefter. I tillegg til kraften F er det 3 til du må tegne inn. 2- oppgaven nevner akselerasjon og fart så bruk en formel der de inngår. 3- bruk en formel som er relatert til friksjonskoeffisient og kraft. 4- Bruk N2L til å regne ut kraften. Lykke til. 🙂 Takk for godt svar! Jeg er helt enig med deg, var jeg ikke forvirret fra før, så er jeg det i alle fall nå, etter å ha prøvd å trekke fra og legge til diverse verdier.. 😓 Nå er jeg så sliten mellom å prøve å få til disse oppgavene, samt løpe frem og tilbake til sykt barn som ikke får sove, at jeg tror jeg bare får gi opp denne oppgaven, akkurat nå klarer jeg knapt å huske mitt eget navn. 😥 Anonymkode: 07ea1...23d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 Hr. Aktiv skrev (2 timer siden): Da må du ta i litt mere. Det har du nok rett i, dersom jeg skal følge denne kassa som tross alt går fremover Anonymkode: 07ea1...23d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 v=10 m/s s=10 m µ=0,2 m=5 kg v^2 = 2as –> a = v^2/2s = 5 m/s^2 N = ma = 25N R = µN = 10N Sum F = 25N + 10N = 35N Anonymkode: caec7...8bf 1
Devilheart Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Takk for godt svar! Jeg er helt enig med deg, var jeg ikke forvirret fra før, så er jeg det i alle fall nå, etter å ha prøvd å trekke fra og legge til diverse verdier.. 😓 Nå er jeg så sliten mellom å prøve å få til disse oppgavene, samt løpe frem og tilbake til sykt barn som ikke får sove, at jeg tror jeg bare får gi opp denne oppgaven, akkurat nå klarer jeg knapt å huske mitt eget navn. 😥 Anonymkode: 07ea1...23d Beklager hvis innlegget ble misforstått, skrev på mobilen, så måtte kortfatte litt. Første avsnittet var ment til de andre ABene som åpenbart ikke leste HI godt nok. Skjønner er frustrerende, men dette klarer du. Bare hvil hodet og prøv på nytt. For en sånn oppgave er all teorien beskrevet i boka og trenger bare å velge ut 3 formler, litt regning, så er du i mål. Nøkkelordene er konstant akselerasjon, fart, gravitasjon og N2L. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): v=10 m/s s=10 m µ=0,2 m=5 kg v^2 = 2as –> a = v^2/2s = 5 m/s^2 N = ma = 25N R = µN = 10N Sum F = 25N + 10N = 35N Anonymkode: caec7...8bf Hehehe, leste av fra feil kladdeark 😅 N = mg = 5*10=50 Resten er riktig Anonymkode: caec7...8bf
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hehehe, leste av fra feil kladdeark 😅 N = mg = 5*10=50 Resten er riktig Anonymkode: caec7...8bf Blir ikke det første du postet riktig? Ellers blir sluttstykke 50 + 10? Anonymkode: b443c...125
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 Devilheart skrev (1 time siden): Beklager hvis innlegget ble misforstått, skrev på mobilen, så måtte kortfatte litt. Første avsnittet var ment til de andre ABene som åpenbart ikke leste HI godt nok. Skjønner er frustrerende, men dette klarer du. Bare hvil hodet og prøv på nytt. For en sånn oppgave er all teorien beskrevet i boka og trenger bare å velge ut 3 formler, litt regning, så er du i mål. Nøkkelordene er konstant akselerasjon, fart, gravitasjon og N2L. Nei nei, misforstå meg rett! Jeg er helt enig med deg, det er dumt å svare dersom man ikke vet hva man driver med, for den som spør er jo åpenbart forvirret fra før. 😅 Så takk igjen for all hjelp! AnonymBruker skrev (1 time siden): v=10 m/s s=10 m µ=0,2 m=5 kg v^2 = 2as –> a = v^2/2s = 5 m/s^2 N = ma = 25N R = µN = 10N Sum F = 25N + 10N = 35N Anonymkode: caec7...8bf Er denne metoden riktig? Dersom denne metoden er riktig, så skjønner jeg! Først finne akselerasjon med bevegelseslikning 4: V² = V0² + 2as Snur for å finne akselerasjon --> a = 10²/20 = 5 m/s² N = 5 kg * 5 m/s² = 25N R = litt usikker på benevningene her, men er det 0.20 * 50 = 10 ? Eller heter det også bare µ * N? Også da til slutt legge sammen kreftene? Jeg har prøvd i en evighet med bevegelseslikning 4, men fikk 0.5... aner ikke hvordan jeg fikk det til, tror jeg er litt trøtt.. 😅 Anonymkode: 07ea1...23d
Devilheart Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 (endret) @AB...125: Nei, N er normalkrafta som virker på legemet fra underlaget/overflaten, og den er like stor som gravitasjonskraften bare motsatt rettet. Så egentlig blir fullstendig regnestykke [SUM]F = 0 => G - N = 0 => G = N = mg. Lille g = 9,81 m/s^2, men for hvermansen kan vel si 10 er akseptert for enklere regning. TS, ja ...8bf har riktig framgangsmåte (bortsett fra den skriveleifen som ble rettet), men må presisere at i fysikken er det veldig viktig å ha orden på benevnelser og bruke enheter korrekt, så det bør du passe på sånn generelt. Som skrev i starten, lag skisse og noter hvilke info du har, så blir det enklere å forstå hvilke formler du kan bruke. Endret 7. november 2021 av Devilheart
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #17 Skrevet 7. november 2021 Devilheart skrev (54 minutter siden): @AB...125: Nei, N er normalkrafta som virker på legemet fra underlaget/overflaten, og den er like stor som gravitasjonskraften bare motsatt rettet. Så egentlig blir fullstendig regnestykke [SUM]F = 0 => G - N = 0 => G = N = mg. Lille g = 9,81 m/s^2, men for hvermansen kan vel si 10 er akseptert for enklere regning. TS, ja ...8bf har riktig framgangsmåte (bortsett fra den skriveleifen som ble rettet), men må presisere at i fysikken er det veldig viktig å ha orden på benevnelser og bruke enheter korrekt, så det bør du passe på sånn generelt. Som skrev i starten, lag skisse og noter hvilke info du har, så blir det enklere å forstå hvilke formler du kan bruke. Takk for svar. Nå stemte i alle fall verdiene overens med svaret! 😊 Ja, prøver å holde orden på benevningene hele veien, så en ikke ryker på filleting. Men da bruker jeg denne fremgangsmåten dersom jeg ser en lignende oppgave. Takk igjen for alle svar! Anonymkode: 07ea1...23d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå