AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Hvis man f.eks må velge donorsæd eller eggdonor, vil jo ikke den ene forelderen være biologisk forelder. Vil f.eks mannen føle seg som en «ekte» pappa om det ikke er hans sæd som blir brukt? Noen erfaringer? Anonymkode: 3fff4...8a5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Tror aldri du vil få noen til å innrømme at de ikke føler seg som «ekte» forelder. Anonymkode: 9f9f3...4be 1
Neutral90 Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvis man f.eks må velge donorsæd eller eggdonor, vil jo ikke den ene forelderen være biologisk forelder. Vil f.eks mannen føle seg som en «ekte» pappa om det ikke er hans sæd som blir brukt? Noen erfaringer? Anonymkode: 3fff4...8a5 For din egen del anbefaler jeg at du gjør litt faktasøk rundt biologi v miljøets påvirkning av et barn. Da vil det bli klart at miljø har en stor rolle, større enn biologi.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Saken er den at hvis jeg og mannen skal ha barn, må vi velge å bruke donorsæd. Da vil jo barnet kanskje ligne litt på meg, eller noen helt andre. Lurer bare på om noen har erfaringer, selv om mannen ikke har sagt rett ut at hsn ikke føler seg som faren til barnet. Ts Anonymkode: 3fff4...8a5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #5 Skrevet 8. november 2021 Det jeg føler er mest vanlig er at ved samlivsbrudd så vil far i større grad forsvinne ut av livene til barna dersom de ikke er biologisk hans. Men det gjelder ikke hvis det er brukt donoregg. Fedre, eller "fedre", stikker oftere. Da setter jeg ikke "fedre" i hermetegn fordi jeg mener han ikke er far hvis man har brukt donor, men fordi man ikke er en far når man stikker fra barna sine. Da er man en lømmel. Kan bare si at vi har mannlig faktor til hvorfor vi ikke får barn og jeg har spurt mannen om vi ikke kan bruke donor. Da har han sagt nei... 🙄 Jeg skjønner det ikke, men jeg tror mannfolk ønsker seg noe annet av et barn enn kvinner. Kvinner ønsker en familie. Samhold. Kjærlighet. Mannfolk har disse tankene om å spre genene sine, noe som ikke er like viktig for kvinner. Det handler om biologi. Kvinner er den som går gravid, mannen er laget for å spre sine gener noe helt ekstremt. I tillegg bærer kvinnen barnet og får en tilknytning til det som menn ikke får. Anonymkode: 430fd...676
AnonymBruker Skrevet 8. november 2021 #6 Skrevet 8. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Saken er den at hvis jeg og mannen skal ha barn, må vi velge å bruke donorsæd. Da vil jo barnet kanskje ligne litt på meg, eller noen helt andre. Lurer bare på om noen har erfaringer, selv om mannen ikke har sagt rett ut at hsn ikke føler seg som faren til barnet. Ts Anonymkode: 3fff4...8a5 Dere har jo kun to valg, enten donor sæd eller adopsjon og med dette valget så er iallfall en av dere biologisk knyttet til barnets gener. Regner jo med at en far vil elske sitt barn enten det ble til ved donasjon eller egen sperm. Noe annet ville jo være dersom det var ved utroskap. Donasjon er noe helt annet. Du må jo bare spørre ham skikkelig, si at det er kun de to valga og om han vil at ungen skal slekte på ingen eller en genetisk sett. Anonymkode: e1b51...c2c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #7 Skrevet 9. november 2021 AnonymBruker skrev (På 8.11.2021 den 11.36): Det jeg føler er mest vanlig er at ved samlivsbrudd så vil far i større grad forsvinne ut av livene til barna dersom de ikke er biologisk hans. Men det gjelder ikke hvis det er brukt donoregg. Fedre, eller "fedre", stikker oftere. Da setter jeg ikke "fedre" i hermetegn fordi jeg mener han ikke er far hvis man har brukt donor, men fordi man ikke er en far når man stikker fra barna sine. Da er man en lømmel. Kan bare si at vi har mannlig faktor til hvorfor vi ikke får barn og jeg har spurt mannen om vi ikke kan bruke donor. Da har han sagt nei... 🙄 Jeg skjønner det ikke, men jeg tror mannfolk ønsker seg noe annet av et barn enn kvinner. Kvinner ønsker en familie. Samhold. Kjærlighet. Mannfolk har disse tankene om å spre genene sine, noe som ikke er like viktig for kvinner. Det handler om biologi. Kvinner er den som går gravid, mannen er laget for å spre sine gener noe helt ekstremt. I tillegg bærer kvinnen barnet og får en tilknytning til det som menn ikke får. Anonymkode: 430fd...676 Jeg er kvinne, men jeg er nok litt som mannen din. Hadde det vært mannlig faktor til oss så vet jeg rett og slett ikke om jeg ville fått barn med "en annen mann". Da tror jeg vi heller hadde forblitt barnløse og nytt livet man kan få da. Nå er vi heldigvis gravide og jeg er så takknemlig og gleder meg vilt til å bli mor, men ja, jeg skal få barn med mannen min🧡. Hadde ikke vært det samme med donor. På en annen side forstår jeg veldig godt de som ønsker dette også😊 Anonymkode: 54391...142
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #8 Skrevet 10. november 2021 Vi må også bruke donor, og mannen er komfortabel med det. Han syns selvfølgelig det er trist og leit, og skulle helst "fått det til selv", men for han er ønsket om barn større enn ønsket om biologisk barn. En fin ting vi ble fortalt var å huske at akkurat dette hypotetiske barnet hadde aldri kommet til verden om ikke vi to sto i denne avgjørelsen sammen, så han har like mye lagd barnet som meg, bare ikke biologisk. Vi har flere lesbiske vennepar som har brukt donor, og der er også begge parter likeverdige som foreldre både i sine egne, barnets og hverandres øyne. Samt at vi har en god kompis som møtte damen mens hun var gravid (han viste det såklart), og likevel valgte å bli sammen med henne og oppdra barnet. Han er 100% barnets pappa, og har vært et kjempefint eksempel på at å dele gener ikke trenger bety noe. Mitt råd er å oppfordre mannen din til å snakke med noen som har vært igjennom noe lignende! Anonymkode: df4a3...86f
Eloise12345 Skrevet 11. november 2021 #9 Skrevet 11. november 2021 (endret) Har kun lest hovedinnlegget. Dersom din mann får foreldreansvaret sammen med deg for barnet på papiret så tror jeg at han vil opptre som en pappa for barna uavhengig om det blir samlivsbrudd en gang i framtiden. Jeg og min mann forsøkte å få barn ved hjelp av eggdonasjon i høst uten å lykkes. Jeg ville ha behandlet barnet som mitt eget om vi hadde fått barn på den måten. Under prosessen så ble det sånn at jeg var rørt og tårene ville renne da jeg så min mann igjen etter innsett tiltross for at det ikke var mitt biologiske embryo. Håpet på at det skulle feste seg, og bli et barn. Det gikk ikke den vei desverre . Men jeg holdt meg unna alkohol og levde sunt og håpet på at det festet seg. Ville at barnet skulle få best mulige forutsetninger. ❤ Endret 11. november 2021 av Eloise12345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå