Gå til innhold

Sterke positive tester 2 uker etter spontanabort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! Jeg hadde en spontanabort i uke 6 for to uker siden. Det tror jeg iallfall. Dagen før ble de tidligere veldig ømme brystene mine helt normale og jeg begynte å blø mye. Koagulert blod, og en liten klump. 😣

Jeg har diskutert med legen som mente at det nok var en SA og at det ikke var nødvendig med hcg prøver eller ultralyd for å bekrefte. Jeg har i ettertid ikke hatt særlig med symptomer men vært veldig hormonell. Naturlig nok etter en SA tenker jeg.  

men testene blir jo ikke svakere? I dag, 2 uker og 1 dag siden jeg mistet ser de fortsatt sånn ut. Er det normalt? Andre jeg kjenner har fått svakere tester. Noen med lignende erfaringer? Blir jo helt svimmel av å gå å tenke sånn. 🤯

testen vedlagt er tatt i dag, på ettermiddagsurin. 

DC727F9E-E6B4-4B5F-98F2-EC24DD8163B8.jpeg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 uker etter er det helt normalt, men jeg ville likevel krevd å sjekke at alt er ute. Kanskje var det en tvilling? 

Anonymkode: 0e1ef...9d4

• Liker 2
Skrevet

Normalt at de er så sterke også? Er like sterke eller sterkere nå enn for 2 uker siden🤔 

ja lurer på om jeg skal kreve det. Er det mulig å spontanabortere bare en tvilling? Er det normalt? 

takk for svar ❤️

Skrevet

Ja, det kan ta god tid før HCG forlater kroppen. Det skal ikke mye HCG til for den streken der 🙂

Anonymkode: 0e1ef...9d4

Skrevet

Etter hva jeg leste meg til tar det en stund før HCG forlater kroppen. Jeg vet ikke hvor lenge "en stund" er.. 

Jeg opplevde bortimot det samme. Blødning i uke 5, relativt kraftig med koagler, men ingen smerter. Blødde 1-2 uker. Etter fortsatt positive tester og gravidsymptomer bestilte jeg ultralydundersøkelse i uke 8. Og der så de en sprell levende krabat! 

Ønsker ikke å gi deg falske forhåpninger, men bestill en ultralydundersøkelse i morgen, mandag. Det er kanskje eneste måten å få en (rask) endelig bekreftelse. 

Anonymkode: c10fb...547

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Etter hva jeg leste meg til tar det en stund før HCG forlater kroppen. Jeg vet ikke hvor lenge "en stund" er.. 

Jeg opplevde bortimot det samme. Blødning i uke 5, relativt kraftig med koagler, men ingen smerter. Blødde 1-2 uker. Etter fortsatt positive tester og gravidsymptomer bestilte jeg ultralydundersøkelse i uke 8. Og der så de en sprell levende krabat! 

Ønsker ikke å gi deg falske forhåpninger, men bestill en ultralydundersøkelse i morgen, mandag. Det er kanskje eneste måten å få en (rask) endelig bekreftelse. 

Anonymkode: c10fb...547

Takk! Så fantastisk ❤️ Det er selvfølgelig lov å håpe, men jeg prøver å være realistisk 😳 får bestille en time til gyn! 

Endret av Lillevanilje92
Skrevet
Lillevanilje92 skrev (1 time siden):

Normalt at de er så sterke også? Er like sterke eller sterkere nå enn for 2 uker siden🤔 

ja lurer på om jeg skal kreve det. Er det mulig å spontanabortere bare en tvilling? Er det normalt? 

takk for svar ❤️

Du trenger jo ikke «kreve», det er jo bare å bestille en ultralyd selv :) Det fungerer dessverre ikke sånn at alle som tror de har hatt en tidlig SA får dekket tidlig UL

Anonymkode: 3eb58...761

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du trenger jo ikke «kreve», det er jo bare å bestille en ultralyd selv :) Det fungerer dessverre ikke sånn at alle som tror de har hatt en tidlig SA får dekket tidlig UL

Jo men blir det ikke veldig mye dyrere om jeg må bestille privat enn om jeg får det sjekket via fastlegen? Skjønner ikke alle får dekket ul.
 Men kan man ikke i det minste få tatt blodprøver ?

• Liker 1
Skrevet
Lillevanilje92 skrev (2 minutter siden):

Jo men blir det ikke veldig mye dyrere om jeg må bestille privat enn om jeg får det sjekket via fastlegen? Skjønner ikke alle får dekket ul.

Jo, men det hjelper ikke så mye enda.

Etter 4 uker skal hcg være under 5 - først da kan du være sikker på at det ikke var SA.

Anonymkode: 171b9...940

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jo, men det hjelper ikke så mye enda.

Etter 4 uker skal hcg være under 5 - først da kan du være sikker på at det ikke var SA.

Anonymkode: 171b9...940

Skjønner det, men har inntrykk av at de fleste likevel får tilbud om å måle at hcg synker? 

• Liker 1
Skrevet
Lillevanilje92 skrev (2 timer siden):

Selvsagt blir det mye dyrere for deg. En privat UL koster fort opp i mot 1700 (i hvert fall her jeg bor). Men en tidlig UL er ikke noe man har krav på, uansett hvor usikre fastlegen eller kvinnen er. En god del får henvisning likevel, men det er ingenting man har krav på som sagt. 

Skrevet

Du kan ta HCG med 2 dagers mellomrom, dette gjør de på legekontoret. Bare gi beskjed til legen om at du ønsker det, da du føler deg usikker på om du faktisk spontanaborterte. 

Jeg har tatt en slik måling hver eneste gang jeg har mistet, og/eller hatt blødning før uke 10. Det har blitt en del ganger, for å si det sånn. 

Jeg har også opplevd SA med økning i HCG (fordi alt vev ikke var ute, men fortsatte å vokse.) Fikk TUL umiddelbart hos gyn. 🙂 

Skrevet
Snurrepurre skrev (12 minutter siden):

Du kan ta HCG med 2 dagers mellomrom, dette gjør de på legekontoret. Bare gi beskjed til legen om at du ønsker det, da du føler deg usikker på om du faktisk spontanaborterte. 

Jeg har tatt en slik måling hver eneste gang jeg har mistet, og/eller hatt blødning før uke 10. Det har blitt en del ganger, for å si det sånn. 

Jeg har også opplevd SA med økning i HCG (fordi alt vev ikke var ute, men fortsatte å vokse.) Fikk TUL umiddelbart hos gyn. 🙂 

Ja er det jeg mistenker kan ha skjedd hos meg. Takk 😊 

• Liker 1
Skrevet

Du kan feks kontakte gyn på sykehuset å si du vurderer abort, men ikke vet hvor langt på vei du er. Så tar de deg inn å sjekker. Så slipper du dyr privat gyn 

Anonymkode: e01ef...952

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan feks kontakte gyn på sykehuset å si du vurderer abort, men ikke vet hvor langt på vei du er. Så tar de deg inn å sjekker. Så slipper du dyr privat gyn 

Anonymkode: e01ef...952

Takk for tips ❤️

Skrevet
Lillevanilje92 skrev (4 timer siden):

takk for svar ❤️

Det er mulig å spontanabortere bare en tvilling. Jeg kjenner ei som opplevde det. Det gikk helt fint med den gjenværende tvillingen.

Skrevet

Det er morkaka og ikke fosteret som produserer hcg, så om alt ikke er ute så vil hcg fortsette å stige (blighted ovum). Jeg opplevde det en gang, og en annen gang kom ikke alt ut så jeg måtte på utskrapning. 

Anonymkode: 7cb57...38d

Skrevet
Lillevanilje92 skrev (4 timer siden):

Hei dere! Jeg hadde en spontanabort i uke 6 for to uker siden. Det tror jeg iallfall. Dagen før ble de tidligere veldig ømme brystene mine helt normale og jeg begynte å blø mye. Koagulert blod, og en liten klump. 😣

Jeg har diskutert med legen som mente at det nok var en SA og at det ikke var nødvendig med hcg prøver eller ultralyd for å bekrefte. Jeg har i ettertid ikke hatt særlig med symptomer men vært veldig hormonell. Naturlig nok etter en SA tenker jeg.  

men testene blir jo ikke svakere? I dag, 2 uker og 1 dag siden jeg mistet ser de fortsatt sånn ut. Er det normalt? Andre jeg kjenner har fått svakere tester. Noen med lignende erfaringer? Blir jo helt svimmel av å gå å tenke sånn. 🤯

testen vedlagt er tatt i dag, på ettermiddagsurin. 

DC727F9E-E6B4-4B5F-98F2-EC24DD8163B8.jpeg

Kan se ut som om du fortsatt er gravid. Jeg ville nok gått til legen me dette for det kan ha vært blødninger i svangerskapet. Da er det jo litt greit å få vite om du skal leve som gravid eller ei og ikke minst hvis det er så sterke streker OG du har mistet så tyder det på masse rester i livmoren og at kroppen ikke har skjønt at det er over. Så uansett trenger du en innvendig ultralyd og dette kan fastlegen henvise til.

Anonymkode: cb4b5...5ac

• Liker 1
Skrevet

Tenker du kanskje har mista en twin.

Anonymkode: cb4b5...5ac

Skrevet

Bestill legetime i morgen, ts gjerne med testene/bilde av testene, så får du et mer faglig svar enn du vil få på KG.

Anonymkode: 4cd78...7b1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...