Gå til innhold

Jobb/utdanning innen IT - må man være god i matte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg syntes IT høres interessant ut, også med tanke på at du er sikret jobb i fremtiden. Eneste som er dumt er at jeg ikke skjønner matte. Har aldri gjort det og kommer nok aldri til å gjøre det heller. Det er det eneste som stopper meg. Noen som vet?

Anonymkode: f5b91...b8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må kunne forskjellen på 0 og 1. Og så må du vite at 1+1=10.

Anonymkode: ab295...c97

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Så gode matte-ferdigheter er ikke nødvendig med andre ord. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

1+1=11.

Trenger ikke å kunne matte, nødvendigvis.

Skrevet

Noen som har erfaringer rundt studie eller jobb innen IT? Gjerne fortell!! 

TS

Skrevet

Er ikke nødvendig å være superflink i matte, men du bør forstå diskre matematikk, og det er ofte det første faget du kommer borti under utdanningen. Diskret matematikk er logikk, mengdelære etc. og er ikke spesielt vanskelig

Skrevet
Ost skrev (3 minutter siden):

1+1=11.

Trenger ikke å kunne matte, nødvendigvis.

1+1=3? Hvordan fikk du til det?

Skrevet

00000011 = 3 

1+1 = 2

Skjønner ikke hva de over snakker om

Anonymkode: 49ed7...679

• Liker 1
Skrevet

Samboeren min ble ferdigutdannet for kun et par år siden og fortalte at de hadde en god del logaritmeregning på bachelordelen. Generelt mye logisk tenkning 

Anonymkode: 270bd...932

• Liker 1
Skrevet

Det er mange overlappende egenskaper mellom det å ha evnen til å være flink i matematikk og det å være flink i en IT-gren. Merk at fryktelig mange, og da mener jeg fryktelig mange, egentlig har evnen til å være flinke i matematikk, men har falt av lasset en eller annen gang på grunnskolen uten å komme seg opp igjen.

Så svaret mitt er at du ikke trenger å være flink i matematikk, men jeg tror du må evne å være det. 

Anonymkode: f72a6...19d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

00000011 = 3 

1+1 = 2

Skjønner ikke hva de over snakker om

Anonymkode: 49ed7...679

1 er "på" i binært for hvor ett-talet er.

10 er "på" i binært for totallet, men av for ett-tallet. Altså 2.

Derfor blir 1+1=10, binært. Det er derfor den gamle spøken er at, "det finnes 10 typer mennesker, de som kan telle binært og de som ikke kan det".

Hvordan @Ost fikk 1+1 til å bli til 3 (på for der 2-tallet er binært og på der 1-tallet er binært, altså 3 til sammen) aner ikke jeg heller. Det var derfor jeg spurte @Ost hvordan han fikk 1+1 til å bli til 3 ("11").

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Derfor blir 1+1=10, binært. Det er derfor den gamle spøken er at, "det finnes 10 typer mennesker, de som kan telle binært og de som ikke kan det".

Hvordan @Ost fikk 1+1 til å bli til 3 (på for der 2-tallet er binært og på der 1-tallet er binært, altså 3 til sammen) aner ikke jeg heller. Det var derfor jeg spurte @Ost hvordan han fikk 1+1 til å bli til 3 ("11").

Da forstår jeg, bare ikke så vanlig å representere tall med kun 2 bits (y)

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenkte mer på at 1+1 kan bli 11 ved programmering, js f.eks

Skrevet

Lineær algebra kanskje?

Anonymkode: ccf66...90a

Skrevet

Er ikke data science og AI en del av IT? Burde vel kunne calculus der

Anonymkode: ccf66...90a

Skrevet

Jeg er kjempedårlig i matte, har 2'er på vitnemålet fra vgs. Men har tatt en mastergrad i informatikk fra UiO og jobber med programmering. Lite matte både på studiet og i jobben, men mye logikk (noe jeg i motsetning til matte er flink til).

Har heller aldri vært nødt til å lære meg binær, noe denne tråden raskt skled ut i...

Anonymkode: ffc55...ee0

• Liker 1
Skrevet

Det er nok en korrelasjon, ofte er de som er flinke i matte også flinke til programmering. Og motsatt. Men IT er mer enn bare programmering da

Anonymkode: 2ac0f...864

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nok en korrelasjon, ofte er de som er flinke i matte også flinke til programmering. Og motsatt. Men IT er mer enn bare programmering da

Anonymkode: 2ac0f...864

Det er feil. Jeg er svært flink i matematikk, men ikke så fult så flink i programmering. 

Hilsen IT-ingeniør, som ikke programmerer lenger.

Anonymkode: 7e7f3...e42

Skrevet

Det avhenger veldig av hva slags type jobb du vil ha. Vil du være utvikler trenger du svært lite matematikk.

Skal du jobbe med AI holder det ikke å være vanlig flink i matte, da skal du ha stålkontroll på kalkulus, diskré matematikk og statistikk. 

Jeg jobber som stipendiat i kybernetikk på NTNU, her er matte mye viktigere enn programmering (det er liksom baseline, alle kan progge), mens kjæresten som er utvikler ikke har sett på en likning siden studiet, så det er ganske varierende avhengig av hvilken del av det enormt store feltet «IT» du skal jobbe i.

Anonymkode: 0d361...798

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Det er feil. Jeg er svært flink i matematikk, men ikke så fult så flink i programmering. 

Ikke fullt så flink i statistikk heller... 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...