Gå til innhold

Hva spiser du i løpet av en dag som gravid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er litt vanskelig å vite om jeg spiser passe mye, eller om jeg spiser for mye. Vekten går i alle fall raskt oppover - litt fortere enn anbefalt. Er derfor nysgjerrig på om jeg spiser mer enn andre gravide. Jeg spiser i alle fall mer enn jeg gjorde før graviditeten 😊 Spesielt kvelds pleide jeg ikke å spise, mens nå ligger jeg ofte med rumlende mage og ikke får sove hvis jeg ikke spiser litt kvelds.

En typsik spise-dag for meg ser slik ut:

Frokost: En skål med havregrynsgrøt med chiafrø og greskarfrø, toppet med 1 ts tahini og 1 ss lønnesirup.
Mellommåltid: En smoothie med ca. 1/2 banan, basse bær, havremelk og proteinpulver.
Lunsj: 2 skiver med pålegg og et glass appelsinjuice.
Middag: Varierer veldig, men forsyner meg to ganger, og blir ordentlig mett. Er vegetarianer, og lager det meste fra bunnen av, så det blir mye grønnsaker og kornprodukter.
Kvelds: 4 kjeks med brunost.

Tipper at jeg spiser mellom 2000 og 2500 kalorier daglig, ca.

Godteri spiser jeg kun i helgene, og egentlig mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid, da jeg blir litt sprekkfull av pizza eller taco sammenliknet med før.

Jeg trener tre styrkeøkter i uken, og så gå jeg rundt 8-10 km i uken, og svømmer 1 km annenhver uke. - Men nå går jeg opp fortere i vekt enn jeg hadde regnet med, og jeg begynner å nærme meg den anbefalte sluttvekta allerede før uke 30 🤔

Anonymkode: 72321...796

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mat. Jeg spiser mat.

Anonymkode: 1f292...267

• Liker 2
Gjest 123 eller noe
Skrevet

Jeg spiser litt mer enn deg, og litt mer standardmat og skiver, ikke så mye frukt(allergier) og smoothies og kjeks som deg. Og litt mer snop :) Jordmor sier jeg liger fint på vekstkurven, så jeg fortsetter bare som før :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er vegetarianer,

Her har du problemet.

Anonymkode: 128c7...316

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er litt vanskelig å vite om jeg spiser passe mye, eller om jeg spiser for mye. Vekten går i alle fall raskt oppover - litt fortere enn anbefalt. Er derfor nysgjerrig på om jeg spiser mer enn andre gravide. Jeg spiser i alle fall mer enn jeg gjorde før graviditeten 😊 Spesielt kvelds pleide jeg ikke å spise, mens nå ligger jeg ofte med rumlende mage og ikke får sove hvis jeg ikke spiser litt kvelds.

En typsik spise-dag for meg ser slik ut:

Frokost: En skål med havregrynsgrøt med chiafrø og greskarfrø, toppet med 1 ts tahini og 1 ss lønnesirup.
Mellommåltid: En smoothie med ca. 1/2 banan, basse bær, havremelk og proteinpulver.
Lunsj: 2 skiver med pålegg og et glass appelsinjuice.
Middag: Varierer veldig, men forsyner meg to ganger, og blir ordentlig mett. Er vegetarianer, og lager det meste fra bunnen av, så det blir mye grønnsaker og kornprodukter.
Kvelds: 4 kjeks med brunost.

Tipper at jeg spiser mellom 2000 og 2500 kalorier daglig, ca.

Godteri spiser jeg kun i helgene, og egentlig mindre enn jeg gjorde før jeg ble gravid, da jeg blir litt sprekkfull av pizza eller taco sammenliknet med før.

Jeg trener tre styrkeøkter i uken, og så gå jeg rundt 8-10 km i uken, og svømmer 1 km annenhver uke. - Men nå går jeg opp fortere i vekt enn jeg hadde regnet med, og jeg begynner å nærme meg den anbefalte sluttvekta allerede før uke 30 🤔

Anonymkode: 72321...796

Du tipper høyst sannsynlig feil! Høres ut som ganske mange fler kcal... ville sjekket nøyaktig en dag og justern ned porsjoner litt. Er jo også relevant hvordan hverdagsaktiviteten er, gå mere tur og få opp over all aktivitet. 

Eller spist som du gjør og bli stor stor mot slutten, så lenge det ikke er fare for barnet på noen måte er det jo kun deg selv som får det tungt av å være tung.

Anonymkode: aaa99...54d

Skrevet

Ikke hold på sånn - og telle mat og kalorier og sammenligne med andre. Det er ikke sunt. 

Spis til du er mett :)

Anonymkode: 53494...2b4

• Liker 5
Skrevet

Jeg spiser mer enn deg, sunn mat med mye fisk og grønnsaker pluss en god del godis, men har lagt på meg 10-11 kg totalt i begge svangerskap. Sulten hele tiden og konstant fysen.

Vet om folk som spiser mindre og mye sunnere som har gått opp mye mye mer. Har gjerne lite matlyst også. Så tror det ofte kan være mer hormonelle årsaker til både sult og vekt, og at du ikke tjener noe på å høre detaljerte beretninger om hva alle på kg spiser i svangerskapet sitt.

Anonymkode: 3f0a4...d44

• Liker 1
Skrevet

En dag kan feks se sånn ut:

1 brødskive til frokost på hverdag, 2 i helgene når jeg har god tid 😅

En klementin eller ei brødskive før lunsj.

3 brødskiver til lunsj.

1 brødskive før middag.

Vanlig middag (spiser mindre porsjoner enn tidligere pga mindre plass i magen)

2 brødskiver til kveldsmat eller ei skive og en klementin. 

Anonymkode: d7100...e70

Skrevet

Første svangerskap spiste jeg det samme som ellers, litt mindre i første trimester pga dårlig matlyst og litt kvalme. La til mellommåltid med frukt, yoghurt eller nøtter etter hvert. La likevel på meg over 20 kg. Og det viste seg at det var helt riktig for meg. Gikk ned enda mer ila barseltiden. Jeg var slank i utgangspunktet, så jeg er veldig glad for at jeg hadde de ekstra kiloene å ta av. 

Høres ut som du spiser sunt og variert, så jeg ville virkelig prøvd å bare la kroppen og hormonene styre det :) spis deg mett med god samvittighet!

Anonymkode: 9a01c...0e4

Skrevet

Jeg spiser nok ganske likt som før graviditeten. Det var annerledes i 1. trimester pga veldig mye kvalme + at det er noe ting jeg ikke er så glad i for tiden, men nå i uke 26 ser det slik ut:

Frokost - 1-2 rundstykker med pålegg, vanligvis en form for ost

Lunch - 1-2 rundstykker med pålegg, vanligvis en form for ost eller peanøttsmør

(Så det blir 2-3 rundstykker til sammen, vanligvis 2 men noen dager 3 hvis vi har senere middag)

Middag - taco, pizza, lasagne, pasta, kjøtt med saus og ris, indisk, pastasalat, fiskekaker, omelett.... er ikke så glad i å lage mat så blir mye lettvint og ikke alltid kjempesunt. Spiser mindre rent kjøtt nå i graviditeten. Orker noen dager mindre porsjoner nå som magen har begynt å vokse (blir fortere mett men fort sulten igjen)

Kveldsmat - litt etter når middag var og hvor mye snacks jeg spiser den dagen, men gjerne lomper med ost på eller et rundstykke igjen.

Spiser i tillegg en del snacks i løpet av dagen og på kvelden, 1-2 av disse tingene hver dag: Sjokolade, godteri, kanelboller, is, gulrøtter, epler, druer. Tar også kosttilskudd hver dag - jern (pga mangel) og c-vitamin, omega-3, multivitamin, d-vitamin. Drikker for det meste vann + en kopp sort te de fleste dager. 1-2 Cola i løpet av uken.

Har ikke gått opp noe særlig. Var lett overvektig (BMI 27,6) før graviditeten, gikk ned noen kilo i første trimester og har ennå ikke gått så mye av det opp igjen. Men antar det kommer nå fremover og at jeg må passe litt på alt det usunne jeg spiser og erstatte med litt mer grønnsaker... 

Anonymkode: 40cd5...ab4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...