Gå til innhold

Hvor mye utgifter på enebolig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utenom lån. Hvor mye må du ut med hver måned? 

Anonymkode: c024a...fba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en bolig på ca 130 kvm. Utgifter er ca 2000 per mnd i strøm (vinterhalvåret), kommunale avgifter ca 1300, forsikring ca 1000.  

Anonymkode: 8cf9c...495

• Liker 1
Skrevet

Når det kommer til strømmen er ikke dette en ny bolig og ganske kronglete å holde varm med åpen underetasje. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har en bolig på ca 130 kvm. Utgifter er ca 2000 per mnd i strøm (vinterhalvåret), kommunale avgifter ca 1300, forsikring ca 1000.  

Det høres ikke ille ut. Jeg er ufør og ser etter ny bolig. Leiligheter har som regel KJEMPE høye fellesutgifter. Typ 5000.. Plus boliglån. Det er for dyrt for meg. Lurer derfor på om jeg bør skaffe meg en liten enebolig isteden. Men usikker på om det lønner seg. 

Skrevet

Bolig fra 1960 på 250 m2, bruker mye strøm og ved til oppvarming. Kommunale avgifter, forsikring, renovasjon osv, så setter vi av 10 000kr pr mnd. Ønsker meg lettstelt leilighet med forutsigbare utgifter. 

Anonymkode: 71f23...493

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det høres ikke ille ut. Jeg er ufør og ser etter ny bolig. Leiligheter har som regel KJEMPE høye fellesutgifter. Typ 5000.. Plus boliglån. Det er for dyrt for meg. Lurer derfor på om jeg bør skaffe meg en liten enebolig isteden. Men usikker på om det lønner seg. 

Hvordan skal du ha råd til vedlikehold på en enebolig hvis du ikke har råd til kr. 5 000,- i felleskostnader?

Anonymkode: 33ece...7a2

• Liker 7
Skrevet

Strøm, nettleie, kommunale avgifter, eiendomsskatt, internett/tv og forsikringer - ca 5000 i mnt.  (Kutter jeg ut nett og tv så ca 4000 i mnt.) Så kommer jo vedlikehold i tillegg.. Både inne og ute. 

Skrevet

Altså, det er vanskelig å svare på, men det går mye penger. Har bolig på 245 kvm, og i tillegg til alt det grunnleggende de andre nevner, så kommer det løpende vedlikehold. Bare denne måneden hadde vi service på varmepumpe og et firma som måtte ordne tilstoppet kloakk og søke med kameraer i rør. 13 000 kom disse tingene på. Du må jo regne med alt som kan oppstå av vedlikehold. Vet ikke om felleskostnader dekker slikt på leilighet, men renger med at det ikke er billigere å ha enebolig. 

• Liker 1
Skrevet

Enebolig er dyrt fordi man har ansvar for absolutt alt selv. Hvis du ser på utgifter over flere år blir det mer enn 5000 i mnd. Du bør ha en god buffer, og spare jevnt til større oppgraderinger. Maling, om du ikke gjør det selv, koster gjerne 50-100.000. Tak og vinduer kan du regne enda dyrere om alt skal byttes, og det varer ikke evig.

Du må ikke bare ha buffer til vaskemaskin og kjøleskap, men til den dagen noe elektrisk skjer, varmepumpa kutter ut eller badet må pusses opp. Du trenger verktøy for å vedlikeholde ute, som koster å kjøpe inn. Det koster mer å varme opp, med mindre du har en vedovn (og ved som må kjøpes og stables et sted) eller du kun bruker et par rom.

5000 i fellesutgifter er en del ja, men da har du ofte inkludert tv og Internett, og om inngangsdøra går i stykker/lekker luft får du kanskje ny. Les nøye på hva som er inkludert. Du slipper å male. Du slipper å klippe gress og måke snø. Nå vet jeg ikke hvorfor du er ufør, men du skal være ganske ok fysisk for å holde en enebolig selv med liten hage. 

Jeg sier bare du må tenke deg om, om du klarer det økonomiske og vedlikeholdet. Har du handy familie eller er det selv hjelper det selvsagt mye på utgifter. Enebolig er helt klart dyrere enn leilighet, det kommer man bare ikke unna dessverre.

Anonymkode: 0dbe4...7c1

• Liker 2
Skrevet

Vi betaler 2900 i kommunale avgifter, vann og søppel pr måned. Denne måneden fikk vi 4500 i strømregning, men gjennomsnittet er 2800 tenker jeg og høyere blir det fremover med ny nettleie far 2022. . Så fiber på 1500, pr måned samt eiendomskatt. Vi setter av 15000 i mnd til hus, vi måtte ha både rørlegger og elektriker denne måneden pga feil på bad og el.anlegg og nytt hus. 

Anonymkode: ba72a...618

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bruker mye mer på enebolig enn vi gjorde i leilighet. Driftsutgifter og vedlikehold er mye dyrere.

Anonymkode: e8004...87f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du nevner ingenting om vedlikehold? En enebolig krever jo en del utgifter til vedlikehold, et gjennomsnitt pr mnd...?

Anonymkode: 656cf...3f4

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hahahhahah hvis du tror det er billigere med hus enn leilighet så kommer du til å gå på en veldig hard smell. Hilsen hun som solgte huset for å flytte tilbake til leilighet pga alle utgiftene 😄😄

Anonymkode: d0898...422

• Liker 3
Skrevet

Vi har ett hus på 300m2 fra 1990. Ca 1500 kw/t i strøm nå på høst/vinter, ca 1000kw/t på sommer. Ca 1600 kr i strøm per mnd nå (bor i midt-norge, her er strømmen mye billigere). 2200 kr i kommunale avgifter, 350 kr i fiber, 750 kr i husforsikring. Ca 4800 kr utenom huslånet.

Skrevet

En ting er de løpende utgiftene til strøm, kommunale avgifter og forsikring. Så kommer vedlikehold. Maling, må man bytte råtne plank, vinduer som punkterer, holde hagen, når må taket tas osv? 

Anonymkode: f17d4...a48

Skrevet
Skyblue7 skrev (18 minutter siden):

Vi har ett hus på 300m2 fra 1990. Ca 1500 kw/t i strøm nå på høst/vinter, ca 1000kw/t på sommer. Ca 1600 kr i strøm per mnd nå (bor i midt-norge, her er strømmen mye billigere). 2200 kr i kommunale avgifter, 350 kr i fiber, 750 kr i husforsikring. Ca 4800 kr utenom huslånet.

Går du med skylapper siden du tror du ikke må bruke mer penger enn dette på å vedlikeholde huset? 😅

Anonymkode: d0898...422

Skrevet

Kommunale avgifter, strøm, fiber, ved, brøyting, forsikring etc. Så har vi akkurat brukt 1 200 000på å renovere. Nye vinduer, tak, El, bordkledning, bad etc. Regner 30 år avskrivning på det, så omlag 3400 i mnd på vedlikehold. Setter og av 1500 i mnd til løpende småvedlikehold, grus, maling, småreperasjoner etc. 

Ca 10 000 i mnd kanskje. 

Anonymkode: 3ebef...31e

Skrevet

Ca. 10.000 kanskje? Med mindre vedlikehold medregnet, ikke store ting som evt. drenering, tak, osv.

Anonymkode: b39bb...9f4

Skrevet

Vi setter av 5000kr pr mnd til renovasjon, vann og kloakk, eiendomsskatt, fiber og forsikring. 
Og i tillegg kommer det strøm, vedlikehold av varmepumpe, feier, andre småting. 
Vil tro vi setter av ca 10.000kr totalt pr mnd

Og så må vi jo sette av penger til sparing. Penger som skal gå til uforutsette utgifter hvis noe ryker eller trenger reparasjon. 

Dersom noe veldig stort må gjøres så må vi ta opp lån, men håper virkelig at det ikke skjer noe sånt på noen år 🤞

Anonymkode: ac02b...389

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Du kommer ikke til å spare noe på å flytte til enebolig. På kort sikt er driften billigere, men på lang sikt er det ytre utbedringer som kledning og tak som kommer til å koste store summer, og med lav inntekt må du spare til dette over lang tid. En enebolig krever også at du er i relativt god form, eller har råd til å betale folk for vedlikehold.

Anonymkode: 9189a...83c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...