Gå til innhold

Hvordan føre en samtale og hva er sosiale antenner?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er ikke noe god på å føre samtaler etter det jeg forstår og ønsker teoretiske tips til dette.

Foreksempel:

Hvordan starte en samtale.

Hvordan lede en samtale dit du vil

Hvordan inkludere andre i samtalen 

Hvordan unngå stillhet etter anektoder

Hvordan bidra med anektoder og historier.

Hvordan moderere en anstrengt samtale.

Hvordan si det en mener.

Og sikkert mye mer.

Så til det med sosiale antenner, hva er dette, hvordan virker de, og hvordan trene de opp.

Endret av Flintis
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær kjekk

Anonymkode: 9ede0...188

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vær kjekk

Fint tips for....de kjekke😊

Skrevet
Flintis skrev (4 minutter siden):

Fint tips for....de kjekke😊

Kvinner er ikke interessert i å snakke med oss… uheldige med utseende. 

Skrevet

Oppmerksomheten rettet utover. Det pleier å være hovedpunktet. Ikke sitte i eget hodet og forsøke å fremstille seg selv på en viss måte. Mennesker har en personlighet og denne kommer til syne uansett, men det viktigste er å være hyggelig og oppmerksom. Starte en samtale gjør jeg bare med folk jeg kjenner. Jeg lærer meg å takle stillhet ikke kvele den med snakk, men det er også kjipt å samtale med en person man må dra ordene ut av. De fleste snakker jo om det som faller en inn, ting man assosierer med andre ting etc. En dag av gangen.

Anonymkode: 5f0d3...583

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (12 minutter siden):

Jeg er ikke noe god på å føre samtaler etter det jeg forstår og ønsker teoretiske tips til dette.

Foreksempel:

Hvordan starte en samtale.

Hvordan lede en samtale dit du vil

Hvordan inkludere andre i samtalen 

Hvordan unngå stillhet etter anektoder

Hvordan bidra med anektoder og historier.

Hvordan moderere en anstrengt samtale.

Hvordan si det en mener.

Og sikkert mye mer.

Så til det med sosiale antenner, hva er dette, hvordan virker de, og hvordan trene de opp.

Det finnes nok ikke en veldig konkret og deskriptiv "oppskrift" på hvordan man blir god på samtaler, her er det "learning by doing" og mengdetrening som gjelder.

Men et tips for å bli flinkere på såkalt "smalltalk", dvs  "småprat" om tilnærmet "hva som helst", som er en god sosial evne å ha, er å holde seg oppdatert på aktuelle hendelser både lokalt, nasjonalt og globalt. Gjerne aktuelle nyhetssaker, men også innen f.eks. kultur, idrett osv. 

Et annet tips for å bli bedre på samtaler, er å vise interesse for samtalepartneren/partnerne dine. Folk flest liker å prate om seg selv og sine meninger og interesser, så hvis du får dem dit, er mye gjort. 

Det finnes også bøker du kan lese for å bedre forståelsen din av hva som skaper en god samtale, f.eks. "Den gode samtalen" av Helge Svare og "God å snakke med" av  Malene Vilnes.

Det å ha sosiale antenner, betyr å kunne fungere godt sammen med andre mennesker og forstå sosiale reaksjonsmønstre.

Personer med sosial intelligens er ofte gode samtalepartnere, de føler ikke behov for å snakke før andre eller avbryte.

De vet at mellommenneskelige relasjoner trenger tid og oppmerksomhet, og evner å forstå at de ikke er midt i verden, uten å miste sin følelse av betydning. 

De har ikke behov for å dømme andre for å vise at de har rett, og er åpne og mottakelige for andres ideer og meninger.

De forsøker ikke å endre andres meninger, men er respektfulle og tålmodige overfor andre.

De er rolige, oppfører seg ikke aggressivt og er trygge på seg selv.

De er tolerante overfor andre mennesker, og prøver å gjøre det beste ut av den situasjonen de befinner seg i.

Du kan lese en artikkel på nettstedet 'Veien til helse" om "8 ting sosialt intelligente mennesker aldri gjør". Den er nok noe satt på spissen, men gir et godt bilde av hvilke egenskaper som kjennetegner sosialt intelligente mennesker. Mye av dette er mulig å lære seg, hvis man er villig til å jobbe med seg selv.

Anonymkode: 0f7eb...7a1

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Kvinner er ikke interessert i å snakke med oss… uheldige med utseende. 

Desto viktigere å lære seg samtalekunst, ikke bare med kvinner.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes nok ikke en veldig konkret og deskriptiv "oppskrift" på hvordan man blir god på samtaler, her er det "learning by doing" og mengdetrening som gjelder.

Men et tips for å bli flinkere på såkalt "smalltalk", dvs  "småprat" om tilnærmet "hva som helst", som er en god sosial evne å ha, er å holde seg oppdatert på aktuelle hendelser både lokalt, nasjonalt og globalt. Gjerne aktuelle nyhetssaker, men også innen f.eks. kultur, idrett osv. 

Et annet tips for å bli bedre på samtaler, er å vise interesse for samtalepartneren/partnerne dine. Folk flest liker å prate om seg selv og sine meninger og interesser, så hvis du får dem dit, er mye gjort. 

Det finnes også bøker du kan lese for å bedre forståelsen din av hva som skaper en god samtale, f.eks. "Den gode samtalen" av Helge Svare og "God å snakke med" av  Malene Vilnes.

Det å ha sosiale antenner, betyr å kunne fungere godt sammen med andre mennesker og forstå sosiale reaksjonsmønstre.

Personer med sosial intelligens er ofte gode samtalepartnere, de føler ikke behov for å snakke før andre eller avbryte.

De vet at mellommenneskelige relasjoner trenger tid og oppmerksomhet, og evner å forstå at de ikke er midt i verden, uten å miste sin følelse av betydning. 

De har ikke behov for å dømme andre for å vise at de har rett, og er åpne og mottakelige for andres ideer og meninger.

De forsøker ikke å endre andres meninger, men er respektfulle og tålmodige overfor andre.

De er rolige, oppfører seg ikke aggressivt og er trygge på seg selv.

De er tolerante overfor andre mennesker, og prøver å gjøre det beste ut av den situasjonen de befinner seg i.

Du kan lese en artikkel på nettstedet 'Veien til helse" om "8 ting sosialt intelligente mennesker aldri gjør". Den er nok noe satt på spissen, men gir et godt bilde av hvilke egenskaper som kjennetegner sosialt intelligente mennesker. Mye av dette er mulig å lære seg, hvis man er villig til å jobbe med seg selv.

Anonymkode: 0f7eb...7a1

Hjertelig takk for tips😊

Jeg har nok helst gått for å få de til å snakke.

Så jeg har mye å lære. 

Jeg leste gjennom artikkelen og stort sett går det vel bra  men det er det med å bidra i samtalen , jeg blir jo ikke med i samtalen om den går videre uten mitt innspill  men det er kanskje ikke så farlig, ut fra et sosialt intelligent standpunkt? 

På den annen side vil en ikke få styrt samtalen og belyst det en ønsker.

Endret av Flintis
Skrevet

Ingenting av det du spør om kan forklares. Det bare gjøres. Vil anbefale deg å observere andre mennesker og legge merke til hvordan de ter seg og hvordan de fører en samtale. Man får trening sosialt av å være mye rundt sosiale folk 

Anonymkode: 86dbf...b1a

Skrevet

Sosiale antenner er slik jeg forstår det å kunne håndtere sosiale situasjoner sammen med andre på en positiv måte for alle involverte. Dette inkluderer da å vite hva som er "normal" oppførsel av deg i en gitt situasjon, lese de andre som er tilstede og evnt korrigere din egen oppførsel om det er nødvendig/forventet.

Når man reiser kollektivt for eks og ser noen som leser ei bok, avis eller hører på musikk så bør de sosiale antennene fortelle deg at vedkommende ikke er interessert i å snakke med noen andre. Begynner du da å søke kontakt bør du ha en veldig god grunn til det, ellers vil man fort omtale deg som å mangle sosiale antenner. Et annet eksempel er om du spiser ei banan. Gjør du det normalt så er det ok. Lager du stønnelyder og stirrer andre dypt inn i blikket samtidig så mangler du sosiale antenner. Og litt til.

Skrevet
Flintis skrev (5 timer siden):

Foreksempel:

Hvordan starte en samtale.: si hei

Hvordan lede en samtale dit du vil: det gjlr du ikke, med mindre du ønsker være en psykopat?

Hvordan inkludere andre i samtalen: si hei til dem også

Hvordan unngå stillhet etter anektoder: hva er galt med stillhet? Intet er verre enn folk som er så uttrykke at de blir skremt av stillhet. Det er rødt flagg.

Hvordan bidra med anektoder og historier.: fortell en historie om deg selv. Hold den første under 2 minutter.

Hvordan moderere en anstrengt samtale.: endre tema. Begynn feks å snakke om hunden din.

Hvordan si det en mener.: jeg mener at …

Og sikkert mye mer.

Du øver ved å snakke med folk. Dette er metoden til ekstroverte.

Du blir god ved å lytte til folk. Dette er metoden til introverte, og årsaken til at de er dyktigere på sosiale ting.

Det folk forveksler er prosentvis vellykkethet:

En som er ekstrovert er kjempehappy med å snakke med 500 personer som alle hater han. Og regner det som en god kveld at nr 501 blir med hjem. 
En som er introvert snakker med en person som ikke responderer, gir opp og går hjem. Selv om kanskje en av 200 ville blitt med han hjem. 

Forventer du å lykkes oftere enn hver 2-500 gang bør du justere forventningene dine. Så poppis er kun kjendiser. 

Anonymkode: e4f89...6d1

Skrevet

Jeg lærte mye i tenårene av å studere andre mennesker på cafe etc, og enda mer fra å se på reality. Big brother var en fantastisk måte å lære om hvor ulike mennesker er når det gjelder kommunikasjon og reaksjon. 

Anonymkode: 78e01...3d1

Skrevet

Det er vel nettopp det at det ikke kan forklares som gjør det så vanskelig. Jeg "skjønner" ikke det der med å starte og føre en samtale. Andre bare prater i vei og så går samtalen sin naturlige gang. De kommer gjerne på ting å spørre om underveis, men jeg kommer stort sett ikke på noe.

Jeg observerer mye, men blir aldri flinkere til det selv. Prøver også å øve på det, men 9-10 ganger blir det kleint.

Tror jeg er veldig mye oppe i hodet mitt, men synes ikke at det har blitt bedre ved hjelp av eksponering. Så tror akkurat det der kan være litt vanskelig med de ulike utgangspunktene man har.

Men ikke alle utadvendte har særlig gode sosiale antenner. Noen bruker en hel kveld kun på å snakke om seg selv så de er flinke til å snakke, men ikke nødvendigvis til å lytte eller slippe andre til.

Noen ganger handler det også om kjemi og det er kanskje ikke et mål for alle å bli noen verdensmester i å snakke om alt og med alle.

Anonymkode: 6969a...90b

Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Men ikke alle utadvendte har særlig gode sosiale antenner. Noen bruker en hel kveld kun på å snakke om seg selv så de er flinke til å snakke, men ikke nødvendigvis til å lytte eller slippe andre til.

Anonymkode: 6969a...90b

Helt riktig, dette. Noen er fornøyde bare de får braute høyt med egne meninger og avbryte andre uten å bli irettesatt, men de evner ikke å se at det ikke er det samme som at alle elsker deres nærvær. Det er bare det at folk flest har utrolig høy terskel for å si fra om slikt. Jeg kjente en som var sånn, han trodde han var ekstremt populær og konge i sosiale lag. Sannheten var at folk lo av ham bak ryggen hans og gikk omveier for å slippe ham. Så ikke gå i fella med å tro at utadvendte automatisk har gode sosiale skills, for det kan like gjerne være helt omvendt. 

Anonymkode: 966ff...694

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du øver ved å snakke med folk. Dette er metoden til ekstroverte.

Du blir god ved å lytte til folk. Dette er metoden til introverte, og årsaken til at de er dyktigere på sosiale ting.

Det folk forveksler er prosentvis vellykkethet:

En som er ekstrovert er kjempehappy med å snakke med 500 personer som alle hater han. Og regner det som en god kveld at nr 501 blir med hjem. 
En som er introvert snakker med en person som ikke responderer, gir opp og går hjem. Selv om kanskje en av 200 ville blitt med han hjem. 

Forventer du å lykkes oftere enn hver 2-500 gang bør du justere forventningene dine. Så poppis er kun kjendiser. 

Anonymkode: e4f89...6d1

Interessant betraktning. Den introverte vil være god sosialt, men ikke få sagt noe da han mangler øvelse?

Mens den ekstroverte er håpløs sosialt, men prater egentlig bare uvesentligheter  men oppnår noe tross dette?

Så om den introverte tror litt på seg selv og prøver blir han samtalens konge?

Er du en ekstrovert eller introvert person?

Skrevet

Jeg er i følge personlighetstestene en ekstrovert person. Jeg er likevel ikke god på å starte samtaler med fremmede eller holde en samtale igang uten drahjelp fra andre. Det er ikke alle ekstroverte som er av typen som snakker på inn og utpust konstant. Det er også mange introverte som helt fint klarer seg sosialt, de har ikke problem med å tune seg inn på andre og få de til å føle seg sett og hørt. Noe som er viktig for å få folk til å trives i ditt selskap. Så dropp ekstrovert/introvert-vinklingen her.

Men støtter det om at øvelse gjør mester. Å kunne snakke med folk og lykkes sosialt har veldig mye å si for mange aspekter i livet, ikke minst jobb. Fokuser derfor på å øve på dette i alle sammenhenger, så vil dere generelt bli bedre på det, og det vil også bli enklere å snakke med potensielle dater. Samtidig vil de fleste nok føle mindre press når de snakker med bekjente, kollegaer eller studievenner, så det er lettere å øve der. Jeg har blitt utrolig mye bedre på dette med årene selv, fra å være en stille og sjenert tenåring. Nå er jeg godt voksen, og klarer meg veldig fint i forhold til å snakke med dater e.l., men må fortsatt av og til pushe meg selv litt i forhold til samtaler i sosiale sammenhenger. Men ja, det er viktig å prøve. Og ikke legg lista så høyt. Det er faktisk helt greit å starte en samtale med å snakke om været. Eller valget. Eller landskampen. Alt ettersom hvem du snakker med. Still oppfølgingsspørsmål når samtalepartneren sier noe, vis interesse. Og vis samtidig litt av deg selv ved å fortelle om noe som er relatert. Det kan gjerne være litt personlig også. Man liker lettere folk som deler litt om seg selv. men i små doser (ikke legg ut hele livshistorien din med mindre du blir bedt om det).

Anonymkode: 8ee4b...bb3

Skrevet

Vil legge til litt ang sosiale antenner. Dette handler mye om å vite tid og sted for alt. Ikke fortelle grove vitser på feil tid og sted feks, ikke pushe på og fortsette en samtale hvis du merker at samtalepartner virkelig ikke er interessert, ikke seksuelt relaterte kommentarer til kvinner for tidlig i relasjonen (du kan si at hun har nydelige øyne, vakkert smil e.l., men ikke si at hun har fin rumpe eller deilig kropp før dere minst har kysset), vis interesse for personen, ikke utseendet.

Anonymkode: 8ee4b...bb3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...