AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 I og med at noen hevdet at det var likestilt når en kvinne tok på en mann uten at han ville det, som når en mann tok på ei kvinne uten at hun ønsket det, så la meg forklare hvorfor det ikke er samme sak. Tenk deg at en mann skal på date etter jobb. Så han kler seg i noe fint, tar på seg noe godlukt. Flere av de kvinnelige kollegene sier forteller han at han var jaggu kjekk i dag, at han dufter så godt, da føler han seg så stolt, han blir glad for komplimentene. Hvis kjønnsrollene er snudd så er det ikke særlig hyggelig for ei kvinne å få høre det samme fra mannlige kolleger. Det er creepy. Derfor er det ikke samme sak. Der er ikke samme kultur for menn som for kvinner. Menn utsettes ikke for seksuell trakassering på jobb. Menn trenger ikke å frykte for at ei kvinnelig kollega skal voldta han og ødelegge resten av livet hans på den måten. Det må en derimot som kvinne. Derfor er det ikke samme sak. Menn setter rent av pris på det. De tar det som et kompliment. Anonymkode: 1c62f...ac8 8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Her forklarer du jo absolutt ingenting? Du skriver stort sett: Nå skal jeg forklare hvorfor X ikke er det samme som Y. Forklaring: X er ikke det samme som Y. Anonymkode: 2dc98...253 18
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 Enig. Likestilling har gått for langt, når dette brukes mot oss kvinner. Jeg tror det er samme grunn til at de fleste overgripere er menn; på seg selv kjenner man andre, de tror vi liker det. Menn og kvinner er særs forskjellige. Anonymkode: 344c4...af7 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Synes du menn gir for mange komplimenter og tar for mye på damer? Anonymkode: 93d49...e2a
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her forklarer du jo absolutt ingenting? Du skriver stort sett: Nå skal jeg forklare hvorfor X ikke er det samme som Y. Forklaring: X er ikke det samme som Y. Anonymkode: 2dc98...253 Da leste du ikke godt nok. Anonymkode: 97a6a...239 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synes du menn gir for mange komplimenter og tar for mye på damer? Anonymkode: 93d49...e2a Synes du det er for vanskelig å la være? Anonymkode: 1c62f...ac8 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Hvorfor fisker kvinner etter komplimenter og validering på sosiale medier da? Legg opp Anonymkode: 3c65d...8df 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 Selvfølgelig er det samme sak. Problemet er at kvinner automatisk lar seg krenke av det fordi nytidens likestilling krever det, mens menn ser på det som positivt som vanlig. At kvinner vrir og vender på et positivt kompliment for å lage seg en sak gjør det ikke annerledes. For det er fortsatt samme sak. Anonymkode: 53c65...e75 8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Enig. Likestilling har gått for langt, når dette brukes mot oss kvinner. Jeg tror det er samme grunn til at de fleste overgripere er menn; på seg selv kjenner man andre, de tror vi liker det. Menn og kvinner er særs forskjellige. Anonymkode: 344c4...af7 "De fleste overgripere er menn". Joda, men de fleste menn er ikke overgripere. Faktisk er det et knøttsmå lite antall menn som er overgripere, så hvorfor late som om at alle menn er overgripere? Anonymkode: 53c65...e75 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 28 minutter siden, AnonymBruker said: Synes du det er for vanskelig å la være? Anonymkode: 1c62f...ac8 Jeg har aldri gitt noen damer komplimenter, heller aldri tatt på noen. Du kan ta det helt med ro. Men det er ganske vanlig at damer tar på skuldra til menn, stryker litt på ryggen osv. Det er flere damer på jobben min som gjør det av og til feks. Ser aldri menn gjøre tilsvarende. Så blir litt rart å fokusere på at menn driver med slik, når det stort sett er kvinner som gjør det. Anonymkode: 93d49...e2a 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 Det er nøyaktig det samme ja Anonymkode: 6b703...2d8 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har aldri gitt noen damer komplimenter, heller aldri tatt på noen. Du kan ta det helt med ro. Men det er ganske vanlig at damer tar på skuldra til menn, stryker litt på ryggen osv. Det er flere damer på jobben min som gjør det av og til feks. Ser aldri menn gjøre tilsvarende. Så blir litt rart å fokusere på at menn driver med slik, når det stort sett er kvinner som gjør det. Anonymkode: 93d49...e2a Det skjer støtt her. Anonymkode: 617b2...f57
Gjest Blondie65 Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 Enten må du gå tilbake til tegnebrettet og begynne med en bedre forklaring eller så aner du virkelig ikke hva seksuell trakassering er. Du skriver: Sitat Tenk deg at en mann skal på date etter jobb. Så han kler seg i noe fint, tar på seg noe godlukt. Flere av de kvinnelige kollegene sier forteller han at han var jaggu kjekk i dag, at han dufter så godt, da føler han seg så stolt, han blir glad for komplimentene. La oss snu dette til at det er en kvinne ... : Sitat Tenk deg at en dame skal på date etter jobb. Så hun kler seg i noe fint, tar på seg noe godlukt. Flere av de mannlige kollegene forteller henne at hun var jaggu flott i dag, at hun dufter så godt, da føler hun seg så stolt, hun blir glad for komplimentene. Hvor i disse kommer den seksuelle trakasseringen inn? Hvis du egentlig mener: Sitat Tenk deg at en dame skal på date etter jobb. Så hun kler seg i noe fint, tar på seg noe godlukt. Flere av de mannlige kollegene, plystrer hver gang hun går forbi, lager jukke bevegelser og kommer med ufine tilbud. En av dem stryker henne til og med over baken. Det er opplagt for alle at hun ikke liker deres overdrevne oppmerksomhet. Skjønner du forskjellen? Mener du at en mann ville synes dette var bare stas hvis han var utsatt for det? Ærlig talt, TS ...!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Skrevet 7. november 2021 Prøv igjen, Ts.. Anonymkode: 37e2e...bda 1
herzeleid Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 Handlingen kan jo være den samme men omstendighetene ulike. Jeg er enig i at omstendighetene stort sett er ulike når en kvinne og mann utfører samme handling, eksempelvis ved at mannen stort sett er fysisk overlegen. Videre så har nok kjønnene stort sett et ulikt forhold til tilnærmelser, slik at uønskede tilnærmelser for en mann gjerne oppfattes som et kompliment og sjelden mer enn irriterende vil det oftere for kvinner oppleves som ubehagelig, ekkelt eller skremmende. Det blir litt som med sex. En kan si at begge har inngått i den samme handlingen, men når omstendighetene er ulike vil vi nødvendigvis vurdere partene ulikt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): I og med at noen hevdet at det var likestilt når en kvinne tok på en mann uten at han ville det, som når en mann tok på ei kvinne uten at hun ønsket det, så la meg forklare hvorfor det ikke er samme sak. Tenk deg at en mann skal på date etter jobb. Så han kler seg i noe fint, tar på seg noe godlukt. Flere av de kvinnelige kollegene sier forteller han at han var jaggu kjekk i dag, at han dufter så godt, da føler han seg så stolt, han blir glad for komplimentene. Hvis kjønnsrollene er snudd så er det ikke særlig hyggelig for ei kvinne å få høre det samme fra mannlige kolleger. Det er creepy. Derfor er det ikke samme sak. Der er ikke samme kultur for menn som for kvinner. Menn utsettes ikke for seksuell trakassering på jobb. Menn trenger ikke å frykte for at ei kvinnelig kollega skal voldta han og ødelegge resten av livet hans på den måten. Det må en derimot som kvinne. Derfor er det ikke samme sak. Menn setter rent av pris på det. De tar det som et kompliment. Anonymkode: 1c62f...ac8 Dette mååå bare være den dummeste og minste begavede uttalelsen jeg har lest på lenge, ikke snakk om du du tydeligvis ikke har peiling på Anonymkode: e920e...ee8 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #17 Skrevet 7. november 2021 Annen faktorer: Kvinner opplever så mye at de blir lei og de føler seg overhodet ikke spesielle. Hadde menn opplevd det samme, tror jeg de også hadde blitt lei. Hadde jeg opplevd dette veldig sjeldent hadde jeg også satt kjempepris på det og det hadde gitt en selvtillitsboost, men siden kvinner opplever det så ofte, så skjønner kvinner at den oppmerksomheten (gloing eller komplimenter som går på utseende som man enten får direkte eller overhører guttegjengen) menn retter mot kvinner generelt, ikke handler om at hun som person er spesiell, men om at hun er kvinne. Gir ingen følelse av at man skiller seg ut. Anonymkode: ace6a...52c 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2021 #18 Skrevet 9. november 2021 Hva er så ekkelt med at en mann sier " Du ser fin ut i dag."? De fleste menn står ikke å sikler og bare må bortpå å klå på en kvinnelig kollega. Det er bare snakk om et kompliment. Hilsen dame. Anonymkode: f6d3e...ea8 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 Jeg synes ikke det er creapy å få kompliment når jeg har dollet meg. Det er i mine øyne hyggelig. Anonymkode: a5d16...93b 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Dette er grunnen til at det er så befriende å jobbe utenlands, man kan gi et komplement til en kvinnelig kollega, eller holde opp døren, og det blir tatt for akkurat hva det er. En vennlig gest. Litt for mange norske damer har så lite selvtillit at de må ta det som en fornærmelse om man holder opp døren eller trykker på "4. etasje" i heisen for dem nå man vet de skal dit... Anonymkode: 985de...11e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå