Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har en tendens til å bli irritert på meg for det aller minste. Og skylder på meg for alt!  F eks i morges, da vi lå under dobbeldyne. Da hadde dyna vridd seg slik at hans fot ikke fikk dyne. 'Hvorfor har du vridd dyna?' sa han irritert. Og slik er det med alt... Alt som ikke er som det skal eller som går galt, får jeg skylden for. 

Et klassisk eksempel Jeg reiste på ikea for å handle. Da ringte han meg og sa at bleia til 2 åringen var full av bæsj og at han var blitt sår. Det var da min feil siden jeg ikke hadde skiftet den. Vi var hjemme begge to før jeg dro. Den ikea turen ble bare dritt. 

Vi er samboere på åttende året og dette har vært tema de siste 4 årene. Jeg har snakket med ham om det, at jeg snart ikke orker mer. Han skjerper seg en stund, så er det på'n igjen. Jeg kjenner at dette gjør noe med meg, det er ganske devaluerende og jeg mister gradvis følelser og respekt for ham. 

Hvordan kan jeg få slutt på dette? Han er hissig av seg etter en traumatisk barndom med omsorgssvikt og mobbing. Men jeg unnskylder ham ikke. Han har mange gode sider også. 

Anonymkode: b7023...0f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Parterapi

Anonymkode: 0a529...18a

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som noen det er voldsomt slitsomt å være med. Hadde sterkt revurdert hvorvidt det er nødvendig å bli i det forholdet.

• Liker 4
Skrevet

Parterapi!

Eventuelt bare gå fra han, sånn kan du ikke ha det.

Anonymkode: 1a290...b4f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan kan jeg få slutt på dette? Han er hissig av seg etter en traumatisk barndom med omsorgssvikt og mobbing. Men jeg unnskylder ham ikke. Han har mange gode sider også. 

DU kan ikke få en slutt på dette.

Det er han som har problemet og må fikse det selv. Hvis han ikke ønsker det, så er det bare å forlate han. Med hans bakgrunn, bør han komme seg til profesjonell hjelp.

Anonymkode: c6845...3a4

• Liker 7
Skrevet

Gi ham klar beskjed om at hvis dette fortsetter så går du ifra ham, så han ikke blir av disse mennene som sutrer i ettertid om at "bruddet kom som lyn fra klar himmel "

Han må i terapi, du klarer ikke å endre ham.

Anonymkode: c46bd...a52

• Liker 1
Skrevet

Dyneproblemet; kjøp deg en ny 140x220cm-dyne. Lurer han på hvorfor. Si at du er så lei av den jævla sutringa hans.

Bleien. Spør hvorfor han ringer deg. Er han ikke stor nok til å skifte en bleie selv? Be han ringe barnevernet neste gang hvis han ikke klarer å passe barnet selv mens du er på butikken.

Nå må du bare være superstreng og sette knallharde grenser! Det er synd på han at han har hatt en traumatisk barndom. Dette skulle han ha oppsøkt hjelp for. Det har han ikke. Det går ut over de rundt han. Hvor mye kommer an på hvor mye dere rundt han tillater. Barn har ikke så mye valg, men dere voksne (kollegaer, naboer og partner) kan sette grenser og evt velge å ta helt eller delvis avstand.

Traumatisk barndom kan føre til Codependency. Også narsissisme. Ikke nødvendigvis fullblodse narsissister, men les om trekk, og les deg opp om manipulasjonsteknikkene de bruker, slik at du kan være forberedt og beskytte deg og barna deres mot det.

Husk at ALLE - selv Hitler - har/hadde gode sider!

Anonymkode: a8ea5...765

• Liker 9
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor så mange kvinner tror og mener at det er deres ansvar å få mannen til å endre seg? Mener dere at det er mannens ansvar å endre dere også? Dere er ikke mora hans, og hans atferd er hans eget ansvar. Sett foten ned, vær helt klar og tydelig på hva du vil og forventer av han. Uten å bli anklagende eller bebreidende. Gjør det personlig. "Jeg blir såret når du sier..........til meg". "Jeg oppfatter deg som irritert når dyna krøller seg, og det er ubehagelig". 

Anonymkode: f9793...21a

• Liker 2
Skrevet

Her hjelper ikke terapi. Dette er en kar som er dritalei av deg, og antageligvis kun fortsatt er sammen med deg pga barn. Han lengter nok etter en ny yngre fresh sprudlende dame, og tar ut dette ovenfor deg med å trykke deg ned. 

Gjør han en tjeneste og avslutt forholdet. Og ikke bruk barn til å ta igjen på han eller straff han på noe vis under bruddet. 

Anonymkode: b823f...58c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Gjør han en tjeneste og avslutt forholdet. Og ikke bruk barn til å ta igjen på han eller straff han på noe vis under bruddet. 

Gjør han en tjeneste? Hvis han er så fordømte lei, så får han da ha baller nok til avslutte forholdet selv.

MEN ts, FOR DIN DEL bør du avslutte forholdet. Du kan ikke endre han, det er heller ikke ditt ansvar!

Anonymkode: c6845...3a4

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Her hjelper ikke terapi. Dette er en kar som er dritalei av deg, og antageligvis kun fortsatt er sammen med deg pga barn. Han lengter nok etter en ny yngre fresh sprudlende dame, og tar ut dette ovenfor deg med å trykke deg ned

Du bidrar med det samme, med et innlegg som det der. Du går langt i å insinuere at det "egentlig" er TS' feil at samboeren oppfører seg som han gjør, og du mener han skal tas hensyn til. bare kutt ut, det blir for dumt.

TS - det er godt mulig at samboeren din gjentar noe han selv har vokst opp med, men da er det han som får ta fatt i slike nedbrytende handlingsmønstre og evt. få profesjonell hjelp til å endre seg.

Anonymkode: 89bd2...e91

• Liker 6
Skrevet

«Du, nå holder det. Jeg er drittlei av å få skylda for alt som er galt. Jeg er drittlei av at du pålegger meg ansvar du ikke er villig til å ta selv, og at du forsurer hverdagen min med dette. Jeg kjenner på at følelsene jeg har for deg sakte males i stykker, og sånn det er nå styrer vi mot et brudd. Det er synd, for du har mange bra sider som jeg liker godt. 

Hvis du ikke ønsker brudd mellom oss så må du gjøre følgende:

1. Kontroller deg. Jeg nekter å tro at du oppfører deg på samme måte mot kollegaer og venner, og du var ikke sånn i starten. Jeg vet du kan! 

2. Oppsøk hjelp! Du trenger å få bearbeida barndommen og annen dritt sånn at du blir til å være i hus med, og du ikke overfører det negative mønsteret over på våre barn og ødelegger barndommen deres.

Hvis du nekter å ta tak er det like greit å styre mot å avslutte forholdet før jeg får så nok av deg at konfliktnivået blir uhåndterbart.»

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

TS - det er godt mulig at samboeren din gjentar noe han selv har vokst opp med, men da er det han som får ta fatt i slike nedbrytende handlingsmønstre og evt. få profesjonell hjelp til å endre seg.

Anonymkode: 89bd2...e91

Her bør hun sette tidsfrist på at han oppsøker hjelp.
Ellers kan hun risikere å vente til hun dør...

Anonymkode: a8ea5...765

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 11.39):

Samboeren min har en tendens til å bli irritert på meg for det aller minste. Og skylder på meg for alt!  F eks i morges, da vi lå under dobbeldyne. Da hadde dyna vridd seg slik at hans fot ikke fikk dyne. 'Hvorfor har du vridd dyna?' sa han irritert. Og slik er det med alt... Alt som ikke er som det skal eller som går galt, får jeg skylden for. 

Et klassisk eksempel Jeg reiste på ikea for å handle. Da ringte han meg og sa at bleia til 2 åringen var full av bæsj og at han var blitt sår. Det var da min feil siden jeg ikke hadde skiftet den. Vi var hjemme begge to før jeg dro. Den ikea turen ble bare dritt. 

Vi er samboere på åttende året og dette har vært tema de siste 4 årene. Jeg har snakket med ham om det, at jeg snart ikke orker mer. Han skjerper seg en stund, så er det på'n igjen. Jeg kjenner at dette gjør noe med meg, det er ganske devaluerende og jeg mister gradvis følelser og respekt for ham. 

Hvorfor slutter alle innlegg skrevet av damer som er sammen med drittsekker med den setningen der? 

Anonymkode: bea02...596

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...