Gå til innhold

Kan introverte og ekstroverte forstå hverandre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg -som introvert føler meg missforstått mange ganger-har opplevd å ikke passe inn, bli oppfattet som overlegen eller bli oversett, overkjørt osv

samtidig når jeg ser på de som er ekstroverte så er dette samfunnsidealet. Alle ønsker en ekstrovert kollega, de er supre å henge med osv og det skal skje ting hele tiden. Jeg hadde blitt utslitt av et slikt liv….

Så kan vi egentlig forstå og respektere hverandre?

Anonymkode: 1e76c...363

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er introvert. Ekstroverte forstår ikke at jeg trenger alenetid for å lade opp for å få energi tilbake, ellers blir jeg stressa. 

Anonymkode: bf87d...ae2

• Liker 9
Skrevet

Jeg er selv ekstrovert men har ingen problemer med å respekteres andres behov, selv om jeg ikke har de samme behovene. 

Samboer trenger alenetid, og benytter meg av den tiden til å være sammen  med venner. No problema! 

På fest er jeg i stua og danser, og han er på "kjøkkenfesten". Inget problem!

• Liker 4
Skrevet

Jeg tror muligens det er lettere for introverte å "forstå" ekstroverte enn motsatt. Dvs. vi forstår det kanskje ikke siden vi ikke er sånn selv, men vi kan litt lettere akseptere at ikke alle andre vil sitte hjemme med strikketøyet selv om vi selv gjerne vil det. 

• Liker 10
Skrevet

Det er fult ut mulig å leve sammen eller samarbeide/jobbe sammen selv om en er introvert og en annen er ekstrovert.

Jeg vet at kjæresten er ekstrovert, men jeg kan allikevel ikke sette meg inn hennes behov for sosialisering hele veien. Men jeg vet at hun er sånn og respekterer det. Og det fungerer og motsatt vei.

På jobb er vi en ulik blanding og det fungerer helt fint så lenge det faktisk er bevissthet rundt det. Når jeg som introvert går tilbake til kontoret mitt så snart jeg kan etter et møte så stopper gjerne han ene kollegaen min opp underveis tilbake for å prate med folk. Og det er helt uproblematisk når en kjenner hverandre.

• Liker 2
Skrevet

Jeg hater ekstroverte kollegaer. De snakker så masse og lytter ikke. 

Anonymkode: b7fd8...4e1

• Liker 1
Skrevet

Det går greit hvis man respekterer hverandre. 
Som introvert har man opplevd at ekstroverte skal fortelle meg hvordan jeg er og hvordan jeg burde leve. 
De forstår ikke at alle ikke er som de og det kan være slitsomt. 

Anonymkode: c8864...e61

• Liker 4
Skrevet

Jeg er ekstrovert og min beste venn i snart 30 år er introvert så ja det går bra det 😊

• Liker 1
Skrevet

Aldri en tråd om introverte uten at ordene "lade opp" kommer:-)

Anonymkode: 91179...fc4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri en tråd om introverte uten at ordene "lade opp" kommer:-)

Hva er overraskende med det? 

Er litt som at det ikke er overraskende at ordet "smerter" dukker opp i en tråd med tittel "kreft". 

Anonymkode: c3cd4...3c0

• Liker 7
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Veldig mange forstår ikke at jeg trenger alenetid. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er overraskende med det? 

Er litt som at det ikke er overraskende at ordet "smerter" dukker opp i en tråd med tittel "kreft". 

Anonymkode: c3cd4...3c0

Det er altså ikke overraskende. Snart kommer ordet "batteriene":-)

Skrevet

Hva om en ikke får jobb i utgangspunktet fordi en ikke kan krysse av for at en er ekstrovert? «Alle» arbeidsgivere vil jo ha ekstroverte ansatte.…og hvis en er ny i jobben og introvert så er det ikke så lett å bli kjent-blir bare oppfattet som sær og lite sosial

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva om en ikke får jobb i utgangspunktet fordi en ikke kan krysse av for at en er ekstrovert? «Alle» arbeidsgivere vil jo ha ekstroverte ansatte.…og hvis en er ny i jobben og introvert så er det ikke så lett å bli kjent-blir bare oppfattet som sær og lite sosial

Late som til prøvetiden er over.

Anonymkode: 875a3...04b

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare å skrive i søknaden at du er utadvendt det. Søker du på jobber som i utgangspunktet passer for introverte blir ikke dette et problem. I min nåværende jobb sitter jeg stort sett alene inne på mitt kontor og jobber med krevende analyser i datasystem. Hadde vært fryktelig slitsomt om jeg hadde et stort behov for å være sosial gjennom arbeidsdagen. 

De ønsket seg en ekstrovert i stillingsutlysningen, men jeg så på arbeidsoppgavene at det de trengte var en introvert.

Anonymkode: 00bdc...da0

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du får bare fake til du har fått jobben. Arbeidsgivere flest har ikke filla peiling på hva ekstrovert og introvert egentlig betyr. De tror bare at ekstrovert et bra og introvert er dårlig. De har ikke fått med seg at de to har forskjellige egenskaper som er like bra på hver sin måte. Og de har heller ikke fått med seg at de fleste er en mellomting - nemlig ambiverte. 

Anonymkode: f1831...009

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Du får bare fake til du har fått jobben. Arbeidsgivere flest har ikke filla peiling på hva ekstrovert og introvert egentlig betyr. De tror bare at ekstrovert et bra og introvert er dårlig. De har ikke fått med seg at de to har forskjellige egenskaper som er like bra på hver sin måte. Og de har heller ikke fått med seg at de fleste er en mellomting - nemlig ambiverte. 

Det har jeg prøvd og jobber i flertall har jeg fått-og mistet fordi jeg ikke kommer meg inn i miljøet. Har unnvikende pf også da-så unnviker kollegaer, arbeidsoppgaver osv fordi jeg ikke tørr å be om hjelp, snakke med autoritetspersoner eller ringe noen

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det har jeg prøvd og jobber i flertall har jeg fått-og mistet fordi jeg ikke kommer meg inn i miljøet. Har unnvikende pf også da-så unnviker kollegaer, arbeidsoppgaver osv fordi jeg ikke tørr å be om hjelp, snakke med autoritetspersoner eller ringe noen

Unnvikende PF er jo ikke å være introvert. Så det er PF-en som gjør det vanskelig for deg da. 

• Liker 7
Gjest På druen
Skrevet

Hvis ekstroverte klarer å ikke avbryte med å heve stemmen, men heller prøve å roe seg ned og lytte, og introverte ikke bare kobler ut og trekker seg unna når det er snakk om et tema som er uinteressant, så er det en mulighet for at ekstroverte og introverte kan forstå hverandre. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men det er ikke introvert delen her som har gjort at du ikke har fått jobbene eller mistet de. Det er unnvikende pf.

Og det er sånne innlegg som det som gir folk et dårlig bilde av å være introvert.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...