Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har litt av en morgenfugl.. han har våkner 05 før vi stilte klokka, som nå er blitt 04 selv om vi legger han kl 18 nå også😆 vi har prøvd å forskyve leggetid, prøvd å legge han tidligere, pupp, flaske, grøt tilogmed. Ingenting funker

Han er begynt bhg, og det ser ikke ut til å hjelpe.. Hvis vi tar han opp så er han glad og fornøyd i 15 min, også blir han sur, grinete og trøtt. Da trenger han å sove, ofte er klokka da 07. Ca.
Det er UMULIG å få han til å være i senga si lengre, det er tortur å høre på. Han hyler og vræler og blir så innmari sint. Tårene spruter etter 10-15 min. Jeg prøver å roe med stemme, med å stryke og ingenting hjelper. Det eneste som stilner gråten er å ta han opp. Og hvis han mot formodning da sovner så våkner han i det han legges ned.

Begynner å bli desperat. Vi jobber begge - vi er pendlere og pendler hver dag. Dvs en av oss må opp kl 05 for å rekke toget, og da hadde vært fint om den andre kan få sove litt lengre.. men nei. Jeg tror ikke jeg klarer mer snart - har faktisk vurdert å ringe legen å spørre om jeg kan få sykemelding fordi jeg holder på å gå på veggen. Dette har pågått siden han ble født. 
Alle sier at det vil gå over, men det hjelper liksom ikke når vi sover så ekstremt lite. Det dumme er jo at selv om vi legger oss kl 21 så er det for sent. Og det går faktisk ikke å legge seg kl 19 hver kveld - da får vi ikke gjort noe i huset. (Nytt hus og mye som må fikses

vi klarer heller ikke holde han våken lengre. Kl 18 er han så trøtt at det eneste som funker er at vi går og bærer han, han griner og griner da ofte fra 17-18.00 og kl 18 får han grøt og i seng 18.15. Har prøvd å legge han tidligere og da er det morgen kl 03 istedenfor…

Hjelp?🙈 besteforeldre vil ikke hjelpe pga korona. De er redde 😊

Anonymkode: 4489d...a9d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres helt krise ut. 
får dere til å sove fra kl 21? Da er jo det mange timer frem til 4? Hvorfor er ikke det nok? 

Sett på peppa gris? Så får du slumre litt?

Anonymkode: cc5ad...e8d

• Liker 1
Skrevet

Dette er dessverre helt normalt. Min på 2,5 år er fortsatt våken 3-4 ganger på natt og står opp kl 0430. Det er bare en periode i livet man må gjennom, og trøste seg med at det går over.

Anonymkode: 73994...a6d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres helt krise ut. 
får dere til å sove fra kl 21? Da er jo det mange timer frem til 4? Hvorfor er ikke det nok? 

Sett på peppa gris? Så får du slumre litt?

Hehe skulle skrevet at han våkner ca kl 23 og er våken til kl 00:30-01.00… så det blir liksom lite søvn uansett på oss😆

ts

Skrevet

Hvor mye sover han på dagen da?

Anonymkode: a5507...88f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dette er dessverre helt normalt. Min på 2,5 år er fortsatt våken 3-4 ganger på natt og står opp kl 0430. Det er bare en periode i livet man må gjennom, og trøste seg med at det går over.

Anonymkode: 73994...a6d

Ja vi vet at det er en periode, og jeg sier jo at alle sier det går over. Men det hjelper ikke når vi har ganske krevende jobber og pendler annenhver dag. Vi har dermed lange dager, og jobber mindre annenhver dag for å kunne hente gutten tidlig i bhg. Vi trenger liksom noen tips eller noe vi ikke allerede har prøvd 🤪

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvor mye sover han på dagen da?

Når han våkner kl 04, så sover han igjen fra klokka 06-07.15 da kanskje, også sover han dupp 12.00-13.00 i bhg omtrent. Skulle helst sovet lenger enn til 13.00 men det går ikke. De har prøvd alt der og 😂

Skrevet

Har dere prøvd samsoving?

Anonymkode: 9db1d...66a

Skrevet

Har dere prøvd samsoving?

Anonymkode: 9db1d...66a

Ja.. han ligger stille i 1 minutt før han skal leke med oss. Drar oss i håret og ler og flirer😅hvis jeg ammer først så er han rolig under amminga, også snur han seg mot papp når han er ferdig og drar han i skjegg/hår alt ettersom hvilken vei han ligger. Hvis pappa ikke ligger der begynner han å pelle meg i nesen mens han ler

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hehe skulle skrevet at han våkner ca kl 23 og er våken til kl 00:30-01.00… så det blir liksom lite søvn uansett på oss😆

ts

Da skjønner jeg. Da blir det jo nesten ingenting 😵 Det blir jo altfor lite søvn på barnet også. Om han ikke sover masse på dagen da. 

Dette er vanskelig. Vet om mange som har prøvd utrolig mye, men som regel hjelper det lite og det går jo til slutt over. 

Det er en tekst i sove-Karins bok om morgenfugler. Jeg leste ikke den delen, men kanskje noen andre har gjort det? 

Skrevet

Hvorfor fikk du barn hvis du bare skal klage?

Anonymkode: 8bf85...8b7

• Liker 1
Skrevet

Hvordan sovner han? Med noe form for byssing/amming, eller sovner han av seg selv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Herregud. Jeg elsker jo å ha barn. Jeg elsker han over alt på jord, og det er jo derfor man holder ut. Vi jobber 10-timersdager + pluss pendling de dagene vi jobber fordi vi henter han tidlig i bhg - sånn at han skal være mer hjemme enn i bhg. Det er jo kjærlighet. Har ikke  klagd over det i det hele tatt. Vi vil det, og ungen var svært ønsket. Men det betyr ikke at man ikke blir sliten :)
jeg anser ikke dette son klaging, ønsker bare litt tips. Kanskje noen har tenkt på noe vi ikke har da. 

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan sovner han? Med noe form for byssing/amming, eller sovner han av seg selv?

Nå har vi hatt en periode der han har vært syk, så han sovner med byssing. Men før sykdomsperioden sovna han i egen seng mens vi satt på siden av han. Det suger at vi er tilbake på byssing, fordi vi jobba i månedsvis med å få han til sovne på egenhånd 🙈 skal jobbe oss mot det igjen da, vil bare at han skal bli helt frisk først. Han har fortsatt litt restsymptomet som hoste og snørr. 
Men uansett innsovning så våkner han til samme klokkeslett..

ts

Skrevet

Hva med å la 18-sovingen være en dupp? Vekke han 19? Og så holde han våken til 21, før dere legger han for natten da? 

Anonymkode: 73bb7...363

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva med å la 18-sovingen være en dupp? Vekke han 19? Og så holde han våken til 21, før dere legger han for natten da? 

Anonymkode: 73bb7...363

Det prøvde vi faktisk her om dagen - ble totalt balluba og han var så trøtt når vi vekte han at alt han gjorde var å hyle av full guffe. Hele natta ble et mareritt da han skreik så mye at han ble potte tett, og vi måtte stå å vugge på vogna på skift😂 

prøvde det en gang tidligere også, og han er så potte sur når vi vekker han at det er faktisk ikke mulig å få han blid/våken. Ikke engang TV hjelper og det elsker han. Prøvd å trille tur da også for å holde han våken, men rolig. Var grining konstant i 30 min..

ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har litt av en morgenfugl.. han har våkner 05 før vi stilte klokka, som nå er blitt 04 selv om vi legger han kl 18 nå også😆 vi har prøvd å forskyve leggetid, prøvd å legge han tidligere, pupp, flaske, grøt tilogmed. Ingenting funker

Han er begynt bhg, og det ser ikke ut til å hjelpe.. Hvis vi tar han opp så er han glad og fornøyd i 15 min, også blir han sur, grinete og trøtt. Da trenger han å sove, ofte er klokka da 07. Ca.
Det er UMULIG å få han til å være i senga si lengre, det er tortur å høre på. Han hyler og vræler og blir så innmari sint. Tårene spruter etter 10-15 min. Jeg prøver å roe med stemme, med å stryke og ingenting hjelper. Det eneste som stilner gråten er å ta han opp. Og hvis han mot formodning da sovner så våkner han i det han legges ned.

Begynner å bli desperat. Vi jobber begge - vi er pendlere og pendler hver dag. Dvs en av oss må opp kl 05 for å rekke toget, og da hadde vært fint om den andre kan få sove litt lengre.. men nei. Jeg tror ikke jeg klarer mer snart - har faktisk vurdert å ringe legen å spørre om jeg kan få sykemelding fordi jeg holder på å gå på veggen. Dette har pågått siden han ble født. 
Alle sier at det vil gå over, men det hjelper liksom ikke når vi sover så ekstremt lite. Det dumme er jo at selv om vi legger oss kl 21 så er det for sent. Og det går faktisk ikke å legge seg kl 19 hver kveld - da får vi ikke gjort noe i huset. (Nytt hus og mye som må fikses

vi klarer heller ikke holde han våken lengre. Kl 18 er han så trøtt at det eneste som funker er at vi går og bærer han, han griner og griner da ofte fra 17-18.00 og kl 18 får han grøt og i seng 18.15. Har prøvd å legge han tidligere og da er det morgen kl 03 istedenfor…

Hjelp?🙈 besteforeldre vil ikke hjelpe pga korona. De er redde 😊

Anonymkode: 4489e sd...a9d

Å legg seg kl 18 er alt for tidlig. Forsyv det en time over en lengre periode, så sover han lenger på morningen. 

Anonymkode: 967e4...506

• Liker 1
Skrevet

Å legg seg kl 18 er alt for tidlig. Forsyv det en time over en lengre periode, så sover han lenger på morningen. 

Anonymkode: 967e4...506

Hsr lest pp helsenorge at 18 er fin tid å legge på og Vi klarer ikke forskyve det.. han er så trøtt, sint og grinete etter kl 17 at du aner ikke. Det eneste som holder han gående er at vi bærer rundt på han her hjemme etter kl 17. 

Vi har prøvd å forskyve med 5 minutter hver dag en periode, men det ender opp med en overtrøtt unge som ikke sover i det hele tatt. Men kanskje vi ikke har prøvd lenge nok? Hvor lenge bør man holde på før man gir opp?

vi har også prøvd en til dupp om dagen, litt senere på ettermiddagen. Men det går virkelig ikke å få han til å sovne, vi har stått med vogna i opp mot 1-2 timer. Han sover aldri på tur heller, det er alt for mye å se på. Hsn blir rasende om vi lukker skjermen helt og han ikke får se noe :P

ts

Skrevet

Helt normalt dessverre 🙈

Det vi måtte gjøre var først å holde ham våken lengre - måtte styre endel med surt barn fra kl 16.30 og strekke strikken fra 18-etter laaaaang tid kl 19. Brukte sikkert 1-1,5 år på dette. 

Da våknet han 04.30-05 istedet. Nå som 8 åring er han på en fast 06. 

En annen ting, som vi måtte presse på for i bhg - var at vi etterhvert måtte kutte siste søvnøkt på dag gradvis. 

Da gav konstant oppvåkning seg og, mer at han våknet kanskje 2-3 ganger ila natten enn 15. Fortsatt tidlig oppe 😅

Sykemelding tenker jeg ikke er innafor om dere får grei nok søvn mellom 21-04.  Det er sju timer, mye mer enn småbarnsforeldre flest. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvorfor er du på KG om du bare skal skrive sursildsvar? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...