Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Overalt hvor jeg leser på nett så står det at en får TR 14 dager etter EL, men i går, 9-10 dager etter EL tror jeg at TR kom. I følge mine (og clue) sine beregninger skulle ikke TR ha kommet før onsdag. 

Denne mnd er jeg sikker på at vi traff på EL, da jeg også brukte de lilla ClearBlue testene og fikk fast smilefjes 27. som var borte igjen den 28. fikk blinkende smilefjes 6 dager før fast smilefjes. 

Jeg har lest om festeblødning, og i går spottet jeg bare. Men i dag har jeg en større blødning, så regner med det er TR. Jeg er ikke helt kjent med syklusen min enda, fjernet Mirena-spiral i slutten av september. 

For sikkerhets skyld tok jeg en tidligtest fra CB i dag som var negativ.

Har noen annen en lignende erfaring? Kan det være at EL-testen gav meg en falsk positiv ? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lutealfasen (perioden mellom eggløsning og menstruasjon) kan være 10-16 dager. Og enda lenger og kortere (men i tilfelle sistnevnte regnes den typisk som "defekt" fordi et befruktet egg ikke vil ha nok tid til å feste seg). Det kan være lutealfasen din blir lenger etterhvert, når den stabiliserer seg etter å ha slutten på hormonprevenasjon. Jeg ble gravid med en lutealfase på ca. 9 dager (etter prevensjonsslutt). Jeg begynte aldri med prevensjon igjen og nå er den typisk på 10-11 dager, og jeg er gravid med nummer to.

Anonymkode: 1e2bf...d64

Skrevet

Takk for svar. Jeg tenkte egentlig det var noe sånt, men fort gjort å tro på det man leser og lete etter andre logiske forklaringer 😅. Underlig at feks Sex og samfunn som er såpass store går ut og sier at «en eggløsning skjer alltid 14 dager før menstrasjon kommer». 

5B905FD9-68CE-48C9-8C8D-A3184E5D1DAA.png

Skrevet
Sunniva2345 skrev (19 minutter siden):

Takk for svar. Jeg tenkte egentlig det var noe sånt, men fort gjort å tro på det man leser og lete etter andre logiske forklaringer 😅. Underlig at feks Sex og samfunn som er såpass store går ut og sier at «en eggløsning skjer alltid 14 dager før menstrasjon kommer». 

5B905FD9-68CE-48C9-8C8D-A3184E5D1DAA.png

der står det at den "alltid har skjedd", ikke at det skjer på dag 14

Anonymkode: 172d3...1c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Stemmer! Jeg får være glad for at jeg har hatt eggløsning og får TR, og satse på at luthealfasen blir lenger neste gang når kroppen og hormonene har stabilisert seg enda mer. Takk igjen 😊

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Vel, det er jo uansett feil for alle som har en lutealfase som er kortere enn 14 dager.

• Liker 4
Skrevet
Sunniva2345 skrev (6 timer siden):

Stemmer! Jeg får være glad for at jeg har hatt eggløsning og får TR, og satse på at luthealfasen blir lenger neste gang når kroppen og hormonene har stabilisert seg enda mer. Takk igjen 😊

Det kan være vanskelig å blir gravid (eller vanskeligere) når lutealfasen er kort siden egget ikke får så lang tid på å feste seg. Jeg slet med dette alle gangene jeg prøvde å bli gravid. Mitt stalltips er å starte på b-vitaminer, det kan forlenge lutealfasen og jeg har blitt gravid 1-2 prøve perioder etter oppstart av det (alle 3 gangene) :) 

Anonymkode: a539d...b10

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Lutealfasen (perioden mellom eggløsning og menstruasjon) kan være 10-16 dager. Og enda lenger og kortere (men i tilfelle sistnevnte regnes den typisk som "defekt" fordi et befruktet egg ikke vil ha nok tid til å feste seg). Det kan være lutealfasen din blir lenger etterhvert, når den stabiliserer seg etter å ha slutten på hormonprevenasjon. Jeg ble gravid med en lutealfase på ca. 9 dager (etter prevensjonsslutt). Jeg begynte aldri med prevensjon igjen og nå er den typisk på 10-11 dager, og jeg er gravid med nummer to.

Vet du at lutealfasen var 9 dager da? Det kan jo tenkes at akkurat den syklusen så var den lengre?

Anonymkode: ceac8...b07

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det kan være vanskelig å blir gravid (eller vanskeligere) når lutealfasen er kort siden egget ikke får så lang tid på å feste seg. Jeg slet med dette alle gangene jeg prøvde å bli gravid. Mitt stalltips er å starte på b-vitaminer, det kan forlenge lutealfasen og jeg har blitt gravid 1-2 prøve perioder etter oppstart av det (alle 3 gangene) :) 

Startet med det selv, men da klusset syklusen seg veldig. Så stoppet nå.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du at lutealfasen var 9 dager da? Det kan jo tenkes at akkurat den syklusen så var den lengre?

Nei, jeg vet ikke. For jeg var ikke hos legen og sjekket, men jeg har ekstremt tydelige tegn på eggløsning, og jeg brukte tester i kombinasjon med temperaturmåling den syklusen. Jeg mistenker at egget festet seg unormalt tidlig - et par dager før det som regnes som minste "minimumstid".

Kort lutealfase er tydeligvis min normal, men den har altså justert seg opp til 10-11 dager. Gravid på første forsøk gang nummer to nå. Men, jeg ser mange på internett sliter med å bli gravide med såpass kort lutealfase.

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Og ja, jeg fikk jo aldri mensen. Så kanskje mensen hadde kommet på dag 10 eller 11 den gangen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk, håper egentlig det går seg til, men får vurdere å starte på b-vitaminer eller Wild yam om luthealfasen er like kort. Den første TR etter fjerningen var kun en liten blødning som varte kun 2 dager + 1 dag spotting, mens denne gangen er den sånn jeg husker fra tidligere med kraftigere blødning som sikkert varer i 5 🥲 Er det en spesiell type B-vitamin og dosering du kan anbefale? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...