Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et barn på snart 5 mnd. Til nå har jeg hatt absolutt alle nettene , fordi han roer seg mye fortere hos meg og det er som regel pupp som er løsningen. Mannen våkner dessuten ikke og sover gjennom alt.

Den siste måneden har vært skikkelig hard, og det har vært minimalt med søvn. Det toppa seg i denne uken , da han maks har sovet 1 og en halv time i strekk. I natt kjente jeg at jeg var så kjørt , trøtt og sliten at jeg for første gang kjente en enorm maktesløshet, apati og frustrasjon. Jeg la derfor babyen ved siden av mannen og sa "nå orker jeg ikke mer. Nå må du ta han ".

Mannen visste ikke hva han skulle gjøre,  og spurte meg hundre spørsmål "hva gjør jeg ?" "Skal jeg gå med han?" "Skal jeg legge han i vogna?" Osv. Jeg svarte at han måtte prøve å finne ut av det selv nå, siden jeg ikke klarte å tenke eller komme på hva som skulle bli gjort selv og at han måtte prøve seg fram. Mannen fortsatte fremdeles å stille spørsmål,  så da måtte jeg bare ta babyen selv siden det var mindre slitsomt enn å høre på grining og måtte svare på utallige spørsmål. Mannen hadde babyen i kanskje 20 min før jeg måtte overta. 

Er det så mye forlangt at Mannen tar babyen noen timer   , og finner ut ting ? Han må jo selv finne ut hva som fungerer for han. Er det virkelig normalt å være så hjelpesløs?

Mannen synes det var dårlig av meg å ikke være mer til hjelp , men jeg er helt ærlig så sliten og trøtt at jeg ikke klarer mer. Jeg kjenner at jeg begynner å tenke negative og til dels depressive tanker, og angre på barn osv. Føler også skyldfølelse for å tenke det. 

Anonymkode: 66170...12d

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette har du lagt opp til selv ved å ta alt i 5 mnd. Da er det ikke rart at mannen ikke vet hva å gjøre. Dere har selv valgt å få barn. Deal med det! 

Anonymkode: 6e2cb...5cd

• Liker 13
Skrevet

Han må skjerpe seg! Og du må si ifra og overlate babyen til han før du kommer til det punktet at alt rakner. Dere er to i denne båten, men akkurat nå lar han deg ta hele støyten. Det er ikke riktig!

Ikke ha skyldfølelse for det. Jeg har tenkt det samme mange mange ganger. Og vet du? Det er da jeg vet at jeg trenger mer avlastning. 

Anonymkode: cc26f...cb4

• Liker 5
Skrevet

Om han ikke har fått ha ansvar for babyen før nå, etter fem måneder, skjønner jeg jo at han ble stressa. Det ville jeg blitt og om du ga meg babyen din midt på natta, og jeg har 3 egne barn. 

Anonymkode: a31d5...fb4

• Liker 16
Skrevet

Du gjør han jo en bjørnetjeneste med å ta alt selv... Selvfølgelig vet han ikke hva han skal gjøre når han plutselig får en skrikende baby

Anonymkode: f0234...f87

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Om han ikke har fått ha ansvar for babyen før nå, etter fem måneder, skjønner jeg jo at han ble stressa. Det ville jeg blitt og om du ga meg babyen din midt på natta, og jeg har 3 egne barn. 

Anonymkode: a31d5...fb4

Hva skal jeg gjøre,  da ? Jeg har  måttet vekke han hver gang hvis han skal ta noe. 

På dagen er babyen hos meg 95% av tiden. Babyen hater å være hos andre og griner etter 15 min hos noen andre enn meg. Hos meg er han stort sett rolig. Dette fører til at mannen vegrer seg for å ta han. Jeg må fysisk gi babyen til han og gi han konkrete oppgaver hvis han skal ta babyen. Dette fører jo til at problemet eskalerer.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å snu dette. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva skal jeg gjøre,  da ? Jeg har  måttet vekke han hver gang hvis han skal ta noe. 

På dagen er babyen hos meg 95% av tiden. Babyen hater å være hos andre og griner etter 15 min hos noen andre enn meg. Hos meg er han stort sett rolig. Dette fører til at mannen vegrer seg for å ta han. Jeg må fysisk gi babyen til han og gi han konkrete oppgaver hvis han skal ta babyen. Dette fører jo til at problemet eskalerer.. Jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å snu dette. 

Ts

Vi hadde det på akkurat samme måte. 

Men babyen må jo bare bli vant til pappaen sin på natten og.

Hva tror du andre gjør da? Folk må jo få sove. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ta en prat med han nå som han også er våken. Prøv å kom frem til løsninger sammen, kan han ta med baby på to-timers trilletur? Besøke slektninger? Spiser babyen smoothie eller babygrøt? Brødskive? 

Edit: Du ønsker kanskje mer avlastning på natta, men kanskje det hjelper litt på om du får litt avlastning på dagtid i helgene? 

Endret av Vimsepims
Skrevet

Hvordan sover dere forresten? Er baby på eget rom, i egen seng inne på deres rom, bedside crib?

Skrevet
Vimsepims skrev (Akkurat nå):

Ta en prat med han nå som han også er våken. Prøv å kom frem til løsninger sammen, kan han ta med baby på to-timers trilletur? Besøke slektninger? Spiser babyen smoothie eller babygrøt? Brødskive? 

Han fullammes enda,  siden han har vært en del syk den siste måneden så da har vi ikke startet med mat. Han har hatt en ekstrem vektøkning,  så han får nok. 

Han har hatt babyen hjemme alene en gang. Da var moren hans her og. Da hadde babyen gråte kontinuerlig i 2 timer helt til jeg kom hjem 😳

Han bruker også meg som smokk om natta,  og vil helst ligge og suge på puppen (uten å drikke) flere timer i strekk på natta. Fjerner jeg han hylgrine han. 

Ts

• Liker 1
Skrevet
Vimsepims skrev (Akkurat nå):

Hvordan sover dere forresten? Er baby på eget rom, i egen seng inne på deres rom, bedside crib?

Sover I bedside på rommet vårt. 

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han fullammes enda,  siden han har vært en del syk den siste måneden så da har vi ikke startet med mat. Han har hatt en ekstrem vektøkning,  så han får nok. 

Han har hatt babyen hjemme alene en gang. Da var moren hans her og. Da hadde babyen gråte kontinuerlig i 2 timer helt til jeg kom hjem 😳

Han bruker også meg som smokk om natta,  og vil helst ligge og suge på puppen (uten å drikke) flere timer i strekk på natta. Fjerner jeg han hylgrine han. 

Ts

Jeg har en på 2,5 år som forsatt skal ligge klistra inntil meg. 

Jeg angrer på at vi ikke gjorde det sånn at pappaen tok over på natt. Ja, det blir gråt men det går over.. ellers kan du risikere en 2 åring som forsatt bare vil ha mamma mamma mamma.

• Liker 1
Skrevet

Kan jeg spørre om du har vært veldig på at babyen ikke skal gråte, at andre ikke skal holde, og du rett og slett har gjort deg selv en bjørnetjeneste der? 
Sier ikke at man skal la babyen gråte. Men mer om du på en måte har tatt opp baby ved alle anledninger siden fødsel. Eventuelt holdt babyen veldig mye og latt han bli vandt til å få oppmerksomhet?

Hadde det slik med min ene. Jeg var eneste som kunne gjøre noe om natta, og ellers. Var ikke borte fra han før han var 10-11 måneder. Der gjorde jeg meg selv en STOR bjørnetjeneste. 
Da måtte vi (jeg) bare stå i det. Pappaen visste jo ikke hva han skulle gjøre, og det var litt min feil også. 
Men prøv å snakk med pappen, gi tips og råd hva han kan gjøre om natta. Men ta dette før natta, og ikke på natta :) 

lykke til!

Anonymkode: 040c9...d90

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts

Kan du erstatte puppen din med en smokk?

Du kan også fint introdusere fast føde (kveldsgrøt?) og amme selv med god vektoppgang. Dette kan jo være en bro for far til å bidra litt mer også. 

• Liker 3
Skrevet

Her må du rett og slett forberede deg på kamp. Enten det eller så må du innfinne deg med situasjonen.

Med kamp så mener jeg at far må MYE mer inn i bildet slik at barnet tolerer at det er noen andre enn deg som er til stede. Og da må dere tåle at det blir gråting. Samme med denne sovinga på puppen om natten..anbefaler deg å google lilleminis, hun har gode tips og råd angående det.

Anonymkode: 522f6...ebe

• Liker 5
Skrevet

Til dere som kritiserer, jeg vedder på at ts hadde fått minst like mye kritikk om hun hadde instruert, og ikke «latt ham gjøre det på sin egen måte».

Anonymkode: f05e0...cfc

• Liker 10
Skrevet
Vimsepims skrev (7 minutter siden):

Kan du erstatte puppen din med en smokk?

Du kan også fint introdusere fast føde (kveldsgrøt?) og amme selv med god vektoppgang. Dette kan jo være en bro for far til å bidra litt mer også. 

Har prøvd alle slags smokker som finnes. Har til og med i frustrasjon tatt smokken i sukkervann,  men han tar ikke smokk. Har også prøvd at andre enn meg gir smokk. 

Ja, kan prøve med litt fast føde :)

ts

• Liker 1
Skrevet

Dette høres ut som en situasjon som er sårt for begge, og tror første skritt er å anerkjenne det. Si at nå har dere havnet i et mønster der du tar alt og han ikke får slippe til, og det blir mer og mer fastkjørt jo lengre det foregår. Og ingen av dere trives med det (du blir utslitt, han blir tilsidesatt og får heller ikke sjansen til å bli bedre). Så får dere se om dere kan finne noen felles løsninger på hvordan dere kan bryte mønsteret. 

Ingen vet instinktivt hvordan man skal ta seg av en baby, det er en læringsprosess for de aller fleste - som mannen din hittil ikke har fått tatt del i. Da er det jo heller ikke rart at han ikke magisk kan roe baby når han knapt har holdt han siden fødsel. Tror at den konstruktive veien ut et at dere har skapt et felles problem her, og dere må prøve å finne en felles løsning. Å kjefte på at mannen ikke klarer eller bidrar mer blir helt feil ut fra sånn du beskriver, og vil bare føre til forsvarsposisjon og mer krangling.

Anonymkode: 6ebf5...767

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Har et barn på snart 5 mnd. Til nå har jeg hatt absolutt alle nettene , fordi han roer seg mye fortere hos meg og det er som regel pupp som er løsningen. Mannen våkner dessuten ikke og sover gjennom alt.

Den siste måneden har vært skikkelig hard, og det har vært minimalt med søvn. Det toppa seg i denne uken , da han maks har sovet 1 og en halv time i strekk. I natt kjente jeg at jeg var så kjørt , trøtt og sliten at jeg for første gang kjente en enorm maktesløshet, apati og frustrasjon. Jeg la derfor babyen ved siden av mannen og sa "nå orker jeg ikke mer. Nå må du ta han ".

Mannen visste ikke hva han skulle gjøre,  og spurte meg hundre spørsmål "hva gjør jeg ?" "Skal jeg gå med han?" "Skal jeg legge han i vogna?" Osv. Jeg svarte at han måtte prøve å finne ut av det selv nå, siden jeg ikke klarte å tenke eller komme på hva som skulle bli gjort selv og at han måtte prøve seg fram. Mannen fortsatte fremdeles å stille spørsmål,  så da måtte jeg bare ta babyen selv siden det var mindre slitsomt enn å høre på grining og måtte svare på utallige spørsmål. Mannen hadde babyen i kanskje 20 min før jeg måtte overta. 

Er det så mye forlangt at Mannen tar babyen noen timer   , og finner ut ting ? Han må jo selv finne ut hva som fungerer for han. Er det virkelig normalt å være så hjelpesløs?

Mannen synes det var dårlig av meg å ikke være mer til hjelp , men jeg er helt ærlig så sliten og trøtt at jeg ikke klarer mer. Jeg kjenner at jeg begynner å tenke negative og til dels depressive tanker, og angre på barn osv. Føler også skyldfølelse for å tenke det. 

Gå til helsestasjonen og forklar situasjonen. De vil kalle inn mannen din. Klarer dere ikke å finne en løsning der kan dere kontakte familievernkontoret. Her må det være fokus på løsning og delt ansvar.

Jeg har tidligere hatt ME og panikkangst i ca 3 år. Det har gjort meg svært sårbar for lite søvn, jeg blir veldig syk av det. Alle symptomene kommer tilbake hvis ikke jeg sover nok. Dermed må mannen steppe inn. Jeg tar nesten alt dagtid og kveld, vasker alt til baby og har kontroll på alt. Mannen står heldigvis opp på natten og tar baby, han takler det i kombinasjon med jobb. I starten tok jeg litt på natten, det medførte at jeg ikke fikk sove igjen. Da slet jeg på dag og kveld også. Om du ammer er det liv å bruke flasker på natten.

Folk er forskjellige. Min mann takler helt fint å ha avbrutt søvn. Jeg blir skikkelig syk av det. Heldigvis har vi funnet en løsning. Dere må prøve å få en rutine på det som begge kan leve med. Der du er nå er ikke bra. Søk hjelp, dette kan de på helsestasjonen. Lov meg at du gjør det. 

Anonymkode: 780c7...b7f

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Dette har du lagt opp til selv ved å ta alt i 5 mnd. Da er det ikke rart at mannen ikke vet hva å gjøre. Dere har selv valgt å få barn. Deal med det! 

Anonymkode: 6e2cb...5cd

Så ufølsomt. Hva er årsaken til at du ble så kynisk og uempatisk? Er du ulykkelig? Tror det. Lykkelige mennesker gir hyggelige svar. 

Anonymkode: 780c7...b7f

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...