Gå til innhold

For mye sparepress i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man kan knapt scrolle ned en eneste nyhetsside i dag uten å se artikeler om sparing. Titler som "Slik får du enorm avkastning", "Her er de beste fondene" etc.

Det er mye snakk om kroppspress og jakten på det perfekte. Unge mennesker blir syke av det, og det virker umulig å stoppe. Jaget etter den perfekte kroppen, det perfekte livet, ja alt skal være perfekt.

Jeg begynner å føle på noe av det samme når det gjelder økonomi. Har man ikke flere hundretusen på fondskonto, er man snart i ferd med å bli unormal kand et virke som. Synes det er en uheldig utvikling, og det skape nok et usunt press mot våre ungdommer. Press for å skaffe seg mest mulig penger for å kunne spare mest mulig.

Da spør jeg: Spare til hva? Er det et mål i seg selv å gå inn i alderdommen med flere millioner på bok? Jeg oppforderer ikke til sløsing og forbruk, og selvsagt burde man prøve å ha en buffer på bok slik at man kan håndtere uforutsette utgifter etc.

Samtidig mener jeg man bør begynne å gå i seg selv, og spørre seg om det er sparing og avkastning som gir lykke i livet? Bør man ikke glede seg her og nå, når man er yngre? Dele opplevelser med barna  mens de er små? Den naturlige utvilingen er jo at når man er pensjonister står barna på egne ben, og har ikke behov for å arve millioner fra sine foreldre.

Jeg er ikke i mot sparing, og det er selvsagt mange som, med rette, sparer ekstra tin sin pensjon for å sikre seg en ok utbealing. Men jeg mener helt oppriktig at det er alt for mye fokus på sparing og avkastning.

Anonymkode: c7c06...dc1

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bedre med sparepress enn med kjøpepress. 

Anonymkode: a6098...cb8

• Liker 25
Skrevet

Man hører nok ikke så mye fra alle de som ikke har ekstremt mye i sparing. Vi vet jo at nordmenn har 57 milliarder i misligholdt gjeld (tall fra 2020) og at mange kjøper julegaver og ferieturer på kreditt fordi de egentlig ikke har råd. Spesielt her inne på KG er det jo ikke måte på hvor ekstremt flinke så og si alle er med at de sparer seg grønn fra de er studenter (som om at studenter får så enormt mye penger at det er vanlig å spare hundretusenvis liksom) og at de er mangemillionærer innen de er i midten av 30-åra med en gjennomsnittlig inntekt. I inntektstrådene tjener også ca alle over det som er medianen i Norge. 

Personlig har jeg vært yrkesaktiv i 2,5 år og kunne nok spart masse mer enn de par hundretusener jeg har greid å spare, men jeg er også syk og har nok dermed en større forståelse for skjørt livet er enn mange på min alder. Så jeg har brukt penger på turer der jeg har storkost meg og fått minner for livet og jeg har brukt en hel del penger (kanskje 100.000?) på hobbyer de siste årene fordi det gir meg bedre livskvalitet. For det blir faktisk for dumt å spare seg grønn for å ha en helt fantastisk pensjonisttilværelse hvis man ikke har det noe bra per nå grunnet at man ikke kan bruke penger på noe gøy, når man ikke engang vet om man lever til man er pensjonist. Det er jo godt mulig man ikke gjør det, eller på det tidspunktet ikke kan leve livet fordi en har fått sykdommer som begrenser. Jeg mener man bør gjøre litt av begge. Spar gjerne en del til pensjonisttilværelsen, men bruk også penger på å leve i nuet og gjør ting som gir god livskvalitet her og nå :)

Anonymkode: 40fb5...298

• Liker 8
Skrevet

Vi sparer mye. Syns ikke det har en negativ  effekt på min livskvalitet. Er ikke helt sikker på at jeg forstår det du sier, er det forbruk som gir gleder i livet? Jeg angrer mer på det jeg har kjøpt tidligere i livet enn det jeg har spart for å si det slik.
Dette gjelder kun ting da, de pengene jeg har brukt på reiser og opplevelser angrer jeg ikke på. Etter jeg ble 40 har jeg blitt minimalist og har aldri følt meg bedre. Selv med 3 barn er det nesten aldri noe å rydde på i huset. Alt har en plass og jeg har flere tomme skuffer og skap. Men opprydningsprosessen har tatt tid og mange ganger har jeg tenkt at hvorfor kjøpte jeg denne her.

Mine tre barn sparer nesten alt de tjener/får. De får lov og bruke pengene men finner aldri noe de har lyst på.  Syns det er fint for da slipper jeg å få mer ting inn i huset som kastes etter en måned eller to. de lærer seg at ting ikke nødvendigvis gir glede og at man ikke trenger noe nytt hele tiden for å være lykkelig. 

Anonymkode: 8fb6c...31f

• Liker 2
Skrevet

Fra den dagen jeg begynte å jobbe var det et mål og kjøpe hus og betale ned lånet,jeg brukte 15 år på og betale ned lånet. De årene sparte jeg ikke noe som helst. Nå har jeg begynt å spare, skal ha litt ekstra når jeg blir pensjonist, gudene skal vite hvor mye pensjon og hvilken alder man kan gå av da.

Sparer i 2 fond,et for pensjonssparing og et for sparing f.eks om jeg vil ha ny bil. Måtte låne 200k i sommer,kunne tatt fra fond. Men historisk er renten så høy i fond og lav på lån at jeg lånte penger i stede for og ta av egne penger.  Sparer ca 5000 hver mnd. 

Anonymkode: ee251...373

• Liker 1
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke.

Anonymkode: 6be00...182

Skrevet

Du spør: spare til hva?

Jeg vet hva jeg vil få i pensjon, og det er ikke nok til den livsførselen jeg vil ha som pensjonist. Derfor sparer jeg det jeg makter akkurat nå. 

Etter min mening, er forbruksgjeld djevelens verk. Det har ødelagt så mange liv og familier. Derfor gjør jeg alt jeg kan for å unngå å havne i en situasjon hvor jeg må ta opp forbrukslån. Derfor sparer jeg på forhånd. Ikke for å HA penger, men for å ha penger å bruke når jeg vil kjøpe noe. 

Jeg ønsker alt det beste for barna mine. Jeg vil gi dem et så godt liv som mulig. Jeg vet at det er tøft å komme seg inn på boligmarkedet nå, og enda vanskeligere blir det sikkert i fremtiden. Derfor sparer jeg. Jeg ønsker å ha mulighet til å hjelpe barna mine inn på boligmarkedet om 10-20 år ved å gi dem ekstra egenkapital. Det sier seg selv at det ikke monner med 15 000 da. Så da må det sparing til. Og i mellomtiden vil jeg selvsagt ha så mye renter/avkastning som mulig, ja.

Derfor sparer jeg.

• Liker 2
Skrevet

Synes heller det er for lite sparepress i Norge. Hvorfor skal man på død å liv svi av hver eneste krone på lønnskontoen på drit man ikke trenger, og som i tillegg bidrar til å ødelegge miljøet?

Anonymkode: 5f1a2...f51

• Liker 5
Skrevet

Synes det er bra at det er fokus på hvor viktig det er å spare. Det skulle vært det for lengst. Vi har minimert forbruket og sparer endel av flere grunner; men de viktigste er at vi skal klare oss dersom en av oss blir langtidssykemeldt/ufør og vi sparer til pensjon. Synes det er deilig å se  kontoen vokse og om noe uforutsett skulle skje er vi på trygg grunn. 

Anonymkode: 2079e...d46

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns det er altfor lite at det kan kalles sparepress. 

Det er ofte et samtaleemne på jobb, men veldig få sparer eller tenker på å spare til pensjon eller til barna sine.

Jeg er som flere ovenfor har nevnt, og sparer til pensjon for å kunne opprettholde den samme livsstilen jeg har nå som pensjonist. Da vil jeg ha det gode livet og reise når jeg vil, hvor jeg vil uten å bekymre meg over økonomien. 

Mtp prisstigningen i Oslo, ønsker jeg at barnet skal få muligheten til å kjøpe seg egen bolig når hen flytter ut. Med den økende forbruksgjelda og altfor få som sparer, er jeg redd for at klasseskillet vil øke i fremtiden. 

Anonymkode: 0ea30...9fb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er ofte et samtaleemne på jobb, men veldig få sparer eller tenker på å spare til pensjon eller til barna sine.

Jeg forteller aldri at jeg har penger på bok og nedbetalt bolig når dette er samtaletema på jobb. Jeg er ikke interessert i å dele mine økonomisk opplysninger med kolleger, så jeg sier bare at penger er til for å brukes.

Jeg er sikkert ikke den eneste som tenker slik.

Skrevet

Jeg ser ikke problemet. Det må da være både miljøvennlig og minske kjøpepresset hvis det blir et ideal å spare pengene sine i stedet for å sløse. 

Som med alt annet er det valg man tar. Jeg   mener det er smart å spare penger i fond og investere penger i oppgraderinger av huset og nedbetaling av huslån mot at man ofrer noe på forbrukssiden. Sparer til hva? Nei, man vet jo aldri hva livet bringer, og jeg selv ønsker tryggheten det er å ha penger. Føler ikke at jeg ofrer å leve, men det vi ofrer er å for eksempel ikke kjøpe alt vi har lyst på av møbler på en gang, og vi prioriterer ikke å reise til syden hvert år. Kunne lett svidd av masse penger uten å egentlig sitte igjen med så mye verdi. 

Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bedre med sparepress enn med kjøpepress. 

Anonymkode: a6098...cb8

Enig...men jeg vil også si at det grunnleggende problemet er aldri presset, men svakheter! 

Helt utrolig at folk klarer ikke å si "nei takk!" , men klager på presset?!  

Det kan være hvilket som helst stort kroppspress, kjøpepress, sparepress, julegavepress, whateverpress...

men du har jo eget viljestyrke -  du bestemmer hva du vil! 

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Da spør jeg: Spare til hva? Er det et mål i seg selv å gå inn i alderdommen med flere millioner på bok?

Svaret her er ja, hvis du ikke har fått det med deg (noe du indirekte må ha gjort, mtp at du har observert at sparing er blitt viktigere). Pensjoner er bestemt at skal bli lavere. Dagens pensjonister får penger lesset etter seg sammenlignet med ordningene som er bestemt at dagens unge skal få, og dagens pensjonister er ikke akkurat gruppen som klager minst. Kan du se for deg hvordan det blir i fremtiden med gamle som både forventer mer og får langt mindre? 

Anonymkode: cf4eb...150

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Svaret her er ja, hvis du ikke har fått det med deg (noe du indirekte må ha gjort, mtp at du har observert at sparing er blitt viktigere). Pensjoner er bestemt at skal bli lavere. Dagens pensjonister får penger lesset etter seg sammenlignet med ordningene som er bestemt at dagens unge skal få, og dagens pensjonister er ikke akkurat gruppen som klager minst. Kan du se for deg hvordan det blir i fremtiden med gamle som både forventer mer og får langt mindre? 

Anonymkode: cf4eb...150

Det vil gå helt fint. Siden de bare kan klage og ikke kunne utgjøre noe stress med streik og lignende, har de bare å godta det som blir vedtatt.

Slik sett er det veldig bra.

Anonymkode: c8126...e57

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes heller det er for lite sparepress i Norge. Hvorfor skal man på død å liv svi av hver eneste krone på lønnskontoen på drit man ikke trenger, og som i tillegg bidrar til å ødelegge miljøet?

Anonymkode: 5f1a2...f51

Helt enig. Om man jobber et langt liv og faktisk kommer til den dagen en går av med pensjon er det intet mindre enn en stor skam om en ikke har klart å spare såpass hver måned de siste 40 årene at man har nok til å kunne "leve det livet en ønsker" som pensjonist.

Har man lav lønn, vel så lev deretter. Har man høy lønn, vel så lev deretter.

Jeg håper neste reform sender pensjonene i bånn og at Oljefondet brukes på helt andre ting. Og slik blir det nok:-)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Helt enig. Om man jobber et langt liv og faktisk kommer til den dagen en går av med pensjon er det intet mindre enn en stor skam om en ikke har klart å spare såpass hver måned de siste 40 årene at man har nok til å kunne "leve det livet en ønsker" som pensjonist.

Har man lav lønn, vel så lev deretter. Har man høy lønn, vel så lev deretter.

Jeg håper neste reform sender pensjonene i bånn og at Oljefondet brukes på helt andre ting. Og slik blir det nok:-)

For et kjempekoselig menneske du høres ut som ønsker at pensjonister skal fryse eller sulte ihjel. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

For et kjempekoselig menneske du høres ut som ønsker at pensjonister skal fryse eller sulte ihjel. 

Da må du revurdere hvordan du syns jeg høres ut.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Da må du revurdere hvordan du syns jeg høres ut.

Jeg har lest igjennom det du skrev en gang til og det endret ikke hvordan det høres ut.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da spør jeg: Spare til hva? Er det et mål i seg selv å gå inn i alderdommen med flere millioner på bok? Jeg oppforderer ikke til sløsing og forbruk, og selvsagt burde man prøve å ha en buffer på bok slik at man kan håndtere uforutsette utgifter etc.

Jeg sitter med en helt annen oppfatning. Er det noe dagens unge generasjon trenger å bli påmint om så er det hvor viktig det er å ta ansvar fremfor å velge den enkleste veien. 

Det får da være opp til hver enkelt om de vil gå  inn i alderdommen med millioner på bok uten at du skal ta deg nær av det?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...