AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #41 Skrevet 7. november 2021 Høyeheler skrev (5 timer siden): Det spørsmålet skulle du ha stilt deg selv før, du anskaffet hund. Man vet jo faktisk ikke hvordan det blir før etter man har fått seg det. Akkurat slik er det med barn også. Man kan lese seg opp så mye man orker, men man vet faktisk ikke før man sitter der og skal gjøre det selv. Slike kommentarer er så ekstremt bedrevitende og nedlatende. TS gjør åpenbart en kjempegod jobb med hunden sin, og det vil gi resultater. Etter hvert så vil hun få en veloppdragen hund på grunn av all treningen hun har satt av tid til. Det er det slettes ikke alle som gjør. Å anta i noen som helst bane at TS har tatt et uansvarlig valg fordi hun etterspør erfaringer, det er dårlig. Man skal kunne lure, spørre og å dele frustrasjon med andre uten å få sånne kommentarer. Anonymkode: 1c0c2...c17 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #42 Skrevet 7. november 2021 Å ha hund er en livsstil og om du er inneforstått med dette er det koselig fra dag 1. Selvfølgelig blir det værre i perioder (som f eks puberteten), men dette må man nesten bare stå i. Det er forbipasserende. Dersom du derimot ikke er forberedt på å legge om hele livet, vil det å ha hund alltid bare være en ekstrajobb. Hunden trenger kontinuerlig oppdragelse, lek, mosjon, kos og utfordringer. Har du kjøpt deg en brukshund må den brukes til sitt formål. Dette er arbeid, men om man syntes det er gøy ser man ikke på det som det. Om det nå har gått 7 mnd og du fortsatt ikke har hatt noen glede av hunden skulle du kanskje skaffet deg en annen rase, eller til og med et annet dyr. Katt for eksempel. Anonymkode: 5a7cc...609 1
Høyeheler Skrevet 7. november 2021 #43 Skrevet 7. november 2021 Det går igjenn dette med hunder / valper som ikke adlyder og mer eller mindrte gjør som de selv lyster. De som skaffer seg en valp må ikke glemme at valpen skal lære seg helt fremmed språk, ditt språk norsk, det tar litt tid det. Det har heller ikke hensikt å heve stemmen til en valp av to årsaker, årsak 1 det er lite sannsynlig at det er noe galt med hørselen til valpen. Årsak 2 valpen blir redd og tør ikke prøve en annen løsning av frykt for å gjøre noe galt. Du skaper avstand mellom deg å valpen. Jeg har lært av mine feil og fant ut en ting. Her kan du gjerne være uenig med meg. Å begynne å lære valpen hva som er forbudt når den er 6- 7 mnd er for seint. Denne feilen gjorde jeg med en tispe. Du må begynne fra dag 1.( Valpens alder 10 til 12 uker ). En komando for alt som er forbudt. Det enkleste er å begynne med maten. Husk på en ting, når oppdretter setter ned skålen med mat hører du bare et plask så er 10 valper oppe i skålen. Med min neste valpen hanne av en meget krevende rase startet jeg dag 1. Når jeg satt ned skålen med mat som forventet stormet valpen mot skålen. Jeg stoppet valpen med komandoen Nei , etter å dyttet den forsiktig tilbake x antall ganger satt den bare helt i ro og så meg. Så ble nei byttet ut med Ok.Jeg gjentok Ok noen ganger og valpen gikk forsiktig bort til skålen og fikk ros flink gutt. Når neste måltid sto for tur og skålen kom ned på gulvet hadde valpen glemt alt. Det var bare å begynne på nytt. På under en uke forstod valpen komandoen nei og rørte ikke mat skålen før komandoen ok ble gitt. Helt enkelt få hunden til å fatte har du har sagt nei er det ikke lov, mao forbudt. Det er den aller viktigeste oppgaven til en hundeeier. I tillegg skal den ha lov å være valp og gjøre som valper gjør. Sitt, dekk, høyre ,venstre eller snu kommer i annen rekke Dette tar gjerne 3 - 4 år å få hunden til. Så lang tid tok det meg. Det betaler seg når du kan la hunden gå i langline, få bruke sitt jakt instinkt i terrenget, og den går på komando, feks snu, andre siden, tilbake, høyre, venstre. Da var det gøy å følge ferske hjortespor. Jeg har ikke hund idag. Den sist sovnet inn for noe få år tilbake.
Høyeheler Skrevet 7. november 2021 #44 Skrevet 7. november 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man vet jo faktisk ikke hvordan det blir før etter man har fått seg det. Akkurat slik er det med barn også. Man kan lese seg opp så mye man orker, men man vet faktisk ikke før man sitter der og skal gjøre det selv. Slike kommentarer er så ekstremt bedrevitende og nedlatende. TS gjør åpenbart en kjempegod jobb med hunden sin, og det vil gi resultater. Etter hvert så vil hun få en veloppdragen hund på grunn av all treningen hun har satt av tid til. Det er det slettes ikke alle som gjør. Å anta i noen som helst bane at TS har tatt et uansvarlig valg fordi hun etterspør erfaringer, det er dårlig. Man skal kunne lure, spørre og å dele frustrasjon med andre uten å få sånne kommentarer. Anonymkode: 1c0c2...c17 Vel kommentaren min blir gjerne oppfattet slik. Men det er oppdretter Ts bør henvende deg til når hun har kjørt seg fast. De kjenner rasen og kan best hjelpe deg. Ts. har mest sannsynlig ikke tatt kontakt med oppdretter. Har hun gjort det og fått en kald skulder er det oppdretter som er problemet. Er hunden kjøpt i Norge. Litt mer problematisk om den er kjøpt av en useriøs oppdretter. Seriøse oppdrettere er flinke til å følge opp og hjelpe usikre valpekjøpere og setter pris på bli kontaktet når du står fast. Det vet jeg alt om. Min første polarhund en tispe. Tisper skal jo være enklere å få til en hanner ifølge noen brukere her inne. Når hun var blitt ca 7 mnd begynte jeg å trene lydighet uten resultat. Husket hva oppdretter sa, er det noe du ikke får til og trenger hjelp er det bare å ta kontakt. Kontaktet oppdretter og fikk klar melding ,du burde tatt kontakt mye tidligere, du har begynt altfor seint, du må begynne fra dag 1. Med hjelp og tett oppfølging av oppdretter ble det en bedring. Her er det noe som skurrer men, jeg kan selvsagt ta feil. Har ikke lest igjennnom alle inleggende. Endret 7. november 2021 av Høyeheler skrivefeil 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #45 Skrevet 10. november 2021 Høyeheler skrev (På 7.11.2021 den 16.54): Vel kommentaren min blir gjerne oppfattet slik. Men det er oppdretter Ts bør henvende deg til når hun har kjørt seg fast. De kjenner rasen og kan best hjelpe deg. Ts. har mest sannsynlig ikke tatt kontakt med oppdretter. Har hun gjort det og fått en kald skulder er det oppdretter som er problemet. Er hunden kjøpt i Norge. Litt mer problematisk om den er kjøpt av en useriøs oppdretter. Seriøse oppdrettere er flinke til å følge opp og hjelpe usikre valpekjøpere og setter pris på bli kontaktet når du står fast. Det vet jeg alt om. Min første polarhund en tispe. Tisper skal jo være enklere å få til en hanner ifølge noen brukere her inne. Når hun var blitt ca 7 mnd begynte jeg å trene lydighet uten resultat. Husket hva oppdretter sa, er det noe du ikke får til og trenger hjelp er det bare å ta kontakt. Kontaktet oppdretter og fikk klar melding ,du burde tatt kontakt mye tidligere, du har begynt altfor seint, du må begynne fra dag 1. Med hjelp og tett oppfølging av oppdretter ble det en bedring. Her er det noe som skurrer men, jeg kan selvsagt ta feil. Har ikke lest igjennnom alle inleggende. Jeg har også polarhund tispe og for å si det sånn. Det blir aldri tispe på meg igjen. Anonymkode: 8e7c2...e90
AnonymBruker Skrevet 18. november 2021 #46 Skrevet 18. november 2021 Jeg synes det ble litt lettere da hun ble 12-13 måneder. Da var det ikke så mye «valpeproblemer» igjen, men de er jo unghunder opp til 2 år så det er bare å stålsette seg 😅. Støtter dette med hjernetrening, det hjelper mye. Anonymkode: e1b3e...39d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå