AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Jeg har en hund på ca. 7 mnd. Han kom i puberteten da han var ca 6 mnd, og jeg synes hele tiden jeg har hatt han har vært veldig krevende. Han er som en liten baby med tenåringshormoner! Han hadde akkurat lært å tisse ute, men nå har han begynt å markere inne. Han biter fortsatt i alt, han maser konstant om oppmerksomhet og klarer ikke roe seg selv. Vi går tur tre ganger om dagen og han er ofte med på hverdagsaktiviteter. Veldig lite alene hjemme. Men jeg er sliten av masinga og tissinga hans. I tillegg krever pelsen hans veldig mye stell. Jeg er sliten. Når blir det koselig å ha hund? Eller er det sånn som dette det skal være? Anonymkode: 792e4...063 2
Durinur Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 De fleste roer seg ned når de er ferdig med puberteten. Men det er jo ofte krevende å ha hund da. Akkurat når puberteten er ferdig spørs på rasen; større hunder bruker gjerne lengre tid enn småhunder. 2
Høyeheler Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 Det spørsmålet skulle du ha stilt deg selv før, du anskaffet hund. 21
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 Durinur skrev (3 minutter siden): De fleste roer seg ned når de er ferdig med puberteten. Men det er jo ofte krevende å ha hund da. Akkurat når puberteten er ferdig spørs på rasen; større hunder bruker gjerne lengre tid enn småhunder. Fint. Min er liten, så da er det forhåpentligvis ikke så lenge igjen. Høyeheler skrev (2 minutter siden): Det spørsmålet skulle du ha stilt deg selv før, du anskaffet hund. Tåpelig svar. Anonymkode: 792e4...063 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 Når de blir voksne, synes jeg. Lander litt i kropp og hode. Når du kan snu ryggen til uten at det blir noe tull. Når det er du som må jage bikkja ut på do om morgenen og ikke bikkja som maser deg opp (sikkert litt individavhengig men). Akkurat pelsstell er jo... ja, sånn er det vel bare når man har valgt pelsrase😬 Men de andre tinga må gå an å jobbe med. Driver dere med rotrening? Tipper det finnes en del å lese om du googler. Anonymkode: 1f121...bf5 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 Det du beskriver er hovedårsaken til at jeg ikke valgte hannhund, men tispe. Men som de andre skriver her er det mulig han roer seg ned etter hvert, kanskje to års alder, når unghundhormonene roer seg. Anonymkode: 961d1...732
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Når de blir voksne, synes jeg. Lander litt i kropp og hode. Når du kan snu ryggen til uten at det blir noe tull. Når det er du som må jage bikkja ut på do om morgenen og ikke bikkja som maser deg opp (sikkert litt individavhengig men). Akkurat pelsstell er jo... ja, sånn er det vel bare når man har valgt pelsrase😬 Men de andre tinga må gå an å jobbe med. Driver dere med rotrening? Tipper det finnes en del å lese om du googler. Anonymkode: 1f121...bf5 Ja, pelsstell var jeg klar over, og det er greit, men det kommer liksom på toppen av det andre akkurat nå. Vi driver med rotrening, men han er ganske vanskelig å trene. Han er ganske sta og tror egentlig han er ganske «tenåring» akkurat nå - dvs tester grenser, vanskelig å få kontakt med, gjør ting han egentlig vet ikke er lov. Anonymkode: 792e4...063 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det du beskriver er hovedårsaken til at jeg ikke valgte hannhund, men tispe. Jeg visste ikke dette før jeg skaffet hund, alle har sagt at tisper er vanskeligere enn hannhunder. Men nå vet jeg det om det blir flere ganger. Anonymkode: 792e4...063
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har en hund på ca. 7 mnd. Han kom i puberteten da han var ca 6 mnd, og jeg synes hele tiden jeg har hatt han har vært veldig krevende. Han er som en liten baby med tenåringshormoner! Han hadde akkurat lært å tisse ute, men nå har han begynt å markere inne. Han biter fortsatt i alt, han maser konstant om oppmerksomhet og klarer ikke roe seg selv. Vi går tur tre ganger om dagen og han er ofte med på hverdagsaktiviteter. Veldig lite alene hjemme. Men jeg er sliten av masinga og tissinga hans. I tillegg krever pelsen hans veldig mye stell. Jeg er sliten. Når blir det koselig å ha hund? Eller er det sånn som dette det skal være? Anonymkode: 792e4...063 Det er som å ha en ekstra jobb. Litt mer slitsom enn den vanlige jobben. Også koster det penger og blir litt ødelagte ting hjemme. Anonymkode: ec129...249
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er som å ha en ekstra jobb. Litt mer slitsom enn den vanlige jobben. Også koster det penger og blir litt ødelagte ting hjemme. Anonymkode: ec129...249 Så - det blir aldri spesielt kjekt? Ekstrajobb uten lønn? Anonymkode: 792e4...063
Zidji Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 Hva hadde du forventet når du kjøpte valp? Du skulle heller adoptert en voksen hund som hadde sårt trengt et hjem. 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 Slapp av, det blir koselig etterhvert, men unghundtiden er krevende😊 Husk å lære hunden å være alene hjemme, ikke ta med på alt. Kan han være stressa? De trenger også mye ro til å sove. Har selv en nå ett år gammel hund, det var litt av en forandring å få i hus etter at gammelhunden døde. Men jeg vet at det blir bedre etterhvert. Valpen min er urolig, masete og klengete døgnet på tamp, så må lukkes i barnegrind for å finne roen. Å jo mer jeg prøver å slite henne ut, jo værre blir hun. Gjelder å finne balansen mellom ro, hvile, og aktivitet😊 Anonymkode: 2c6fc...564 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Så - det blir aldri spesielt kjekt? Ekstrajobb uten lønn? Anonymkode: 792e4...063 Jeg har en gammel hund som nesten bare sover. Det er kos når vi sovner sammen. Har også vært fint å ha en turkompis de siste 12 årene. Nå begynner hun å svikte. Siden det ikke er snakk om utstilling lenger klipper jeg to-tre ganger i året. Lettere enn å børste daglig. Anonymkode: 60265...c52 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Tåpelig svar. Anonymkode: 792e4...063 Det er jo egentlig ikke det. Man skal tenke seg godt om før man skaffer seg hund. Man må ha tenkt igjennom alt og allikevel vil det bli overraskelser, jobb og repetisjoner på ting som ikke går lett og det kan ta lang tid. Har man tålmodighet og kunnskap nok til å ha et dyr? Ikke alle har det. Ikke alle vet om "ting" som de trodde var enkelt. Valpe og ungdomstid er en omfattende tid for hunder som for mennesker og det krever innsats. Anonymkode: 3affb...4d8 12
Gjest Airman Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 Vet ikke om det er det som gjelder her men en bør aldri være der at en familie anser å ha 30 min tilgode hver dag, skal vi kjøpe hund.. Bud 1 med hund, gjør den stueren bud 2, tålamod. Du aner ikke hvor mye helvete en valp kan prestere bare for å komme seg opp i senga til flokken.. Dyre fotoapparatet, kalkulatorer og sko, er fantastisk å herpe i tannfellingen sin, spakene i bilen, eller stikke snuten i malingspannet for så å ta en runde med gardinene.. 🙂 Det er slik en lærer å tenke hund først, og tålamod.. Lykke til
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, pelsstell var jeg klar over, og det er greit, men det kommer liksom på toppen av det andre akkurat nå. Vi driver med rotrening, men han er ganske vanskelig å trene. Han er ganske sta og tror egentlig han er ganske «tenåring» akkurat nå - dvs tester grenser, vanskelig å få kontakt med, gjør ting han egentlig vet ikke er lov. Anonymkode: 792e4...063 Jeg vet det er frustrerende❤ De aller fleste blir heldigvis greie voksne hunder med tiden. Hold ut! AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg visste ikke dette før jeg skaffet hund, alle har sagt at tisper er vanskeligere enn hannhunder. Men nå vet jeg det om det blir flere ganger. Anonymkode: 792e4...063 Jeg mistenker det er noe de sier for å få solgt hannvalpene👀 Anonymkode: 1f121...bf5 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #17 Skrevet 7. november 2021 Er dey en hund det er vanskelig å få i ro er min løsning bur, eller grind. (Dette blir selvfølgelig ikke brukt som straff. Og er ikke dyreplageri) det blir brukt for å avgrense området, sikre at valpen ikke får gjort skade på ting,hus eller seg selv. Den slipper også å være så himla kreativ, foruten vann,ett tyggebein , seng-teppe bør den ikke ha noen stimuli der. Jeg bruker grind-bur i valp /unghundperioden. Jeg opplever at hunden får mer ro,blir tryggere og slipper å jazze seg opp etter føtter, tigge mat eller annet. Har den selvfølgelig også løs sammen med meg huset, men unngår da lek,herjinger og annet jag. Lek,trening og aplegøyer gjør vi ute. Anonymkode: e0f03...538 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #18 Skrevet 7. november 2021 Som valp og unghund har hundene mine vært slitsome monstre. Hun eldste var det mye frustrasjon og tårer fra 6mnd til 2 år på grunn av bjeffing og utagering. Nå er hun 5 år og en rolig og grei hund. Hun yngste nærmer seg nå 1 år og kan irritere meg grenseløst, men jeg vet hun også kommer til å bli voksen en dag så nå prøver jeg å være tålmodig eller le av det hun gjør for denne tiden får jeg aldri tilbake. Det krever trening og oppdragelse for å forme hunden slik man vil, men i den alderen er det så mye som surrer oppi hodet på unghunden at det kan oppleves som umulig å få til et samarbeid noen ganger. Men hvis du fortsetter å lære hunden ting, vise den hva du vil og hva som er rett/galt uten å bli sint så vil du se at ting begynner å falle på plass når hormonene har roet seg og hunden er blitt mer moden Anonymkode: 6d955...641 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #19 Skrevet 7. november 2021 Vi har en stor (han er 30kg nå) og sta hunderase på 6 måneder, så vi har myye trass og testing av grenser igjen🙊 jeg synes dog det har vært, og er, utrolig mange koselige stunder med ham og jeg er så ufattelig glad i det firbente vesenet🥺 Vi er to stykker da, hadde nok aldri klart å være alene med å oppdra en valp. MEN jeg skjønner også godt hva du mener. Jeg gleder meg til han lander og ikke krever tilsyn konstant. Han har aldri gjort fra seg inne heldigvis, men kan skjønne at det blir en ekstra «belastning» hvis man i tillegg må tørke tiss. Det blir bedre da, perioden som valp og unghund (og perioden i mellom der) er utrolig krevende. Det er myye energi, testing av grenser, og de har konsentrasjonen til småbarn. Bare tenk på deg selv som baby, trassende småunge og hormonell tenåring… 🙊 Det er disse fasene hundene våre går gjennom, bare på et tidsspenn på noen få år. Plutselig er de voksne de også❤️ Ikke gi opp eller mist motivasjonen. Vær konsekvent (selv om det kanskje føles nytteløst der og da) og vær mer sta en minibeistet. Han skal ikke bite i møbler osv., så ikke la han få anledning til å gjøre det (de blir jo flinke til det de får trene på), om det så innebærer å avgrense han fra tingene han biter på. Anonymkode: 8df75...e48 1
LadyGrey Skrevet 7. november 2021 #20 Skrevet 7. november 2021 Å ha hund er en livsstil, ikke en hobby. Får han nok mental trening? Hjernetrim i form av søk, nesearbeid og trening av triks osv er fine aktiviteter for å få en hund sliten. For mye fysisk aktivitet kan øke stresset hos enkelte hunder, iallefall når de er i puberteten. En hund skal på ett år utvikle seg like mye som et menneske gjør på ca 14år. Da sier det seg selv at det kan bli kaos i hode og kropp hos hunden. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå