AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #1 Skrevet 7. november 2021 Og isåfall hvordan? Anonymkode: 865ac...7c6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 Det er særlig måten bokstaven L blir uttalt på som kan avsløre. De har også egne ord og uttrykk som er typisk fra det fylket, På den annen side, min egen eks var fra en liten bygd i Østfold, men han snakket ikke typisk østfold-dialekt likevel. Ikke moren hans heller. Kanskje bare noen få enkeltord. Så det finnes unntak. Anonymkode: 60ba2...9c6 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er særlig måten bokstaven L blir uttalt på som kan avsløre. De har også egne ord og uttrykk som er typisk fra det fylket, På den annen side, min egen eks var fra en liten bygd i Østfold, men han snakket ikke typisk østfold-dialekt likevel. Ikke moren hans heller. Kanskje bare noen få enkeltord. Så det finnes unntak. Anonymkode: 60ba2...9c6 Det morsomme nå er jo at barn og ungdom på beste vestkant i Oslo har adoptert denne L-en. https://www.dagsavisen.no/helg/reportasje/2016/05/07/oslo-foreldre-fortviler-over-ungenes-ostfold-l/😅 Anonymkode: 1c6ed...30e 4
A-hunter Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er særlig måten bokstaven L blir uttalt på som kan avsløre. De har også egne ord og uttrykk som er typisk fra det fylket, På den annen side, min egen eks var fra en liten bygd i Østfold, men han snakket ikke typisk østfold-dialekt likevel. Ikke moren hans heller. Kanskje bare noen få enkeltord. Så det finnes unntak. Anonymkode: 60ba2...9c6 Du snakker om Fredrikstad-dialelt. Østfold er mye større enn Fredrikstad. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 Jeg klarer ikke å høre forskjell på Vestfold og Østfold. Dialektene der i mellom er helt like. Anonymkode: cd0cf...4e2 1
Ludovica- Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det morsomme nå er jo at barn og ungdom på beste vestkant i Oslo har adoptert denne L-en. https://www.dagsavisen.no/helg/reportasje/2016/05/07/oslo-foreldre-fortviler-over-ungenes-ostfold-l/😅 Anonymkode: 1c6ed...30e I øst også desverre 🙄 😕 Hvorfor?!
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Hører det godt hvis det er Fredrikstad, Sarpsborg, Halden og andre plasser nær grensa. Tar det både på generelt tonefall og enkelte særegne uttaler (som Østfold-L). Hvis du tenker på steder i indre, som Askim og Spydeberg, så nei, det tror jeg ikke jeg legger merke til. Anonymkode: 8d702...e60 6
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 Hører ikke alle det? 🙈😂 Anonymkode: ba4c6...d26 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 Ja hører det godt ikke bare på uttale av enkelte bokstaver men på snakkemåten og valg av ord. Anonymkode: d9729...96f 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #10 Skrevet 7. november 2021 Ludovica- skrev (35 minutter siden): I øst også desverre 🙄 😕 Hvorfor?! Veldig mange (de fleste?) barn bruker tynn L, og så har foreldrene og skolen plukket det av dem når de blir eldre. Problemet nå er at ingen lenger korrigerer barna og de fortsetter dermed å bruke denne irriterende L’en. Det er infantilisering av språket - barnespråket fortsetter ut i voksenlivet. Anonymkode: f1718...f2b 3
Daria Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 Noen hører jeg det på, andre ikke - det kan handle om uttale, om tonefall og om ordvalg. Mvh Oslo-jente som har jobbet mange år i indre Østfold. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 Ja, selvsagt. Noe med tonefallet og enkelte lyder, sikkert noen ord også. Men jeg kjenner flere fra Østfold som har bodd lenge i Oslo og som, antakelig bevisst, har lagt om til mer standardisert østlandsk, eller hva jeg skal si. Og da er det ikke lett å vite at de egentlig er fra Østfold, for antakelig er det ganske lett å legge om. Anonymkode: 3f102...ab9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 Ja. Dersom vedkommende ikke har lagt om (det er jo mange i østlandsområdet som gjør det), så er det lett å høre. Gjelder egentlig alle fra østlandsområdet. Mannen min fra Trøndelag klarer ikke høre forskjell. Vet ikke om det er fordi han er fra Trøndelag, eller om det er fordi han er mann 🤔 Anonymkode: 320f2...063 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Skrevet 7. november 2021 Noen ganger, men ikke alltid spesifikt Østfold. Anonymkode: c76f7...101
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 Jeg hører ofte på Verdibørsen på P2, og programlederen (Rikke Eckhoff) har noen språktrekk som har gjort at jeg har plassert henne i Østfold. Søkte henne opp, og hun er fra Sarpsborg. Det blir selvsagt mye tydeligere på radio, da hører du mer på språket. Anonymkode: c76f7...101
Ludovica- Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Veldig mange (de fleste?) barn bruker tynn L, og så har foreldrene og skolen plukket det av dem når de blir eldre. Problemet nå er at ingen lenger korrigerer barna og de fortsetter dermed å bruke denne irriterende L’en. Det er infantilisering av språket - barnespråket fortsetter ut i voksenlivet. Anonymkode: f1718...f2b Ja, jeg mente nok hvorfor som i hvorfor lar vi dette skje! Jeg har alltid vært glad i Oslo dialekt(er). Men det der høres bare fordummende ut.. Folk som faktisk er fra Østfold, greit nok. Men i Oslo? Nei nei... 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #18 Skrevet 7. november 2021 Jeg jobbet i Østfold en periode, der de fleste av mine kolleger var fra ulike steder Østfold. Noen hadde den karakteristiske L’en som tydelig avslørte hvor de var fra, mens andre kunne jeg ikke høre at de var fra Østfold. Hvordan de uttalte Sarpsborg bekreftet også at de var fra Østfold. Jeg som er fra Oslo sa Sarpsborg, med tydelig uttale av alle bokstavene. Men mine kolleger sa typ Sarrsbår. Anonymkode: b3958...7ed
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #19 Skrevet 10. november 2021 AnonymBruker skrev (På 7.11.2021 den 18.53): Jeg klarer ikke å høre forskjell på Vestfold og Østfold. Dialektene der i mellom er helt like. Anonymkode: cd0cf...4e2 Nei, det er stor forskjell. Anonymkode: 7f301...067 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2021 #20 Skrevet 10. november 2021 Kågebruker skrev (På 7.11.2021 den 21.53): Ballær og bilær. Østfold er større enn Fredrikstad. Anonymkode: 7f301...067 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå