Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som husker hva de heter disse russiske papp"dukkene", der du åpner på midten og så er det en bittelitt mindre maken utgave inni, og så åpner du den på midten osv. osv.

Vi blir ikke enige her. Er det ikke babusjka-dukke vi kaller det på norsk?

fru Nitha

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Er det ikke babusjka-dukke vi kaller det på norsk?

Jo, er det ikke det da? :klø: Jeg kommer i hvert fall ikke på noe annet navn.

Skrevet
Jo, er det ikke det da? :klø: Jeg kommer i hvert fall ikke på noe annet navn.

:Nikke:

Skrevet

Det er vel Babuschka de er kjent som i Norge, men jeg spurte et par russiske jenter jeg ble kjent med en gang (egentlig for å finne ut hva ordet betyr), og de skjønte ikke hva jeg mente. Etter en forklaring kom de med et navn jeg ikke husker, de syns ikke Babuschka passet, men sa at et kallenavn kunne være Matruschka (bestemor)...

Så jeg fant ut at jeg holder meg til Babuschka, jeg! :ler:

Skrevet

Det heter Matruschka i Russland, det er det navnet jeg kjenner til. Har aldri hørt navnet Babuschka brukt om disse dukkene, ikke i Norge heller.

Skrevet
Det heter Matruschka i Russland, det er det navnet jeg kjenner til. Har aldri hørt navnet Babuschka brukt om disse dukkene, ikke i Norge heller.

Har hørt begge navnene jeg, da. Men det er vel Matruschka som er det riktige navnet, ja. :)

Skrevet

Har heller aldri hørt om Babusckha. Sistnevnte høres ut som ting nordmenn sier når de skal etterlikne russisk..slik som ching chang brukes for å illustrere asiatiske språk (...)

Skrevet

Jeg trodde babushka betydde bestemor på russisk jeg... Kate Bush har forresten en sang kalt babushka. Men mener dere at det bare er et tulleord?

Gjest LoisLane
Skrevet

Jeg har alltid hørt disse dukkene omtalt som babusjka, ingenting annet. Trodde det betød bestemor, særlig ut fra sangen, ja.

Skrevet

Jeg lurte på det samme en gang, og fikk vite at dukkene heter Matruschka, og ordet Babuschka betyr bestemor eller gammel kone.

Jeg fikk også opplæring i hvordan si Babuschka riktig. Man skal nemlig ha trykk på a'en, altså Baaaaabuschka. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...