Gå til innhold

Elektrisk piano

lisa42

Anbefalte innlegg

Jeg har såå lyst til å kjøpe meg et elektrisk piano, men trenger tips til merke og type. Har ikke spilt på mange år, og har ikke plass til et stort piano. Er det noen som har ett, ikke alt for dyrt, som de kan anbefale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Se på Gear4Music.no, de har mange rimelige elektriske pianoer, rask levering, og er seriøse.

En venn av meg har den modellen som heter DP-10X, og da hun fant ut av innstillingene ble hun veldig fornøyd med det.  :) 

(Jeg har et veldig mye enklere Yamaha elektrisk piano, og er kjempefornøyd med det også, men det er en god del dyrere enn det jeg linket til)

Anonymkode: 9ce24...65c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte også fra Gear4Music. Enda enklere, kun for å lære meg å spille. Funker knallbra og bra lyd. En venninne som kan spille prøvde det og mente det var et knallkjøp. Og ikke minst lett å sette bort hvis man ikke vil ha det stående fremme hele tiden.

https://www.gear4music.no/no/Keyboard-and-pianoer/SDP-2-Scenepiano-fra-Gear4music-and-Stativ-Pedal-og-Hodetelefoner/1FU6

Anonymkode: 9b6f3...994

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt begrepsforvirring; er det et digitalt piano du tenker på, eller et keyboard ...?

De ser kanskje like ut, men spillemessig er dette to helt forskjellige instrumenter; et piano har enten tretangenter eller vektede tangenter som imiterer dette, mens et keyboard som det som blir lenket til i tråden (det veier 8,36 kilo; umulig å lage skikkelige pianotangenter med denne vekten), har lette plastangenter, noe som gir en helt annerledes spillefølelse - har skrevet mer om dette her:

Anonymkode: 762fc...fb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her er det litt begrepsforvirring; er det et digitalt piano du tenker på, eller et keyboard ...?

De ser kanskje like ut, men spillemessig er dette to helt forskjellige instrumenter; et piano har enten tretangenter eller vektede tangenter som imiterer dette, mens et keyboard som det som blir lenket til i tråden (det veier 8,36 kilo; umulig å lage skikkelige pianotangenter med denne vekten), har lette plastangenter, noe som gir en helt annerledes spillefølelse - har skrevet mer om dette her:

Anonymkode: 762fc...fb6

Tusen takk for at du skrev dette! Jeg er ikke ute etter et keyboard, men elektrisk piano!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville holdt meg unna Gear4Music. Har 2 dårlige erfaringer med dem. Og pianoene er billige av en grunn. 

Ville gått for Yamaha eller Casio, og fra en mer seriøs leverandør enn disse.

Anonymkode: 8c8f7...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gear4Music er fantastisk å kjøpe ifra, som alle andre butikker, men så snart du får problemer og reklamerer, så er du ikke mye verdt dessverre. 

Roland er også et godt merke. Uansett hva du velger av Yamaha, Casio og Roland så er det kvalitet. Spørsmålet er om du ønsker å kjøpe pianopakke eller kun pianoet. Du finner begge deler, og en del er ofte på tilbud. Så lurk gjerne rundt på nettet og se deg om, prisforskjellene er enorme. 

Anonymkode: 8c8f7...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, lisa42 said:

Tusen takk for at du skrev dette! Jeg er ikke ute etter et keyboard, men elektrisk piano!

Bare hyggelig hvis jeg kan være til hjelp; å spille musikk er en fantastisk hobby for absolutt alle - uansett hvilke musikalske forutsetninger man enn måtte ha på forhånd; selv er jeg en umusikalsk tragedie av dimensjoner, men har likevel etter noen års spilling og øving begynt å få det til.

Som andre i tråden også påpeker, samsvarer prisen med servicen i butikken, så dette er noe man må ta i betraktning; det tryggeste er å kjøpe i en fysisk butikk der man kan prøvespille pianoet og det er enkelt å levere instrumentet til service om det skulle oppstå problemer, men kjøper man et solid instrument av et godt merke på nett, er det ingen grunn til at det ikke skulle fungere uten at det blir behov for å sende en blytung pakke til service gjennom Posten.

Ser at prisene har steget en del siden jeg kjøpte på grunn av pandemien og økte fraktkostnader, og det generelle rådet hva kjøp av musikkinstrumenter angår, er å ikke kjøpe noe som er altfor rimelig - da kjøper man som regel noe skrot som man kan få problemer med i ettertid; for et digitalt piano virker det som om grensen for nye instrumenter ligger på ca. 5000 idag - kjøper man brukt, kan man naturligvis få ting billigere.

Vekten spiller også en rolle - vil man ha et digitalt piano med vektede tangenter som er behagelige å spille på, må man regne med at det veier minst 11-12 kilo; selv om pianoene med en vekt under dette kommer med vakre beskrivelser om vektede tangenter, er det i praksis snakk om lette plasttangenter som gir lite motstand når man trykker på dem.

Kan si noen ord om pianoene jeg selv har og derfor kjenner godt til; har et M-Audio USB-keyboard som kan kobles til PC og både er lett og enkelt å flytte, men etter å ha brukt det en stund, kom jeg i skade for å trykke altfor hardt på en tangent, slik at den nå klinger vesentlig høyere enn andre tangenter, og instrumentet er derfor ubrukelig til annet enn lydløs øving om jeg trenger noe veldig portabelt. Dette er noe man bør være oppmerksom på når man kjøper - tangentene skal være så solide at de tåler en trøkk, og kjøper man brukt, vet man heller ikke hva instrumentet har blitt utsatt for.

Det andre pianoet mitt er en Yamaha-synthesizer med en vekt på 7 kilo som jeg kjøpte som ny for fem år siden i en fysisk 4sound-butikk før de gikk konkurs og den 5-årige reklamasjonsretten forsvant med et pennestrøk, men har ikke hatt problemer av noe slag med Yamaha, og både tangentene og elektronikken fungerer utmerket den dag idag. Prisen var i underkant av 4000. Et minus er at tangentene er altfor lette og derfor gir en helt annen spillefølelse enn på et ekte piano, og et annet minus er at det ikke har 88 tangenter - bare 76.

Det som derimot er et stort pluss, er funksjoner det er enkelt å endre takket være de mange knappene, og klikkhjulet er svært praktisk, der man på et blunk kan scrolle seg gjennom opptil 500 innspilte sangidéer og like mange lyder uten å måtte rote i menyene. Den store skjermen som gir god oversikt er også en fordel. Man tenker kanskje ikke så mye over dette når man kjøper et instrument, men enkel tilgjengelighet til funksjoner gjør jobben mye lettere når man vil endre lyden eller andre ting, noe som ikke er særlig oversiktlig på pianoer der dette gjøres ved å trykke på bestemte tangentkombinasjoner.

Ettersom jeg lager mine egne sanger, er det svært viktig for meg at jeg kan spille inn ting på en enkel og grei måte uten tilkobling til PC, og denne Yamahaen har en USB-port for tilkobling til minnepenn der jeg kan lagre sanger i MIDI - dog med steinalderhastighet, da det bare er USB 1 der, og skrivehastigheten måles i kilobyte; dette er et veldig stort minus. I mellomtiden har instrumentet gått ut av produksjon, slik at det ikke lenger kan kjøpes som nytt; noe konsertpiano er dette overhodet ikke, men fungerer greit til øving og innspilling av sangidéer.

yamaha-v80.thumb.jpg.52873b8372ceaf913e7c02d973a6da4f.jpg

Så skrivehastighet i USB-porten og gode tangenter var noe jeg var oppmerksom på da jeg så meg om etter et bedre instrument, og en venn av meg som jeg tidligere hadde spilt i gruppe med, som også hadde begynt å spille piano, anbefalte Yamaha P-515 som han hadde kjøpt selv, og som jeg bestilte i en nettbutikk ifjor like før Norge ble stengt ned. Har ikke spilt så mye på dette pianoet da jeg ikke har bestemt meg for hvilken krakk jeg skal kjøpe, men tangentene er av tre og en drøm å spille på, og USB-porten for minnepenn støtter USB 2; det eneste minuset jeg har fått øye på hittil, er at lyden får lavt volum dersom jeg konverterer en sang i MIDI til WAV, men dette er til å leve med. Det praktiske klikkhjulet jeg har på synthesizeren er også noe jeg savner.

Stoler på Yamahas kvalitet, og ettersom pianoet veier sitt og derfor ikke er enkelt å sende i Posten, regner jeg med at det kommer til å fungere problemfritt de neste årene, slik at det ikke blir nødvendig å bruke reklamasjonsretten. Prisen er ikke den laveste da det nå koster 16.000, men man får et kvalitetsinstrument man kan ha glede av lenge, og ønsker man å satse mer på spillingen etter å ha spilt en stund, er dette ingen bortkastet investering.

yamaha-p-515.jpg.4030ad3b7772c9a480d5d60df0747112.jpg

Når det gjelder pakkene som tilbys, vet jeg ikke om dette egentlig er så lurt da tilbehøret man får, ikke er det beste, og stativet kan gå i stykker - pianostativet de hadde på biblioteket, gjorde i alle fall det, så for min del har jeg kjøpt et stativ til rundt tusenlappen, men av god kvalitet.

Uansett håper jeg du finner et instrument du kan få god bruk for, og lykke til med musikken ...!

- Brian smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

Endret av - Brian
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...