AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Hei, jeg lurer på om noen som har fått startlån fra Husbanken kan svare meg på dette: Jeg har fått en finansieringsramme på beløp X som inkluderer egenkapital. Det jeg lurer på er om hvis jeg kjøper en leilighet som koster mindre enn beløp X, får jeg da mindre penger fra Husbanken og må bruke like mye i egenkapital som jeg har registrert at jeg har eller får jeg det samme fra Husbanken sånn at jeg kan bruke noe av egenkapitalen til oppussing og nye møbler istedet for til bolig siden boligen koster mindre enn finansieringsrammen som er innvilget? Jeg sliter med å finne en billig nok bolig til den finansieringssummen jeg har fått innvilget så vurderer å nå se etter oppussingsprosjekter, men vil jo fremdeles være avhengig av samme sum slik at jeg får råd til å pusse opp (egenkapitalen jeg har er nok til dette ) Anonymkode: 7b310...41c
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #2 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hei, jeg lurer på om noen som har fått startlån fra Husbanken kan svare meg på dette: Jeg har fått en finansieringsramme på beløp X som inkluderer egenkapital. Det jeg lurer på er om hvis jeg kjøper en leilighet som koster mindre enn beløp X, får jeg da mindre penger fra Husbanken og må bruke like mye i egenkapital som jeg har registrert at jeg har eller får jeg det samme fra Husbanken sånn at jeg kan bruke noe av egenkapitalen til oppussing og nye møbler istedet for til bolig siden boligen koster mindre enn finansieringsrammen som er innvilget? Jeg sliter med å finne en billig nok bolig til den finansieringssummen jeg har fått innvilget så vurderer å nå se etter oppussingsprosjekter, men vil jo fremdeles være avhengig av samme sum slik at jeg får råd til å pusse opp (egenkapitalen jeg har er nok til dette ) Anonymkode: 7b310...41c Kommer an på velviljen til banken, det går an å høre med dem. Selv fikk vi (for 10 år siden) kjøpe bolig til 1.150.000 og låne tilsammen 1.300.000 sånn at vi fikk pusset opp osv. Men vi hadde egentlig mulighet til å få høyere lån enn det, så vårt lånebeløp var mindre enn hva vi hadde råd til. Altså, vi kunne låne langt mer. Men det var det huset vi gikk for, da vi håpet at med oppussing osv ville det selges for høyere pris. Men vi hadde ikke egenkapital i det hele tatt. Som sagt, prøv å høre med banken. Så lenge du legger inn minsteandel av egenkapital _tror_ jeg det skal gå an.. Anonymkode: 2ad1a...84d
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #3 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Kommer an på velviljen til banken, det går an å høre med dem. Selv fikk vi (for 10 år siden) kjøpe bolig til 1.150.000 og låne tilsammen 1.300.000 sånn at vi fikk pusset opp osv. Men vi hadde egentlig mulighet til å få høyere lån enn det, så vårt lånebeløp var mindre enn hva vi hadde råd til. Altså, vi kunne låne langt mer. Men det var det huset vi gikk for, da vi håpet at med oppussing osv ville det selges for høyere pris. Men vi hadde ikke egenkapital i det hele tatt. Som sagt, prøv å høre med banken. Så lenge du legger inn minsteandel av egenkapital _tror_ jeg det skal gå an.. Anonymkode: 2ad1a...84d Takk for svar Hva mener du med legge inn minsteandel av egenkapital? Jeg har fått innvilget startlån og fått et finansieringsbevis som jeg kan bruke i budrunder osv. Finansieringsbeviset tilsvarer lånesum fra husbanken+innmeldt egenkapital I utgangspunktet kan jeg kjøpe for hele denne samlede summen, men blir usikker når det er oppussingsprosjekt, om det er tillatt å kjøpe det siden husbanken skriver at summen skal dekke en "nøktern bolig". Det jeg er redd for er at de enten sier nei fordi det er oppussingsprosjekt (kun TG 2, ikke TG 3) eller at de sier at siden leiligheten kostet mindre enn finansieringssummen jeg har fått innvilget så vil jeg få mindre i lån, at de mener at egenkapitalen skal brukes hele av uansett til bolig, og nekter meg å bruke egenkapitalen på å pusse opp? Håper ikke det er for krunglete forklart. Anonymkode: 7b310...41c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #4 Skrevet 11. november 2021 Har noen fler noe info? Anonymkode: 7b310...41c
AnonymBruker Skrevet 11. november 2021 #5 Skrevet 11. november 2021 Vi fikk huslån i husbanken; vi hadde litt i EK, og fikk 3.4 milioner i lån. endte opp med å kjøpe bolig for 3.1. Vi spurte pent om vi fikk bruke resterende sum/EK for å pusse opp bolig men det var ikke et alternativ. Pengene vi ikke fikk bruk for måtte gå til noen andre. Lånet dekket da altså KUN bolig, og boligen måtte godkjennes av husbanken (måtte kunne flytte inn uten at det var store oppussingsbehov som gjorde boligen ubeboelig). Anonymkode: 90a24...cdc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå