Gå til innhold

Vanlig at en 11-åring bryr seg veldig mye i

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en jente på 11 som i det sidt har begynt å interessere seg en del for interiør og har fått seg noen klare meninger om hvordan hun ønsker rommet hennes skal se ut. Nå har ikke vi mulighet til å pusse opp sp veldig, men har foreslått at vi kan male rommet. Men hun er ikke fornøyd med det.. det er panel på veggene og hun har sett for seg slette gipsvegger med lyse farger. Det er ikke tipp topp moderne på hennes rom, langt ifra, men det er heller ikke stygt. Og det fungerer jo som det skal. Vi har heller ikke nyoppusset rom. Vårt rom skulle også virkelig hatt seg et løft, men vi har ikke økonomi til det akkurat nå. Verken vårt rom eller hennes. 

Jeg synes forventningene hennes er alt for høye. Ihvertfsll når hun reagerer med sterk misnøye når vi forteller at hun må leve med veggpanel og teppegulv en liten stund til. Hun ser for seg en viss stil da som hun vil ha. Og alle venninnene hennes har visstnok store nyoppussede rom. Så hun vil jo sikkert ha det samme som dem. Hun spiller også mye Sims for tiden, som kanskje har vært med på å få frem interiørinteressen hennes. Men nå er altås alt galt på rommet.. gulvet, veggene, klesskapet, det er ikke spotter i taket, fargen på veggen er feil, gardinen er utdaterte, og hun nekter å ha på visse dynetrekk fordi de synes hun ikke er pene nok. Hun har også begynt å bru seg veldig om hvordan klærne hennes ser ut, noe som jo følger alderen. Så det er jo greit.
Men synes hun er noe storforlangende når det gjelder hvordan huset vårt ser ut? Eller? Er det vanlig å legge seg borti slike ting når man er 11 år? Jeg gjorde ihvertfall ikke det før jeg var ung voksen. Hun sier også nå plutselig at stua og sofaen er stygg, og at det er for lite moderne her. Snakker jeg og samboer om oppussing så er hun veldig rask til å legge seg borti og ha sterke meninger om hvordan ting bør se ut her hjemme. Som altså ikke er hennes soverom. 

er dette vanlig? Kanskje dumt spm, men jeg har ikke hatt tenåring før 😳

Anonymkode: a355b...ad4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager overskriften… skulle stå «er det vanlig at en 11-åring bryr seg veldig om interiør?» 

jeg kom visst borti send-knappen litt tidlig 😬

Skrevet

Tror ikke det er så veldig vanlig. Jeg brydde meg ikke om sånt da jeg var 11 år. Men husker at datteren til veninnen min protesterte veldig på at de skulle pusse opp badet.  Hun var fem år.

Anonymkode: d4ebd...ccc

• Liker 1
Skrevet

Alt er like vanlig, som uvanlig. Barn er ulike, og de interesserer seg for ulike ting
Derimot den «alle har det», er lite sansynlig. Det betyr som regel at ett par har det. 
Dog er dagens 11 åringer på god fart mot tenåringers uregjerlige fase.. så hang on, its gonna be a pumpy ride..

Anonymkode: 78d8e...f54

• Liker 4
Skrevet

Allurat det samme med 11-åringen her i huset. Plutselig kjempestort behov for å skifte ut møbler og tekstiler på soverommet, og hun har i tillegg sterke meninger om i interiøret i resten av huset også. Og i følge henne har selvfølgelig alle venninnene mye større og flottere rom (og finere klær og bedre hus, mobiltelefoner, og ferieplaner 😳).

Anonymkode: 051b6...bd7

• Liker 4
Skrevet

Høres ut som om dere foreldre må realitetsorienterer henne. Hun trenger å lære verdien av penger. Hvor mye må hun jobbe for å få råd til et spann maling, kontra hvor mye hun må jobbe for å få råd til Instagram-rommet hun ønsker seg. 
Ta henne med i butikken og snakk om priser på matvarer og andre nødvendige varer. 
Snakk om at andre mennesker har en annen økonomi enn dere, noen har mer penger å bruke mens andre har betydelig mindre.
Snakk om hvilke verdier deres familie setter pris på. Er fasade viktigere enn personlighet. Diskuter gjerne eksempler sammen. 

Anonymkode: bac69...051

• Liker 19
Skrevet

Får hun ukepenger? Fortell hva nytt klikkgulv koster, kanskje hun ombestemmer seg 😅

Anonymkode: 32ceb...5c1

• Liker 3
Skrevet

Høres ut som hun (og vi) må realitetsorientere dere. Teppegulv? 
Til ditt spørsmål: Ja, det er veldig normalt. Det betyr ikke at dere må totalrenovere huset, men snakk med dattera di. 

Anonymkode: 9ee19...b76

• Liker 3
Skrevet

Vet ikke om det er vanlig, tror egentlig ikke det. Men hun kommer sikkert til å få et kreativt yrke🥰

Anonymkode: 4a612...7dd

• Liker 1
Skrevet

En 11 åring er ikke tenåring

Anonymkode: 3f426...d55

• Liker 3
Skrevet

Jeg har en 12årig gutt som er opptatt av hvordan rommet hans skal se ut,utenom rydding. Før det , 10-11 var han bare misfornøyd men nå vet han hvordan han vil ha det. Plukker ut interiør,farger osv så er ikke så unormalt vil jeg si

Anonymkode: 04974...963

• Liker 1
Skrevet

Har en fersk 12-åring som for et halvt år siden ville gjøre om på rommet.  Hadde ikke lyst til å legge nytt gulv, så vi malte likegodt det gamle laninatgulvet som hadde gulnet litt i en lys gråfarge. Støv synes kanskje bedre, men rommet ble mye lysere.   Vi fant også noen billige kule grafiske gardiner å henge fra taket bak sengen for å «skjule» hvor kjedelig veggen var.  Vi malte også en vegg i en annen farge. Brukte langt under 1000kr for det som ble en ganske stor makeover.  I tillegg ommøblerte vi på rommet.   Hun spilte også mye Sims i denne perioden. 

Anonymkode: beccc...101

• Liker 2
Skrevet

Så leit når barn blir så påvirket av sosiale media. Alt skal se ut på en spesiell måte, det skal være overfladisk; man skal late som at man er vellykket, man skal late som at man har mye penger, man skal late som at penger ikke betyr noe, man skal ha de "rette" logoene på klær, sminke osv

Selvfølgelig kan hun ikke diktere hva dere skal gjøre. Hun burde være takknemlig for det hun har. Det er hun som er barnet og dere de voksne.

Anonymkode: 41080...274

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har en jente på 11 som i det sidt har begynt å interessere seg en del for interiør og har fått seg noen klare meninger om hvordan hun ønsker rommet hennes skal se ut. Nå har ikke vi mulighet til å pusse opp sp veldig, men har foreslått at vi kan male rommet. Men hun er ikke fornøyd med det.. det er panel på veggene og hun har sett for seg slette gipsvegger med lyse farger. Det er ikke tipp topp moderne på hennes rom, langt ifra, men det er heller ikke stygt. Og det fungerer jo som det skal. Vi har heller ikke nyoppusset rom. Vårt rom skulle også virkelig hatt seg et løft, men vi har ikke økonomi til det akkurat nå. Verken vårt rom eller hennes. 

Jeg synes forventningene hennes er alt for høye. Ihvertfsll når hun reagerer med sterk misnøye når vi forteller at hun må leve med veggpanel og teppegulv en liten stund til. Hun ser for seg en viss stil da som hun vil ha. Og alle venninnene hennes har visstnok store nyoppussede rom. Så hun vil jo sikkert ha det samme som dem. Hun spiller også mye Sims for tiden, som kanskje har vært med på å få frem interiørinteressen hennes. Men nå er altås alt galt på rommet.. gulvet, veggene, klesskapet, det er ikke spotter i taket, fargen på veggen er feil, gardinen er utdaterte, og hun nekter å ha på visse dynetrekk fordi de synes hun ikke er pene nok. Hun har også begynt å bru seg veldig om hvordan klærne hennes ser ut, noe som jo følger alderen. Så det er jo greit.
Men synes hun er noe storforlangende når det gjelder hvordan huset vårt ser ut? Eller? Er det vanlig å legge seg borti slike ting når man er 11 år? Jeg gjorde ihvertfall ikke det før jeg var ung voksen. Hun sier også nå plutselig at stua og sofaen er stygg, og at det er for lite moderne her. Snakker jeg og samboer om oppussing så er hun veldig rask til å legge seg borti og ha sterke meninger om hvordan ting bør se ut her hjemme. Som altså ikke er hennes soverom. 

er dette vanlig? Kanskje dumt spm, men jeg har ikke hatt tenåring før 😳

Jeg var slik og var også veldig pirkete i hvordan alt var lagt opp, ordna overalt. Jeg brettet alltid klærne mine på nytt etter mamma hadde lagt de i skapet. Jeg vasket ofte og mye på eget rom, fra jeg var 12 tok jeg ansvar for vask av egne klær. 

Husker jeg ikke likte mine foreldre sin stil i det hele tatt, men først når jeg hadde egen bolig at jeg fikk ordnet ting som jeg ville. 

Jeg ble ikke påvirket av mine venner, for de hadde det som oss, jeg hadde bare slike meninger selv. 

Anonymkode: f0caf...dc3

• Liker 2
Skrevet

Hadde også protestert om jeg hadde vegg-til-vegg-teppe… Grøss

• Liker 9
Skrevet

Tenker det fint går an å snakke med en 11-åring om penger, og at man ikke kan få alt man ønsker seg. Tilbudet om å male syns jeg er fint, ønsker hun seg annet sengetøy, dekor e.l. så kan hun ønske seg det til jul eller bursdag. Men vegg-til-veggteppe hører ingensteds hjemme i 2021, så det syns jeg faktisk dere bør bytte ut. Billigste laminaten på coop obs er 110 kr pr kvm, så har hun et rom på 10-12 kvm koster det ikke så alt for mye. Kommer jo litt småplukk i tillegg, men under 2000 bør være mulig. Evt så kan jo det være julegaven til henne fra dere. 

Anonymkode: 47289...cfc

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor ikke bare si at hun selv må betale for nye møbler og maling ol hvis hun ønsker å endre noe. Hun har et brukbart rom og resten er bare ekstrating. 
Nå er det jo snart jul og hun kan ønske seg interiørting eller penger som skal gå til maling ol. 

Anonymkode: bf254...ab5

• Liker 2
Skrevet

Er nok like vanlig som uvanlig. 
kan tenke meg hun blir inspirert på tiltok eller andre influensere. 

Anonymkode: bc9e2...457

Skrevet

Jeg synes egentlig ikke det høres så unormalt ut, er tante til 4 jenter i den alderen (fra litt yngre, til litt eldre). 

Det er jo faktisk ikke mange som har panel og vegg-til-vegg teppe nå i dag. Så det er nok reelt at hun føler at rommet hennes er umoderne sammenlignet med venninners rom. Huset jeg vokste opp i er vel over 30 år gammelt og der var det tapet på veggene i allefall.  Jeg husker jeg hadde vegg-til-vegg teppe når jeg var liten, men det er altså 30 år siden. Og dette er fjernet siden den gang (for kanskje 20 år siden). 

Men nå er det snart jul, hun kan jo ønske seg ting til rommet? Pult, sminkebord, seng, sengetøy, pynteputer og pyntegjenstander, bilder, gardiner, speil, lampe osv. Og så er det uansett under et år til beste bursdag? Så kan hun ønske seg ting da også. 

Å male et rom går relativt kjapt og koster ikke all verdens, men det gjør en stor forskjell! Er jo veldig in med beige-toner nå, det er på en måte det nye hvite. Ta med fargeprøver(lapper) og la henne velge. Så kan hun feks få noen penger å kjøpe litt nytt til rommet for når det er malt. Mye kult og fint på jysk og søstrene grene for eksempel, til en billig penge! Mye i samme stil som dyrt interiør. Og siden hun har interesse og egne meninger ble hun få plukke ut noen ting selv. 

Selvfølgelig skal man ikke totalrenovere og gjøre seg blakk, men man får gjort mye for en liten sum. Og datteren din vil sette pris på at du møter henne med forståelse og prøver å imøtekomme noen av ønskene hennes. Hun føler jo på dette, for henne er det ekte. Så ta en prat med henne :) Om det er vanlig vet jeg ikke, men definitivt ikke uvanlig. Interiør er jo mye mer i vinden nå, enn for bare 15-20 år siden. 

Anonymkode: 4b409...54a

• Liker 5
Skrevet

Trur det er ganske vanlig. Begge mine jenter har fått ny farge på romma sine for å matche med det som er moderne no. Og dei er veldig obs på at vi er "dei einaste" som ikkje har pussa opp stue og kjøkken på mange år. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...