Gå til innhold

Gave bryllup i utlandet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er veldig usikre på hva vi skal gjøre med gave i et bryllup vi skal i til sommeren. Vi er ganske gode venner med brudeparet. Vi giftet oss selv for noen år siden og dette paret måtte da «reise» hjem for å delta i bryllupet. De bor et annet sted i landet. Men begge har familie og venner her. Dette koster jo penger også. Men de bodde jo gratis med familie her etc. og var her noen dager når de først reiste hit. 
 

Nå har de bestemt seg for å ha bryllupet utenlands, ikke i nærheten av noe venner eller familie. Dette innebærer at vi må korte ned på bryllupsreisen vår + mye ekstrautgifter for å kunne delta i bryllupet i det hele tatt. Overnatting, mat, reise osv. Det er ikke en lang reise men grovt regnet ekstrautgifter på rundt  5000,- for oss to. 

Vi er jo veldig glad i de og skal selvfølgelig prioritere å få vært med på bryllupet. Men hva gjør vi med gave? Vi har egentlig ikke råd til å gi noe gave i tillegg. Må man gi gave, noen som har tips til noe rimelig vi kan gi istedet uten å virke kjipe? 

De er veldig opptatt av materielle ting, så redd vi vil fremstå som veldig kjip om vi ikke gir noe gave. 

Anonymkode: 6bd8d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde ikke gitt en krone i gave dersom bryllupet medfører ekstrautgifter på 5000 kr. Da har jo dere i teorien gitt en gave på 5000 kr? Det er virkelig mer enn nok. Jeg synes ikke man kan forvente gaver dersom man velger å ha et bryllup i utlandet. Synes faktisk det er ganske så egoistisk å gjøre det slik 😅 De forventer da at gjestene (trolig) tar ut feriedager, betaler flyreise, hotellopphold, transport fra hotell til bryllup, mat osv. Det er ganske mye penger å bruke bare for at noen skal gifte seg. 

Anonymkode: 858ff...136

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde ikke gitt en krone i gave dersom bryllupet medfører ekstrautgifter på 5000 kr. Da har jo dere i teorien gitt en gave på 5000 kr? Det er virkelig mer enn nok. Jeg synes ikke man kan forvente gaver dersom man velger å ha et bryllup i utlandet. Synes faktisk det er ganske så egoistisk å gjøre det slik 😅 De forventer da at gjestene (trolig) tar ut feriedager, betaler flyreise, hotellopphold, transport fra hotell til bryllup, mat osv. Det er ganske mye penger å bruke bare for at noen skal gifte seg. 

Anonymkode: 858ff...136

Takk for svar! Er jo litt slik vi også tenker. Bare redd for å virke kjip. 

Anonymkode: 6bd8d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i en del slike bryllup. Det er vanlig å gi gave, med mindre brudeparet understreker i invitasjonen at det er gave nok at man kommer. Og selv da dukker man opp med gave. Blir det for dyrt dropper man heller turen. 

Anonymkode: 46206...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Har vært i en del slike bryllup. Det er vanlig å gi gave, med mindre brudeparet understreker i invitasjonen at det er gave nok at man kommer. Og selv da dukker man opp med gave. Blir det for dyrt dropper man heller turen. 

Anonymkode: 46206...fc8

Dette jeg er redd for! Dropper vi turen mister vi de som venner. Så mulig vi bare må punge ut med penger til gave også da! 
 

Anonymkode: 6bd8d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ikke ut som venner verdt å beholde...

Anonymkode: 49010...3b4

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis bryllup+gave er for stor en økonomisk belastning ville jeg ganske enkelt takke nei. Men ville nok gi gave likevel. 

Anonymkode: aa69c...30b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvis bryllup+gave er for stor en økonomisk belastning ville jeg ganske enkelt takke nei. Men ville nok gi gave likevel. 

Anonymkode: aa69c...30b

TS må ut med 5000 kr for å komme i bryllupet. Tenker du ikke at det er mer enn nok? Hvor mye pleier du å gi i bryllupsgave? 

Anonymkode: 858ff...136

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i samme situasjon, bortsettfra at det kostet oss mye mer enn 5000 ekstra å komme dit. I tillegg var brylluppsmiddagen på restaurant hvor hver betalte det de åt. (Tror dette må være vanlig i dette landet, for har aldri opplevd det før eller siden).

Gave var forventet, så vi lette blant tilbud i ukene før og fant en fin ting i litt rimeligere prisklasse enn ved tilsvarende bryllup i Norge.

Anonymkode: 1ec36...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i flere bryllup utenlands og det er vanlig at de eksplisitt sier de ikke forventer gave hvis man kommer reisende fra andre land. Har dessverre også vært i utenlandsbryllup der dette ikke ble nevnt og de forventet gave. Det ble et veldig dyrt opphold for oss med hotell, flybilletter, betaling av alkohol, gave og bidrag til maten i bryllupet.

Anonymkode: a6761...e46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det ikke er innafor å forvente gave når man velger å holde bryllup i utlandet.  

Anonymkode: 21352...3a4

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

TS må ut med 5000 kr for å komme i bryllupet. Tenker du ikke at det er mer enn nok? Hvor mye pleier du å gi i bryllupsgave? 

Anonymkode: 858ff...136

Hæ? Jeg ville takke nei til å delta i bryllupet, men likevel gi bryllupsgave (500+kr ish) hvis brudeparet var genuine venner av meg/oss.  

Anonymkode: aa69c...30b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar fra alle. Synes det er så rart at mange foreslår å droppe bryllupet, men gi gave. Hadde det vært mitt bryllup hadde det betydd mye mer om gjestene kom i bryllupet enn om de ga gave. Vi noterte ned gaver fra gjestene i en bok i vårt bryllup, men sjekket jo ikke den opp mot gjestelisten. Så, vi har jo ikke «sjekket» om alle faktisk ga gave til oss heller og kunne egentlig ikke brydd oss. Det viktigste for oss var at gjestene kom og hadde en flott dag sammen med oss. Vi får forhøre oss litt med andre herfra som skal i bryllupet og se om vi finner noe spennende på tilbud frem mot bryllupet. 
TS 

Anonymkode: 6bd8d...45a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva fikk dere av dem i gave, da?

Og hvis det er gode venner, er det vel mulig å snakke med dem om forventningene deres? Og kanskje har de tips til rimelig overnatting? Da jeg giftet meg i utlandet (mens jeg bodde der), fikk jeg låne leiligheten til ei venninne og skaffet gjester som behøvde det, gratis overnatting.

Anonymkode: 8af51...8f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva fikk dere av dem i gave, da?

Og hvis det er gode venner, er det vel mulig å snakke med dem om forventningene deres? Og kanskje har de tips til rimelig overnatting? Da jeg giftet meg i utlandet (mens jeg bodde der), fikk jeg låne leiligheten til ei venninne og skaffet gjester som behøvde det, gratis overnatting.

Anonymkode: 8af51...8f5

Vi fikk 1000,- fra de i gave. Det skal være på et «slott» og alle gjestene skal bo på slottet. Det koster en sum per pers i dobbeltrom med frokost. Dette må vi som gjester dekke selv. Så må vi i tillegg stå for lunsj/mellommåltid selv. «Slottet» ligger slik vi forstår det langt unna noe sentrum. Middag er inkludert i bryllupet og noe drikke i alle fall. Usikker på om det er åpen bar. Bryllupet er over en hel helg. Men ja, mulig vi bare må snakke med de og høre. 
TS

Anonymkode: 6bd8d...45a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi giftet oss i utlandet, og alle ga gaver. Men det var ikke alltid dyre gaver, noen ga noe kjøkkenutstyr som kostet mindre enn 200kr. Men den billigste og mest udugelige gaven kom fra noen som ikke trengte å reise men som bodde der vi giftet oss. 
Det er nok mest symbolikken som teller, tenk praktisk men smått. Er det billigere å kjøpe gaven i landet de gifter seg i ? Norge er tross alt ett dyrt land generelt! 

Anonymkode: 5d900...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare glem bryllup, dete hele høres ut som unødvendig stress! 

Om magefølelsen din sier at dette ikke kjennes riktig, så si bare nei takk, på grunn av en objektivt koronasituasjonshelhetsvurdering. Gamma variant på vei, hvilken som helst kvalifisert spådame kan sikkert bekrefte med tarot kort! 😼

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at deres tid og reise er nok gave :)

Vi vurderte å dra utenlands en stund, og da var planen å si at ingen måtte gi oss gave, at de kom ville være mer enn nok. 

 

Anonymkode: 01913...8a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har skamvett så skriver de på invitasjonen at de ikke ønsker gaver.  Det gjorde vi.  Kunne ikke ramle meg inn å legge ut ønskeliste når folk betalte så mye for å komme i vårt bryllup!

Anonymkode: 2adb9...c84

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Vi giftet oss i utlandet, og alle ga gaver. Men det var ikke alltid dyre gaver, noen ga noe kjøkkenutstyr som kostet mindre enn 200kr. Men den billigste og mest udugelige gaven kom fra noen som ikke trengte å reise men som bodde der vi giftet oss. 
Det er nok mest symbolikken som teller, tenk praktisk men smått. Er det billigere å kjøpe gaven i landet de gifter seg i ? Norge er tross alt ett dyrt land generelt! 

Anonymkode: 5d900...862

Ba dere om gaver da eller? 

Anonymkode: 21352...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...