Gå til innhold

Gravid 3 mnd etter fødsel og ryggen min tar knekken på meg.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp funnet ut at jeg er gravid, 3 mnd etter fødsel. Det var uplanlagt, men tenkte at jeg skulle stå i det. Men ryggen min er forferdelig vond.. den er varm og verker. Hadde vondt forrige svangerskap og, men ikke som dette. Og det er bare uke 5.. er dette vanlig? Går det over eller vil det være sånn i 9 mnd? I så fall vet jeg ikke om jeg klarer å stå i dette. 

Anonymkode: 2a9dd...a19

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan klarte du å bli uplanlagt gravid, trodde du ikke du kunne bli gravid så tidlig etter fødselen, eller?😅 

Tilbake til spørsmålet ditt, tror nok ikke frøet veier nok til å gi deg ryggsmerter enda, så kan jo hende det er noe som går over :) 

Anonymkode: 364af...0d1

• Liker 1
Skrevet

Hvor i ryggen er det du har vondt? 

Ville tatt turen til fysioterapeut og forhørt meg om det er noe som kan hjelpe :)

Anonymkode: 329a1...2cb

• Liker 1
Skrevet

Fysioterapi eller en skikkelig kiropraktor. Jeg fikk god hjelp av kiropraktor som både masserte, benyttet nåler og mobilisering av vonde ledd. 

• Liker 2
Skrevet

Ikke gitt det er graviditeten i seg selv nå. Jeg hadde mye vondt i ryggen første månedene etter fødsel. Plutselig er den tunge magen borte, bevegelsene og løftene blir annerledes. Det er gjerne mye stillesitting under amming/mating. Anspent soving. Bæring, byssing, vugging. 
Jeg ville gått til fysioterapeut eller kiropraktor. La de observere bevegelsesmønsteret ditt og kroppsholdningen. Se om noe ligger der. Få hjelp til øvelser, trening og evt behandling. 

• Liker 2
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan klarte du å bli uplanlagt gravid, trodde du ikke du kunne bli gravid så tidlig etter fødselen, eller?😅 

Tilbake til spørsmålet ditt, tror nok ikke frøet veier nok til å gi deg ryggsmerter enda, så kan jo hende det er noe som går over :) 

Det er veldig mange måter å bli uplanlagt gravid på, og strengt tatt ikke noe du har noe med. 

Og til info, så fikk jeg selv beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid så lenge jeg fullammet og at det var funksjonell prevensjon i seks måneder (av jordmor og lege på barsel). 

Anonymkode: bd4bb...059

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er veldig mange måter å bli uplanlagt gravid på, og strengt tatt ikke noe du har noe med. 

Og til info, så fikk jeg selv beskjed om at jeg ikke kunne bli gravid så lenge jeg fullammet og at det var funksjonell prevensjon i seks måneder (av jordmor og lege på barsel). 

Oi, der har de gitt deg dårlig info. Trodde de hadde sluttet å si dette, nettopp fordi det for mange ikke er sikkert nok.

Anonymkode: 329a1...2cb

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Men dette Er jo bare Tøv. Nekter å tro de sa dette. De sa kanskje at sjansen var mindre. Legene har jo prevensjon som omtrent eneste tema på seks ukers kontrollen..

Anonymkode: e0392...95f

• Liker 4
Skrevet

Lege her.

Fullamming er overhodet ikke noe sikkert prevensjonsmiddel, så hvis man virkelig ikke ønsker en graviditet så tett etter fødsel, så anbefales det å begynne på prevensjon med en gang man er seksuelt aktiv igjen.

Anonymkode: 0f71c...8e9

• Liker 5
Skrevet

Jeg ble planlagt gravid 6 måneder etter fødsel. Hadde ingen bekkenplager med første barn. Men med andre barnet merket jeg det ila bare et par uker etter positiv test. Hadde store plager/smerter resten av svangerskapet, mest sannsynlig fordi kroppen ikke hadde fått samlet seg helt etter fødsel, pluss hormoner som fører til bekkenløsning - og dermed også bekkenplager for noen. Jeg hadde god nytte av fysio - både behandlinger og for å få kunnskap om hva som gjør slike plager verre/unngå triggere. Klarte nesten ikke gå da jeg startet med fysio ca uke 30, men ble mye bedre ila svangerskapet. Ingen senplager etter fødsel nr 2 :) Er gravid igjen med nr 3 nå, termin nesten 5 år etter andremann. Bekkenplager denne gangen også, men kom ikke så tidlig som den gangen jeg ble gravid så tett etter fødsel. Lykke til ❤️ 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tull, ingen leger/jordmødre sier dette😅 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Lege her.

Fullamming er overhodet ikke noe sikkert prevensjonsmiddel, så hvis man virkelig ikke ønsker en graviditet så tett etter fødsel, så anbefales det å begynne på prevensjon med en gang man er seksuelt aktiv igjen.

Anonymkode: 0f71c...8e9

Og som lege burde du vel klare å svare på spørsmålet i hovedinnlegget. Du lærte vel å lytte til pasientens problemer og ikke bare overkjøre dem med annet faglig vissvass?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...