Gå til innhold

Dårlige norske krimforfattere

Ciara

Anbefalte innlegg

Disse to damene er utrolig populære, men jeg synes de er ufattelig kjedelige. Dårlig språk har de også. Hva er det egentlig som skal være så bra med bøkene deres?

Da jeg leste Nattsøsteren skjønte jeg helt fra begynnelsen hvem som var morderen. I Svarte sekunder av Fossum fikk hele historien en ordentlig dårlig vri (jeg bør vel ikke avsløre den her?). Jeg er så utrolig lite imponert.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det samme har jeg lurt på.. Har av ren desperasjon lest noen av bøkene deres, gjerne på påskefjellet, og jeg blir alltid fascinert over hvor middelmådige de er. Personene i bøkene er altfor ensidig, beskrivelsene er svulstige og handlingen er ofte så usannsynlig at du kan gjette handlingen ved å tenke på hva det er _minst_ sannsynlighet for at skal skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest noe av Karin Fossum, og heller ikke mye annen krim, men Cato Isaksen-bøkene til Unni Lindell elsker jeg! Fordi de fenger fra side 1, er spennende og stort sett har overraskende poeng (bortsett fra kanskje Nattsøsteren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker veldig godt Konrad Sejer (ser jo selvfølgelig for meg Bjørn Sundquist) , men jeg skal være enig i at historiene til Karin Fossum ofte er lite fengende, tar litt tid før noe skjer liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest Karin Fossum, men Unni Lindell har jeg lest én bok av for noen år siden. Etter at den fikk sekser på terningen leste jeg Slangebæreren. Etter den og et par bøker av Anne Holt har jeg holt meg unna norske krimforfattere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har likt de fleste bøkene til både Karin Fossum og Unni Lindell. Selvfølgelig er ikke alle like bra, men det kan man vel ikke forvente. Jeg syns de har vært spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Syns Unni Lindell sine bøke er helt ok. Det er ikke noen høy standard-litteratur.

Men det fenger, er spennende og enkelt å lese, og det tror jeg er en del av grunnen til at bøkene er så populære, at de er enkle å lese, du trenger ikke konsentrere deg noe når du leser.

Det er det folk vil ha, bare se så populær Mary Higgins Clark er feks.

Jo Nesbø er genial

:Nikke: det er jeg så helt enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes også Unni Lindell er elendig krimforfatter. Har dessverre etpar bøker i hylla, og jeg gremmes over det. Bøkene er altfor enkle og lette, etter min smak. De er jo ferdiglest på en dag.

Endret av Xavia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk ikke lest noe av Unni Lindell, så henne kan jeg ikke uttale meg om, men de andre "norske krimdronningene" :roll: , Fossum og Holt.... grøss og gru. Og for å være helt ærlig skjønner jeg ikke helt begeistringen for Jo Nesbø heller, jeg har lest et par bøker av ham, men de fenget meg aldri.

Den absolutt beste norske krimforfatteren er etter min mening Gert Nygårdshaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Liker både Karin Fossum og Unni Lindell, jeg. Ikke alt like bra, naturligvis, men holder en knapp på Karin Fossum.

Synes ikke Jo Nesbø er noe geni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det ikke mange som var helt enige..... :ler:

Selv syns jeg Unn Lindell sine bøker er helt greie, hvis man ser på de som det de er: Helt enkel krim der man leser kun for å lese, ikke for å få spenning eller lære noe.

Har ikke lest noe av Karin Fossum, så der kan jeg ikke uttale meg.

Anne Holt, derimot syns jeg er helt forferdelig. Tenker alltid på gamle, norske filmer når jeg leser om hovedpersonen........ Om å banne minst en gang pr. side og helst bruke vulgært, direkte språk for at det skal bli så tøft som mulig...... Fenger ikke meg.

Er helt enig om at Jo Nesbø er genial, da!

(Men helst leser jeg engelsk krim og Elisabeth George.......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er også enig i at Anne Holt er veldig dårlig!

Men så er jeg utrolig enig i at Gert Nygårdshaug, Elizabeth George og Jo Nesbø er veldig flinke :) (spesielt Gert, prøver stadig å overbevise folk om at de må lese bøkene hans!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt uenig.

Lenge siden jeg har lest Lindell nå, men likte det jeg leste da iallefall.

Har lest mye av Karin Fossum og synes hun skriver kjempebra. Jeg har lest krim, romaner, noveller - alt.

Jeg kan nevne "De gales hus", "Jonas Eckel" og boken om de som har en forsvunnet datter og om sorgen de jobber seg gjennom. Novellesamlingen er også å anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De få bøkene jeg har lest av Unni Lindell har vært kjempespennende! Har akkurat kjøpt den nyeste nå, og gleder meg til å ta fatt på boken!

Karin Fossum har jeg derimot ikke lest noe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig glad i karin fossum bøkene jeg da,,

men siste boken hennes var veldig skuffendes..

unni lindell har jeg ikke lest så mye av,,,

men er ikke helt den forfatteren jeg velger først..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest mye av både Jo Nesbø og Gert Nygårdshaug også jeg. Men jeg syns ikke de skiller seg så mye fra andre krimforfattere. Men at Anne holt ikke er noe bra er jeg enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...