Gå til innhold

Ble overtallig - kan arbeidsgiver ansette ny til samme oppgaver?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobbet i en avdeling hvor jeg delte et område med en annen person.

Vi delte en ca 100% stilling i 2. Dette fremkommer av min stillingsutlysning, og jeg har dokumentert det ovenfor nærmeste leder. 

I lange perioder (år, ikke mnd) hadde jeg alt ansvar pga den andres langvarige fravær - og ledelsen ønsket at jeg overtok alt. Men ihht opprinnelige oppgaver hadde jeg altså ca 50%. 

Jeg ble gjort overtallig pga budsjettkutt, og var da sykemeldt. Jeg har nå ulønnet permisjon, og regner med at jeg til sommeren og 2 års ulønnet permisjon pga sykdom blir sagt opp/tilbud om å si opp selv.

Arbeidsgiver har forståelig nok foretatt en midlertidig ansettelse og kalt det (finner bare på noe for anonymiteten skyld) «saksbehandler barnehageopptak». 

50% av mine oppgaver var helt beviselig mine, og jeg vil anta stillingen har flere av mine tidligere oppgaver også. Oppgavene forsvant jo aldri, det var budsjettkutt ett enkeltår. 

De har nok kalt stillingen «saksbehandler barnehageopptak» fordi de ikke før virket å være helt klar over at endel av dette var mine faste oppgaver - ikke bare den andre fraværende (som ikke ble overtallig = de har lov å ansette vikar). 

Så: vet noen om det er lov å ha en overtallig - og (midlertidig og/eller fast) ansette en ny person med den overtalliges oppgaver? 

Må denne overtallige få sin faste stilling tilbakeført da - selv om man er sykemeldt? 

Jeg stusser altså IKKE på bruk av midlertidig ansettelse - men jeg lurer på om det er innenfor regelverket at den overtallige forblir overtallig når oppgavene åpenbart ikke forsvant og man dermed trengte en ny ansatt? 

Anonymkode: 969ea...323

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å si at vi begge jobbet 100%, men vi delte på «saksbehandler barnehage» oppgavene som utgjorde ca 100-150% i perioder. 

Og så hadde vi andre oppgaver utenom det. Dette i offentlig sektor. 

Skrevet

om du blir sagt opp fordi jobben din er overtallig har de ikke lov til å ansatte noen nye, men om du blir sagt opp grunnet langvarig sykdom har de lov å ansette noen nye.
om din jobb ble "overtallig", altså at de ikke har behov for din stilling, fordi du var fraværende og de så de kunne flytte disse arbeidsoppgavene over i en annen stilling, så er det omstrukturering og lovlig. Arbeidsgiver har lov å omstrukturere og flytte arbeidsoppgaver til andre stillinger for å effektivisere.

Anonymkode: 38442...31b

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 23.51):

om du blir sagt opp fordi jobben din er overtallig har de ikke lov til å ansatte noen nye, men om du blir sagt opp grunnet langvarig sykdom har de lov å ansette noen nye.
om din jobb ble "overtallig", altså at de ikke har behov for din stilling, fordi du var fraværende og de så de kunne flytte disse arbeidsoppgavene over i en annen stilling, så er det omstrukturering og lovlig. Arbeidsgiver har lov å omstrukturere og flytte arbeidsoppgaver til andre stillinger for å effektivisere.

Anonymkode: 38442...31b

Ja, det visste jeg :) 

Saken slik den er nå - er at jeg ikke ble oppsagt, jeg ble gjort overtallig av budsjettårsaker.

Jeg er ikke oppsagt enda, er fortsatt ansatt under reglement om overtallighet (i virksomheten er man ansatt i 2 år etter, og det fryses om man gjøres overtallig under sykemelding). 

De har ikke fordelt oppgavene til eksisterende ansatte, men til den nye midlertidige. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det visste jeg :) 

Saken slik den er nå - er at jeg ikke ble oppsagt, jeg ble gjort overtallig av budsjettårsaker.

Jeg er ikke oppsagt enda, er fortsatt ansatt under reglement om overtallighet (i virksomheten er man ansatt i 2 år etter, og det fryses om man gjøres overtallig under sykemelding). 

De har ikke fordelt oppgavene til eksisterende ansatte, men til den nye midlertidige. 

Men de har restrukturert, og funnet en annen måte å løse oppgavene på. Det er en stilling som nå gjør sine oppgaver, samt noen av dine. Ingen som gjør akkurat det du gjorde. Da høres det greit ut. 

Anonymkode: 3a681...b74

Skrevet

"Jeg ble gjort overtallig pga budsjettkutt, og var da sykemeldt. Jeg har nå ulønnet permisjon, og regner med at jeg til sommeren og 2 års ulønnet permisjon pga sykdom blir sagt opp/tilbud om å si opp selv."

Du har ikke vært på på jobb på to år pga sykdom og ulønnet permisjon? Og att på til forventer at arbeidsgiver ikke kan restrukturere og organisere arbeidsplassen uten å ta hensyn til deg? 

Anonymkode: 3e798...c32

• Liker 3
Skrevet

Som regel når man gjør noen overtallig så velger man de man har minst lyst å beholde uavhengig arbeidsoppgaver da det er en av de få gangene man kan kvitte seg med noen i offentlig/stat. Og der er det mye man kunne tenkt seg å kvitte seg med.

Anonymkode: 9d7d3...adb

Skrevet

Dette bør du diskutere med din tillitsvalgte eller ditt forbund TS. Der kan du få et korrekt svar basert på din situasjon. Det er ikke nok informasjon i denne tråden for å kunne gi en god vurdering, og jeg syns heller ikke at du skal dele mer personlig informasjon her. Lykke til.

Anonymkode: 02173...886

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...