AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Jeg er førstegangsgravid i uke 30 og har hatt det skikkelig tøft i det siste med mye smerter og bekymringer. Det begynte med litt bekymring rundt at jeg følte det ble mindre liv i magen. For rundt 2 uker siden ringte jeg også til føden fordi jeg da hadde kjent minimalt med liv de siste 2 dagene. Da tok de en sjekk på hjertelyd og alt var fint. Så for en uke siden ble jeg innlagt på føden grunnet akutte smerter i mage og rygg. De avviste meg først på telefonen bare fordi jeg nylig hadde vært inne på sjekk, til tross for at jeg var helt desperat for å få hjelp, men heldigvis henviste legevakten meg. Det viste seg da på sykehuset at jeg hadde blod og hvite blodceller i urinen, og de mistenkte en infeksjon. Jeg ble satt direkte på en penicillin-kur og fikk ultralyd av nyrene mine dagen etter. Der fant de ut at jeg hadde utvidet nyrebekken. De sa likevel at nyrene ikke var påvirket og at dette ikke var noe uvanlig så sent i graviditeten. Smertene fortsatte, jeg fikk smertelindring og ble overvåket i 2 dager på sykehuset. Mens jeg var innlagt slet jeg også med en ekstremt ømhet og tidvis verk inni magen. Hver gang baby beveget seg fikk jeg skikkelig vondt. Grunnen til dette klarte ikke legene å finne utav, og de var generelt usikre på akkurat hvorfor jeg hadde så forferdelig vondt. På andre dagen var smertene mer håndterlige og jeg ble sendt hjem meg beskjed å fortsette penicillin-kuren og ta kontakt ved forverring. Samme kvelden jeg kom hjem fikk jeg blod på papiret når jeg tørket meg. Etter tre tørk kom det ikke mer blod. Jeg kontaktet føden for å være på den sikre siden. De sa at jeg heller skulle ringe tilbake dersom jeg blødde mer eller fikk enda mer magesmerter enn jeg allerede har hatt de siste dagene. Etter dette har jeg også blitt skikkelig forkjøla og begynt å slite med svimmelhet som varer hele dagen, hver dag. Jeg kan ikke sitte eller stå i mer enn 20 sekunder uten å besvime. Jeg sliter også med kvalmebølger og dårlig matlyst. I tillegg har jeg begynt å få utrolig mye kynnere, de kommer hver eneste gang jeg beveger meg og ofte selv om jeg bare ligger å hviler. De fleste er bare ubehagelige, noen er litt vonde. Jeg tør ikke ringe å spørre føden mer selv om jeg føler at formen er blitt verre, og kynnerne gjør meg veldig usikker. Jeg ble så kraftig avvist før jeg ble innlagt, og er redd for at jeg ender opp med at de ikke tar noe jeg sier alvorlig fordi de synes jeg bare er hysterisk som ringer inn hele tiden. Jeg håpte derfor at det kanskje finnes noen her som har hatt lignende symptomer som har en anelse om hva det kan være? Kanskje er alt dette bare helt normale svangerskapsplager, men jeg klarer liksom ikke legge frykten for at noe er galt helt bort. Anonymkode: af3dd...10e
Lykke Li Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Ring! Det er bedre å ringe en gang for mye enn en gang for lite. Det sa jordmoren min til meg da jeg var gravid. Er du bekymret, så ringer du. Det er vondt og skaper unødvendig stress for både deg og babyen at du går rundt og er redd ❤ 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Hvis du mener du besvimer hvert 20. sekund så ringer man vel legen uansett, eller? Anonymkode: 311aa...e81
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hvis du mener du besvimer hvert 20. sekund så ringer man vel legen uansett, eller? Anonymkode: 311aa...e81 TS her. Jeg har visst ordlagt meg veldig dårlig. Det er mer at når jeg står oppreist eller sitter oppreist på en stol så svimler det for meg. Hvis jeg kan lene meg godt bak (eks i sofa) eller beveger meg, så får jeg ikke denne følelsen. Men er moderat svimmel og uvel hele dagen sånn generelt, som er slitsomt men ikke sånn at jeg er redd for å besvime hele tiden. Jeg har også lavt jernnivå, så kanskje er det bare dette som har blitt verre da jeg ikke kan bruke jerntilskudd hver dag. Anonymkode: af3dd...10e
Lykke Li Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): TS her. Jeg har visst ordlagt meg veldig dårlig. Det er mer at når jeg står oppreist eller sitter oppreist på en stol så svimler det for meg. Hvis jeg kan lene meg godt bak (eks i sofa) eller beveger meg, så får jeg ikke denne følelsen. Men er moderat svimmel og uvel hele dagen sånn generelt, som er slitsomt men ikke sånn at jeg er redd for å besvime hele tiden. Jeg har også lavt jernnivå, så kanskje er det bare dette som har blitt verre da jeg ikke kan bruke jerntilskudd hver dag. Anonymkode: af3dd...10e Hvorfor kan du ikke bruke jerntilskudd hver dag? Hvis det er pga. forstoppelse, så kan du bruke for eksempel lactulose for å unngå det. Svimmelheten kan godt ha sammenheng med jernmangel. Dersom du fortsatt har kynnere, så ville jeg ringt føden og fortalt det, at du er usikker og ønsker å få en sjekk. Ikke vær redd for å mase på de.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 Du skal ikke være redd for å virke masete når du ringer føden. Det er din helse og din baby sin helse det gjelder. Noen ganger må man stå litt på krava. Håper du har kontaktet føden, det er alltid bedre med en sjekk for mye enn for lite. Du kan også be din partner feks ringe om du synes det er vanskelig. Eller bare dra dit, om dere bor i nærheten. Anonymkode: 9c172...34e
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): TS her. Jeg har visst ordlagt meg veldig dårlig. Det er mer at når jeg står oppreist eller sitter oppreist på en stol så svimler det for meg. Hvis jeg kan lene meg godt bak (eks i sofa) eller beveger meg, så får jeg ikke denne følelsen. Men er moderat svimmel og uvel hele dagen sånn generelt, som er slitsomt men ikke sånn at jeg er redd for å besvime hele tiden. Jeg har også lavt jernnivå, så kanskje er det bare dette som har blitt verre da jeg ikke kan bruke jerntilskudd hver dag. Anonymkode: af3dd...10e Så du skriver at du besvimer, men egentlig blir du bare svimmel? Kanskje du ikke skal overdrive for mye, om du vil bli tatt på alvor? Anonymkode: 311aa...e81
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #8 Skrevet 7. november 2021 Du har blitt forkjølet og da er naturlig at formen blir dårligere. Har du sjekket ferritinnivået i det siste? Svimmelheten kan komme av lav Hb eller at blodtrykket blir lavt. Hvordan er pulsen din når du ligger, sitter og står? Ring føden og forklar hvordan du har det. Anonymkode: 4486a...127
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #9 Skrevet 7. november 2021 Hvordan går det med deg ts? Jeg håper at du ringte igjen ♥️ Anonymkode: f6164...8f2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå