Gå til innhold

Familiemedlem som sliter meg ut og truer med selvmord

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei mor som er syk, og dette har vart i lang tid. Hun har alt tilrettelagt for å leve et godt liv, men siden hun ble dement så ble livet «svart». Hun har massiv psykiatri og rus bak seg, og ingen orker henne lengre. Hun har slitt ut alle i nettverk og familie og ingen klarer å «kjempe» med henne lengre. Hun er et klassisk eksempel på ei som ødelegger for seg selv. Jeg hadde hjulpet henne å legge ut en annonse i avisen om at hun ønsket noen å være med grunnet ensomhet, og tilbakemeldingen var stor… Men hun avviste alle.. Jeg var hjemme til henne når en ringte og hun var skikkelig rar å frekk mot han å bare la på.. Syntes så synd på alle som hadde prøvd å åpenhjertig bli kjent med henne😔Hun elsker å få oppmerksomhet og helst ønsker hun at vi skal sitte med henne å synes synd på henne hele tiden. Hun er veldig trist og smiler aldri.. Når barna mine kommer på besøk bryr hun deg i 1 min for å så begynne å snakke om alle problemene sine, og om hvor synd det er på henne. 

Jeg har blitt veldig kald og bryr meg ikke så mye lengre. Jeg håper at hun nesten får fred snart fordi jeg er så lei av henne. Hun er rett og slett en byrde! I dag begynte hun igjen, og igjen skulle hun legges inn, det var så synd på henne, hun hadde det så grusomt og hun, hun, hun og atter hun og sitt liv. Barna mine på 4, og 2 så bare rart på hverandre å skjønte ingenting annet enn at mormor sier mye rart som vanlig.. 

Jeg reiste meg hjemme hos henne etter å ha hjulpet henne i mange år, og nærmest utslettet meg selv som menneske. Jeg sa at jeg kunne ikke hjelpe henne mer enn å ringe legevakt å skaffe henne hjelp men ifølge henne ønsker hun å få MER HJELP AV MEG…. Hun ønsker helst at vi skal holde henne i armen og gi bort barna våre slik at hun står i fokus 100% av tiden, samt at hun kan flytte inn til oss å bo i samme leilighet som oss å i tillegg bli laget mat til hver dag.. Mamma er veldig syk og hun er nesten psykopatisk når hun ser på meg med et apatisk blikk og roper «hjelp meg, du må hjelpe meg», og dette etter å ha pusset opp leiligheten hennes, vært med henne på alle legebesøk, kjempet for henne å kjørt henne overalt samt invitert henne med på alt! Jeg er så lei av hu kjerringa der at jeg håper faktisk at hun dauer snart! 

idag sa jeg at jeg orket ikke mer, å at jeg kunne ringe ambulansen da hun var suicidal! Men det orket hun ikke.. Hun mener at ingen kan hjelpe henne. Så begynte hun å snakke om at hun ikke klarte å bo hjemme lengre, men hun har prøvd å bo på sykehjem tidligere men det gikk heller ikke, så igjen er det tilbake til start. Hun solgte huset sitt i Oslo til oss, og hun skulle bo i den halvdelen sammen med oss, men hun ble brått dårligere og nektet å motta helsehjelp fordi hun skulle bo hjemme samme FAEN! Nå er hun så syk at tilogmed naboene reagerer på henne.. 

Vi skal til legen på mandag, men jeg håper og ber til gud om at hun blir lagt inn eller noe på den tiden. Hun er et problem og hun ødelegger familielivet mitt, og mitt forhold til samboer. Samboer har hjulpet henne masse og han sliter seg helt ut. Han er veldig dårlig på å sette grenser og har lite kunnskap om psykiatri og demens og han gir henne hele hånden gang på gang.. Nå skulle han drite i taco-kvelden vår å alle aktiviteter vi hadde ordnet oss for å kjøre henne til legevakten å får å holde henne i handen igjen for 10 gang…. Jeg ble så sint at jeg sa at det kunne hun bare glemme fordi nå setter vi en klar grense! Skal hun ha hjelp så får noen andre kjøre henne, dit orker ikke jeg mer av.

Anonymkode: 8a5a4...7a4

• Liker 6
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samboer er veldig rolig og «dum-snill» mot henne. Det virker nesten på meg som han ser på hennes sykdom som en slags underholdning, men ikke vet jeg. Han gir henne lillefingeren og hun tar hele hånden og litt til.. Til slutt ender det med at vi sitter der uten å ha spist, uten å ha vært hjemme med ungene, ungene er sulte og slitne fordi vi har måttet bruke masse tid på en syk mormor framfor å ta vare på oss selv😩

Vi har fått beskjed av legen og blitt enige om å holde litt avstand og sette tydelige grenser men de sklir ut med en gang fordi han lar jeg manipulere og lure gang på gang! 

Stygt å si det men samboer har så lite peiling på demens og psykiatri at han forstår ikke at man må sette grenser for å klare å leve et godt liv selv.. Har sagt til han flere ganger at jeg må la noen andre ta henne, og ikke meg. Jeg har to små barn og har derfor ikke tid men det er jo jeg som må dra lasset hver gang! 

Faen er så lei! Skulle ønske mor fikk lov til å slippe snart. Er så lei!  

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Mitt eneste tips er å kontakte politiet de gangene hun truer med selvmord. Si til politiet at du ikke tar ansvar for henne lenger. Hun er såpass psyk at hun burde vært på institusjon. Så lenge hun får hjelp av deg og dun samboer då er helsemyndighetene sjeleglad for da hjelper du henne og staten sparer penger.

Du må rett og slett si at nok er nok til både henne og myndighetene. Jeg ville definitivt ikke tatt med barna dit igjen. Barn får med seg mer enn vi aner og de har ikke godt av å oppleve bestemor på denne måten.

Du kan også si til legen da dere skal dit at hun er til fare for seg selv hele tiden og at du ikke orker ikke mer.

Anonymkode: f36bf...6c7

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt eneste tips er å kontakte politiet de gangene hun truer med selvmord. Si til politiet at du ikke tar ansvar for henne lenger. Hun er såpass psyk at hun burde vært på institusjon. Så lenge hun får hjelp av deg og dun samboer då er helsemyndighetene sjeleglad for da hjelper du henne og staten sparer penger.

Du må rett og slett si at nok er nok til både henne og myndighetene. Jeg ville definitivt ikke tatt med barna dit igjen. Barn får med seg mer enn vi aner og de har ikke godt av å oppleve bestemor på denne måten.

Du kan også si til legen da dere skal dit at hun er til fare for seg selv hele tiden og at du ikke orker ikke mer.

Anonymkode: f36bf...6c7

Har prøvd og hun smisker seg hjem igjen hver gang.. Men når vil jeg gå inn for å ta ifra henne samtykke-kompetansen! 

Er så lei av henne at jeg kunne skutt henne! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Føler med deg ts, dette er nesten som å lese om min egen mor, spesielt det første avsnittet, i høst drev hun også truet masse med selvmord. I år vil hun plutselig feire jul med meg, kun meg. Ikke mine barn, mann og søstre som hun har store konflikter med. Jeg har sagt at vi skal reise bort selv om det ikke er sant. Har dårlig samvittighet, men jeg orker ikke mer. 

Anonymkode: cc1ca...e4f

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Føler med deg ts, dette er nesten som å lese om min egen mor, spesielt det første avsnittet, i høst drev hun også truet masse med selvmord. I år vil hun plutselig feire jul med meg, kun meg. Ikke mine barn, mann og søstre som hun har store konflikter med. Jeg har sagt at vi skal reise bort selv om det ikke er sant. Har dårlig samvittighet, men jeg orker ikke mer. 

Hva er greia med moren din da? 

Faen så slitsomt!!!

Skrevet

Trussel med selvmord, er en politisak.

All den tid, dere alltid står standby, vil dere fremstå som altfor sterke ressurser/nettverk til at hun legges inn. 

Vær ærlig om slitasjen på forholdet, og be mannen holde seg i bero. Han får ta seg av dere nærmeste og seg selv. Mye bedre at dere samler krefter og heller investerer i besøk om hun legges inn :hjerte:

Anonymkode: 343bf...dbf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Hva er greia med moren din da? 

Faen så slitsomt!!!

Jeg mistenker hun har personlighetsforstyrrelser, hun er veldig lik slik du har beskrevet øverst. Kjefter og skriker på alt og alle, havner i konflikter med absolutt alle (bokstavelig talt), ekstremt lettkrenket, har kuttet kontakt med sin egen familie som har ikke gjort henne noe, 0 venner, hun er voldelig, krever alt alle skal gjøre alt for henne and the list goes on. Ingen holder ut med henne lenger så hun har bare meg nå. I høst truet hun hele tiden med selvmord og skulle ha meg til å gjøre masse ting for henne. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Har hun noe oppfølging fra kommunen?

Skrevet

En ting er å fortelle om selvmordstanker. Det er noe annet og true pårørende med selvmord slik din mor gjør. Det er uakseptabelt og du bør så absolutt sette en grense. Du har to barn å passe på, du og din samboer skal ikke være din mors behandlere. 

Anonymkode: 26598...dd1

• Liker 6
Skrevet

hva slags rus er det snakk  om :)?

Anonymkode: f9d96...892

Skrevet

Huff, det høres ut som det er på tide å innse at hun ikke klarer seg alene lengre og at hun bør få omsorgsbolig eller bo på instutisjon. Løft dette med fastlegen, at du ser tydelige tegn på forverring i demensen og psykiatriproblematikken og at du er bekymra for hvordan dette kan gå om hun bor alene stort lengre. Måtte selv gjøre dette, og alt ble mye bedre når trygge rammer, stabilitet og rutiner kom på plass. 

PS: det er ikke moren din som sliter deg ut. Det er ikke engang moren din du er sint på. Det er sykdommene hennes. Legg skylda det den hører hjemme, så får du det bedre med deg selv i de tøffe årene som kommer 💛

• Liker 8
Skrevet

Kontakt akutt psykiateren (ambulerende team, eller hva det kalles i din kommune) om hun truer med å ta livet sitt. Da har du gjort det du kan gjøre. Moren din kan åpenbart ikke bo alene, så håper helse og kommune tar ansvaret sitt der, så både du og moren din slipper å leve slik som nå.

Vil en person ta livet sitt, klarer vedkommende det. Det er IKKE din feil, eller ditt ansvar. Det må du aldri tenke, uavhengig hva fremtiden bringer. 

Du har små barn, som trenger en mamma og pappa som ikke er helt utslitt. Ta vare på deg selv❤️ 

Anonymkode: 53c07...5f3

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts her 

Jeg reagerer med sinne, og jeg blir irritert på samboer. Jeg blir sliten, frustrert og lei meg over hele situasjonen. 

Jeg har gjort alt og mye mer for henne med aldri er det bra nok. Hun er konstant negativ og hun smiler aldri. Hun er dypt deprimert og det er tungt å være med henne da hun sliter oss ut en etter en! Etter en vanlig kaffebesøk til henne på en time er jeg helt kokt i hode, har anspente skuldre og massiv hjertebank. Hun kverulerer på alt, snur og vender på alt jeg sier og tar alt negativt. Hun er på mange måter «død»! 

Jeg skjemmes veldig mye av henne. Hun er veldig opp og ned og hun ser syk ut.. Føler at hun skjemmes oss ut nok som det er, og hun blir invitert med på alt. I gjengjeld får vi høre at vi inkludere henne ikke nok og hun mener vi må hjelpe henne mer da to besøk i uken på mange timer ikke er nok pluss at vi ringes hver dag samt ser hverandre oftere. Hun tar hele kaka og sliter oss ut! 

Hun gjør mye rart og sier mye rart. Hun oppfører seg ekkelt og er veldig uhygienisk. Hun spiser bare søppel-mat, og kler seg merkelig. Hun er ikke moren min! 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Du har liten forståelse for demens, og kombinert psykiatri og demens er noe av det mest utfordrende vi møter. 

Trekk inn demenskoordinator i kommunen og fastlegen. Å dra henne på legevakta vil ikke hjelpe- ulike leger hver gang. Hun har behov for tett oppfølging av fagfolk som kjenne ho.

Anonymkode: 33a6b...5be

• Liker 4
Skrevet

Har hun en fast lege du kan ringe når hun truer med selvmord?

Anonymkode: 6e0bd...ae9

Skrevet

Har hun en fast lege du kan ringe når hun truer med selvmord?

Anonymkode: 6e0bd...ae9

Ja, men legekontoret er steng kl 18.00 på en lørdag

• Liker 1
Skrevet

Føler med deg TS og det er en svært krevende situasjon du er i.

Anonymkode: c23c3...35e

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du har liten forståelse for demens, og kombinert psykiatri og demens er noe av det mest utfordrende vi møter. 

Trekk inn demenskoordinator i kommunen og fastlegen. Å dra henne på legevakta vil ikke hjelpe- ulike leger hver gang. Hun har behov for tett oppfølging av fagfolk som kjenne ho.

Ts her 

Fikk beskjed om at mor ble lagt inn på psykiatrisk fram til mandag. Jeg skal få henne inn på et hjem! Hun klarer ikke å bo hjemme lengre da hun krever mye omsorg. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg jobber som vernepleier i Oslo så jeg vet veldig godt hva demens er.. 

Men det finnes over 100 forskjellige former for demens så det er mye å sette seg inn i da mor er veldig ung, og hun har mye rus/psykiatri fra før kombinert. Skal sies at hun ikke ble tatt inn i psykiatrien før voksen alder. Tidligere har hun «selvmedisinert» med alkohol! 

• Liker 3
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...