Gå til innhold

Hva er best av fagbrev og bachelor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Bare bachelor og fagbrev er lav utdanning. Oss med master ser ned på dere :) Det handler om evner og intelligens.

Anonymkode: 190c1...dbf

Oss med master 😧

Anonymkode: 4658c...342

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Oss med master 😧

Anonymkode: 4658c...342

H*n har sikkert master fra høgskole:fnise:

• Liker 1
Skrevet
BobbySocks skrev (5 minutter siden):

Altså, har du fagbrev uten studiekompetanse gjør det jo det. Men selvfølgelig kan man ta studiekompetanse og så høyskole, men da er vi jo ikke lengre på diskusjonen fagbrev kontra bachelor. ;)

Det kommer vel litt an på hvordan bacheloren er oppnådd ...

• Liker 1
Skrevet
PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Det kommer vel litt an på hvordan bacheloren er oppnådd ...

Hæ?!

Skrevet (endret)
Entern skrev (21 minutter siden):

Det er en sannhet med store modifikasjoner.

Jeg skjønner hva du viser til. Men det er tradisjonelt sant.

Social class - Wikipedia

Det er vel stort sett kun i Norge, hvor tømrerne sutrer seg til uføretrygd og omskolering på andres regning, at manuelt arbeid i noen grad har sosial status. 

Eksempel:
For å snu på det; så kan man se en kvinnelig lege gift med en og annen lærerslask eller kulturkonsulent. Men man ser ikke en kvinnelig lege med en tømrer, rørlegger eller fisker. Da er han i lederstilling for et firma når de møtes. Det er fordi de sistnevnte yrkene rett og slett ikke har høy nok status, uansett hvor mye penger de drar inn.

Eksempel 2:
At en ufaglært polakk kan komme inn og ta jobben din når som helst er ikke akkurat styrkende for statusen heller. 

Endret av Maskulino
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Bare bachelor og fagbrev er lav utdanning. Oss med master ser ned på dere :) Det handler om evner og intelligens.

Anonymkode: 190c1...dbf

Hvorfor? Jeg har begge bachelor og en vgs utdannelse. Jobber som det jeg utdannet meg til på vgs. Hadde helt sikkert klart en master, men jeg prioriterer anderledes. Jobb og karriere er rett og slett ikke det som er viktig. Handler ikke om intelligens... 

Anonymkode: f569b...fd2

Skrevet
BobbySocks skrev (2 minutter siden):

Hæ?!

Om man tar bachelor på bakgrunn av realkompetanse eller studieforberedende.

Skrevet (endret)
Entern skrev (15 minutter siden):

Jeg har hovedfag og ser ned på folk med master :) 

Fagbrev er bedre enn bachelor. Med fagbrev får du jobb. Mange bachelors er ikke nok til jobb, særlig på Universitet er det bare et grunnkurs.

Nå røper du at du ikke har helt oversikten. En bachelor i f.eks. musikk er 4 år og gir mye kompetanse. Bachelor i sykepleie gir direkte jobb med en gang man er ferdig utdannet. 
Bachelor ingeniør gir enkelt god jobb, etter hva jeg ser rundt meg. 

Sykepleie - bachelorprogram - 3-årig - Gjøvik, Trondheim og Ålesund - NTNU
Byggingeniør - bachelor / ingeniør - 3-årig, Trondheim, Gjøvik og Ålesund - NTNU

Bachelorer innen IT er også ok for å få jobb. Det samme er jo flytårn-mann, bachelor in air traffic control. 
Politiskolen er nå også blitt en bachelorutdanning, om jeg ikke tar feil. osv osv osv. 

Men man kan kanskje anta du er fra humaniora eller samfunnsfag? :)

Endret av Maskulino
Skrevet
PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Om man tar bachelor på bakgrunn av realkompetanse eller studieforberedende.

Å komme inn på Universitet på bakgrunn av realkompetanse, er vel ganske begrensende?

Skrevet (endret)
Maskulino skrev (8 minutter siden):

Jeg skjønner hva du viser til. Men det er tradisjonelt sant.

Social class - Wikipedia

Det er vel stort sett kun i Norge, hvor tømrerne sutrer seg til uføretrygd og omskolering på andres regning, at manuelt arbeid i noen grad har sosial status. 

Eksempel:
For å snu på det; så kan man se en kvinnelig lege gift med en og annen lærerslask eller kulturkonsulent. Men man ser ikke en kvinnelig lege med en tømrer, rørlegger eller fisker. Da er han i lederstilling for et firma når de møtes. 

Eksempel 2:
At en ufaglært polakk kan komme inn og ta jobben din når som helst er ikke akkurat styrkende for statusen heller. 

Jeg forstår hva du mener, og godt tenkt!😀

Sosial klasse var noe av det mer spennende i nyere historie synes jeg. Husker jeg leste et flott verk som sammenlignet sosiale klasser i Vesten på slutten av 1800-tallet og i mellomkrigsåra…

Noe av greia er at de forandrer seg.

Fabrikkjobbene har gått fløyten (i Vesten) men vi har fortsatt arbeidere. 
Kontorjobb, type lavere middelklasse, er ikke sterkere sosialt enn håndverker vil jeg si.

Man tjener gjerne DÅRLIGERE for det første.

Endret av Entern
Skrevet
Maskulino skrev (2 minutter siden):

Nå røper du at du ikke har helt oversikten. En bachelor i f.eks. musikk er 4 år og gir mye kompetanse. Bachelor i sykepleie gir direkte jobb med en gang man er ferdig utdannet. 
Bachelor ingeniør gir enkelt god jobb, etter hva jeg ser rundt meg. 

Sykepleie - bachelorprogram - 3-årig - Gjøvik, Trondheim og Ålesund - NTNU
Byggingeniør - bachelor / ingeniør - 3-årig, Trondheim, Gjøvik og Ålesund - NTNU

Bachelorer innen IT er også ok for å få jobb. Det samme er jo flytårn-mann, bachelor in air traffic control. 
Politiskolen er nå også blitt en bachelorutdanning, om jeg ikke tar feil. osv osv osv. 

Men man kan kanskje anta du er fra humaniora eller samfunnsfag? :)

Er fra humaniora ja.

Der kommer du IKKE langt med bachelor.

Skrevet
Maskulino skrev (1 minutt siden):

Å komme inn på Universitet på bakgrunn av realkompetanse, er vel ganske begrensende?

Ja. En bachelor kvalifiserer altså nødvendigvis ikke til all verden.

• Liker 2
Skrevet
Maskulino skrev (17 minutter siden):

Eksempel 2:

Ingen ufaglærte kan komme inn å ta jobben til noen med fagbrev. Men av og til må man bare ansette slike når behovet for arbeidskraft er stort. Det utdannes for lite rørleggere, elektrikere og snekkere. Lønna er god, men det kreves mer fysisk selvsagt. 

Anonymkode: 3999a...ecc

• Liker 2
Skrevet
PetterKanin skrev (3 timer siden):

Hvordan det evt. var før skal jeg ikke uttale meg om. I dag er det ikke slik.

Før men nå også. Hen på jobben må arbeide i 5 år etter teoriprøven. Gått 3 år på vgs. Kanskje det er forskjellig praksis rundtom?

Skrevet (endret)
Coronas skrev (49 minutter siden):

Før men nå også. Hen på jobben må arbeide i 5 år etter teoriprøven. Gått 3 år på vgs. Kanskje det er forskjellig praksis rundtom?

Praksis kan være litt forskjellig, men ikke så forskjellig, nei.

Hvordan dette i utgangspunktet skal fungere er gitt. VG1 bygg og anlegg og deretter 2 år VG2 lærling.

5 år praksis er for praksiskandidater. Har man beståtte programfag fra VG1 bygg og/eller beståtte fellesfag får man redusert dette noe.

Endret av PetterKanin
Skrevet
PetterKanin skrev (3 timer siden):

Praksis kan være litt forskjellig, men ikke så forskjellig, nei.

Hvordan dette i utgangspunktet skal fungere er gitt. VG1 bygg og anlegg og deretter 2 år VG2 lærling.

5 år praksis er for praksiskandidater. Har man beståtte programfag fra VG1 bygg og/eller beståtte fellesfag får man redusert dette noe.

Da jeg kikket på utdanning for 5 år siden var det bygg/anlegg vg1, overflateteknikk vg2 og renhold vg3. Deretter 5 år praksis i 100% stilling. 🤨🤔 Tidene forandrer seg tydligvis. Jeg har 26 års erfaring. Fagbrev betyr ikke en dritt. Går opp 10 lapper i året. Ikke mye å skryte av. Men interessant yrke faktisk

Skrevet

Det kommer selvsagt litt an på HVILKEN bachelor en har. En bachelor i kunst eller historie vil nok gjøre arbeidsmulighetene endel begrenset. Men en bachelor-utanning som leder fram mot en spesiell profesjon som f.eks tannpleier, sykepleier, vernepleier, barnehagelærer, sosionom, barnevernspedagog, reseptarfarmasøyt, paramedic, bioingeniør, økonomi etc etc vil selvsagt være bedre enn et fagbrev innen samme «fagområde». Det sier seg vel nesten selv at en sykepleier har en bedre og bredere kompetanse enn en helsefagarbeider, en farmasøyt har bedre og bredere kompetanse enn en apotektekniker, all den tid en 3-årig bachelor vil gi deg mer faglig kunnskap og kompetanse enn et fagbrev. Så har man mulighet, ta en bachelor. Den vil gi deg mer kunnskap, bedre lønn, mer ansvar, bedre muligheter for etterutdanning og i de fleste tilfellene vil du nok kunne få en jobb som ikke er blandt de fysisk tyngste. 

Anonymkode: 58e2e...be5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...