AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #41 Skrevet 7. november 2021 BobbySocks skrev (8 minutter siden): Den største ulempen er jo at du ikke har studiekompetanse, tenker jeg. Med en bachelorgrad har du mulighet til å bygge på, ta videreutdanning, kurs, master etc., dette er mye mer begrenset med fagbrev. Du har så klart mulighet til kurs med fagbrev, men jeg er usikker på om de er formalisert i samme grad? Man kan enkelt ta påbygg om man ønsker å ha studiekompetanse. Anonymkode: ce7e8...412 1
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #42 Skrevet 7. november 2021 Coronas skrev (50 minutter siden): Nope. Du må ut i 5 år, full stilling for å gå opp til fagprøven Nei.
TLR Skrevet 7. november 2021 #43 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har begge deler, og har fått mange muligheter pga både praktisk og akademisk utd. Men; i dagens samfunn er fagutdanning best - det er et skrikende behov etter faglært arb.kraft. Anonymkode: 0e61c...e01 Ja fagbrev er bra hvis man har nok arbeidserfaring for å kunne gå opp til fagprøven. Du må ha eks antall timer
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #44 Skrevet 7. november 2021 (endret) BobbySocks skrev (30 minutter siden): Kun vis du ikke har VGS. Du kan ta alle fagbrev i særskilt løp med fem år i lære. Har du VGS 2 år kan du være lærling i to år. Allmennkunnskap. Enkelte fag krever kun VG1 før 2 år i lære, et av disse er renholdsoperatør. Endret 7. november 2021 av PetterKanin
Coronas Skrevet 7. november 2021 #45 Skrevet 7. november 2021 (endret) BobbySocks skrev (31 minutter siden): Kun vis du ikke har VGS. Du kan ta alle fagbrev i særskilt løp med fem år i lære. Har du VGS 2 år kan du være lærling i to år. Allmennkunnskap. Ikke når jeg gikk opp... Flere på jobben som må det samme Endret 7. november 2021 av Coronas
TLR Skrevet 7. november 2021 #46 Skrevet 7. november 2021 Kan ikke ta kontorfaget. Teoridelen uten å ha fem års arbeidserfaring først
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #47 Skrevet 7. november 2021 (endret) Coronas skrev (7 minutter siden): Ikke når jeg gikk opp... Flere på jobben som må det samme Hvordan det evt. var før skal jeg ikke uttale meg om. I dag er det ikke slik. Endret 7. november 2021 av PetterKanin
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #48 Skrevet 7. november 2021 TLR skrev (2 minutter siden): Kan ikke ta kontorfaget. Teoridelen uten å ha fem års arbeidserfaring først Man kan gå 2 år på VGS for så å bli lærling i kontorfaget i 2 år. Teoridelen som praksiskandidat kan man ta uavhengig av lengde på praksis man har hatt. For å gå opp til fagprøven som praksiskandidat må man ha 5 års praksis, evt. En kombinasjon av skolegang og praksis. 1
Maskulino Skrevet 7. november 2021 #49 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Skremmende mange bachelorgrader som gir lavere lønn et et random fagbrev. Anonymkode: cf793...5db De gir jo helt forskjellige yrker også. Generelt har håndtverkere og fagarbeidere lavere status. F.eks. tjener kokker og snekkere ok, men begge har lavere status i det tradisjonelle klassesamfunnet enn småborgerskapet som f.eks. lærere og sykepleiere. Fagbrev er en to-årig utdanning fra Videregående. Man trenger knapt nok lese og skrive for å ta den. Deretter er det to år opplæring som lærling. Bachelor er en 3 eller 4 årig utdanning på høyskole eller universitetsnivå. Master er over dette og er 1 eller 2 år på høyskole eller universitetsnivå. Profesjonsstudiene i dag må forstås som en slags masterutdanning, da selv legene, juristene og psykologene sitter og skriver en slags "forskningsoppgaver" siste året. Eksempel: Tømrer/Snekker (fagbrev) Ingeniør (3 årig) Sivil ingeniør (5 årig master) Vide-Direktør (20 år bekjentskap?) Eksempel 2 Barne/ungdomsarbeider (fagbrev) Lærer (tilsvarende bachelor) Lektor (Master) Rektor (halvtårig rektorskole på toppen av an gammel 3-årig lærerskole) Eksempel 3 HJelpepleier (fagbrev) Sykepleier (bachelor) Lege (6 årig profesjon, men kan forstås som Master+turnus) Overlege (Spesialisert/etterutdannet lege). Man kan vel anta at sykehussektoren er mer meritokratisk enn utdanning og byggebransje
Maskulino Skrevet 7. november 2021 #50 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Det heter norsklærer. Anonymkode: bf472...e57 Ikke om han snakker om en lærer som er norsk, vel?
Maskulino Skrevet 7. november 2021 #51 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg har begge deler, og har fått mange muligheter pga både praktisk og akademisk utd. Men; i dagens samfunn er fagutdanning best - det er et skrikende behov etter faglært arb.kraft. Anonymkode: 0e61c...e01 Ja, men man vel konkurrere med 2 millioner polakker om disse jobbene? 1
TLR Skrevet 7. november 2021 #52 Skrevet 7. november 2021 PetterKanin skrev (6 minutter siden): Man kan gå 2 år på VGS for så å bli lærling i kontorfaget i 2 år. Teoridelen som praksiskandidat kan man ta uavhengig av lengde på praksis man har hatt. For å gå opp til fagprøven som praksiskandidat må man ha 5 års praksis, evt. En kombinasjon av skolegang og praksis. Det lønner seg med høyskole
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #53 Skrevet 7. november 2021 TLR skrev (Akkurat nå): Det lønner seg med høyskole Om man skal ha en jobb som krever høyskoleutdanning ja. 2
Maskulino Skrevet 7. november 2021 #54 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har en diskusjon med en venninne. Hva regnes som best av disse to? Vet at master regnes som bedre. Anonymkode: 6c024...bdc Fagbrev er 2 år fra videregående. Bachelor er 3 eller 4 år fra høyskole. Derfor er bachelor bedre. Lengre utdanning (noe som gjør noe positivt med hodet ditt, og på høyere nivå) Bachelor gir også "hvitsnipp jobber" noe som har litt høyere status. Når det er sagt er det nok bedre å være elektriker enn sitte med en bachelor i sosiologi. De fleste tar vel bachelor i dag for å ta en master etterpå. 1
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #55 Skrevet 7. november 2021 BobbySocks skrev (40 minutter siden): Den største ulempen er jo at du ikke har studiekompetanse, tenker jeg. Med en bachelorgrad har du mulighet til å bygge på, ta videreutdanning, kurs, master etc., dette er mye mer begrenset med fagbrev. Du har så klart mulighet til kurs med fagbrev, men jeg er usikker på om de er formalisert i samme grad? Et fagbrev begrenser egentlig ikke noe av dette. 2
Maskulino Skrevet 7. november 2021 #56 Skrevet 7. november 2021 PetterKanin skrev (2 minutter siden): Et fagbrev begrenser egentlig ikke noe av dette. Har man studiekompetanse med fagbrev? Det visste jeg ikke. Man må vel tilbake til skolebenken i ett år påbygning før man slipper inn på et universitet?
PetterKanin Skrevet 7. november 2021 #57 Skrevet 7. november 2021 Maskulino skrev (Akkurat nå): Har man studiekompetanse med fagbrev? Det visste jeg ikke. Man må vel tilbake til skolebenken i ett år påbygning før man slipper inn på et universitet? Man må ta studieforberedende om man ikke går Y-veien, ja. Men det er ikke det samme som at fagbrevet begrenser noe. Det er jo bare å gå dette året eller å ta det som privatist. Dette må jo alle som ikke har fagbrev også gjøre om de skal ra høyere utdanning.
Entern Skrevet 7. november 2021 #58 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Bare bachelor og fagbrev er lav utdanning. Oss med master ser ned på dere Det handler om evner og intelligens. Anonymkode: 190c1...dbf Jeg har hovedfag og ser ned på folk med master … Fagbrev er bedre enn bachelor. Med fagbrev får du jobb. Mange bachelors er ikke nok til jobb, særlig på Universitet er det bare et grunnkurs.
Entern Skrevet 7. november 2021 #59 Skrevet 7. november 2021 Maskulino skrev (12 minutter siden): Bachelor gir også "hvitsnipp jobber" noe som har litt høyere status. Det er en sannhet med store modifikasjoner.
BobbySocks Skrevet 7. november 2021 #60 Skrevet 7. november 2021 PetterKanin skrev (9 minutter siden): Et fagbrev begrenser egentlig ikke noe av dette. Altså, har du fagbrev uten studiekompetanse gjør det jo det. Men selvfølgelig kan man ta studiekompetanse og så høyskole, men da er vi jo ikke lengre på diskusjonen fagbrev kontra bachelor.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå