Gå til innhold

Hva er det meningen at en kommunal hjemmehjelp skal gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt kjent med en eldre mann som får to vaskedamer på besøk hver fjortende dag, men han vet ikke helt hva de gjør hos ham, for han er ikke interessert i husarbeid. Jeg mistenker at de er veldig kjappe av seg nettopp derfor. Kan man be dem om å rydde og vaske kjøkkenbenk og kjøleskap en gang? Vaske vinduer? Ta opp sluken i dusjen og rense for hår et par ganger i året? Rense bunnproppen i oppvaskmaskin likeså. Eller er det bare støvsuging, vaske do og håndvask, og tørking av støv de skal gjøre? Jeg aner egentlig ikke. Gjør dere? 

Anonymkode: 9c29f...243

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha! Vaske vinduer du! 🤣 De gjør kun det basale. Kan vaske gulv, men flytter ikke på gulvtepper. Sengeskift. Vask av bad. Og kun oppholdsrom som er i bruk. 1 stue, 1 soverom og 1 bad. Hvert fall i min kommune. Tar ikke ut søppel, eller vasker annet enn dette. I min kommune må brukerne kjøpe seg robotstøvsuger. 

Anonymkode: 28431...690

• Liker 6
Skrevet

Hvis du tar kontakt med hjemmetjenesten i området vedkommende bor/sokner til vil du få svar på det. 😊

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien hadde de fleste en egen vaskehjelp fra et annet firma som tok seg av generell hygiene i leilighet/hus. Min oppgave var å tilberede/varme mat, gi stell og evt medisiner (eller i noen tilfeller tilkalle lege/ambulanse) 

Var faktisk innom noen som hadde en hund som aldri fikk luftetur, så det var hundebæsj over hele huset. Det gjorde jeg ingenting med, for min eneste oppgave hos denne personen var å stelle et sår. 

Anonymkode: 817e0...1e8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvis du tar kontakt med hjemmetjenesten i området vedkommende bor/sokner til vil du få svar på det. 😊

Da jeg jobbet i hjemmesykepleien hadde de fleste en egen vaskehjelp fra et annet firma som tok seg av generell hygiene i leilighet/hus. Min oppgave var å tilberede/varme mat, gi stell og evt medisiner (eller i noen tilfeller tilkalle lege/ambulanse) 

Var faktisk innom noen som hadde en hund som aldri fikk luftetur, så det var hundebæsj over hele huset. Det gjorde jeg ingenting med, for min eneste oppgave hos denne personen var å stelle et sår. 

Tror du forveksler hjemmesykepleie med hjemmehjelp. Jeg har jobbet som begge deler, og det du beskriver er oppgaver til hjemmesykepleien. Som hjemmehjelp hadde vi med renhold å gjøre, i tillegg til handling av mat og assistanse ved dusjing.

Anonymkode: 660ad...301

• Liker 9
Skrevet

Nei gitt, Ingen ting av det du ramser opp er vanlig at de gjør.  Hvis denne eldre mannen har hjelp av to stk to ganger i måneden er han privilegert. De fleste får en vaskehjelp, 1,5 time i måneden. Det de gjør er å støvsuge, og vaske mitt på gulvet. 
Når jeg ringte for en eldre dame i min familie, sa de at pusse vinduer måtte enten vi gjøre eller hun leide inn hjelp selv til det. Alle andre gjøremål, enn støvsuging og gulv vask og støvtørking hvis det er søkt om må andre ta seg av. Sånn har det blitt.

Anonymkode: 32ff9...9ce

• Liker 3
Skrevet

Hjemmehjelp vasker gulvet, og støvsuger tepper. Ellers vasker de bad og skifter på senga. Støvtørking er også med. De har ikke mye tid på seg. De jeg kjenner som har hjemmehjelp/har hatt har 1 t- 1,5 t, 1 gang hver 14 dag, eller en gang hver 3 uke. 

Hjemmehjelpen vasker ikke vinduer, rydder og vasker kjøleskap, eller vasker noe mer enn det som er nevnt ovenfor.

• Liker 2
Skrevet

jeg er ei 26 år gammel jente med Cp ( grad 3)  og hadde hjemmehjelp en periode. her vasket de hver uke, tok oppvask og tømte søppel. Men jeg klarer ikke å gå noe uten støtte da. 

Anonymkode: 0d438...167

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg synes det minste du burde gjort med hunden var å melde til mattilsynet, du har faktisk hjelpeplikt!

Anonymkode: 3d053...d07

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Forskjell på Hjemmesykepleie og hjemmehjelp da. 

Anonymkode: 28431...690

• Liker 3
Skrevet

Hvis mannen var psykisk og/eller ruslidelser så heter det pbo. Praktisk bistand og opplæring. Da skal mannen være medå vaske, rydde, kaste boss. Hjemmetjenesten er ikke et vaskebyrå. Bestill privat om en ikke klarer å vaske selv. 

Anonymkode: 79bef...c43

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Selv om det ikke var din oppgave å gjøre noe med hundebæsjen så hadde du en etisk og moralskplikt til å ta tak i situasjonen ved å vasle videre til nærmeste leder slik at noen kunne tatt tak i situasjonen på en eller annen måte.

Anonymkode: 8614e...662

• Liker 4
Skrevet

Hva er det meningen at en kommunal hjemmehjelp skal gjøre?

Arbeide.

Anonymkode: 988cb...d2e

Skrevet

Jeg har jobbet som hjemmehjelp i ei kommune i Nord. Nei, det er bare "overfladisk" ryddehjelp, gulvvask og støvtørking, vaske do. Vi vasket ikke kjøkkenet, men satt på oppvaskmaskin, tørket flatene, tok ut søppel. 

Det er ikke slike ting som vindusvask ihvertfall. Jeg mener å huske at vi brukte 1-2 timer hos hver person. 

Anonymkode: 17c0e...a24

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Lot du denne personen og hunden fortsette å leve i fornedrelsen? Både du og kommunen du jobber i burde vært anmeldt.

Anonymkode: 449d3...8c7

• Liker 3
Skrevet

Jeg er funksjonshemmet og har hjemmehjelp 1 t hver tredje uke. Det er støvsuging midt på gulvet på soverom, kjøkken og stue, lett vask av badet pluss kjøkkenbenk og sengetøyskift. De er veldig flinke til å støvsuge lenge midt på gulvet, men tar aldri under eller bak møbler for de skal ikke løfte på noe. Hvordan det egentlig er mulig å bruke en hel time men likevel få rengjort så dårlig er nesten imponerende. Jeg får hjelp av hjemmesykepleien til å dusje, helt til de klager over at det er for skittent og ikke vil arbeide i et slikt miljø. Så sender jeg brev til kommunen og forklarer at jeg trenger fler timer hjemmehjelp for å vaske grundigere sånn at hjemmesykepleien vil hjelpe meg i dusjen. Og hvis jeg er heldig får jeg et kvarter ekstra hjemmehjelp, helt frem til neste vurdering hvor de tar fra meg en halvtime. 🤪 Kunne ønske jeg hadde råd til privat vaskehjelp som kunne vasket grundig og noe hyppigere, men jeg er ufør og har ikke penger til overs. 

Anonymkode: ed4ae...1df

• Liker 1
Skrevet

Min mor får hjemmehjelp en gang i måneden, og det er som mange sier her bare overfladisk vasking/støvsuging der man kommer til uten å måtte flytte på noe. Kvaliteten på arbeidet varierer veldig. Noen ganger kommer det noen som er dyktige på renhold og faktisk klarer å få vasket synlig rent i løpet av den tiden de er der, andre ganger kommer det noen som er veldig unge og gir inntrykk av å aldri ha måttet håndtere såpevann og mopp i sitt liv.

Anonymkode: 64c89...56c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hjemmehjelp. Det er støvsuging, vask av gulv, vask av bad,skifting av sengetøy. Vindusvask to ganger i året.

Hun jeg hadde fast var flink. De tre vikarene jeg har hatt kjempedårlig. 

Anonymkode: a389f...801

Skrevet

Far har hjemmehjelp, der støvsuger de, vasker gulvene og badet. 

Vinduer, kjøleskap, etc tas ikke. Tørker ikke støv, tar heller ikke over flater som kjøkkenbenk/kjøkkenbord.

Anonymkode: d10b3...d9e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er funksjonshemmet og har hjemmehjelp 1 t hver tredje uke. Det er støvsuging midt på gulvet på soverom, kjøkken og stue, lett vask av badet pluss kjøkkenbenk og sengetøyskift. De er veldig flinke til å støvsuge lenge midt på gulvet, men tar aldri under eller bak møbler for de skal ikke løfte på noe. Hvordan det egentlig er mulig å bruke en hel time men likevel få rengjort så dårlig er nesten imponerende. Jeg får hjelp av hjemmesykepleien til å dusje, helt til de klager over at det er for skittent og ikke vil arbeide i et slikt miljø. Så sender jeg brev til kommunen og forklarer at jeg trenger fler timer hjemmehjelp for å vaske grundigere sånn at hjemmesykepleien vil hjelpe meg i dusjen. Og hvis jeg er heldig får jeg et kvarter ekstra hjemmehjelp, helt frem til neste vurdering hvor de tar fra meg en halvtime. 🤪 Kunne ønske jeg hadde råd til privat vaskehjelp som kunne vasket grundig og noe hyppigere, men jeg er ufør og har ikke penger til overs. 

Anonymkode: ed4ae...1df

Har du ingen familie eller venner som vil hjelpe deg?

Anonymkode: 06f91...18b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...