AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Sett dere inn i settingen. Dere forelsker dere i en mann. Han har et barn han fikk for 14 år siden, skilte lag med moren for ca 8 år siden. Nå får dere en baby med denne mannen, og stedatteren på 14 som dere i utgangspunktet hadde et godt forhold til kaller babyen for "den". Når vi kommer inn i rommet med baby sier hun surt: å er den her? Hvorpå hun ofte flyr ut av rommet som reaksjon. Gang på gang, "den." Bare gjør grimaser mot baby som om den er ekkel hvis man initierer noe kontakt. Jeg har jo sett andre storesøsken få halvsøsken og aldri sett en slik reaksjon.Utrolig ubehagelig. Hva tenker dere om dette? Skal man bare la det fare eller irettesette? Jeg som stemor, hva bør jeg gjøre? Jeg reagerer på det, veldig. Men har ignorert så langt. Forventer ikke at hun skal elske babyen, men babyen har et navn og heter ikke "den". Synes det er direkte respektløst. Noen tanker? Anonymkode: cf5f1...6a0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Hun er sjalu og usikker. Derfor den dårlige oppførselen. Samtidig burde du og far ta en prat med henne om hva som er greit og ikke. Dette er helt normalt TS. Så gi jenta litt rom. Hun er livredd for å bli skyvd ut av familien + tenårings hormoner. Anonymkode: 944bd...71b 21
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Du omtaler faktisk babyen som "den" selv i innlegget ditt... Anonymkode: 99682...197 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du omtaler faktisk babyen som "den" selv i innlegget ditt... Anonymkode: 99682...197 For å ikke røpe kjønn. 😉 Anonymkode: cf5f1...6a0 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Hvor godt kjenner du jenta? Bruker du tid på henne? Snakker dere sammen, gjør ting sammen? Hadde du gjort litt innsats for å bli kjent med henne så kan det hende dette hadde blitt helt annerledes. (Psst! Prøv å se noen Dhar Mann-videoer) Anonymkode: cc166...324 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sett dere inn i settingen. Dere forelsker dere i en mann. Han har et barn han fikk for 14 år siden, skilte lag med moren for ca 8 år siden. Nå får dere en baby med denne mannen, og stedatteren på 14 som dere i utgangspunktet hadde et godt forhold til kaller babyen for "den". Når vi kommer inn i rommet med baby sier hun surt: å er den her? Hvorpå hun ofte flyr ut av rommet som reaksjon. Gang på gang, "den." Bare gjør grimaser mot baby som om den er ekkel hvis man initierer noe kontakt. Jeg har jo sett andre storesøsken få halvsøsken og aldri sett en slik reaksjon.Utrolig ubehagelig. Hva tenker dere om dette? Skal man bare la det fare eller irettesette? Jeg som stemor, hva bør jeg gjøre? Jeg reagerer på det, veldig. Men har ignorert så langt. Forventer ikke at hun skal elske babyen, men babyen har et navn og heter ikke "den". Synes det er direkte respektløst. Noen tanker? Anonymkode: cf5f1...6a0 Hadde ignorert det. 14 åringer er ofte oppfarende og har vanskelig for å sette ord på vanskelige følelser, det går over om ikke de voksne og begynner å oppføre seg som fjortisser. Har du forsøkt å spørre hvorfor hun kaller babyen "den" og vært litt nysgjerrig på hvordan hun har det nå? Anonymkode: a93af...770 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 Helt normal oppførsel. Gi henne tid… Snakk med henne om hennes følelser rundt dette, om dere har den type forhold. Det blir helt klart en stor omstilling for henne med en baby i hus, og ikke alle takler endringer like godt. Bare se i arbeidslivet, når små endringsprosesser kan skape store protester og motstand blant voksne ansatte. Tenk hvordan det er når så store endringer som faktisk påvirker liv og familie, skjer i en tenåring sitt liv. Anonymkode: 03bf8...127 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å ikke røpe kjønn. 😉 Anonymkode: cf5f1...6a0 Ja for det er jo krise Anonymkode: b113e...b7f 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 Seriøst? Mener dere oppriktig at det er normalt å kalle søsken for den? Anonymkode: 8fe0e...91d 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Sett dere inn i settingen. Dere forelsker dere i en mann. Han har et barn han fikk for 14 år siden, skilte lag med moren for ca 8 år siden. Nå får dere en baby med denne mannen, og stedatteren på 14 som dere i utgangspunktet hadde et godt forhold til kaller babyen for "den". Når vi kommer inn i rommet med baby sier hun surt: å er den her? Hvorpå hun ofte flyr ut av rommet som reaksjon. Gang på gang, "den." Bare gjør grimaser mot baby som om den er ekkel hvis man initierer noe kontakt. Jeg har jo sett andre storesøsken få halvsøsken og aldri sett en slik reaksjon.Utrolig ubehagelig. Hva tenker dere om dette? Skal man bare la det fare eller irettesette? Jeg som stemor, hva bør jeg gjøre? Jeg reagerer på det, veldig. Men har ignorert så langt. Forventer ikke at hun skal elske babyen, men babyen har et navn og heter ikke "den". Synes det er direkte respektløst. Noen tanker? Anonymkode: cf5f1...6a0 Så svarer du tilbake med et smil: "ja, nå er "amanda" her også" ... bare vær konsekvent å bruke navnet til babyen hele tiden. Sier tenåringen "den" så bare retter du det opp med navnet til barnet. Dere hadde et bra forhold før den kom? Tenker også det er sjalusi og usikkerhet, tenåringen er nok redd for at du skal slutte å bry deg med henne, bare bry deg om den. Evt. sier du til henne at uansett hva hun føler og tenker om lillesøster/bror så er det fint om hun bruker navnet hans/hennes. Anonymkode: b359a...755 5
Gjest Jon Are Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 Hadde jeg vært pappen til den jenta , hadde jeg tatt en lang prat og deretter korrigert all sånn oppførsel. Det er vanlig å føle på sjalusi og redsel, men hun har ikke fått oppført seg sånn ovenfor min nye samboer og barn. Baby tiden skal være koselig for henne også. Man skal oppføre seg skikkelig .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå