AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Jeg syns det er et helvetes mas med juletiden. Joda, det er koselig også, men jeg kjenner jeg gruer meg til hvert år. Jeg kjøper bare gaver til søsken, foreldre og et par unger, men jeg syns det blir vanskligere og vanskligere for hvert år. Syns jeg bare kjøper for å gjøre det. Ikke fordi det er noen som trenger noe. Har helt ærlig lyst til å boikotte hele jula. Jeg har foreløpig ikke barn og spør du meg er det jo derfor man feirer jul. Syns bare dette kjøpepresset blir verre for hvert år og det virker ikke som om andre tenker på det? Er det ingen andre som har lyst til å drite i hele greia og bare ta en ferie? Folk kjøper så ekstremt dyre gaver og til så ekstremt mange.. Syns hele jula bare har blitt et kjøpepress fra helvete. Anonymkode: e833e...53e 12
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Nei, det har jeg ikke lyst til i det hele tatt. Jeg koser meg med å finne gaver som jeg vet mottaker vil like, og ikke minst jula er like mye for de voksne som for barna. Anonymkode: dfbe4...8fc 11
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Men hvorfor starter du ikke med å handle inn gavene? Gjør deg ferdig - NÅ - slik at du kan senke skuldrene inn i den fine tida som nå kommer. Jeg var ferdig med alle julegavene for 1 måned siden. Dem står attpåtil ferdig innpakket nå! At du mener det er mas er fordi du utsetter det, ser mørkt på det og ikke kommer i gang. Julegaver er mas hvis du gjør det til mas. Og du trenger heller ikke legge så mye i det. Men bruk hodet, om ikke annet. Et planlagt kjøp er ofte mye bedre enn panikkjøp eller kjøping bare for å kjøpe. Og nei, julen er ikke for barn. Julen er for alle, og kanskje aller mest voksne! Det er tid for omtanke, refleksjon og hygge. Det burde være slik at barn tilpasset seg voksne i julehøytiden, ikke motsatt! Anonymkode: fba2e...1f5 10
Hannah80 Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 Jo, jeg er helt enig i at gaver er tull. Flere år siden vi kuttet ut gaver mellom oss voksne. Kun barn som får. 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Handler gaver gjennom året. De som ikke ønsker seg noe får flaxlodd og noe spiselig ved siden av. Jeg pynter fordi jeg elsker det 🙂 Er den minst stressende tiden syns jeg. Jeg har 2 barn i tillegg. Anonymkode: 5b10a...41b 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 Du kan fint dempe julekjøret om du vil det nok. Det handler om innstilling. Ro ned på pynt og musikk, om dèt gjør det mindre overveldende. Har feiret jul alene de siste årene og det går hèlt fint. Ikke sett deg til å klage allerede, men tenk ut strategier som gjør det overkommelig 🙂 Anonymkode: 404ea...115 6
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 Jeg syns julen er koselig og syns gaver er både koselig å gi og å få, men jeg blir glad uansett, jeg trenger ikke mange gaver for å bli glad. Har ikke så mange å kjøpe til og stresser ikke. Pynter litt hjemme hos meg selv, men ikke mye da jeg uansett ikke er der i julen. Nei julen er ikke bare for barn, den er for alle. Hvem i all verden har funnet på at julen bare er for barn? Samme med 17 Mai osv. Hvorfor? Anonymkode: 47c88...d07 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 Jeg vil råde deg til å kjøpe gaver som ikke koster så mye, kanskje en kopp og en pose te eller kaffe/sjokolade. Noen pene lys og servietter, god såpe.. det er tanken som teller, ikke prisen. Anonymkode: 95367...8e5 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 Nei absolutt ikke. Elsker julen, pynting, gaver og tid sammen Anonymkode: 9caca...605 2
Celtic Heart Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 Jeg pleier å gi gaver som blir brukt opp. Med ting jeg vet mottakeren bruker og liker. Kjøper opp litt og litt gjennom året og etter at jeg begynte med det klarte jeg å kose meg med julen. Det gjorde jeg ikke før. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #11 Skrevet 6. november 2021 Hannah80 skrev (17 minutter siden): Jo, jeg er helt enig i at gaver er tull. Flere år siden vi kuttet ut gaver mellom oss voksne. Kun barn som får. Samme her, vi kuttet lenge før noen snakket om miljøhensyn og forbrukersamfunnet som ikke er bærekraftig. Nå koser vi oss med god mat og skiturer. Ingen barn her da, men om så var så skulle de selvsagt få gaver. Anonymkode: 969f5...863 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #12 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Syns jeg bare kjøper for å gjøre det. Ikke fordi det er noen som trenger noe. Har helt ærlig lyst til å boikotte hele jula. det gjorde jeg for mange år siden. Først brukte jeg tid på å forsøke å ta opp temaet med familien (søsken og foreldre. Har ingen egen familie), men de var alle sammen døve på det øret. Så jeg forstod at jeg bare måtte ta et valg selv og gjøre det slik jeg ville. Jeg sluttet med gaver og kort og jeg vet ikke hva. Meldte meg ut så å si. Befriende! Bor såpass langt borte at jeg ikke er hos dem i jula uansett, så det blir ikke noe videre styr. Jeg har null stress med jula. Jeg synes det er kjekt å henge rundt på alle mulige julemarkeder, drikke gløgg og spise usunn mat. Masse lys rundt omkring. Lukter godt overalt. Og når juledagene kommer kan man nyte noen ekstra fridager. Ut på ski, reise bort, hva som helst. 😊 Kjenner at jeg gleder meg allerede. Anonymkode: 87192...018 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #13 Skrevet 6. november 2021 Her i huset feirer vi ikke jul, det er som vanlige dager. Anonymkode: 38417...bf0 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #14 Skrevet 6. november 2021 Nei, jeg elsker julen. Anonymkode: 4fea7...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #15 Skrevet 6. november 2021 Personlig føler jeg ikke på et stort kjøpepress. Jeg bruker ikke så mye penger på julegaver. Bruker ca 200 kr per barn i familien samt mine søsken, og til mine foreldre og besteforeldre pleier jeg å lage noe hjemmelaget og kjøpe en kaffe eller noe, så det blir ikke så dyrt. Mannen og jeg bruker per nå ca 500 kr på hverandre. Vi tjener forøvrig over snittet, men ser ikke poenget i å kjøpe dyre gaver til hverandre når vi heller kan f.eks bruke pengene til å dra på ferie sammen. Jeg vet det er mange som bruker tusenvis av kroner på gaver til hvert familiemedlem og det forstår jeg meg ikke på. Anonymkode: 8ba29...a95
Laraa Skrevet 6. november 2021 #16 Skrevet 6. november 2021 Jeg liker ikke å kjøpe julegaver. Det ender ofte opp med kopp fra kremmerhuset med te, og så får jeg gjerne kopp med konfekt fra Kitchn tilbake. Ikke det at det er noe galt med kopper, men det hoper seg opp og jeg glemmer å si at jeg ikke ønsker meg det. Selv glemmer jeg at folk har kopper nok også. Jeg har lært aldri mer kopper 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #17 Skrevet 6. november 2021 For meg er gaver symbol på at man har noen som bryr seg om deg. Jeg kommer ikke til å få noen gaver i år. Anonymkode: f6dc4...50d 2
tirben Skrevet 6. november 2021 #18 Skrevet 6. november 2021 Kjøper julegaver til min voksne barn, min mann og bare dem! Siden det er så få, kan jeg kjøpe noe de virkelig vil ha. Liker å kjøpe gaver. Begynner alltid tidlig. Så jeg er ferdig allerede nå. Gleder meg til å begynne å pynte. Jeg elsker julen, med god mat, lys, pynt og gaver! 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #19 Skrevet 6. november 2021 Julen er ikke bare for barna nei, for noe sprøyt. Anonymkode: eaac6...f46 6
Pachka Sigaret Skrevet 6. november 2021 #20 Skrevet 6. november 2021 (endret) Mye mas i juletiden? Jeg pynter enkelt før jul og kjøper meg billett til en julekonsert. juletreet skal opp rett før julaften og ned igjen etter noen få dager. Julebrus er noe billig fruktdrikk som jeg ikke liker, og julemat trenger jeg kun på julaften. Julemarked skal jeg i hvert fall ikke på... Julegaver har jeg ikke noe kjøpepress på. Jeg kjøper inn helt enkle ting til venner og familie med mye omtanke bak det at det er ting de liker eller trenger. Jeg har allerede kjøpt inn alle julegaver de to-tre som skal sendes med posten blir jeg å sende i god tid, bare ikke nå. Endret 6. november 2021 av Pachka Sigaret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå