Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pleier dere å få omgangssyke? Jeg har enetofobi og tør derfor ikke å jobbe i barnehage selv om jeg innerst inne vil det. Når jeg var ungdom så hadde jeg utplassering i barnehage og jeg jobbet litt i barnehage senere også, og da tenkte jeg ikke på omgangssyke, jeg fikk det ikke heller selv om det gikk en  del ganger. Men da jeg senere tenke mer på det så har jeg ikke turt selv om jeg sikkert ikke hadde fått det nå heller. Det er noe jeg bare har hatt en gang som barn. Flere som er som meg?

Anonymkode: f1bac...db8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke enetofobi, men kan ikke si at jeg liker å spy, heller. Har jobbet i barnehage i en mannsalder, og tror det må være 15 år siden sist jeg hadde omgangssyke. 

Anonymkode: 2b6cf...cec

• Liker 2
Skrevet

Nei, omgangssyke er det mange år siden jeg har hatt. Vi blir immune med årene. Det samme gjelder forkjølelse. Jeg er nesten aldri forkjølet. 

Anonymkode: c3939...a3d

• Liker 2
Skrevet

Jeg jobbet i barnehage før, fikk aldri omgangssyke, men var syk hele tiden... forkjølet, feber og den type ting..  

Anonymkode: 1ef91...79c

• Liker 1
Skrevet

Veldig sjelden jeg har blitt smittet av omgangssyke på jobb. Fikk det noen ganger da datteren min hadde det som liten, men på jobb har jeg stort sett styrt unna.... Kan hende man har vært litt uggen og hatt diare uten å kaste opp liksom...

• Liker 1
Skrevet

Jobbet i bhg i 15 år, ikke hatt omgangssyke.

Anonymkode: 0b9bf...35a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har bare jobbet i barnehage en kort periode, men snakket nettopp med de mer erfarne om akkurat det, og omgangssyke var en ting de "aldri" fikk. Det går blant barna på min arbeidsplass nå, ingen ansatte er smittet så langt. Ellers har det vært veldig mye sykefravær pga. luftveisinfeksjoner blant både barn og ansatte siden barnehagen startet i høst. Og kollegene mine sier også at det er helt uvanlig når det gjelder de ansatte, unntatt for de som er ferske i yrket og ikke har/nylig har hatt småbarn hjemme. Men i år er det spesielt, etter perioden med svært lite smitte pga. koronatiltakene. 

Noen garanti er det jo ikke. Jeg ble smittet med omgangssyke av det eldste barnet mitt, som ble smittet i barnehagen, før jeg begynte å jobbe i en selv. Men jeg trodde slikt var så fryktelig smittsomt at alle på avdelingen fikk det om én fikk det, og det det sa de i hvert fall ikke var tilfellet. 

Anonymkode: 22141...65c

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om jeg vil svare for vil ikke skremme deg, men jeg var ringevikar i bhg i 2 år og en gang var det noe norovirus eller noe som gikk og ALLE barna på avdelingen jeg var på var hjemme syke eller ble syke iløpet av samme dag omtrent.. da ble jeg også syk. Jeg var ung den gang da og hadde ikke noe omgang med barn til vanlig så hadde sikkert ikke blitt eksponert for omgangssyke på mange år. 

Mange fobier kan jo jobbes med da, det synes jeg jo du skal gjøre om det hemmer deg såpass i hverdagen at du unngår yrkesvalg pga fobien. Prøv terapi, hypnose, hva som helst :)

Anonymkode: 71589...c9b

• Liker 1
Skrevet

Ikke la en fobi stoppe deg fra å jobbe i barnehage-det er verdens beste jobb🙂 

Du bør oppsøke hjelp, så denne fobien ikke styrer hele livet ditt. Vil du våge å bli gravid og morgenkvalm f.eks? Skal du droppe egne barn pga. en fobi?Det hadde vært grusomt trist. Det er hjelp og få.

Anonymkode: 641cf...dac

• Liker 1
Skrevet

Jeg får omgangssyken hver gang det går i vår barnehage, er som en jævla magnet for det viruset. Men mannen min har hatt det 1 gang hele sitt 40 år gamle liv (selv om han deler seng med meg når jeg er syk). Forkjølelse, feber og slike ting får jeg derimot aldri! Tror noen bare er mer mottakelig for noen virus enn andre?
Ikke la det stoppe deg hvis du ønsker å jobbe i barnehage :) 

Anonymkode: 19537...7f4

• Liker 1
Skrevet

Jeg har jobbet som barnehagelærer i 15 år og har aldri fått omgangssyken. Bank i bordet. 

Anonymkode: af8ee...52f

• Liker 1
Skrevet
On 11/6/2021 at 3:06 PM, AnonymBruker said:

Pleier dere å få omgangssyke? Jeg har enetofobi og tør derfor ikke å jobbe i barnehage selv om jeg innerst inne vil det. Når jeg var ungdom så hadde jeg utplassering i barnehage og jeg jobbet litt i barnehage senere også, og da tenkte jeg ikke på omgangssyke, jeg fikk det ikke heller selv om det gikk en  del ganger. Men da jeg senere tenke mer på det så har jeg ikke turt selv om jeg sikkert ikke hadde fått det nå heller. Det er noe jeg bare har hatt en gang som barn. Flere som er som meg?

*Emetofobi

Anonymkode: ba7ad...eac

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 15.06):

Jeg har det samme som deg, men fordi jeg har den fobien så spyr jeg aldri når har omgangssyke. Det er ihvertfall den forklaringen jeg har fått fra legen med tanke på at jeg jobber i barnehage og får omgangssyke ihvertfall 1 gang i året. Blir bare veldig kvalm og får diare. Spyr aldri. Kanskje gjelder deg også? ? 

Anonymkode: 13006...044

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

*Emetofobi

Anonymkode: ba7ad...eac

Sorry, jeg skrev feil.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 15.06):

Nei. Det er ikke slik at jeg får det hver gang det går i bhg liksom.. 

Hadde det sist i 2018. Det var første og eneste gang jeg har hatt det siden jeg begynte å jobbe i bhg 2014. Hadde også praksisperioder fra 2012. 

Jobber på småbarn og har fått spy både servert rett i fanget og over hele meg flere ganger.. ikke fått omgangssyke likevel. 

Liker ikke å spy, men det er ikke noe jeg tenker på heller. Er veldig sjeldent syk så er glad for det. 

Anonymkode: d7971...bbc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...