AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Min familie bor 6-7 timer unna med bil. Og når de først kommer så kommer de ofte i flokk…. Ofte er det slik at mamma, spesielt hun er veldig lite flink til å høre om det passer med besøk(!), sier at hun kommer til oss da og da og er her på ubestemt tid. Hun vet ikke hvor lenge hun blir sier hun. Så kommer hun en dag eller to etterpå ogforteller at jo «broren din kommer også forresten. Og dama hans. Og mitt søskenbarn». Eller lignende. Så plutselig står vi her uforberedt med en haug av folk som kommer på døra med kun et døgns forvarsel. Jeg rekker verken skaffe meg fri eller bytte vakter, slik at jeg får fri når de kommer på besøk. (Jeg jobber turnus). Og når de har kommet hit så tar de seg fryktelig godt til rette synes jeg. Oppfører seg som om de bor og eier huset. Dette gjelder også spesielt min mor som da elsker å ha kontroll på ting. Broren min har også arvet noen av disse påtrengende genene. Hun kan finne på å begynne å støvsuge gulvet, ta ut av oppvaskmaskinen (og sette ting på feil sted i skapene vel og merke), planlegger hva vi skal finne på over hodet på meg, planlegger middager vi skal spise, osv. Jeg holder på å klikke..! Nå har min bror sendt melding og sagt at han kommer den og den datoen. Ingen spørsmål om det passer for oss. Bare regner med at vi slipper alt vi har i hendene og det er helt for oss å ha 4 dagers besøk. I utgangspunktet er det koselig med besøk, men ikke av sånne lite ydmyke mennesker som tror de eier jorden de står på. Jeg har familie, 3 barn og en jobb. Men de regner med at det passer med besøk 24/7 året rundt. Nå vet jeg ikke hva jeg skal si til broren min uten at jeg skal hisse meg opp og bli sur eller uten at han skal bli lei seg og føler seg uvelkommen. For han er velkommen. Bare skulle ønske min familie kunne spurt mer om det passer for meg/oss og ha generelt mer respekt for min tid og mitt hjem. For jeg kan virkelig ikke huske sist de faktisk spurte meg om det passet med besøk. Virkelig ikke. Hvordan skal jeg gjøre det? Anonymkode: d80fc...769
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 I alle dager. Du må slutte å la deg bli overkjørt. Si NEI. Anonymkode: 94137...4a6 12
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Kan du ikke bare si "beklager, den og den datoen passer det ikke. Jeg kan ringe deg en dag så avtaler vi nærmere om en dag som passer for alle." Anonymkode: 27640...1db 11
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #4 Skrevet 6. november 2021 I min familie er kun nordlendingene sånn. Oppvokst med at pappas søsken, mine søskenbarn eller pappas søskenbarn kom for både en og to uker på somrene. Husker hvor slitne mine foreldre var, nyttet ikke å si noe, tok ikke et hint. Selv når de sa nei så dukket kusinen min på 17 opp med fly når jeg var 4-5 og vi akkurat hadde flyttet inn i nytt hus… Sett foten ned om det ikke passer, gi beskjed at dere er slitne, sørg for at de forstår. Anonymkode: 361fe...71f 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #5 Skrevet 6. november 2021 Du må si tydelig fra til alle hvor langt forvarsel du vil ha før besøk. Og du må si nei om det ikke passer. Verre er det vel ikke? Anonymkode: c5105...292 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #6 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Du må si tydelig fra til alle hvor langt forvarsel du vil ha før besøk. Og du må si nei om det ikke passer. Verre er det vel ikke? Anonymkode: c5105...292 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Kan du ikke bare si "beklager, den og den datoen passer det ikke. Jeg kan ringe deg en dag så avtaler vi nærmere om en dag som passer for alle." Anonymkode: 27640...1db Jo, men så er det ikke alltid tidspunktet de kommer på som er problemet, men at de ikke gidder å ta set bryet med å spørre. I tilfellet med min bror nå så er det slik. Datoen er helt ok denne gangen, men det er holdningen hans som irriterer vettet av meg. Han et barnløs og singel, og har ingenting å ta hensyn til i livet annet enn seg selv.så det er veldig enkelt for han å bare forlange ting av andre fordi han greier sikkert ikke sette seg inn i andres situasjoner når han aldri har vært det selv. Og til deg som skrev det med nordlendinger.. disse er også fra nord. Jeg bor litt utenfor en større by og har ikke bodd hjemme på 10 år. De har vel en annen måte å være på når det gjelder besøk og sånn. Men samtidig, det må da gå an å ha respekt for folk likevel. Synes det er svæææært sært å ikke ha dette naturlig i seg. Ts Anonymkode: d80fc...769 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #7 Skrevet 6. november 2021 "Så kjekt at dere vil komme på besøk. Det passer ikke så godt for oss når vi ikke kan bli enig om datoer, så den helgen/uken/dagene må dere finne et annet sted å bo enn her. XX hotell er rimelig og ligger bra til, anbefaler det. Vi kan sikkert finne på litt ting sammen når dere besøker byen, men det må tilpasses min jobb, Nicolai sine fotballtreninger og Hedda sin fiolinøving. Vil dere bo her må det avtales datoer på forhånd" Anonymkode: 455e2...2e0 8
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #8 Skrevet 6. november 2021 Vær glad du har en familie.. Ikke alle som har det Anonymkode: fc425...2e9 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #9 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vær glad du har en familie.. Ikke alle som har det Anonymkode: fc425...2e9 Tror du alle med en familie opplever dem som noe positivt? Noen familier stjeler bare energi og tid. Anonymkode: 94137...4a6 11
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #10 Skrevet 6. november 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): "Så kjekt at dere vil komme på besøk. Det passer ikke så godt for oss når vi ikke kan bli enig om datoer, så den helgen/uken/dagene må dere finne et annet sted å bo enn her. XX hotell er rimelig og ligger bra til, anbefaler det. Vi kan sikkert finne på litt ting sammen når dere besøker byen, men det må tilpasses min jobb, Nicolai sine fotballtreninger og Hedda sin fiolinøving. Vil dere bo her må det avtales datoer på forhånd" Anonymkode: 455e2...2e0 Ville ikke tatt med det med hotell, det virker bare passiv-aggresivt. Anonymkode: 6a1ac...25a 2
Gjest Jon Are Skrevet 7. november 2021 #11 Skrevet 7. november 2021 Det er veldig fint å ha en familie. Jeg setter familie over alt faktisk. Men det her går ikke an. En ringer eller sender medlig om det passer først..
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #12 Skrevet 7. november 2021 Du må jo prate med dem. Si til dem at du synes det er kjempekoselig med besøk, men at det blir vanskelig når de tar ting for gitt og overstyrer deg. Det ødelegger litt av gleden med at de kommer. Anonymkode: c6ab6...4a6 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #13 Skrevet 7. november 2021 Akkurat det å sette inn/ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge og planlegge/ordne noen middager skulle det da bare mangle at gjester som blir en stund bidrar med. Å invitere seg selv uten å spørre derimot, det hadde vært uaktuelt. Anonymkode: b7225...1e2 7
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #14 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akkurat det å sette inn/ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge og planlegge/ordne noen middager skulle det da bare mangle at gjester som blir en stund bidrar med. Å invitere seg selv uten å spørre derimot, det hadde vært uaktuelt. Anonymkode: b7225...1e2 Syns det er ok at de bidrar om de blir bedt om det. Men disse folka her oppfører seg som om de bor her. Og jeg synes ikke noe om at de skal sitte å diktere hva vi skal spise til middag og hva vi skal finne på. Ikke engang der spør de hva vi som faktisk bor her har lyst til. De tar helt over. Jeg føler meg som en gjest i eget hjem. Ts Anonymkode: d80fc...769 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #15 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Akkurat det å sette inn/ta ut av oppvaskmaskin, støvsuge og planlegge/ordne noen middager skulle det da bare mangle at gjester som blir en stund bidrar med. Å invitere seg selv uten å spørre derimot, det hadde vært uaktuelt. Anonymkode: b7225...1e2 Syns ikke det er greit at folk tar ut av oppvaskmaskin, støvsuger, bestemmer middag for min familie osv uten at jeg har blitt spurt først. Har ikke noe annet råd enn at du må si rett ut hva du tenker og hvordan dette oppleves for deg. Anonymkode: 953ba...6c8
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #16 Skrevet 7. november 2021 Det er bare å svare at det ikke passer hver gang noen inviterer seg selv, og så slenger du på at dere kan avtale en gang det passer. Når de har fått nok avslag vil de begynne å høre om når det passer for dere. Anonymkode: 96d4a...744 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #17 Skrevet 7. november 2021 29 minutter siden, AnonymBruker said: Syns det er ok at de bidrar om de blir bedt om det. Men disse folka her oppfører seg som om de bor her. Og jeg synes ikke noe om at de skal sitte å diktere hva vi skal spise til middag og hva vi skal finne på. Ikke engang der spør de hva vi som faktisk bor her har lyst til. De tar helt over. Jeg føler meg som en gjest i eget hjem. Ts Anonymkode: d80fc...769 Hvordan dikterer de middagen? Hva forhindrer deg i å lage det du selv har bestemt? Anonymkode: b7bd8...7fd 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #18 Skrevet 7. november 2021 Dette må du jo ta opp med dem, så tydelig som mulig. Si at du setter pris på å få besøk, men at det må planlegges og du må få være en del av den planleggingen. Dvs, de kan foreslå datoer og så spørre deg om det passer. Anonymkode: 9b11a...50e 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #19 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Syns det er ok at de bidrar om de blir bedt om det. Men disse folka her oppfører seg som om de bor her. Og jeg synes ikke noe om at de skal sitte å diktere hva vi skal spise til middag og hva vi skal finne på. Ikke engang der spør de hva vi som faktisk bor her har lyst til. De tar helt over. Jeg føler meg som en gjest i eget hjem. Ts Anonymkode: d80fc...769 Mens andre vil føle seg beklemmet om gjestene ikke viser noe initiativ til å rydde opp og bidra i hjemmet på eget initiativ. Vil anse det som normal høflighet å fikse slike rutineoppgaver når en er på besøk over lengre tid. Men om du ikke er komfortabel med det, så må du faktisk kommunisere det. Og især med foreldre, så havner en gjerne tilbake i gammel familiedynamikk, der du er barnet, uten at de nødvendigvis har tenkt gjennom det eller gjør det bevisst. Igjen, om du synes dette er ugreit, så må du minne dem på om at du nå er voksen, og de er gjester i ditt hjem. Å snu roller kan ta litt tid, og for noen går det ikke av seg selv. Men du kan heller ikke gå utfra at alle tenker og føler likt som deg, eller at de forstår hvorfor dette blir feil for deg. Selv ville jeg følt det veldig greit og avslappende om familie på besøk tok seg av middagsstyr og fiksa aktiviteter. Jeg synes det er innmari slitsomt med gjester som forventer at jeg fikser og styrer alt, og må stå på pinne for gjester. Jeg tipper - at fra deres side er tanken å være minst mulig belastning når de er på langvarig besøk. Du høres ærlig talt en smule kontrollerende ut… Anonymkode: b7225...1e2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #20 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du høres ærlig talt en smule kontrollerende ut… 😂 Ja, guri, hun er skikkelig kontrollerende som blir overkjørt på alt fra hva de skal spise, planer for dagen og om, når og hvor lenge de får besøk... Hun er den kontrollerede personen i denne familien, ja! 🤣🤣🤣 Anonymkode: eecd1...c1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå