AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #1 Skrevet 6. november 2021 Jeg har en aktiv livsstil med løping og fjellgåing. Jeg vil anslå at jeg løper og går ca 9-10 mil per uke. Jeg spiser sunt og har hatt stabil vekt i mange år. Dessverre har jeg nå pådratt meg en skade i foten som gjør at jeg ikke kan løpe på 4-8 uker, og minst mulig gange (bruddskade). Jeg har aldri vært i denne situasjonen før, og er dermed veldig usikker på hva som skjer med både kondisjon og vekt. Jeg spiser sunt og variert, men å spise mindre er uaktuelt da jeg allerede ligger på et minimumnivå av daglig behov. Kommer jeg til å gå opp i vekt i denne perioden? Noen som har vært i lignende situasjon som meg? Hva gjorde dere i skadeperioden med tanke på både trening og kosthold? Anonymkode: e3043...a34
pia mater Skrevet 6. november 2021 #2 Skrevet 6. november 2021 Min erfaring er at kondisjonen kommer seg fort tilbake når du bare kommer i normal aktivitet igjen. Ift vekt så vil du nok gå opp noe hvis du ligger på samme kaloriinntak, men kroppen kan fort justere seg selv med å ikke bli like sulten (og du da spiser mindre). Hvis du er bekymret for vektoppgang så kan du veie deg ukentlig den perioden for å følge med, og vurdere om du vil sette i gang noen tiltak hvis vekten øker.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2021 #3 Skrevet 6. november 2021 Kondisen kommer seg igjen, men om du ikke kan legge vekt på foten vil du miste litt muskler. Jeg ville faktisk kommet meg til fysioterapeut for å få noen øvelser du kan gjøre nå, for å slippe å miste mer muskelmasse enn nødvendig. 4-8 uker er ikke langt tid, selv om det føles slik. Kanskje du går opp en kilo eller to, men de forsvinner fort igjen. Selv kunne jeg ikke begynne å trene igjen, og kiloene snek seg på over et år før jeg merket det. Gikk opp 7 kg på 12 mnd ved å fortsette å spise som før. Bare ikke spis mer godteri og hold på det gode kostholdet, så går det fint de ukene Anonymkode: 38632...2b4
Gjest Jon Are Skrevet 7. november 2021 #4 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Kondisen kommer seg igjen, men om du ikke kan legge vekt på foten vil du miste litt muskler. Jeg ville faktisk kommet meg til fysioterapeut for å få noen øvelser du kan gjøre nå, for å slippe å miste mer muskelmasse enn nødvendig. 4-8 uker er ikke langt tid, selv om det føles slik. Kanskje du går opp en kilo eller to, men de forsvinner fort igjen. Selv kunne jeg ikke begynne å trene igjen, og kiloene snek seg på over et år før jeg merket det. Gikk opp 7 kg på 12 mnd ved å fortsette å spise som før. Bare ikke spis mer godteri og hold på det gode kostholdet, så går det fint de ukene Anonymkode: 38632...2b4 Akkurat der jeg tenkte og tror. Forskere sier at trening ikke har noe å si, men det føler jeg ikke stemmer på meg. De 8-10 kg snek seg på meg da jeg sluttet å trene og ble mer stillesittende..Nå er planen treningssenter igjen med fokus på jogging og styrketrening. Jeg er spent på å se om de forsvinner de ekstra ekle kiloene etter det. Jeg vet også at jeg ikke kan spise alt snackset lengre selv om jeg gjorde det før når jeg trente .
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #5 Skrevet 7. november 2021 Hva med å gjøre litt sittende trening? Vil anta at det finnes noen videoer og greier på youtube. For eksempel https://www.youtube.com/results?search_query=sit+down+exercise+injury Ikke helt samme liga som å løpe milevis, men det er noe Anonymkode: e18a1...c69
AnonymBruker Skrevet 7. november 2021 #6 Skrevet 7. november 2021 AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 11.56): å spise mindre er uaktuelt da jeg allerede ligger på et minimumnivå av daglig behov. Dette er vel med trening? Så hvis du ikke trener, trenger du mindre mat. Anonymkode: 6ea04...9bc 2
drue Skrevet 7. november 2021 #7 Skrevet 7. november 2021 Kaloribehovet ditt vil jo senkes hvis du går fra å være svært aktiv til mindre aktiv/inaktiv, så da må du justere kostholdet litt etter dette, altså spise mindre. Spiser du det samme som du gjør når du går/løper 9 mil i uka, vil du nok legge på deg litt, ja. Jeg har aldri vært ordentlig skadet, men hvis jeg hadde havnet i denne situasjonen ville jeg fortsatt med kostholdet jeg har nå, bare i litt mindre mengder enn det jeg spiser når jeg er aktiv. Altså et sunt kosthold med en overvekt av proteiner for å bevare mest mulig muskelmasse. Jeg ville nok også ha prøvd å trene litt styrke på overkroppen, slik at jeg føler at jeg er i noe aktivitet. Var en bekjent av meg som ble ganske god på pull ups da vedkommende hadde operert kneet og ikke kunne trene underkroppen. Bare et eksempel - det fins jo en haug med øvelser man kan gjøre. Syns forslaget lenger oppe om å komme seg til fysioterapeut er en god idé. Lykke til! Kondisen kommer nok fort tilbake når du er i stand til å løpe igjen Det er i hvert fall min erfaring etter lengre pauser fra løping.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå