Gå til innhold

Svært aktiv, nå skadet - kosthold og vekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en aktiv livsstil med løping og fjellgåing. Jeg vil anslå at jeg løper og går ca 9-10 mil per uke. Jeg spiser sunt og har hatt stabil vekt i mange år. Dessverre har jeg nå pådratt meg en skade i foten som gjør at jeg ikke kan løpe på 4-8 uker, og minst mulig gange (bruddskade). Jeg har aldri vært i denne situasjonen før, og er dermed veldig usikker på hva som skjer med både kondisjon og vekt. Jeg spiser sunt og variert, men å spise mindre er uaktuelt da jeg allerede ligger på et minimumnivå av daglig behov. Kommer jeg til å gå opp i vekt i denne perioden? Noen som har vært i lignende situasjon som meg? Hva gjorde dere i skadeperioden med tanke på både trening og kosthold?

Anonymkode: e3043...a34

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at kondisjonen kommer seg fort tilbake når du bare kommer i normal aktivitet igjen. Ift vekt så vil du nok gå opp noe hvis du ligger på samme kaloriinntak, men kroppen kan fort justere seg selv med å ikke bli like sulten (og du da spiser mindre). Hvis du er bekymret for vektoppgang så kan du veie deg ukentlig den perioden for å følge med, og vurdere om du vil sette i gang noen tiltak hvis vekten øker. 

Skrevet

Kondisen kommer seg igjen, men om du ikke kan legge vekt på foten vil du miste litt muskler. Jeg ville faktisk kommet meg til fysioterapeut for å få noen øvelser du kan gjøre nå, for å slippe å miste mer muskelmasse enn nødvendig.

4-8 uker er ikke langt tid, selv om det føles slik. Kanskje du går opp en kilo eller to, men de forsvinner fort igjen. Selv kunne jeg ikke begynne å trene igjen, og kiloene snek seg på over et år før jeg merket det. Gikk opp 7 kg på 12 mnd ved å fortsette å spise som før. Bare ikke spis mer godteri og hold på det gode kostholdet, så går det fint de ukene :)

Anonymkode: 38632...2b4

Gjest Jon Are
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kondisen kommer seg igjen, men om du ikke kan legge vekt på foten vil du miste litt muskler. Jeg ville faktisk kommet meg til fysioterapeut for å få noen øvelser du kan gjøre nå, for å slippe å miste mer muskelmasse enn nødvendig.

4-8 uker er ikke langt tid, selv om det føles slik. Kanskje du går opp en kilo eller to, men de forsvinner fort igjen. Selv kunne jeg ikke begynne å trene igjen, og kiloene snek seg på over et år før jeg merket det. Gikk opp 7 kg på 12 mnd ved å fortsette å spise som før. Bare ikke spis mer godteri og hold på det gode kostholdet, så går det fint de ukene :)

Anonymkode: 38632...2b4

Akkurat der jeg tenkte og tror. Forskere sier at trening ikke har noe å si, men det føler jeg ikke stemmer på meg. De 8-10 kg snek seg på meg da jeg sluttet å trene og  ble mer stillesittende..Nå er planen treningssenter igjen med fokus på jogging og styrketrening. Jeg er spent på å se om de forsvinner de ekstra ekle kiloene etter det. Jeg vet også at jeg ikke kan spise alt snackset lengre selv om jeg gjorde det før når jeg trente .

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.11.2021 den 11.56):

å spise mindre er uaktuelt da jeg allerede ligger på et minimumnivå av daglig behov.

Dette er vel med trening? Så hvis du ikke trener, trenger du mindre mat. 

Anonymkode: 6ea04...9bc

• Liker 2
Skrevet

Kaloribehovet ditt vil jo senkes hvis du går fra å være svært aktiv til mindre aktiv/inaktiv, så da må du justere kostholdet litt etter dette, altså spise mindre. Spiser du det samme som du gjør når du går/løper 9 mil i uka, vil du nok legge på deg litt, ja. 

Jeg har aldri vært ordentlig skadet, men hvis jeg hadde havnet i denne situasjonen ville jeg fortsatt med kostholdet jeg har nå, bare i litt mindre mengder enn det jeg spiser når jeg er aktiv. Altså et sunt kosthold med en overvekt av proteiner for å bevare mest mulig muskelmasse. Jeg ville nok også ha prøvd å trene litt styrke på overkroppen, slik at jeg føler at jeg er i noe aktivitet. Var en bekjent av meg som ble ganske god på pull ups da vedkommende hadde operert kneet og ikke kunne trene underkroppen. Bare et eksempel - det fins jo en haug med øvelser man kan gjøre. Syns forslaget lenger oppe om å komme seg til fysioterapeut er en god idé. 

Lykke til! Kondisen kommer nok fort tilbake når du er i stand til å løpe igjen :) Det er i hvert fall min erfaring etter lengre pauser fra løping. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...